» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » دشت ارژن شیراز کجاست؟ جاهای دیدنی، رستوران ها و خوردنی های دشت ارژن
6 3
شیراز

دشت ارژن شیراز کجاست؟ جاهای دیدنی، رستوران ها و خوردنی های دشت ارژن

۲ فروردین ۱۴۰۱ 19۰4,217

دشت ارژن شیراز یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری و مقاصد طبیعت گردی استان فارس است که به بهشت طبیعت گردان مشهور می‌باشد. شاید با شنیدن نام شیراز در ذهن همه ما آثار باستانی و اماکن تاریخی این شهر تداعی گردد، اما جاهای دیدنی شیراز به این جاذبه‌ها محدود نمی‌شود. طبیعت بکر اطراف شیراز با آب و هوایی مطبوع و دل انگیز و مناظر و چشم اندازهای مسحورکننده، می‌توانند خاطراتی فراموش نشدنی برایتان رقم بزنند.

در این مقاله از اقامت ۲۴ قصد داریم دشت ارژن شیراز، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شهر بهار نارنج را معرفی کنیم که برای سفر یک روزه اطراف شیراز هم توصیه می کنند. اگر می‌خواهید سفری متفاوت و به یادماندنی به شیراز داشته باشید و از این مکان شگفت انگیز بازدید نمایید، پیشنهاد می‌کنیم پس از رزرو هتل شیراز تا انتها همراه ما باشید.

دشت ارژن استان شیراز

معرفی دشت ارژن شیراز

دشت ارژن شیراز یکی از زیباترین دشت‌های ایران در شهر شیراز است که در دامنه‌های زاگرس جنوبی واقع شده است. این دشت که یکی از قدیمی‌ترین تفرجگاه‌های استان فارس و شیراز به شمار می‌رود، بسیار محبوب و پرطرفدار است. مساحت دشت ارژن ۹۰ کیلومتر مربع بوده و دارای محیطی سرسبز و بی نظیر است و از آب و هوایی دلپذیر برخوردار می‌باشد. شاهان هخامنشی منطقه ارژن را به عنوان تفرجگاه و شکارگاه انتخاب نمودند و داستان‌های کهن از اهمیت این دشت در طول تاریخ سخن گفته‌اند.

در نزدیکی این دشت سرسبز آثار تاریخی مختلفی نیز وجود دارد که نشان از قدمت دشت ارژن دارند و می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. هم از طبیعت بکر و دلنشین لذت ببرید و هم از آثار تاریخی بازدید نمایید. همچنین دریاچه‌ای در این منطقه وجود دارد که برای علاقمندان به طبیعت گردی و عکاسی، مکانی جذاب و بهشتی محسوب می‌شود.

دشت ارژن شیراز کجاست؟

دشت ارژن در یکی از بهترین نقاط استان فارس از نظر آب و هوایی و در میان شهرهای شیراز و کازرون واقع شده است. برای دسترسی به این منطقه بسیار زیبا باید از شیراز راهی کازرون شوید و پس از حسین آباد و خیبرآباد، از خان زنیان عبور کنید. فاصله دشت ارژن تا شیراز ۶۰ کیلومتر است و می‌توانید با استفاده خودرو شخصی، اتوبوس‌های بین شهری و یا تاکسی به آن دسترسی داشته باشید.

طبیعت دشت ارژن

پوشش گیاهی و جانوری دشت ارژن شیراز

به خاطر مجاورت این دشت با کوه‌های زاگرس بارندگی در این منطقه زیاد است، از این رو دشت ارژن شیراز بسیار سرسبز و آباد می‌باشد. خاک حاصلخیز این دشت رویایی میزبان گیاهان و درختان متنوعی است که از مهمترین آنها می‌توان به درختان بلوط، زالزالک، بادام و گل‌های نرگس و بابونه اشاره نمود.

این دشت در گذشته محل زندگی شیر و آهوی ایرانی بود اما امروزه اثری از آنها نیست. در حال حاضر حیوانات و جانوران مختلف دیگری همچون گوزن زرد، پرندگان گوناگون، خرگوش، مار و … در دشت ارژن زندگی می‌کنند. پوشش گیاهی و جانوری ارزشمند دشت ارژن موجب شد تا از طرف سازمان‌های بین المللی در سال ۱۳۵۳ این دشت به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره انتخاب گردد.

جاهای دیدنی دشت ارژن شیراز

دشت ارژن شیراز به خاطر محیط کوهستانی خود دارای جاذبه‌های بسیار زیبایی است که مهمترین آنها شامل موارد زیر می‌باشند:

دریاچه دشت ارژن استان فارس

دریاچه دشت ارژن

در نزدیکی دشت ارژن دریاچه‌ای به همان نام قرار دارد که زیبایی این منطقه را دو چندان نموده است. این دریاچه دو هزار هکتاری یکی از دریاچه‌های آب شیرین کشور محسوب می‌گردد که از آب باران و رودخانه و چشمه سارها تشکیل شده است. اگر می‌خواهید تابلو نقاشی طبیعت را از نزدیک ببینید و لذت ببرید باید به سراغ دریاچه ارژن بروید. این دریاچه در مجاورت کوه‌ها قرار گرفته و انعکاس تصویر آنها در آب، منظره و چشم اندازی رویایی خلق می‌کند.

وجود درختان، آب و هوای دلپذیر، چمنزار و گلزارهای اطراف دریاچه دشت ارژن این مکان را به یکی از محبوبترین تفرجگاه‌های شیراز تبدیل نموده است. خانواده‌های بسیاری اطراف دریاچه را برای استراحت و پیک نیک و سپری کردن اوقاتی خوش در ایام تعطیلات انتخاب می‌کنند.

آبشار چرونیز دشت ارژن

آبشار چرونیز

یکی دیگر از جاهای دیدنی دشت ارژن آبشار با عظمت چرونیز است. این آبشار که با نام آبشار ارژن نیز شناخته می‌شود، ادامه رود دالکی است که از دامنه‌های جنوبی ارژن سرچشمه گرفته است. تماشای ریزش آب از صخره‌ای بزرگ و مرتفع می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی از سفر به شیراز و دشت ارژن برای شما رقم بزند.

در اطراف این آبشار امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران وجود دارد. می‌توانید در فضای زیبای بوفه‌ها و رستوران‌های نزدیک آبشار لحظاتی را به استراحت بپردازید و غذایی لذیذ نوش جان کنید.

بازارچه های محلی

از دیگر جذابیت‌های دشت ارژن شیراز، بازارچه‌های محلی آن است. اگر دوست دارید لبنیات تازه، ترشیجات، خوراکی‌های خانگی لذیذ، شیرینی‌های متنوع و صنایع دستی محلی تهیه کنید، می‌توانید به سراغ بازار دشت ارژن و غرفه‌های آنها بروید. با گذر از این بازارچه و خرید از آن لذت سفر خود به دشت ارژن را تکمیل خواهید کرد.

بازارچه محلی دشت ارژن

بهترین رستوران های دشت ارژن شیراز

رستوران های دشت ارژن جزو بهترین رستوران های شیراز محسوب می شوند که از کیفیت بالایی برخوردارند. اگر حین گشت و گذار در این منطقه تفریحی و توریستی قصد نوش جان کردن یک وعده غذای خوش طعم را داشتید می توانید به سراغ رستوران های زیر بروید:

رستوران شاندیز آبشار

در لیست رستوران های دشت ارژن رستوران شاندیز آبشار از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این رستوران دارای محیطی بسیار دلنشین و منحصربفرد است که لذت صرف غذا را دوچندان می کند. تصور کنید در فضایی باز در کنار یک کوه و صخره زیبا که آبشاری از آن جاری است و منظره ای چشم نواز خلق شده در حال نوش جان کردن غذایی لذیذ هستید. قطعا این تصور برای هر گردشگری می تواند جذاب باشد.

علاوه بر میز و صندلی های فضای باز آلاچیق های اختصاصی با طراحی بی نظیری نیز در رستوران شاندیز دشت ارژن شیراز وجود دارد که تجربه صرف غذا در آنها می تواند خاطره ای به یادماندنی از سفر به شیراز برایتان به ارمغان آورد. این رستوران از امکانات متنوعی همچون موسیقی زنده، چایخانه سنتی با سرو چای و قلیان، کافی شاپ، پارکینگ مناسب، سرویس VIP و تشریفات ویژه، رزرو تلفنی و … برخوردار است.

از مهمترین و بهترین غذاهای رستوران شاندیز آبشار دشت ارژن شیراز می توان به شیشلیک، انواع کباب ها، غذاهای سنتی ایرانی، غذاهای محلی استان فارس و شیراز و … اشاره نمود. این غذاها توسط شرآشپزان حرفه ای و باتجربه و با استفاده از مرغوبترین مواد اولیه طبخ و ارائه می گردند.

رستوران شاندیز آبشار دشت ارزن شیراز

رستوران صوفی

یکی دیگر از بهترین رستوران های منطقه گردشگری دشت ارژن رستوران صوفی است. این رستوران با معماری خاص و طراحی متفاوت محیطی شگفت انگیز و دل انگیز برای صرف غذا فراهم کرده است. بهره گیری از دکوراسیون و چیدمان سنتی با وسایل و تجهیزات نوستالژی می تواند اوقات خوشی را برای گردشگرانی که رستوران صوفی را جهت صرف غذا انتخاب می کنند به ارمغان آورند.

علاوه بر سرو انواع غذاهای لذیذ و با کیفیت از دیگر مزایای رستوران صوفی می توان به مدیریت و پرسنل حرفه ای و آموزش دیده آن اشاره نمود که به بهترین شکل ممکن از مهمانان پذیرایی می کنند. شما می توانید در این رستوران غذاهای متنوعی همچون چلو ماهیچه، چلو گردن، کباب برگ، کباب کوبیده، جوجه کباب، فسنجان، زرشک پلو با مرغ و دیگر غذاهای ایرانی و سنتی را به همراه پیش غذاهای خوشمزه و نوشیدنی های گوارا سفارش دهید.

رستوران ولیعصر

رستوران ولیعصر که دارای محوطه سرسبز و شگفت انگیز باغ است نیز جزو بهترین رستوران های دشت ارژن شیراز به شمار می رود. اگر قصد دارید یک خاطره به یادماندنی از سفر به شیراز و دشت ارژن برای خود رقم بزنید می توانید به سراغ این رستوران بروید. صرف انواع غذاهای با کیفیت در محیط جذاب رستوران و آلاچیق ولیعصر و در کنار آبشارها و چشمه های فراوان و موسیقی زنده بسیار لذت بخش خواهد بود. این رستوران جزو قدیمی ترین و محبوبترین رستوران های این منطقه نیز محسوب می شود که دارای آلاچیق های سرپوشیده است.

تالاب پریشان کازرون

جاهای دیدنی نزدیک دشت ارژن شیراز

اگر در سفر به شیراز برای تفریح و گردش دشت ارژن را انتخاب کردید، می توانید برای جذاب تر کردن سفر خود به بازدید از جاذبه ها و جاهای دیدنی شیراز در نزدیکی این منطقه نیز بروید. از مهمترین جاهای دیدنی نزدیک دشت ارژن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تالاب پریشان

دریاچه یا تالاب پریشان از شناخته شده ترین تالاب های استان فارس است که در منطقه دشت ارژن قرار دارد. این تالاب که در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی کازرون واقع شده است، به خاطر چشمه های متعدد و همچنین بارش های مختلف در طول سال به وجود آمده است و با توجه به میزان بارش ها حجم آب آن متغیر می باشد.

تالاب پریشان در لیست تالاب های بین المللی ثبت شده و جزو مناطق حفاظت شده به شمار می رود. تماشای منظره چشم نواز دریاچه و کوهستان و طبیعت اطراف آن می تواند لذت سفر شما به شیراز و دشت ارژن را دوچندان کند.

شهر باستانی بیشاپور

از دیگر جاهای دیدنی نزدیک دشت ارزن می توان شهر باستانی بیشاپور را نام برد. این مکان تاریخی که در ۱۹ کیلومتری شمال غرب کازرون و در کنار دره چوگان قرار دارد، متعلق به دوران ساسانیان است. بیشاپور به عنوان یکی از شهرهای مهم زمان خود از مهندسی و طراحی منحصربفردی برخوردار می باشد که به دستور شاپور اول در سال ۲۶۶ میلادی ساخته شده است.

معبد آناهیتا، کتیبه ها و حجاری های شگفت انگیز پیروزی ها و تاجگذاری پادشاهان ساسانی، جایگاه نذورات، تالار تشریفات، غار دشت ارژن  یا همان غار شاپور و ایوان موزاییک از مهمترین آثار باستانی این مکان می باشند.

شهر باستانی بیشاپور

چادرهای عشایر

به خاطر موقعیت جغرافیایی ویژه منطقه و خوش آب و هوا بودن آن در اطراف دشت ارزن می توانید از چادرهای عشایر بازدید کنید. آشنایی با سبک زندگی عشایر و استفاده از محصولات متنوع آنها می تواند به سفر شما رنگ و بوی خاصی ببخشد. این عشایر در زمان های خاصی این منطقه را برای سکونت انتخاب می کنند و جزو جذابیت های نزدیک دشت ارژن محسوب می شوند.

دشت برم

برای علاقمندان به طبیعت بازدید از دشت برم یا همان تفرجگاه میان کتل که در نزدیکی دشت ارژن قرار دارد می تواند بسیار لذت بخش باشد. هفت برم دشت ارژن که به عنوان بزرگترین دشت بلوط ایرانی نیز شناخته می شود، در ۳۰ کیلومتری شرق شهر کازرون قرار دارد و دارای جاذبه های مختلفی مانند تنها کاروانسرای سنگی ایران، پوشش گیاهی و جانوری خاص و قابل توجه، مناظر چشم نواز و … است.

غار شاپور

یکی از خاص ترین جاهای دیدنی نزدیک دشت ارژن غار تاریخی شاپور است که علاوه بر ارزش طبیعی از ارزش و جایگاه تاریخی مهمی نیز برخوردار است. این غار قبل از دوران ساسانیان به عنوان یک مکان مذهبی مورد استفاده قرار می گرفته است و با به قدرت رسیدن ساسانیان اردشیر اول آتشکده ای بزرگ در مجاورت این غار می سازد و شاپور نیز در دوران حکومت خود دستور به ساخت مجسمه خودش درون غار را می دهد.

این غار باستانی در ۳۰ کیلومتری شمال کازرون قرار دارد و در حال حاضر به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری مهم استان فارس و حتی کشور محسوب می گردد.

چراب

چراب نام آبشار و چشمه ای زیبا است که به عنوان یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی نزدیک دشت ارژن شناخته می شود. این مکان که نام آن برگرفته از زبان محلی می باشد در ۵ کیلومتری دشت ارژن قرار دارد. چراب یکی از مناطق جذاب برای کمپینگ طبیعت گردی و یا پیکنیک خانوادگی محسوب می شود. آب و هوای مطبوع و خنک، چشمه آب روان، درختان و سایه دلپذیر آنها و نزدیکی به دشت ارژن از مزایای چراب می باشند.

بهترین زمان بازدید

اگر به دنبال بهترین زمان بازدید از دشت ارژن هستید، قطعا فصل بهار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با اینکه هر چهار فصل در این دشت زیبایی‌های بسیاری را می‌توانید شاهد باشید اما بهار آن چیز دیگری است. با آمدن بهار و آب شدن برف‌ها، زیبایی دشت به اوج خود می‌رسد. دریاچه و آبشار و رودخانه‌های دشت پرآب و همه جا سبز می‌شود. آب و هوای دلپذیر و مناظر و چشم اندازهای این دشت زیبا در فصل بهار با گل‌های وحشی می‌توانند شما را مسحور خود کند.

هتل های نزدیک

برای اقامت در نزدیکی دشت ارژن گزینه‌های جذابی پیش رو دارید. می‌توانید از اقامتگاه دشت ارژن استفاده کنید و با سبک زندگی محلی مردم منطقه آشنا شوید. طبیعت گردانی که عاشق سپری کردن شب در دل طبیعت هستند، می‌توانند در نقاط مختلف دشت و مخصوصا اطراف دریاچه کمپ و چادر برپا کنند. البته داشتن تجهیزات برای برپایی کمپ و رعایت نکات و موارد حفاظت از محیط زیست را نباید فراموش کرد. اگر هم دوست دارید اقامتی راحت در هتل مناسب را تجربه کنید و دسترسی خوبی به دشت ارژن داشته باشید، می‌توانید هتل های شیراز یا کازرون را انتخاب نمایید.

هتل‌های پارس، چمران، امیرکبیر و … در شیراز و هتل بیشاپور کازرون، بهترین هتل های نزدیک به دشت ارژن شیراز می باشند و با امکانات و خدمات باکیفیتی از شما میزبانی خواهند نمود.

سؤالات متداول

دشت ارژن چند کیلومتری شیراز است؟

دشت ارژن در ۶۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دشت ارژن از مناطق حفاظت شده کدام نواحی کشورمان است؟

استان فارس، بین شیراز و کازرون.

معروفترین رستوران نزدیک دشت ارژن کجاست؟

رستوران شاندیز آبشار به فاصله ۱.۳ کیلومتری معروفترین رستوران نزدیک این دشت زیباست.

خوردنی های دشت ارژن چیست؟

ترشیجات، لبنیات، خوراکی‌های خانگی، آلوچه‌، لواشک، شیرینی.

۴.۶/۵ - (۳۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×