بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری مازندران » جاذبه های گردشگری ساری » سد سلیمان تنگه ساری، سدی در میانه طبیعتی سرسبز
سد سلیمان تنگه ساری
جاذبه های گردشگری ساری

سد سلیمان تنگه ساری، سدی در میانه طبیعتی سرسبز

۱۳ تیر ۱۴۰۱ 23۰2,062

یکی از جاهای دیدنی ساری، سد شهید رجایی است که مردم محلی به آن سد سلیمان تنگه می گویند. این مکان زیبا یکی از بهترین جاهایی است که می توانید با رفتن به آن، آرامش از دست رفته خود را بازگردانید و از زیبایی های آن لذت ببرید. همراه ما باشید تا به شرح کاملی از سد سلیمان تنگه ساری بپردازیم.

معرفی سد سلیمان تنگه ساری

همه ی ما زمانی که حرف از مسافرت و گشت و گذار می شود، حتما یاد سفر به مناطق شمالی ایران می افتیم چرا که جاذبه های طبیعی و سرسبزی فوق العاده آن به همراه غذاهای محلی متنوع و خوشمزه در کمتر جایی پیدا می شود. امروز یک جاذبه جدید به مکان های قبلی اضافه می کنیم تا هنگام سفر به استان مازندران بتوانید از آن دیدن کنید.

سد شهید رجایی یا سد سلیمان تنگه در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری و در منطقه ای کوهستانی در بخش دودانگه شهرستان ساری قرار دارد. مطالعه بر روی پروژه این سد در سال ۱۳۳۶ شروع شد و در سال ۱۳۷۰ عملیات ساخت آن آغاز و در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسید. آب این سد که یکی از ۱۰ سد موجود در استان مازندران است، از رودخانه تجن تامین می شود.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های ساری از اقامت24

ارتفاع این سد حدود ۱۳۸ متر و تاج سد بیش از ۴۰۰ متر طول و ۷ متر عرض دارد که از سال ۱۳۷۹ امکان بازدید از آن برای عموم مردم فراهم شد. این سد باعث به وجود آمدن دریاچه ای عظیم به نام شهید رجایی شده است.  سد رجایی از نوع بتنی دو قوسی بوده و مساحت دریاچه پشت آن حدود ۵۲۰ هکتار است.

دریاچه شهید رجایی در مازندران

سد سلیمان تنگه کجاست؟

سد شهید رجایی در استان مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری، در نزدیکی روستای افراچال قرار دارد. برای دسترسی به سد، بهترین راه این است که خود را به بلوار کشاورز رسانده و بعد از طی حدود ۵۰ کیلومتر در جاده کیاسر و جاده سوادکوه و دنبال کردن تابلوهای راهنما به سد سلیمان تنگه  برسید.

هدف از ساخت سد سلیمان تنگه

اهداف اصلی از ساخت این سد، تامین آب کشاورزی و آب آشامیدنی مناطق اطراف، کنترل و جلوگیری از طغیان آب، سیل و خسارات ناشی از آن و تولید برق بود. این پروژه به قدری موفقیت آمیز بود که علاوه بر محقق شدن اهداف مدنظر، این سد توانست با چشم انداز فوق العاده ای که دارد، به یک منطقه گردشگری و تفریحی برای عموم مردم و گردشگران تبدیل شود.

بهترین زمان بازدید از سد شهید رجایی

فصل های بهار و تابستان به دلیل سرسبزی منطقه اطراف و خوش آب و هوا بودن، زمان مناسبی برای بازدید از سد است. البته این را در نظر بگیرید که در بهار و تابستان این جاذبه گردشگری نسبت به سایر فصل ها شلوغ می باشد. در مورد گرم و شرجی بودن هوا نگران نباشید. به دلیل دریاچه دمای هوا خنک بوده و شرجی نمی باشد چرا که از دریا دور است. گزینه بعدی فصل پاییز است، قلم نارنجی که پاییز بر طبیعت می کشد، چشم انداز زیبایی را ایجاد می کند. اما دمای هوا در این فصل ممکن است سرد باشد، بنابراین حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید.

دهکده آرامش در سلیمان تنگه

به لطف سد شهید رجایی، گردشگران زیادی هر ساله به آنجا رفته و از زیبایی های آن لذت می برند. دهکده آرامش در کنار سد سلیمان واقع شده و از سال ۱۳۷۹ با داشتن امکانات مناسب از گردشگران پذیرایی می کند. این مجتمع تفریحی دارای امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، نمازخانه، زمین بازی، آلاچیق، رستوران، اتاق هایی برای اقامت و … است.

سلیمان تنگه در مازندران

نکات لازم برای بازدید از سد

  • با تهیه بلیط در روز می توانید از تاج سد دیدن کنید.
  • به هیچ وجه امکان شنا در این منطقه وجود ندارد.
  • لباس گرم همراه خود داشته باشید. 
  • از ریختن زباله در طبیعت جدا خودداری کنید.
  • سد سلیمان در پایان هفته و ایام تعطیل شلوغ می باشد.
  • اگر قصد دارید شب در این مکان بمانید حتما کیسه خواب ببرید یا در اتاق های دهکده آرامش اقامت کنید.

امکانات و تفریحات سد سلیمان تنگه 

به دلیل استقبال گردشگران از این منطقه، امکانات رفاهی و تفریحی جالبی در سد سلیمان تنگه ساری در نظر گرفته شده است. شما می توانید یکی از روزهای خود را به بازدید از سد اختصاص داده و همراه خانواده و دوستان خود از آن دیدن کنید. در این منطقه امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، زمین های بازی، رستوران، پیست تپه پیمایی و جنگل نوردی، سوئیت هایی برای اقامت شبانه و … اشاره کرد.

علاوه بر امکانات گفته شده می توانید از تفریحات موجود در منطقه سد شهید رجایی استفاده کنید. این تفریح ها شامل: 

  • بازدید از تاج سد سلیمان تنگه ساری

برای دیدن از تاج سد نیاز به پرداخت هزینه و تهیه بلیط می باشد. به دلیل جذابیتی که دارد، پیشنهاد میکنیم حتما از آن دیدن کنید.

  • تفریحات آبی

اگر به تفریحات آبی و هیجانی علاقه دارید می توانید به قایق سواری، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی در اسکله شیرین رود بپردازید.

  • تماشای طبیعت و پیک نیک

به دلیل قرار گرفتن سد سلیمان تنگه ساری در میان کوه ها منظره ی به یاد ماندنی ایجاد کرده و شما می توانید از تماشا و قدم زدن در دل طبیعت و گذراندن وقت در کنار خانواده و دوستان، خاطره به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.

  • ماهیگیری و غواصی

ماهی های زیادی همچون زرد پر، کپور، ماهی سفید رودخانه ای، قزل آلا، کولی و… در دریاچه وجود دارند که با شرکت در تورهای ماهیگیری می توانید خودتان ماهی صید کنید. همچنین اگر رویای غواصی و دیدن دنیای زیر آب دارید می توانید در این منطقه، به خواسته خود برسید. 

سد شهید رجایی در ساری

دیدنی های نزدیک

شمال ایران به دلیل طبیعت زیبایی که دارد سرشار از جاذبه های دیدنی است. اما به  دلیل محل قرار گیری سد سلیمان تنگه ساری، جاذبه هایی که در اطراف آن وجود دارند، در فاصله چند کیلومتری و با سپری کردن چند ساعت راه به آن ها می رسید. این جاذبه ها عبارت اند از: پارک جنگلی مهربان رود، آبشار دراسله، آبشار سمبی، پلنگ دره، چشمه های باداب سورت، باغ پرندگان، مجموعه تاریخی چشمه علی، خانه و عمارت تاریخی فاضلی، برج تاریخی لاجیم، دریاچه شورمست (یکی از زیباترین دریاچه های ایران) و روستای افراچال. اغلب این جاذبه ها با فاصله بیش از ۷۰ کیلومتر از تنگه سلیمان قرار دارند.

هتل های نزدیک 

با اقامت در ساری امکان دسترسی به سد سلیمان تنگه ساری برای شما راحتتر می شود. نزدیک ترین هتل به این سد، هتل جنگلی سالار دره و هتل های دیگری همچون هتل اسرم ساری، هتل بادله ساری و هتل نوید در فاصله نسبتا بیشتری از این جاذبه قرار دارند. برای رزرو هتل های ساری می توانید از طریق اقامت ۲۴ اقدام کنید.

۴.۹/۵ - (۶۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×