بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » کرونا و کسب و کار | چگونه کرونا زندگی ما را متحول کرد؟
کرونا و صنعت گردشگری
گوناگون

کرونا و کسب و کار | چگونه کرونا زندگی ما را متحول کرد؟

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ 12۰1,558

همزمان با شیوع ویروس کرونا علاوه بر خانه نشینی و قرنطینه، تغییرات گسترده دیگری نیز در ابعاد گوناگون زندگی رخ داد. عادات روزانه، کسب و کار، سفر، آموزش، برنامه ریزی هایمان برای آینده و حتی باورهایمان هم دستخوش تغییر شده اند. برخی از کسب و کارها به کلی تعطیل یا ورشکسته شدند و برخی دیگر فعالیتشان را گسترش دادند و از شرایط موجود به نفع خود استفاده کردند. به این ترتیب رابطه کرونا و کسب و کار ها موضوع گفتگوی بسیاری از کارشناسان شد.

کرونا و کسب و کارها
کرونا و کسب و کارها

کرونا و کسب و کارها

اکنون بسیاری از ما دورکاری می کنیم و برخی نیز کار خود را از دست داده اند. برنامه ریزی هایمان برای زندگی به حالت تعلیق در آمده اند و هنوز نمی دانیم تا چه زمانی باید منتظر بمانیم. اما در این میان وقتی دقیق تر نگاه می کنیم، متوجه می شویم که دیگر اضطراب روزهای اول را نداریم و به نوعی به زندگی عادی – البته نه مانند پیش از کرونا – بازگشته ایم. امروز با نگرانی کمتری به دنبال کارهای روزانه، خرید و پیاده روی می رویم و می توان گفت به شرایط عادت کرده ایم. جالب است که تا این حد انعطاف پذیر هستیم و خود را با شرایط جدید وفق داده ایم!

دورکاری در قرنطینه
دورکاری در قرنطینه

اما تغییراتی که یک ویروس می تواند در دیدگاه ها، فرهنگ و کنش های مردم ایجاد کند، حیرت انگیز است. یکی از نمود های تلاش برای انطباق با شرایط موجود را می توان در تغییرات کسب و کارها دید. امروزه بسیاری از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی، دورکاری را جایگزین حضور فیزیکی کارکنان کرده اند و برخی دیگر حتی تولیدات خود را تغییر داده اند. شاید سال ها زمان لازم بود تا مدیران، فرهنگ و مفهوم دورکاری را اینچنین بپذیرند و به آن اعتماد کنند.

از سوی دیگر در تلاش برای فراهم آوردن نیازمندی های امروز انسان ها و همچنین حفظ کسب و کار، برخی از شرکت ها خدمات، تولیدات یا زمینه فعالیت خود را تغییر دادند.

تحول در تولیدات و خدمات در دوره شیوع کرونا

همزمان با انتشار ویروس کرونا، فعالیت های اقتصادی به شدت از شرایط موجود متاثر شدند. تاثیر کرونا بر کسب و کارهای مختلف، از مهم ترین مسائلی است که ذهن کارشناسان را به خود معطوف کرده است. کلاس های مجازی، کنسرت های آنلاین و گردش در گالری های مجازی هم از دیگر نمودهای خلاقانه در دوره پاندمی است.

اکنون تولیدات بسیاری از کارخانه ها تغییر کرده است. در حال حاضر مردم نیاز به خودرو، پوشاک، عطر، سفر، هتل و کالاها یا خدمات لوکس ندارند. به همین دلیل برخی از کارخانه ها با تولید ماسک، الکل طبی، دستگاه های تنفس، لباس های ایمنی و مایحتاج بهداشتی و پزشکی، سعی کردند کسب و کار خود را حفظ کنند و ضمن سودآوری، به جامعه خود نیز خدمت رسانی کنند.

کرونا و صنعت گردشگری
کرونا و صنعت گردشگری

شاید مهم ترین صنعتی که به شدت از انتشار ویروس کرونا آسیب دیده، صنعت گردشگری باشد. می توان گفت که این صنعت به کلی تعطیل شد و هم ارائه دهندگان خدمات گردشگری، هم مخاطبین آن ها، بیش از دیگر صنایع تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند. گردشگری مجازی و سفر آنلاین جهت بازدید از موزه ها و جاهای دیدنی، یکی از تفریحاتی بود که مردم به ویژه در دوران تعطیلات نوروز به هم پیشنهاد می دادند.

تور مجازی
تور مجازی

برخی از هتل ها، فضای خود را تبدیل به بیمارستان کردند و به محلی برای ارائه خدمات درمانی تبدیل شدند. همچنین برخی از هواپیماهای مسافربری، اکنون برای حمل بار و رساندن ملزومات پزشکی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

جاهای دیدنی خالی از گردشگر
جاهای دیدنی خالی از گردشگر

جالب است که صنعت مد و پوشاک نیز تا این حد متحول شده است. این روزها تولید ماسک های خلاقانه، با طرح ها و رنگ های گوناگون، توجه های بسیاری را به خود معطوف نموده است. طراحان مد اکنون در حال ارائه ماسک های متفاوتی هستند که تا پیش از این هرگز به ذهن کسی نمی رسید.

کرونا و صنعت مد
کرونا و صنعت مد

دولت ها نیز در حال حاضر از کسب و کارهایی که در تلاش برای گذر از بحران موجود موثر هستند، حمایت می کنند. در این میان صنعت داروسازی شاید بزرگ ترین سهم را از این حمایت ها داشته باشد.

هنوز کسی نمی داند که این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. این ابهام هم می تواند تجربه منحصر به فرد دیگری باشد که هرگز انتظارش را نداشتیم. شاید بشر امروز باید خودش را برای اتفاقات غیرمنتظره دیگری نیز آماده کند.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×