بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان اصفهان » کلیسای وانک : زیباترین کلیسای جلفا اصفهان
کلیسای وانک
استان اصفهان - جاذبه های گردشگری اصفهان - جاهای دیدنی اصفهان

کلیسای وانک : زیباترین کلیسای جلفا اصفهان

۱۶ دی ۱۳۹۵ 23۰3,801

کلیسا وانک یکی از مشهورترین کلیساهای کشور بوده که در شهر اصفهان و در محله جلفای این استان واقع گردیده است. این کلیسا دارای قدمتی طولانی بوده و در دوران صفویه و زمان حکومت شاه عباس دوم ساخته شده است.

کلیسای وانک
آدرس: اصفهان٬ چهارراه حکیم نظامی٬ خیابان نظرشرقی٬ کوچه کلیسای وانک

 

اکثر کسانی که به عنوان گردشگر وارد شهر اصفهان می شوند حتما وارد این محله شده و از کلیسای وانک دیدن خواهند کرد. سال ۱۰۱۲ هجری قمری تعدادی از ارامنه به ایران مهاجرت نمودند و در شهر اصفهان سکنی گزیدند. شاه عباس صفوی قسمتی از املاک خود را برای ساختن محله جلفا اختصاص داد و به افراد ارمنی که وارد این شهر شدند اجازه داد که در این محله سکونت نمایند.

علاوه بر افراد ارمنی که در این زمان وارد شهر اصفهان شدند ، افراد دیگر نیز بودند که از گذشته در این شهر سکونت داشتند و در محلات دیگر اصفهان پراکنده بودند. این افراد نیز به محله جلفا کوچ نموده و در آنجا محله تبریزی ها و ایروانی ها را ساختند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های اصفهان با تخفیف

 

بیشتر بخوانید : “کلیساهای اصفهان را بهتر بشناسیم

 

کلیسای وانک در اصفهان
این کلیسا به عنوان بزرگ ترین کلیسای محله جلفا شناخته می شود

 

ارمنیان توانستند مطابق با دستور شاه عباس دوم، ۲۴ کلیسا را دایر نمایند هر چند که تا به امروز تنها ۱۳ کلیسا از ۲۴ کلیسای ساخته شده باقی مانده است. از مشهورترین کلیساهای ساخته شده، می توان به کلیسای وانک، مریم و نیز بیت اللحم اشاره نمود.

این کلیسا به عنوان بزرگ ترین کلیسای محله جلفا شناخته می شود و علاوه بر نام وانک، به نام های سن سور و آمنا پرکیج نیز از آن یاد می شود. این بنا در سال ۱۰۱۵ هجری یعنی سه سال پس از ورود ارمنیان به داخل کشورمان در اراضی باغ زرشک احداث گردید و پس از پنجاه سال، در سال ۱۰۶۵ هجری قمری توسعه پیدا کرد و به شکل امروزی ترمیم یافت.

 

کلیسای وانک اصفهان
وانک در زبان ارمنی به معنای اعظم و بزرگ است

 

وانک در زبان ارمنی به معنای اعظم و بزرگ بوده و به دلیل وسعت و بزرگی این کلیسا ، نام وانک برای آن انتخاب شده است. این کلیسا، حوزه ای برای تربیت کشیشان و نیز ارتباط ارمنیان محله جلفای اصفهان با جهان ارامنه می باشد.

داخل این کلیسا و تمام دیوارهای اطراف آن، تصاویری از زندگی حضرت مسیح (ع) و نیز تزئینات رنگ روغن و آب طلا به چشم می خورد. رو به روی در اصلی این کلیسا برج ناقوسی وجود دارد که در زمان شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده است.

 

بیشتر بخوانید : “جاهای دیدنی اصفهان

 

تصاویر بر روی دیوار کلیسای وانک

 

نمازخانه این کلیسا از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت اول آن شبستان بنا و قسمت دوم آن، زیر گنبد خانه می باشد که برای اجرای مراسم مذهبی و نیز خواندن سرود مورد استفاده قرار می گیرد.

در حیاط کلیسای وانک، چند نفر از بزرگان ارامنه و نیز تعدادی از نمایندگان سیاسی اروپا به خاک سپرده شده اند. از دیگر بخش های موجود در این کلیسا می توان به کتابخانه و موزه اشاره نمود که در سال ۱۳۲۲ هجری قمری ساخته شده است. کتاب های کتابخانه به عنوان منبع در اختیار افراد و محققین ارمنی و سایر افراد قرار می گیرد و در موزه کلیسا وانک نیز اشیاء نفیسی نگهداری شده که افراد می توانند از آن دیدن نمایند. از جمله مجموعه های نفیس این موزه ، فرامینی می باشد که در طول تاریخ صفویه به بعد ، سلاطین و حکام ایران درباره ارامنه صادر کرده اند.

معماری کلیسای وانک

کلیسای وانک در زمینی با مساحت حدود ۹۰۰۰ متر مربع واقع شده که ۴۰۰۰ مترمربع زیر بنا دارد و مابقی به باغ و فضای سبز و محوطه کلیسا اختصاص یافته است. نمای ساختمان کلیسای وانک آجری می‌باشد و از تزئینات کاشی کاری با تصاویر فرشته بالدار در میان آجرها استفاده شده است.

در ورودی اصلی کلیسا وانک دربی بزرگ و چوبی وجود دارد که شکوه و زیبایی مجموعه را دوچندان نموده است. در بالای سردر ورودی نیز با کاشی‌های لاجوردی و خاکستری تزئین شده و جملاتی به زبان ارمنی نوشته‌اند. برج ناقوس کلیسا وانک نیز در بخش ورودی آن واقع شده و دارای سه طبقه می‌باشد که در طبقه دوم آن ساعت بسیار بزرگی نصب شده است.

کلیسای وانک دارای دو گنبد است که گنبد کوچک بالای سالن اجتماع مردم و گنبد بزرگ بالای محراب قرار دارد. این گنبدها بر روی ستون‌ها و طاق نماهای بلند داخل کلیسا بنا شده‌اند. بخاطر ساخت این کلیسا در زمان صفویه نشانه‌هایی از معماری اسلامی مانند گنبدهای مدور به جای گنبدهای مخروطی مشاهده می‌شود.

در صورتی که تمایل دارید به شهر اصفهان سفر کنید ، به شما پیشنهاد می دهیم که حتما بازدید از این کلیسای زیبا و موزه آن را در برنامه های خود قرار دهید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)
×