» گوناگون » برای پیشگیری از کرونا ماسک، دستکش و صابون استفاده نکنید اگر…
شستن دست ها و پیشگیری از کرونا
گوناگون

برای پیشگیری از کرونا ماسک، دستکش و صابون استفاده نکنید اگر…

۲۷ فروردین ۱۳۹۹ 8۰1,623

ضرورت استفاده از ماسک و دستکش و شستن دقیق دست ها با آب و صابون، بر کسی پوشیده نیست. اما نحوه استفاده از آن ها نیز نیاز به آموزش دارد تا بتواند موجب پیشگیری از کرونا شود. ممکن است عدم رعایت درست و استفاده ناصحیح از ابزارهای پیشگیری، خطرات جبران ناپذیری برای شما و اطرافیان بیافریند. بنابراین با استفاده صحیح از ماسک، دستکش و صابون به سلامت خود و اطرافیانمان کمک کنیم. در این مقاله نحوه صحیح استفاده از این وسایل را به شما یادآوری می کنیم:

شستن دست ها و پیشگیری از کرونا
شستن دست ها و پیشگیری از کرونا

نحوه استفاده صحیح از دستکش یکبار مصرف

دستکش ها عامل مهمی در پیشگیری از کرونا و گسترش آن هستند. اما گاهی تصورات اشتباهی از آن ها داریم.

نحوه صحیح استفاده از دستکش
نحوه صحیح استفاده از دستکش

دیده می شود که برخی از افراد به تصور این که استفاده از دستکش، برای پیشگیری از انتقال ویروس کفایت می کند، گاه رفتارهای بسیار پر خطری دارند. گاهی برخی از افراد زمان استفاده از دستکش، به راحتی آن را به صورت خود نیز می زنند. گاهی هم دستکش ها را بدون رعایت اصول بهداشتی در مکان های عمومی رها می کنند. برخی هم فکر می کنند چون دستکش به دست دارند، می توانند با دیگران دست بدهند. از سوی دیگر فراموش نکنید که دستکش ها یک بار مصرف هستند و نباید به طور مکرر از آن ها استفاده کرد. این ها رفتارهای پر خطری هستند که با در دست داشتن دستکش می توانند اتفاق بیفتند.

استفاده صحیح از دستکش
استفاده صحیح از دستکش

بنابراین اگر دستکش به دست دارید، از تماس آن با سر و صورت خود جدا خودداری کنید. همچنین دستکش ها را پس از آن که به صورت پشت و رو از دست خارج نمودید، حتما در سطل زباله بیندازید. توجه کنید که تحت هیچ شرایطی با هیچکس تماس فیزیکی نداشته باشید و از دست دادن، جدا خودداری کنید.

نحوه استفاده صحیح از ماسک

اما استفاده از ماسک هم در صورتی که استفاده صحیح از آن را ندانیم، می تواند خطرآفرین باشد. یادتان باشد پیش از دست زدن به ماسک، دست هایتان را با آب و صابون بشوئید. فراموش نکنید ماسک ها برای استفاده مداوم و مکرر نیستند. ماسک ها را تنها می توان برای مدت محدود و فقط یک بار استفاده کرد. برخی از ماسک ها قابل شستشو هستند که پس از هر بار استفاده باید حتما با مواد شوینده، به دقت شسته شوند و سپس مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

استفاده صحیح از ماسک
استفاده صحیح از ماسک

اما هنگامی که ماسک به صورت دارید نیز لازم است نکاتی را رعایت کنید. به خاطر داشته باشید استفاده از ماسک، نمی تواند مانعی مطمئن در برابر انتقال ویروس کرونا و ابزاری قطعی برای پیشگیری از ابتلا باشد. بنابراین با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت سایر نکات بهداشتی، ماسک هم می تواند در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تا حدودی موثر باشد.

نکته دیگر این است که باید توجه داشته باشید که استفاده از ماسک و تنطیم آن بر روی صورت، موجب افزایش تماس دست با صورت نشود. گاهی به صورت ناخوداگاه در طول استفاده از ماسک، بارها صورت خود و ماسک را لمس می کنیم که این کار می تواند خطرناک باشد.

نحوه صحیح استفاده از ماسک
نحوه صحیح استفاده از ماسک

اما اشتباه رایج دیگر در استفاده از ماسک، جابجا کردن مکرر آن بر روی صورت و حتی گردن است. استفاده از ماسک می تواند خسته کننده باشد اما قطعا تحمل آن از تحمل رنج بیماری آسان تر است. گاهی برای صحبت کردن با تلفن، گاهی برای نفس کشیدن، گاهی برای تنوع (!) ماسک خود را پایین می آوریم که این جابجایی می تواند موجب افزایش احتمال آلودگی ماسک به ویروس باشد. تماس داخل ماسک با قسمت های دیگر بدن، یقه لباس و غیره می تواند عاملی موثر در آلوده شدن ماسک و افزایش احتمال ابتلا به بیماری باشد.

بنابراین برای پیشگیری از کرونا، از دست زدن بیش از حد به ماسک و جابجا کردن آن بر روی صورت و گردن، جدا خودداری کنید.

نحوه صحیح شستن دست ها
نحوه صحیح شستن دست ها

نحوه صحیح شستن دست ها

شستن مکرر دست ها با آب و صابون، یکی از مهم ترین روش های پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها به ویژه ویروس کرونا است. اما برخی از مواقع دیده می شود که افراد تصور می کنند شستشوی معمولی دست با آب و صابون در پیشگیری از ابتلا به ویروس کافی است، غافل از این که استفاده از صابون هم شیوه استانداردی دارد.

دستورالعمل مشخصی برای شستشوی کامل دست ها وجود دارد که بر اساس آن، شستن کامل دست، لای انگشتان و مچ ها باید طوری صورت گیرد که هیچ نقطه ای از دست از قلم نیفتد. همچنین این شستشو باید حداقل ۲۰ ثانیه به طول بینجامد. بنابراین اگر هر یک از این موارد رعایت نشود، ممکن است شستشوی دست، هیچ تاثیری در احتمال ابتلا به ویروس کرونا نداشته باشد.

استفاده از صابون در سشتشوی دست ها
استفاده از صابون در سشتشوی دست ها

سعی کنیم نحوه صحیح استفاده از موارد بالا را به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بیاموزیم و به دیگران هم آموزش دهیم. با رعایت صحیح و کامل اصول بهداشتی، از ابتلای خودمان و انتقال ویروس به دیگران پیشگیری کنیم.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×