» جاذبه های گردشگری فارس » جاذبه های گردشگری فیروزآباد » جاهای دیدنی فیروزآباد » تنگه هایقر فیروزآباد : گرند کانیون ایران در استان فارس
تنگه هایقر فیروزآباد
جاهای دیدنی فیروزآباد

تنگه هایقر فیروزآباد : گرند کانیون ایران در استان فارس

۲۳ مرداد ۱۳۹۷ 19۰5,736

تاریخ کهن و تمدن چندین هزار ساله استان فارس و شهر شیراز، یکی از اصلی ترین دلایل سفر گردشگران و مسافران به این منطقه بوده است، در صورتی که در این استان به غیر از تاریخ و تمدن و باغ های زیبا، شگفتی های بی نظیر دیگری هم وجود دارد که در نوع خود منحصر به فرد است.

این بار وبلاگ اقامت ۲۴ قصد دارد تا تنگه هایقر فیروزآباد، یکی از شگفتی های بی نظیر استان فارس را معرفی کند. با ما در آشنایی با این تنگه همراه باشید.

تنگه هایقر فیروزآباد
تنگه هایقر فیروزآباد، یکی از شگفتی های بی نظیر استان فارس

مقاله مرتبط : “دره عشق ایران، چطور برویم؟

تنگه هایقر فیروزآباد کجاست؟

در نزدیکی روستای رودبال و در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان فیروزآباد استان فارس، تنگه ای زیبا به نام تنگه هایقر وجود دارد.

این تنگه که به نام گرند کانیون ایران نیز مشهور است، چیزی حدود ۸ کیلومتر طول داشته و رودخانه ای با نام قره آقاج از میان آن عبور می کند.

تنگه هایقر فیروزآباد
آدرس: نزدیکی روستای رودبال و در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان فیروزآباد استان فارس

تنگه هایقر که امروزه یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری استان فارس بشمار می آید، روزگاری محل جنگ میان اقوام قشقایی با متجاوزان انگلیسی بود.

دلیران قشقایی هنگامی توانستند سربازان انگلیسی را در این دره از پای درآورند، فریاد هایقر به معنی مردن سر دادند تا دیگر همرزم های خود را نیز از این پیروزی آگاه کنند.

از این رو از آن تاریخ به بعد این دره با نام هایقر شناخته می شود.

تنگه هایقر فیروزآباد
تنگه هایقر فیروزآباد، به نام گرند کانیون ایران نیز مشهور است

مقاله مرتبط : “آشنایی با دره های زیبای ایران زمین

منظره زیبای ایجاد شده با اشکال گوناگون سنگ ها که حاصل میلیون ها سال فرسایش خاک بوده، در کنار آواز پرندگان و صدای جاری شدن آب، چشم انداز زیبایی را خلق کرده که چشم هر بیننده ای را مبهوت خود می کند.

این دره به قدری زیباست که اگر به آن سفر کنید شاید تصمیم بگیرید که تمام مدت سفر خود به استان فارس را در دره هایقر سپری کنید.

طبق اعلام نظر زمین شناسان، فعل و انفعالات جغرافیایی دلیل بوجود آمدن این پدیده طبیعی بوده که جاری شدن آب درون آن بر شکل گیری این پدیده طبیعی تاثیر به سزایی داشته است.

دره هایقر

همچنین برخی از کارشناسان بر این باورند که دره هایقر می تواند به عنوان یکی از ژئو پارک های ایران نیز معرفی شود.

باحضور بر روی ارتفاعات مشرف بر دره هایقر می توان ساعت ها آنجا نشست و نظاره گر زیبایی و عظمت آن شد. همچنین می توان بر روی کوه های آن کوهنوردی کرده و از چشم اندازهای زیبای آن بهره مند شد.

از دیگر تفریحات و لذت هایی که می توان در سفر به دره هایقر تجربه کرد، قایق سواری بر روی بستر رودخانه قره آقاج و عبور از میان دره است که می تواند تجربه ای بی نظیر را برای شما به ارمغان آورد.

به دلیل موقعیت جغرافیایی استان فارس، به ویژه دره هایقر و دارا بودن آب و هوایی گرم و خشک، در تمام فصول سال می توان به این دره سفر کرد؛ اما بهترین زمان برای این کار اواخر زمستان و ابتدای فصل بهار است.

این منطقه، همچون دیگر مناطق بیابانی، زیستگاه حیواناتی است که شاید در ظاهر به چشم نیایند، اما می‌توانند خطراتی را به دنبال داشته باشند. مار، عقرب و رتیل، از جمله جانورانی هستند که در لابلای صخره‌ها و سنگ‌های تنگه هایقر زندگی می‌کنند.

تنگه هایقر
برای رسیدن به این دره باید مسافتی را حدود ۲ ساعت به صورت پیاده روی طی کرد.

برای رسیدن به دره هایقر باید راهی استان فارس و شهرستان فیروزآباد شد و می توان در فاصله ۳۵ کیلومتری از جنوب این شهرستان، این دره زیبا را یافت.

این نکته را نیز باید متذکر شد که برای رسیدن به این دره باید مسافتی را حدود ۲ ساعت به صورت پیاده روی طی کرد.

اقامت در تنگه هایقر

به دلیل شرایط تنگه قادر به برپایی کمپ نیستید و اگر می‌خواهید مدت طولانی در این دره بمانید دو راه برای اقامت شما وجود دارد. می‌توانید به شهرستان فیروزآباد که در ۳۵ کیلومتری هایقر قرار دارد بروید و از اماکن اقامتی آنجا نظیر هتل و مسافرخانه استفاده نمایید. راه دیگر اقامت در خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بومگردی در روستاهای اطراف تنگه هایقر می‌باشد. همچنین اگر در فصل مناسب به منطقه سفر کنید و تعدادتان بالا نباشد می‌توانید شب را کنار عشایر قشقایی طی کنید. عشایر قشقایی این منطقه بسیار مهمان نواز می‌باشند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۵/۵ - (۵۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×