بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان اصفهان » کلیساهای اصفهان را بهتر بشناسیم
کلیسای وانک
استان اصفهان - جاذبه های گردشگری اصفهان - جاهای دیدنی اصفهان

کلیساهای اصفهان را بهتر بشناسیم

۱۲ خرداد ۱۳۹۷ 14۳11,071

در سفر به اصفهان و با وجود آن همه آثار تاریخی و بناهای خیره کننده دوره صفویان در این شهر، نام کلیسای معروف وانک را در لیست جاذبه های مورد علاقه هر گردشگری می توان دید. گرچه در توصیف زیبایی های کلیسای وانک هر چه بگوییم کم گفته ایم، با این حال بهتر است کلیساهای تاریخی دیگر این شهر را نیز بشناسیم.

زیرا بازدید از مکان های مذهبی ادیان دیگر ، از لحاظ فرهنگی و آیین های خاص آنها، جذابیت ویژه ای در بین گردشگران دارد. به همین دلیل توصیه می کنیم که در سفر به اصفهان، از بازدید کلیساهای تاریخی این شهر غافل نشوید. در این مطلب با معرفی برخی از کلیساهای اصفهان در وبلاگ اقامت ۲۴ با شما همراه خواهیم بود.

این که در سفر به اصفهان، در گوشه کنار این شهر به خصوص در منطقه جلفا، با کلیساهای تاریخی و خیره کننده ای روبرو شوید اصلا چیز عجیبی نیست و همین کلیساها بخش متفاوتی از جاذبه های شهر را تشکیل می دهند. پس اگر تصمیم دارید در سفرتان به اصفهان هیچ جاذبه ای را از دست ندهید، کافیست چند روزی را به مدت زمان اقامت و رزرو هتل تان اضافه کنید و بازدید از کلیساهای اصفهان را از دست ندهید.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های اصفهان با تخفیف

کلیسای وانک

بزرگ ترین و مشهورترین کلیسای جلفا اصفهان، کلیسای باشکوه وانک است. در وصف این  کلیسا می توان گفت که به هر سمت که نگاه کنید با زیبایی های حیرت انگیزی روبرو می شوید، نقاشی هایی که داستان خلقت آدم و حوا را به تصویر کشیده اند، تصاویری از حضرت مسیح، کاشی کاری ها و طراحی های بی نظیری که این کلیسا را به یکی از دوست داشتنی ترین جاذبه های گردشگری اصفهان تبدیل کرده اند. این کلیسا بخش های متفاوتی دارد که شامل موزه، چاپخانه ای قدیمی، کتابخانه و حیات و صحن های آن می شود.

بیشتر بخوانید : “آشنایی بیشتر با کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک
بزرگ ترین و مشهورترین کلیسای جلفا اصفهان، کلیسای باشکوه وانک است

کلیسای بتلهم

عنوان بلندترین کلیسای جلفا اصفهان، به کلیسای تاریخی بتلهم اصفهان تعلق دارد. این کلیسا درست در مقابل کلیسای مریم قرار گرفته است. جالب است بدانید که بانی این کلیسا یکی از ثروتمندان اصفهان به نام خواجه پطروس بوده است و داستان هایی درباره ساخت این کلیسا وجود دارد که گفته می شود در روز هفته مقدس، خواجه پطروس برای شرکت در مراسم، به کلیسای مریم می رود و چون جایی برای نشستن نمی یابد تصمیم می گیرد کلیسای بلندی درست در مقابل کلیسای مریم بسازد. این کلیسا امروزه به عنوان موزه مورد بازدید قرار می گیرد. به محض ورودتان به این کلیسا، محو تماشای نقاشی های شگفت انگیز آن خواهید شد که در مقایسه با نقاشی های داخل کلیسا وانک نیز، زیباتر و حتی خیره کننده تر هستند.

کلیسای مریم و هاکوپ

کلیسای هاکوپ را می توان قدیمی ترین کلیسای اصفهان دانست. کلیسایی از خشت و آجر که نمای بیرونی آن کاهگلی و بسیار قدیمی است. این کلیسا که در سال ۱۶۰۷ میلادی با طرحی صلیب مانند ساخته شد، بعدها با تخریب قسمتی از آن، طرح صلیب مانند خود را از دست داد. همزمان با دوره صفوی ها و ساخت و سازهای خیره کننده در شهر اصفهان، در سال ۱۶۱۳ میلادی در محوطه این کلیسا، کلیسای مریم مقدس را به سبک معماری ارمنی بنا کردند و دومین کلیسای قدیمی اصفهان نیز ساخته شد. فضای داخلی کلیسای مریم را با تصاویری از داستان های کتاب مقدس مزین کردند و دیوارهای خارجی با کاشی های لعاب دار طرح و نقشی تاریخی گرفته است. کلیسای هاکوپ که در قسمتی از حیاط کلیسای مریم قرار گرفته مجموعه کلیسایی زیبایی را به وجود آورده اند که بازدید از آن را به شما توصیه می کنیم.

کلیسای مریم و هاکوپ
کلیسای هاکوپ را می توان قدیمی ترین کلیسای اصفهان دانست.

کلیسای گئورگ مقدس

کلیسای گئورگ، کلیسایی مزین شده با سنگ های مقدسی است که به دستور شاه عباس صفوی از کلیسای اچمیازدین به اصفهان آورده شدند. بر اساس کتیبه های سنگی این کلیسا، بازرگان معروف جلفا به نام خواجه نظر این کلیسا را ساخته است و سنگ ها به دستور شاه صفویان در محراب و بخش های متفاوت این کلیسا قرار گرفته است و کلیسا گئورگ مقدس را به یکی از مهمترین کلیساهای ارمنیان در اصفهان تبدیل کرده است.

کلیسای گئورگ مقدس

کلیسای کاتارینه

کلیسای کاتارینه ای که امروز در منطقه جلفا اصفهان می بینید، در سال ۱۶۲۳ میلادی صومعه ای برای راهبه هایی بوده است که در زمان شاه عباس، از ارمنستان به اصفهان آمده بودند. این صومعه که محلی برای زندگی راهبه ها بوده به دیر کاترین شهرت داشته و تصاویر رویسانا، تاگوهی و هریپسیمه که نخستین راهبه های این صومعه بودند، زینت بخش دیوارهای داخلی این کلیسا است. بخش های مختلف این صومعه قدیمی، شامل کتابخانه، اقامتگاه راهبه ها، کلاس های درس، نهارخوری و آشپزخانه بوده که با خیر خواهی بازرگانی ثروتمند به نام خواجه یغیازار لازاریان برای این راهبه ها بنا شده است. با گذشت ۴ قرن و زندگی بیش از ۲۰۰ راهبه در صومعه کاتارین، سرانجام در سال ۱۳۳۳ پس از درگذشت مادر الیزابت، آخرین راهبه این صومعه، این بنا به کلیسا کاتارینه تبدیل شد تا عبادتگاهی برای مسیحیان منطقه باشد و اقامتگاه راهبه ها را به پرورشگاهی برای کودکان و نوجوانان بی سرپرست تبدیل کردند.

کلیسای کاتارینه

کلیسای بیت اللحم اصفهان

کلیسای بیت اللحم یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای اصفهان به شمار می‌رود که در نزدیکی کلیسای وانک در محله جلفای اصفهان قرار دارد و همچون دیگر کلیساهای این شهر، قدمتش به دوران صفویه می‌رسد. کلیسای بیت اللحم در سال ۱۶۲۸ میلادی ساخته و امروزه با شماره ۷۶۴۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در معماری کلیسای بیت لحم، ترکیبی حیرت‌انگیز از معماری کاتولیک‌ها و معماری اسلامی را با تأثیر از فرهنگ ارامنه می‌بینید که نقاشی‌ها، کاشی‌کاری‌ها و طلاکاری‌های کلیسا هر کدام گوشه‌ای از این ترکیب زیبا را نمایش می‌دهند. این کلیسا در ۲ طبقه و با آجر و خشت ساخته شده و پلان آن مستطیل شکل است و تالاری با گنبدی بلند به قطر ۱۱ متر و ارتفاع ۲۵ متر از سطح زمین دارد. ناقوس‌خانه کلیسای بیت لحم در سال ۱۸۹۷ میلادی به کلیسا اضافه گردید.

بیشتر بخوانید : “کلیساهای تاریخی اصفهان را بهتر بشناسیم، بخش دوم

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۲/۵ - (۲۰ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۳

  1. روبرت یونحا

    سلام به همه ادیان جهان در کنار هم شاد و سلامت باشیم و به هم احترام بذاریم ممنونم از دوستانی که این کار بزرگ انجام دادند

  2. اصغرصص

    سلام تشکر از مطالب. کمی ناقص بنظر می رسه. کسی که مطلب را میخواند میخواهد بداند این کلیسا در کجا واقع شده. اینکه در اصفهان دهها کلیسا هست امریست درست ولی من بعنوان جهانگرد باید بدانم که کجا باید بروم . مثلا محله جلفا چندین کلیسا وجود دارد . یا خیابان حکیم نظامی یا کوچه سنگ تراشها و یا کوچه خاجه پطرس. کدام فعالند؟ کدام مراسم انجام میشه؟کدام تاریخی هست؟و….

  3. ژرژ حراپد

    سلام ووقت بخت بخیر
    سلام بر شما جوان فعال که باپیگیری و زحمتی که کشیدین واین مطالب را جمع آوری نموده ودر پیش برد اطلاعات مردم وقت گذاشتید ممنون و سپاسگزارم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×