بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جهانگردی » استانبول » جنگل بلگراد استانبول، مروارید سبز اروپا
جنگل بلگراد استانبول، مروارید سبز اروپا
استانبول

جنگل بلگراد استانبول، مروارید سبز اروپا

۲۳ مرداد ۱۴۰۱ 18۰2,037

استانبول زیبا را همه می شناسیم. جزیره فوق العاده زیبای اوراسیایی که طبیعت بهشتی و متنوع آن همه ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند. اما در این بین یک جنگل بلگراد استانبول که همچون نگین و مرواریدی در دل این شهر قرار گرفته است افراد زیادی را مجذوب خود نموده است. آب و هوای مطبوع و زیبایی های سبز و آبی این کلانشهر زبانزد هر مسافری است که گذرش به اینجا بیفتند. در این مطلب یکی از این جاهای دیدنی استانبول که مورد علاقه شهروندان این شهر است و در عین حال طبیعت بسیار سرسبزی نیز دارد، را به شما معرفی خواهیم کرد.

گردش در طبیعت و لذت بردن از هوای آزاد را در جنگل بلگراد استانبول تجربه خواهید کرد. منظره بکر و بی نظیر بلگراد در بخش اروپایی شهر استانبول قرار گرفته و با داشتن پوشش گیاهی غنی و حیات وحش متنوع و همچنین تامین مقدار قابل توجهی از آب مورد نیاز این شهر، اهمیت بسیاری برای مردم و دولت دارد. از این رو دولت ترکیه برای حفاظت از آن تلاش زیادی می کند. علاوه بر زیبایی های بصری جنگل بلگراد تاریخی غنی و پرفراز و نشیب از دولت عثمانی را حکایت می کند که در ادامه خواهیم خواند.

 تاریخچه جنگل سرسبز و دیدنی بلگراد

جنگل بلگراد در ۱۵ کیلومتری شمال غرب استانبول واقع شده است و ۵۴۴۲ کیلومتر مساحت دارد. جالب است بدانید که در گذشته و در زمان دولت عثمانی، مساحت این جنگل بیشتر بود اما با این حال جنگل بلگراد همچنان در مرکز توجه بازدیدکنندگان و گردشگران قرار دارد. جنگل بلگراد جنگلی برگ‌ ریز و چهار فصل است که از زیبایی های طبیعی استانبول محسوب می شود. در دوران امپراتوری عثمانی مساحت این جنگل حدود ۱۳ هزار هکتار بود اما هنوز هم هر تماشاگری از عظمت جنگل و درختان باستانی سر به فلک کشیده آن متحیر می شود.

علاوه بر زمان حال، این جنگل بلگراد استانبول در زمان سلطنت سلطان سلیمان هم از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است چرا که از چاه ها و قنات های موجود در جنگل برای تامین آب مصرفی مورد نیاز مردم استفاده می کردند. این قنات ها امروزه نیز قابل مشاهده هستند. در دوران سلطان سلیمان، جنگل بلگراد موقعیت استراتژیک مهمی داشت و منبع اصلی تامین آب شهر محسوب می‌شد. در گشت و گذار جنگلی خود حتما متوجه وجود قنات های متصل به مراکز شهری خواهید شد که از گذشته برجای مانده اند.

در آن زمان آب از چشمه‌ ها و رودخانه ‌های متعدد در جنگل به داخل شهر کانال ‌کشی شده بود. با گذشت زمان و افزایش تقاضا، سدی در این جنگل بنا شد. امروزه در استانبول هفت سد خمیده وجود دارد اما کم کم همین منابع نیز پاسخگوی جمعیت رو به افزایش شهر نخواهند بود.

به همین دلایل با گذشت زمان و افزایش جمعیت شهرها، دولت ها به این فکر افتادند که در جنگل بلگراد استانبول سد تاسیس کنند. در حال حاضر مناطق اطراف این سدها جزو دلپذیرترین مکان ها برای برگزاری پیک نیک در جنگل هستند و کاربردی چندگانه یافته اند.

در زمان عثمانی، بازدید از جنگل بلگراد تنها برای گردشگران خارجی امکان پذیر بود. در سال ۱۹۵۶ اولین منطقه برای برپایی پیک ‌نیک در نزدیکی چشمه‌ نشت و اطراف سدها افتتاح شد.

 تاریخچه جنگل سرسبز و دیدنی

طبیعت بکر جنگل بلگراد در شهر زیبای استانبول

دولت ترکیه در قرن شانزدهم تصمیم گرفت این جنگل را جزو مناطق حفاظت شده اعلام کند و روند حفاظت از جنگل بلگراد همچنان ادامه دارد. این جنگل مملو از درختان بلند و متنوع است که در فصل بهار و تابستان با طراوت و سرسبزی خود، جنگل بلگراد را به قطعه ای از بهشت بر روی زمین مبدل می سازند. تصور کنید که در پاییز و نقاشی شدن درخت ها با رنگ های بی نظیر و گرم چه مناظر خارق العاده ای ایجاد می شوند. درختان موجود در جنگل بلگراد استانبول شامل توس، شاه بلوط آناتولی و ممرز می باشند و بر فراز آن ها بیش از ۷۱ گونه پرنده زندگی می کنند.

جنگل بلگراد با درختانی بلند قامت پوشیده شده و محیط خنک و مطبوعی را به وجود آورده است. از لا به لای برگ های سبز این درختان، روزنه های باریکی از نور به عمق جنگل راه پیدا می کنند و فضایی شاعرانه و دلچسب را به وجود می آورند.
جنگل بلگراد در فاصله کمی از شهر قرار گرفته است و افراد زیادی برای ورزش و پیاده روی صبحگاهی به این جنگل می آیند و در هوای پاک به ورزش و نرمش می پردازند. البته لازم است بدانید که این جنگل هم در بین توریست ها و مسافران خارجی و هم در میان مردم بومی از محبوبیت بالایی برخوردار است و احتمالا در اکثر اوقات سال، شلوغ و پر جمعیت خواهد بود. بنابراین در نظر داشته باشید که ممکن آرامش و سکوت طبیعت که از این محوطه انتظار دارید را بدست نیاورید چون شما تنها کسانی نیستید که به آنجا می روید.

در جنگل بلگراد استانبول فعالیت ها و تفریحات مختلفی هستند که می توانند ساعت ها شما را مشغول کنند. از جمله این فعالیت ها می توان به برپا کردن پیک نیک، ماجراجویی و کمپ زدن در جنگل، عکاسی، دوچرخه سواری، کرایه قایق، بازدید از دریاچه های جنگل، طبیعت گردی، پیاده روی یا شرکت در تورهای دویدن، باربیکیو و پختن کباب اشاره کرد. سفر به جنگل بلگراد و انجام انواع فعالیت های سرگرم کننده می تواند خاطرات بی نظیر و به یاد ماندنی را برای شما رقم بزند و به یکی از بهترین روزهای عمرتان تبدیل شود.

طبیعت بکر در شهر زیبای استانبول

حیات وحش جنگل بلگراد

۷۱ گونه متفاوت از پرندگان و بیش از ۱۸ نوع پستاندار جنگل بلگراد استانبول را برای زندگی انتخاب کرده اند. بنابرای موسیقی لذت بخش پرندگان و صحنه هایی از گردش آزادانه حیوانات در جنگل، هدایایی رایگان برای شما خواهند بود. از زیبایی های حیات وحش این جنگل می توان به آهوهایی اشاره کرد که گاهی اوقات به انسان ها نزدیک می شوند و شما می توانید آن ها را ببینید و محو زیبایی و شکوه آن ها شوید.

در گذشته شکارچیان بسیاری برای شکار به این جنگل می آمدند و متاسفانه این امر سبب کاهش تعداد جانورانی شده بود که در جنگل زندگی می کردند. اما از قرن ۱۶ میلادی، این جنگل تحت حفاظت دولت قرار گرفت و شکار در آن ممنوع اعلام شد. از آن زمان اوضاع حیات وحش و جانداران موجود در جنگل بلگراد رو به بهبودی رفت. حیوانات وحشی ساکن در این جنگل مثل روباه ها و گرگ ها معمولا در طول روز دیده نمی شوند و خطری بازدید کنندگان را تهدید نمی کند. با این حال بهتر است به صورت گروهی به جنگل بروید و احتیاط را رعایت کنید.

 همچنین به عنوان موارد احتیاطی دیگر به خاطر داشته باشید ایستگاه آتش نشانی و امکانات کافی برای مهار آتش در نزدیکی این جنگل وجود ندارد پس اگر قصد روشن کردن آتش و پخت غذا را دارید، توجه کنید که وسایل لازم برای خاموش کردن آتش را به همراه داشته باشید تا آسیبی به پوشش گیاهی جنگل وارد نشود.

وضعیت حفاظت شده‌ جنگل از قرن ۱۶ اعمال شد و تا قرن ۲۰ ادامه یافت. چنین اتفاقی در تاریخ ترکیه کمیاب است. درختان بلوط بیشترین تعداد درختان این جنگل برگ‌ ریز را تشکیل می‌ دهد. بعد از آن، درختان توس شرقی، ممرز و شاه بلوط آناتولی عمده پوشش گیاهی جنگل بلگراد محسوب می‌شوند که زیستگاهی عالی برای پرندگان و حشرات هستند.

تصور کنید که صبح زود و یا زمانی که تعداد گردشگر در جنگل کم است، با سکوت و آرامش قدم می زنید. در این حال حتما صدای خش‌ خش جانورانی مثل راسو را خواهید شنید که از روی شاخه‌ های خشک عبور می‌ کنند و روی برگ ‌ها. ممکن است یک مار از کنار پای شما بخزد و قورباغه از دست آن فرار کند.

پل های چوبی و تصاویر انعکاس درختان کهن در آب سوژه های بی مانندی برای عکاسی ایجاد می کنند پس در جنگل گردی استانبول، دوربین عکاسی نیز به همراه داشته باشید.

حیات وحش جنگل بلگراد

امکانات جنگل در دل انگیزترین شهر دیدنی

امروزه جنگل بلگراد یکی از دل‌ انگیزترین دیدنی‌ های طبیعت استانبول است و هفت منطقه برای برپایی پیک‌ نیک در آن وجود دارد. پرطرفدارترین این مناطق بویوک بنت است که معمولا شلوغ است. کافه ‌‌ای در نزدیکی این سد، بیسکوییت، نان تست، چای و نوشیدنی‌ های غیر الکلی را در منوی رنگی خود عرضه می کند که طعم دلچسبی دارند. همچنین می ‌توانید غذای همراه خود را روی میزهای چوبی بگذارید و با رعایت نکات ایمنی آتش روشن کرده و کباب نیز درست کنید.

در جنگل بلگراد استانبول یک مسیر پیاده‌ روی ۵.۵ کیلومتری برای افراد پر انرژی وجود دارد. این مسیر از سرچشمه‌ نشت آغاز می‌ شود. همان مسیری که برای پیاده روی های صبح و عصر بی نظیر است. گردشگران در این مکان با ظروف پلاستیکی به صف می ‌ایستند تا آن را با آب چشمه پر و از طعم ناب آن استفاده کنند. مسیر دورتادور بویوک بنت کشیده شده و در طول آن دستگاه ورزشی نصب کرده‌ اند.

امکانات دیگری برای جلوگیری از حوادثی همچون آتش سوزی یا حمله حیوانات وحشی، در جنگل بلگراد تعبیه شده است. مناطق محافظتی از امکانات و تسهیلات رفاهی مطلوبی برخوردار هستند.
از تمیزی جنگل استفاده کنند و اکسیژن خالص را به شش های خود روانه کنند. در طول این مسیر، ۱۷ دستگاه ورزشی نیز نصب شده است که برای نرمش کردن مناسب هستند. علاوه بر این، اگر دوست دارید به کشف طبیعت و ماجراجویی در دل جنگل بپردازید، می توانید با دوچرخه های مخصوص در جنگل گشت و گذار کنید. لازم است یادآوری کنیم که حتما به صورت گروهی حرکت کنید و از گروه و دسته خود جدا نشوید.
یکی دیگر از فعالیت های جذاب و مهیجی که در جنگل بلگراد می توان به آن پرداخت، شرکت در تور های برداشت قارچ است. متخصصی به نام جیلبر باروتچیان (Jilber Barutçiyan)  هر سال در فصل بهار تورهای برداشت قارچ را در این جنگل برگزار می کند که می توانید به آن بپیوندید و با قارچ های سمی و غیرسمی این منطقه آشنا شوید. مطمئنا لذت این تجربه خاص را از یاد نخواهید برد.

امکانات جنگل در دل انگیزترین شهر دیدنی

باغ گیاه شناسی آتاتورک در جنگل زیبای بلگراد

باغ گیاه شناسی آتاتورک که در سال ۱۹۱۶ در دل جنگل بلگراد استانبول تاسیس شد، یکی از محبوب ترین بخش های جنگل بخصوص برای پژوهشگران است. درب های باغ همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر برای بازدید به روی عموم مردم باز است. این باغ ۳۰۰ هکتار مساحت داشته و گونه های متنوع و زیبایی از گل ها و گیاهان مختلف را به نمایش می گذارد. همچنین خبر خوب اینکه بازدید از باغ آتاتورک رایگان است و لازم نیست هزینه ای بپردازید.

بهترین زمان بازدید از جنگل بلگراد

جنگل بلگراد استانبول در تمام فصول سال منظره ای حیرت انگیز و آرامش بخش از جذابیت های بی حد و مرز خود به نمایش می گذارد. بنابراین تصمیم به اینکه دقیقا چه زمانی از سال برای بازدید از این جنگل مناسب تر است، اندکی سخت خواهد بود. این مورد به سلیقه شما در تماشای گل های رنگارنگ بهاری باغ آتاتورک، رطوبت و خنکای لذت بخش تابستانی در جنگلی به سبز پررنگ، نارنجی های خیره کننده پاییز و خش خش برگ ها و یا سفیدی باشکوه درختان سر به فلک کشیده در زمستان بستگی دارد.

اگر عموما بگوییم اغلب مردم فصل تابستان را برای سفر خود به جنگل بلگراد استانبول انتخاب می کنند چرا که آب و هوای این جنگل در تابستان مطبوع و دلخواه است و همچنین مردم معمولا در فصل تابستان اوقات فراغت بیشتری دارند. پس اگر در این فصل به جنگل بلگراد سفر کنید، احتمالا با عده بسیار زیادی از گردشگران مواجه خواهید شد.

هزینه بازدید از جنگل بلگراد

برای بازدید از جنگل بلگراد استانبول لازم است مبلغ ۲۰ لیر به عنوان ورودی بپردازید. همچنین در صورتی که با اتومبیل شخصی به جنگل بلگراد رفته اید، مبلغ ۵ لیر برای ورود به پارکینگ از شما گرفته می شود که در روزهای شنبه و یکشنبه این هزینه به ۱۱ لیر تغییر خواهد کرد. همچنین هزینه سفر با اتوبوس ۷۵ لیر می باشد.

چگونه به جنگل بلگراد برویم؟

اگر قصد دارید به جنگل بلگراد استانبول بروید، اتوبوس ها و تاکسی های متعددی برای سفر آسان و به صرفه وجود دارد.

جنگل بلگراد در ۱۵ کیلومتری شمال غرب استانبول قرار دارد و بهترین راه برای دسترسی به آن، کرایه‌ ماشین یا تاکسی است. اما اگر ترجیح می ‌دهید از دیگر وسایل حمل ‌و نقل عمومی استفاده کنید، می ‌توانید در میدان تکسیم سوار اتوبوس‌ های ۴۲ یا اتوبوس‌ های خط ۱۵۳ در ساریر و در باغچه‌ کوی پیاده شوید. بقیه‌ مسیر را از این نقطه پیاده بروید. اگر اهل دویدن باشید، می‌ توانید در تورهای دوی استانبول شرکت کنید.

چگونه به جنگل بلگراد برویم؟

جاهای دیدنی نزدیک

علاوه بر طبیعت بکر جنگل بلگراد استانبول و قرارگیری آن در نزدیکی شهر، بسیاری جاذبه های طبیعی و گردشگری جذاب دیگر در این محدوده قرار دارند که امکان گردشی خاطره انگیز و  هیجان انگیز در بافت باستانی و بخش‌ های مدرن شهر را فراهم می کنند. پارک های ملی باهچه کوی، دریای سیاه با مرغابی های میهمان نواز و سنگفرش پیاده روی ساحلی از مکان های نسبتا نزدیک به جنگل بلگراد هستند که می توانید برای گرد انتخاب کنید.

از جاذبه های گردشگری بسیار معروف اما با فاصله نسبتا زیاد از جنگل بلگراد می توان به برج گالاتا، دلفیناریوم استانبول، موزه کاخ توپکاپی، مسجد ایاصوفیه، قلعه روملی حصار استانبول، موزه مادام توسو استانبول و پارک ملی بنتلر استانبول، اشاره کرد.

هتل های نزدیک

اگر شما هم جز افرادی هستید که احتیاط و رفاه بیشتر را به اقامتی هیجان انگیز در کمپ های جنگلی ترجیح می دهند، هتل های بسیاری با امکانات متنوع و اقامتگاه های دنج در اطراف جنگل بلگراد استانبول وجود دارند که این امکان را برای شما ایجاد می‌کنند. تنوع زیاد در قیمت‌ ها و خدمات لیست هتل‌ های استانبول انتخاب را برای شما آسان تر خواهد کرد. از هتل های نزدیک برای اقامت می توان به هتل گلدن هورن استانبول، ایبیس استانبول وست، هتل ساحل آبی، سوئیت های تارابیا و هتل باغچه کوی اشاره کرد.

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×