» جاهای دیدنی استان فارس » دریاچه مهارلو، نگین سرخ استان فارس
دریاچه مهارلو
جاهای دیدنی استان فارس

دریاچه مهارلو، نگین سرخ استان فارس

۱۰ مهر ۱۳۹۸ 19۰2,512

دریاچه مهارلو یکی از آن جاهای دیدنی عجیب و خاص است که هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. این دریاچه از جاهای دیدنی استان فارس است.

اما وقتی می گوییم دریاچه، تصویری که از آن داریم گستره ای آبی رنگ است که اطراف آن مملو از درختان و گیاهان سبز. اما دریاچه مهارلو، جایی متفاوت است. این دریاچه نه آبی است و نه اطرافش گیاهی وجود دارد! این دریاچه از جاهای دیدنی عجیب غریب استان فارس است که ویژگی های منحصر به فردی دارد.

دریاچه مهارلو
دریاچه مهارلو

وقتی صحبت از استان فارس می شود، فورا به یاد شیراز و جاذبه های گردشگری خاطره انگیز آن می افتیم. اما شاید ندانید که دریاچه مهارلو در این استان به خاطر رنگ سرخ و خصوصیات خاصی که دارد، از شهرت جهانی برخوردار است.

مطلب مرتبط: لیست مکان ها و جاهای دیدنی شیراز

برای رزرو هتل در شیراز به وب سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

حیات وحش دریاچه مهارلو
حیات وحش دریاچه مهارلو

طبیعت و حیات وحش دریاچه مهارلو

مهارلو دریاچه ای در شهرستان سروستان است که نام های دیگری از جمله مهلو، مهلویه، ماهلویه، جنکال یا دریاچه نمک هم شناخته می شود. این دریاچه ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد و آب آن بسیار شور است و میزان بالایی نمک از آن برداشت می شود. بخشی از آب این دریاچه از رودخانه های فصلی به نام های سلطان‌آباد، سروستان و خشک و بخشی هم از چند چشمه زیرزمینی تامین می شود. دریاچه مهارلو پناهگاه پرندگان فراوانی است. از جمله مهم ترین این پرندگان فلامینگو، تنجه، اردک، مرغابی، آبچلیک، چوکا و آنقوت است.

جاهای دیدنی استان فارس
جاهای دیدنی استان فارس

علت قرمزی دریاچه مهارلو

با توجه به این که میزان تبخیر در دریاچه مهارلو بسیار زیاد است، بستر آن با لایه‌ ای از نمک پوشیده شده است. اما جالب ترین نکته این دریاچه، قرمز رنگ بودن ان است. قرمزی این دریاچه به دلیل وجود نوعی جلبک‌ است که در برابر نمک مقاوم است و هنگامی که میزان شوری آب بیشتر می شود، جلبک ‌ها رشد بیشتری پیدا می کنند که تکثیر بیش از حد آن ها موجب می شود تراکم جلبک‌ ها در سطح آب بیشتر شده و مانع تبادل هوا با آب شود که نهایتا موجب کاهش اکسیژن می‌ شود.

عمق دریاچه مهارلو بستگی به میزان بارش ها دارد. عمق دریاچه در بیشتر قیمت ها حدود نیم متر است و در بخش های عمیق دریاچه، تا سه متر هم می رسد.

روستای مهارلو
روستای مهارلو

روستای مهارلو

اما به غیر از دریاچه مهارلو، روستای مهارلو هم دارای قابلیت بالایی در جذب گردشگران است. این روستا در دامنه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار دارد. خانه های روستای مهارلو دارای طاق هایی بلند و پنجره های قوس دار هستند که منظره جالبی برای مسافران خلق کرده است.

علاوه بر این باغ های روستای مهارلو با درختان بادام، انار و انجیر در حاشیه چشمه آب معدنی، از دیگر جذابیت های آن است.

مطلب مرتبط: گردشگری روستایی جذاب ترین نوع سفر

دسترسی به دریاچه مهارلو

دسترسی به دریاچه مهارلو، از شهر شیراز انجام می شود که لازم است حدود ۱۸ کیلومتر به سمت جنوب شرق حرکت کنید. دریاچه مهارلو در ارتفاع ۱۵۶۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

 

 

 

 

 

 

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×