» گوناگون » پایان قرنطینه و کابوس ویروس کرونا، چگونه اتفاق می افتد؟
شروط پایان قرنطینه
گوناگون

پایان قرنطینه و کابوس ویروس کرونا، چگونه اتفاق می افتد؟

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ 7۰1,628

این روزها فقط منتظر پایان قرنطینه هستیم. اما شروط پایان قرنطینه چیست؟ برخی از کارشناسان می گویند قرنطینه هنوز باید ادامه داشته باشد. برخی برای راکد نشدن کسب و کارها پیشنهاد می دهند با رعایت فاصله اجتماعی، به خیابان ها بازگردید. برخی هم باور دارند که همه باید به نوعی ناقل ویروس کرونا شوند تا مصونیت پیدا کنند. با این حال در همین مصونیت هم تردید وجود دارد. اما چه شرایطی لازم است تا قرنطینه در شهرها و کشورهای مختلف پایان پیدا کنند؟ سازمان ها و متخصصان هر یک شروط خاصی برای پایان قرنطینه اعلام می کنند.

درمان کرونا
درمان کرونا

چه شرایطی برای پایان قرنطینه و توقف ویروس کرونا لازم است؟

روزهای نخستین انتشار ویروس، توقع نداشتیم این داستان انقدر طولانی شود. تصور می کردیم به زودی تمام می شود یا راه حلی برای آن پیدا می شود. برای قرنطینه هم انتظار این مدت را نداشتیم. ناشناخته بودن ویروس موجب شده تا هر چند وقت یک بار، حدس و گمان هایی که درباره پایان شیوع ویروس کرونا و قرنطینه زده شده، رد شوند. هنوز هم دانشمندان پاسخی قطعی برای سوالات ندارند و تنها در مرحله آزمون و خطا هستند. برای مثال در ابتدای شیوع ویروس کرونا، به نظر می رسید حیوانات از این بیماری مصون هستند در حالی که اکنون با ابتلا چند حیوان در سرتاسر دنیا، این نظریه کاملا رد شده است.

انتقال ویروس کرونا به حیوانات
انتقال ویروس کرونا به حیوانات

همچنین در ابتدا اعتقاد بر این بود که گرما می تواند جلوی انتقال و گسترش ویروس گرونا را بگیرد و می توان امیدوار بود در ماه های گرم تر و فصل تابستان، این بیماری کلا از بین برود. این باور نیز رد شد. شیوع کرونا در کشورهای نیمکره جنوبی مانند هند،‌ برزیل و استرالیا که اکنون در پایان تابستان هستند هم این امیدواری را منتفی کرد و هنوز هم شواهد علمی و قطعی مبنی بر تاثیر گرمای هوا بر توقف فعالیت ویروس وجود ندارد.

با این تفاسیر هنوز هم هیچ قطعیتی برای این که بگوییم کی و چگونه قرار است انتشار ویروس کرونا و قرنطینه پایان پیدا کند وجود ندارد. اما می دانیم که شرایط خاصی برای پایان آن وجود دارد. اما تحقق کدام شروط برای در هم پیچیدن این طومار بلند، لازم است؟

شروط پایان قرنطینه
شروط پایان قرنطینه

شروط رفع قرنطینه از سوی سازمان جهانی بهداشت

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در حالی که هنوز واکسنی برای کرونا کضف نشده است، بهترین راه حل، انتقال از مرحله واگیری گسترده، به مرحله واگیری قابل کنترل و تثبیت شده یا واگیری پایین است. این سازمان در آخرین دستور العمل ارائه شده، ۶ شرط را برای پایان قرنطینه تعیین کرده است:

۱-  انتقال بیماری به حدی برسد که شیوع آن محدود به مکان های خاصی باشد و منشا انتشار ویروس هم مشخص باشد.

۲-  ضرورت وجود ظرفیت کافی سیستم های بهداشتی برای شناسایی، آزمایش، ایزوله کردن، درمان و ردیابی ارتباطات بیماران با دیگران.

۳-  ریسک انتشار و  شیوع ویروس در مراکز آسیب پذیر از جمله خانه های سالمندان به حداقل رسیده و کاملا کنترل شود.

۴-  کنترل مبادی ورودی کشورها و ایجاد امکان قرنطینه مسافران مشکوک به ابتلا.

۵-  اجرای اقدامات پیشگیرانه در فضاهای کاری،‌ آموزشی و تجاری. این اقدامات شامل حفظ فاصله لازم، امکان شستشوی دست ها و استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه و در سنجش درجه حرارت بدن افراد می شود.

۶-  آموزش کامل مردم جهت آگاهی، توانمند سازی و ایجاد هنجارهای جدید.

تولید واکسن کرونا
تولید واکسن کرونا

آیا راه درازی تا تولید واکسن کرونا در پیش است؟

امروز به نظر کارشناسان، مهم ترین و مطمئن ترین راه کنترل ویروس کرونا، تولید واکسن آن است. اکنون بیش از ۶۲ دانشگاه و شرکت داروسازی در جهان، در تلاش برای تولید واکسن کرونا هستند اما به نظر می رسد تولید و تایید آن حداقل ۱۸ ماه زمان می برد. با این حال برخی از کارشناسان هم اعتقاد دارند که این زمان بسیار خوش بینانه است و زمانی بیش از این لازم است تا واکسن در اختیار مردم قرار گیرد.

با این حال تحولات سه ماه اخیر بسیار عجیب و دور از ذهن بوده و پیش بینی ۱۸ ماهه برای تولید واکسن کرونا ممکن به نظر می رسد. هنوز باید امیدوار باشیم و منتظر اتفاقات آینده بنشینیم.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×