» جاذبه های گردشگری مازندران » جاذبه های گردشگری چالوس » جاهای دیدنی چالوس » کاخ چای خوران چالوس عمارتی تاریخی در دل طبیعت
کاخ چای خوران چالوس
جاهای دیدنی چالوس

کاخ چای خوران چالوس عمارتی تاریخی در دل طبیعت

۱ تیر ۱۴۰۱ 28۰3,243

شهرهای شمالی ایران همیشه یکی از انتخاب های مردم برای سفر و گذراندن اوقات خود بوده است. در این میان چالوس یکی از پرطرفدارترین مناطق می باشد که با رفتن به آن می توانید خستگی های زندگی روزمره را کنار گذاشته و از طبیعت نهایت استفاده را بکنید. یکی از جاهای دیدنی چالوس، کاخ چای خوران چالوس است که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.

معرفی کاخ چایخوران چالوس

قدمت کاخ چای خوران (چایخوران) به دوران رضا شاه باز می گردد. این کاخ حدود ۴۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و روی ارتفاع قرار گرفته است. زمین این کاخ نسبت به مناطق اطراف مرتفع تر بوده و اطراف آن سرسبز می باشد و به همین دلیل مردم آن را به عنوان کاخ می شناسند.

به دلیل علاقه ای که رضا شاه به سبک معماری اروپایی داشت، دستور داد این کاخ را به سبک معماری اروپایی بسازند. هنگام بازدید از این عمارت متوجه می شوید که کاخ چای خوران چالوس نسبت به سایر کاخ ها در دوره قاجار و پهلوی، تشریفات کمتری دارد. با این حال گچ بری ها و کاشی کاری های زیبایی که در عمارت به کار رفته است، بسیار چشم نواز هستند. 

این عمارت تاریخی دارای یک طبقه و یک زیرزمین می باشد. عمارت دارای دو ورودی اصلی در ضلع های شرقی و غربی است. فضای داخلی نیز از دو بخش اصلی و خدماتی تشکیل شده است که به وسیله راهرو به یکدیگر متصل می شوند. در گذشته حوض و آبنمای بزرگ یکی از اجزای جدایی ناپذیر کاخ شاهان بوده است که  در جلوی کاخ چای خوران نیز یک حوض بزرگ دیده می شود که به زیبایی این محوطه افزوده است. 

به دلیل عدم توجه به این عمارت، کاخ چایخوران برای مدتی تبدیل به مخروبه ای شده بود که سرانجام در سال ۱۳۵۳ مورد مرمت قرار گرفت و در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۱۰۴۵ به ثبت رسید. 

کاخ تاریخی چایخوران چالوس

شاید برای شما سوال شده باشد که چرا نام این عمارت، کاخ چای خوران است. برای یافتن جواب باید بدانید که ایرانی ها هر کجا که باشند نمی توانند از نوشیدن چای صرف نظر کنند و چای مهمترین نوشیدنی مردم ایران از گذشته تا کنون به حساب می آید. دلیل نام گذاری این عمارت به نام کاخ چایخوران نیز این است که از آن به عنوان محلی برای توقف کوتاه و صرف چای استفاده میشد. رضا شاه دستور ساخت این کاخ را با هدف اشاعه فرهنگ نوشیدن چای صادر کرد.

کاخ چای خوران چالوس در کجا قرار دارد؟

اگر قصد دارید از این کاخ زیبا دیدن کنید باید به شهر خوش آب و هوای چالوس بروید. این کاخ در میدان معلم چالوس یا میدان مخابرات، در نزدیکی جاده اصلی قرار گرفته است.

بخش های مختلف کاخ چای خوران چالوس

بام این عمارت به صورت شیروانی بوده و عمده مصالح به کار رفته در کاخ، سنگ و آجر می باشد. همانطور که قبلا گفتیم این کاخ دارای دو قسمت اصلی و خدماتی است که بخش اصلی شامل بالکن ستون دار شمالی، دو تالار مربع شکل در قسمت جنوبی و یک تالار مستطیلی در قسمت شمالی-جنوبی است که دارای گچ بری های زیبا است. بخش خدماتی کاخ که مختص خدمتکاران بود نیز، دارای دو اتاق، آبدارخانه و دو ایوان در سمت شرق و غرب عمارت است.

در بیرون عمارت نیز حوض بزرگی قرار دارد که تصویر کاخ درون آب افتاده و زیبایی آن را دوچندان می کند. در اطراف حوض و کاخ، پلکانی برای دسترسی قرار داده شده چرا که این کاخ در سطحی بالاتر از زمین قرار گرفته است. در گذشته رسیدگی به کاخ بر عهده اداره میراث فرهنگی و گردشگری چالوس بود. سپس برای مدتی از این کاخ به عنوان پادگان استفاده می کردند. اما هم اکنون این عمارت به بخش خصوصی سپرده شده و بعد از بازسازی برنامه های جدیدی برای آن دارند.

عمارت چای خوران چالوس

دیدنی های اطراف

هنگام بازدید از این بنای تاریخی می توانید از سایر جاذبه هایی که در اطراف قرار دارند، نیز دیدن کنید. جاذبه های اطراف کاخ چای خوران چالوس عبارتند از: مرداب هسل، پارک جنگلی چالوس، نمک آبرود، تله کابین نمک آبرود، بام چالوس، ساحل رادیو دریا و تنگه دار. 

هتل های نزدیک

هنگام رزرو محل اقامت، توجه داشته باشید که هتلی که انتخاب می کنید در نزدیکی مراکز دیدنی و تفریحی باشد. هتل هایی که در نزدیکی کاخ چای خوران چالوس قرار دارند عبارت اند از: هتل آپارتمان سمنگان چالوس، هتل ملک، هتل کاخ امیران، هتل کوروش چالوس و هتل ونوس پلاس چالوس. برای رزرو هتل های چالوس با بهترین قیمت می توانید از طریق اقامت ۲۴ اقدام کنید. 

۳.۶/۵ - (۱۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×