» گوناگون » تقویت سیستم ایمنی | چه با کرونا و چه بی کرونا
تقویت سیستم ایمنی بدن
گوناگون

تقویت سیستم ایمنی | چه با کرونا و چه بی کرونا

۱۰ اسفند ۱۳۹۸ 6۰1,591

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری در سفر و به ویژه مهمان این روزها، ویروس کرونا، لازم است سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم. تقویت سیستم ایمنی بدن به رعایت برخی موارد بسیار ساده صورت می گیرد. تنها با مراقبت بیشتر از خودمان، می توانیم از ابتلا به بیماری در سفر جلوگیری کنیم.

بیماری در سفر، موجب می شود که لحظه های سفرمان را از دست بدهیم و نتوانیم از آن لذت ببریم. اما ویروسی مانند کرونا، داستانی متفاوت دارد. در هر حال، تقویت سیستم ایمنی عاملی موثر در جلوگیری از ابتلا به بیماری و درمان سریع تر و راحت تر آن است.

مقاومت در برابر بیماری
مقاومت در برابر بیماری

نگرانی از بیماری، می تواند عاملی برای انصراف از سفر باشد. بسیاری از ما به دلایل مختلف، قید سفر را می زنیم. اما نگرانی از ابتلا به بیماری شاید اصلی ترین عامل باشد.

در این مطلب توصیه هایی برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش اطمینان از حفظ سلامتی برایتان داریم:

برای تقویت سیستم ایمنی بدن در سفر چه کنیم؟

وقتی تصمیم به سفر می گیرید، باید بیشتر به سلامتی تان اهمیت بدهید. به این منظور رعایت موارد زیر پیشنهاد می شود:

۱- چکاپ کلی

پیش از سفر برای اطمینان از سلامتی خود، یک آزمایش کلی بدهید تا با اطمینان و آرامش بیشتری از شهر خود خارج شوید. به ویژه اگر سن بالا یا بیماری های زمینه ای دارید. همیشه پیشگیری بهتر درمان است به ویژه اگر در قصد سفر دارید.

۲- همراه داشتن غذای آماده و سالم

برای طول مسیر و اقامت خود، تنقلات و مواد خوراکی خشک و فاسد نشدنی همراه داشته باشید. آجیل، میوه و سبزیجات، ساندویچ هایی مانند پنیر و آب آشامیدنی به مقدار کافی می توانند برای سفر مناسب باشند.

تغذیه سالم
تغذیه سالم

۳- مصرف ویتامین ها

البته دریافت ویتامین از طریق میوه ها و مواد غذایی، بسیار اثربخش تر از مصرف آن ها به صورت قرص است اما در شرایطی که نیاز است بیشتر مراقب باشیم، مصرف قرص ها و داروهای تقویتی می تواند کمک کننده باشد. برای مثال مصر قرص های ویتامین ث در افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری نقش قابل توجهی دارد.

از جمله مواد خوراکی که در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند می توان به زنجبیل، سیر و پرتقال اشاره کرد.

۴- خواب کافی

داشتن خواب کافی علاوه بر این که موجب کاهش استرس می شود، مزایای دیگری هم دارد. هنگام خواب در بدن هورمون هایی تولید می شود که به درمان سلول های آسیب دیده کمک می کند. همچنین خواب کافی موجب می شود تا از میزان استرس کاسته شود. به طور استاندارد هر فرد در طول روز نیاز دارد بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابد.

پیاده روی و ورزش
پیاده روی و ورزش

۵- ورزش و پیاده روی

پیاده روی به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در طول روز، می تواند تاثیر بالایی درحفظ سلامت سیستم قلبی و ریوی داشته و علائم افسردگی و اضطراب را به شدت کاهش دهد.

مصرف پروتئین
مصرف پروتئین

۶- مصرف پروتیئن

مصرف پروتئین می تواند بدن شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه ‌دارد. همچنین پروتئین به بدن کمک می کند تا مقاومت بیشتری در برابر عفونت داشته باشد و توان عضلات را افزایش می دهد. میان وعده های سالم و پرکالری مانند نان و پنیر و گردو و میوه و آجیل می‌توانند بهترین انتخاب ها به عنوان میان وعده باشند. ترجیحا خودتان آشپزی کنید و اگر قصد سفر دارید، پیش بینی های لازم را برای تهیه غذا داشته باشید. می توانید خودتان سبزیجات و مواد غذایی لازم را از سوپرمارکت ها و فروشگاه ها خریداری کنید و برای خودتان یک غذای خوشمزه تهیه کنید.

واکسن آنفولانزا
واکسن آنفولانزا

۷- واکسن آنفولانزا

کودکان و سالمندان و افرادی با زمینه های بیماری خاص از جمله بیماری قلبی و تنفسی که مقاومت پائین تری در برابر بیماری ها به ویژه ویروس آنفولانزا دارند، لازم است واکسیناسیون انجام دهند. توجه کنید که استفاده از واکسن آنفولانزا باید حتما با مشورت پزشک باشد.

نوشیدن آب کافی
نوشیدن آب کافی

۸- نوشیدن مایعات

نوشیدن مایعات به میزان بالا می تواند موجب کاهش ریسک ابتلا به ویروس باشد. نوشیدن مایعات زیاد موجب می شود که ویروس ها وارد معده شوند و توسط اسید معده از بین بروند. آب میوه ها و دم نوش های گیاهی، از جمله موادی هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر قابل توجهی دارند.

نوشیدن آب کافی در سفر، برای جلوگیری از دهیدراته شدن یا کم آب شدن بدن بسیار ضروری است. کم آب بدن می تواند موجب بروز بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی شود. سعی کنید در پیاده روی های طولانی خود در بازدید از جاهای دیدنی، قمقمه آب خود را همراه داشته باشید.

۹- استراحت کنید

استراحت کافی را در طول سفر فراموش نکنید. شاید خیلی از ما ترجیحمان این باشد که از لحظات سفر لذت ببریم و زمان کمتری به استراحت اختصاص دهیم. اما واقعیت این است که در صورت نداشتن استراحت کافی، احتمال ابتلا به انواع بیماری ها افزایش پیدا می کند. در طول سفر بدون شک برای هیچکس خوشایند نیست اما در صورت ابتلا به آنفولانزا ضروری است مدتی را در هتل بمانید و استراحت کنید.

۱۰-محدود کردن ارتباط

بهتر است از قرار گرفتن در اماکن عمومی و پر رفت و آمد، بر حذر باشید. همچنین دست دادن و بوسیدن، می تواند عامل مهمی در انتقال بیماری ها باشد. سعی کنید از تماس دست ها با صورت اجتناب کنید و دست هایتان را چندین بار در طول روز، با آب و صابون بشوئید. هنگام عطسه، حتما با دستمال، جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید.

در پایان به خاطر داشته باشید که شما تنها مسئول سلامتی خود نیستید. بیماری شما می تواند عامل خطر برای اطرافیانتان به ویژه افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و یا سالمند هستند، باشد. بنابراین برای سلامتی خودمان و عزیرانمان، مسئولیت پذیر تر باشیم.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×