بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » توچال تهران : پیست اسکی و تله کابین توچال با تصویر
کوه توچال در تهران
جاذبه های گردشگری تهران

توچال تهران : پیست اسکی و تله کابین توچال با تصویر

۱۱ دی ۱۳۹۵ 41۰10,706

کوه توچال در دامنه رشته کوه های البرز و با ارتفاع ۳۶۹۲ متر در شمال تهران واقع شده است. توچال به معنی چال آبگیر و دریاچه کوچک است و چون قله توچال در کنار دریاچه ای از یخ طبیعی قرار دارد به این نام خوانده می شود.

در منطقه توچال ، منظره های بسیار زیبا، هوای دلنشین کوهستانی و چشمه سارهای متعدد و زلال آب، فضای دلپذیر و آرام بخشی را ایجاد کرده و این یکی از دلایل تبدیل شدن این منطقه به نقاط گردشگری و ورزشی شده است.

کوه توچال تهران
آدرس : تهران- بزرگراه شهید چمران- خیابان یمن- انتهای خیابان ولنجک

مقاله مرتبط: “بام لند تهران”

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

منطقه تفریحی توچال به خاطر شرایط خوب آب و هوایی ، یکی از پاتوق های مردم شهر تهران محسوب می شود. از انتهای خیابان ولنجک تا آغاز ایستگاه یک تله کابین توچال ، مسیر آسفالته ای وجود دارد که به بام تهران شهرت پیدا کرده است. ولنجک یکی از محلات شمال شهر تهران بوده که مرتفع ترین منطقه مسکونی تهران به شمار می آید. دمای هوا در این منطقه نسبت به مناطق جنوبی ۵ تا ۷ درجه سردتر می باشد. ولنجک از جنوب به بزرگراه چمران مشرف بوده و از شمال نیز به دامنه های کوههای شمالی شهر به خصوص قله توچال محدود می باشد.

کوه توچال در تهران
منطقعه تفریحی توچال، یکی از پاتوق های مردم شهر تهران

قسمت ابتدایی تله کابین توچال به علت وجود مناظر کوهستانی و دید زیبا از بالاترین نقطه شهر تهران و همچنین استفاده از طبیعت، مسیر بسیار مناسبی برای پیاده روی می باشد. در طول این مسیر ، رستوران ها، چای خانه های سنتی و همچنین زمین های ورزشی پینت بال، تیراندازی، تنیس، اسکیت و نیز باشگاه بدنسازی برپا شده و در انتها نیز به تله کابین ختم می شود.

کوه توچال در تهران
شهر تهران را می توان از ارتفاعات کوه توچال به خوبی مشاهده نمود

پروژه ساخت تله کابین توچال با همکاری شرکت فرانسوی پوما و شرکت اتریشی دوپل مایر در سال ۱۳۵۳ شروع شد و در سال ۱۳۵۷ پایان یافت. شهر تهران را می توان از ارتفاعات کوه توچال به خوبی مشاهده نمود. تله کابین توچال در انتهای خیابان ولنجک و در ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات تهران قرار گرفته است. دارای سه خط اصلی تله کابین، سه خط تله سیژ و یک خط تله اسکی بوده و همچنین دارای ۷ ایستگاه مادر و ۷ هرزگرد می باشد. مجموع خط های طولی اصلی تله کابین در حدود ۷۵۰۰ متر است که یکی از طولانی ترین خطهای تله کابین پیوسته در جهان به شمار می رود.

بیشتر بخوانید : “اماکن و جاذبه های گردشگری تهران

تله کابین توچال تهران
مجموع خط های طولی اصلی تله کابین، یکی از طولانی ترین خط های تله کابین پیوسته در جهان

مسیر اصلی دسترسی به ایستگاه اول ولنجک شامل یک مسیر دسترسی اصلی و چند مسیر فرعی است. مسیر اصلی منتهی به ایستگاه اول یک مسیر آسفالت می‌باشد که به واسطه شیب دره محدود شده است. این مسیر عموما مورد استفاده گروه های مختلف مراجعین قرار می گیرد. علاوه بر این مسیر اصلی، چند مسیر فرعی نیز به ایستگاه اول وجود دارد. این مسیرهای تجهیز نشده خاکی که کمتر شناخته شده اند، بیشتر مورد استفاده کوهنوردان قرار می گیرند. این مسیرهای فرعی در زمانی که شرایط جوی نامساعد است و یا در هنگام بارندگی تقریبا غیر قابل استفاده می باشند.

توچال تهران

یکی از محبوب‌‌‌‌‌ترین پیست‌‌‌‌‌های اسکی در تهران، پیست اسکی توچال است. این پیست که نزدیک‌‌‌‌‌ترین پیست به تهران نیز محسوب می‌‌‌‌‌شود، در ارتفاعی برابر با ۳۵۰۰ متر بالای دریا قرار دارد. به دلیل همین ارتفاع بالا پیست مذکور اولین پیست اسکی برفگیر در کشور است و در سال‌‌‌‌‌هایی که برف بسیاری می‌‌‌‌‌بارد، از این پیست تا هشت ماه بعد از بارش برف می‌‌‌‌‌توان استفاده کرد. پیست اسکی توچال دارای طولی برابر با ۱۲۰۰ متر است. این پیست از ارتفاع ۳۸۵۰ متری که پایین قله توچال است شروع شده و در ارتفاع ۳۵۵۰ متری که حوالی هتل توچال است، تمام می‌‌‌‌‌شود. شیب بالا و همچنین طول زیاد آن موجب شده پیست اسکی توچال به یکی از پر رفت و آمدترین پیست‌‌‌‌‌های کشور تبدیل شود. گفتنی است برای دسترسی به پیست اسکی توچال لازم است به وسیله تله کابین به ایستگاه هفتم بروید. از ویژگی‌‌‌‌‌های این پیست می‌‌‌‌‌توان به حضور مربیان با تجربه و استفاده از بهترین و با کیفیت‌‌‌‌‌ترین وسایل اسکی اشاره کرد.

از سال ۲۰۰۳ میلادی نیز مهمانپذیری تحت عنوان هتل توچال در ایستگاه هفتم تله کابین توچال تکمیل و راه اندازی شده است. این هتل در ارتفاع ۳۵۴۵ متری از سطح دریا واقع شده که از این لحاظ مرتفع ترین هتل کوهستانی از سطح دریا می باشد. این هتل مجهز به رستوران، لابی با منظره ای رو به پیست و دارای امکانات ورزشی تفریحی نظیر پینگ پنگ، بیلیارد و سیستم نمایش فیلم داخلی است.

بیشتر بخوانید : “معرفی هتل های تاپ تهران

هتل توچال در تهران

در صورتی که تمایل دارید از این جاذبه گردشگری در شهر تهران بازدید کنید می توانید هتل مورد نظر خود را در این شهر از طریق سایت اقامت ۲۴ رزرو نمایید.

تفریحات توچال

علاوه بر پیست اسکی و خطوط تله کابین و تله سیژ آن تفریحات دیگری در توچال وجود دارند که می‌توانند یک روز سرگرم کننده را برای افراد فراهم کنند. از مهمترین این تفریحات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

اسنوموبیل

اسنوموبیل نوعی موتور برای حرکت در برف می‌باشد که یکی از تفریحات هیجان انگیز توچال محسوب می‌شود. در ایستگاه هفتم تله کابین توچال در کنار پیست اسکی محوطه‌ای مخصوص استفاده از اسنوموبیل برای علاقه‌مندان هیجان فراهم شده است. امکان اسنوموبیل سواری برای آقایان و بانوان فراهم است و یک سری شرایط مانند سن، وزن و … برای استفاده وجود دارد.

شبیه ساز وی ای آر

در ایستگاه اول توچال مجموعه‌ای از بازی‌های واقعیت مجازی وجود دارد که شامل سینمای سه بعدی، شبیه ساز رانندگی، اسکی و … می‌باشد. می‌توانید پس از اسکی کردن و یا کوهنوردی و پیاده روی در توچال برای تفریح و تجربه هیجان به این مجموعه مراجعه کنید.

سورتمه

یکی دیگر از تفریحات توچال سورتمه می‌باشد که در در سال ۱۳۹۴ توسط یک شرکت آلمانی طراحی شد و علاوه بر گواهی استاندارد سازمان ملی ایران، از شرکت tuv آلمان که معتبرترین شرکت بازرسی و استاندارد اروپایی محسوب می‌شود، تاییدیه گرفته است. این سورتمه با طول ۱۴۲۰ متر طولانی‌ترین سورتمه ایران به شمار می‌رود و می‌تواند لحظاتی مفرح و هیجان انگیزی برای افراد در بام تهران و با چشم اندازی زیبا فراهم کند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۲.۲/۵ - (۵ امتیاز)
×