بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » آیا گرم شدن هوا تاثیری بر میزان شیوع ویروس کرونا دارد؟
تاثیر گرما بر ویروس کرونا
گوناگون

آیا گرم شدن هوا تاثیری بر میزان شیوع ویروس کرونا دارد؟

۲۰ فروردین ۱۳۹۹ 7۰1,408

تاثیر گرما بر ویروس کرونا چقدر است؟ آیا اصلا گرما می تواند فعالیت ویروس کووید-۱۹ را متوقف کند؟ مانند بسیاری از موقعیت های مشابه دیگر، این روزها بازار حدس و گمان ها و همچنین شایعات، درباره ویروس کرونا داغ است. همانطور که بسیاری از متخصصین در حال انجام آزمایشات و بررسی های علمی شبانه روزی هستند، برخی از افراد هم در حال اظهار نظرهای بی پایه برای جا نماندن از قافله نظریه پردازی هستند!

تاثیر گرما بر ویروس کرونا
تاثیر گرما بر ویروس کرونا

ویروس کرونای جدید، پدیده ای نوظهور است که برای شناخت دقیق آن نیاز به زمان و آزمایشات بیشتر است. بنابراین عجیب نیست اگر نظریه هایی داده شوند و پس از مدتی هم نقض شوند.

تاثیر گرما بر ویروس کرونا هم یکی از مباحثی است که حرف و حدیث های بسیاری پیرامون آن وجود دارد. شاید برای ما خوشایند باشد اگر ثابت شود گرما موجب توقف فعالیت ویروس خواهد شد اما به نظر می رسد هنوز برای اظهارنظر قطعی در این رابطه زود باشد.

عوامل موثر بر انتشار کرونا
عوامل موثر بر انتشار کرونا

شیوع بیماری های همه گیر

انتشار ویروس کرونا هم آسان است و هم سریع. این ویروس به سرعت همه گیر شد و در سرتاسر زمین منتشر شد. نکته این جاست که بیماری هایی که الگوی انتشار آن ها چنین است، با بیماری های فصلی متفاوت اند.

برخی بیماری های فصلی مانند آنفولانزا، در ماه های سردتر و فصل زمستان از راه می رسند و با گرم تر شدن هوا، به تدریج فعالیت شان متوقف می شود. در عین حال برخی بیماری ها هم مانند حصبه، در فصل تابستان شایع تر هستند و در فصول دیگر تقریبا اثری از آن ها وجود ندارد.

آیا کرونا یک بیماری فصلی است؟

اما در رابطه با ویروس کووید-۱۹و فصلی بودن آن، تردید هایی وجود دارد. با این که انتشار این ویروس در مناطق سردسیر سرعت بیشتری داشته اما بسیاری از کارشناسان نسبت به خوشبینی بیش از حد به تاثیر گرما بر این ویروس هشدار داده اند. ولی موضوع اصلی این است که این نگرانی ها بی دلیل نیست. عامل بیماری کووید-۱۹، ویروس کرونای جدیدی است که هنوز اطلاعات کافی در رابطه با تاثیر فصل بر روند تکثیر مبتلایان در دسترس نیست.

فعالیت ویروس کرونا در سرما
فعالیت ویروس کرونا در سرما

میزان تاثیر سرما بر فعالیت ویروس کرونا

با این حال بررسی الگوی انتشار ویروس کرونای جدید نشان می دهد که فعالیت آن در شرایط سرد و خشک بیشتر است. کیت تمپلتون، یکی از محققین مرکز بیماری های مسری دانشگاه ادینبرا، حدود ده سال پیش، پژوهش هایی بر روی انواع ویروس کرونا در افراد مبتلا به بیماری های مجاری تنفسی داشته که یافته هایش حاکی از آن یود که سه نوع ویروس، دارای خواص فصلی بارز هستند و اغلب در فاصله آذر تا فروردین ماه فعالیت می کنند. این در حالی است فعالیت ویروس چهارم که غالبا در میان افرادی با سیستم ایمنی ضعیف شایع بود، الگوی ثابتی ندارد.

بررسی وضعیت آب ‌وهوایی در مکان های مختلف دنیا که مواردی از ابتلاء به ویروس کرونا در آن جا دیده شده، بیانگر آن است که احتمال دارد شیوع این ویروس با دما، سرعت وزش باد و میزان رطوبت در ارتباط باشد. بر اساس تحقیقات با افزایش دمای محیط، موارد ابتلاء نیز کمتر شده اما دما نمی تواند تنها فاکتور در رابطه با میزان فعالیت ویروس باشد.

با توجه به این که هنوز اطلاعات واقعی از تغییر فصل مختلف وجود ندارد، پژوهشگران فعلا باید به مدل سازی های کامپیوتری برای پیش‌بینی آینده اکتفا کنند.

اما بیماری های همه گیرداستان متفاوتی دارند. بهترین نمونه ایم بیماری ها، آنفولانزای اسپانیایی بوده است. آنفلوآنزای اسپانیایی در تابستان بیشترین مورد ابتلاء را داشت در حالی که آنفلوآنزاهای معمولی اغلب در زمستان اتفاق می افتند.

ویروس‌ کرونا، ویروسی غلاف‌دار است که با لایه ای روغنی پوشیده شده است و به نظر می رسد این لایه روغنی قسمت آسیب پذیر ویروس‌ است. در محیط خنک، این لایه روغنی، محکم تر می شود که موجب دوام بیشتر ویروس می شود. به همین دلیل تغییر فصل بر روی ویروس های غلاف دار تاثیرگذار است.

آیا کرونا ویروسی فصلی است؟
آیا کرونا ویروسی فصلی است؟

تاثیر سرما بر عملکرد سیستم ایمنی بدن

به طور کلی، مدل سازی کامپیوتری نشان می دهند که روزهایی که دمای هوا و میزان رطوبت بیشتر بوده، نرخ مرگ و میر هم کاهش پیدا کرده است.

اما موضوع قابل تامل دیگر، ارتباط دمای هوا با عملکرد سیستم ایمنی بدن است. ضعف سیستم ایمنی در دمای پائین، می تواند زمینه ساز ابتلاء به بیماری های مسری شود و بدن ما را آسیب پذیرتر کند. برخی از پژوهش ها نشان می دهند که میزان ویتامین D موجود در بدن عاملی تاثیرگذار بر احتمال ابتلاء به بیماری های ویروسی است. با توجه به این که در زمستان بیشتر زمان خود را  خود را در فضای پوشیده و مسقف هستیم و به ندرت در معرض نور خورشید قرار می گیریم، ممکن است با کمبود ویتامین D بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری قرار بگیریم. اما در عین حال پژوهش های دیگری نیز وجود دارند که که این تئوری را رد می کنند.

اما تردید بنیادی تری نیز وجود دارد که آیا اصلا هوای سرد بر سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد یا نه؟ این موضوع نیز توسط برخی از پژوهش ها تایید، و توسط برخی دیگر رد شده است. برخی از تحقیقات تائید می کنند که در هوای سرد نیزان گلبول های سفید خون افزایش می یابند.

در نهایت می توان گفت که هنوز هیچ یک از یافته ها، قطعیت ندارند و نمی توان به طور دقیق، رفتار ویروس را پیش بینی کرد. بنابراین بهتر است به اظهارنظرهای افراد و شایعات اهمیت ندهیم و منتظر اخبار دقیق و علمی، از رسانه های معتبر باشیم.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×