» گوناگون » تغذیه سفر : بایدها و نبایدهای اصول تغذیه
تغذیه در سفر
گوناگون

تغذیه سفر : بایدها و نبایدهای اصول تغذیه

۸ تیر ۱۳۹۶ 7۰1,612

به‌طور یقین هر فرد قبل از شروع سفر خود، تدابیری را از قبیل تهیه بلیت، بازدید وسیله نقلیه و رزرو محل اقامت، در نظر می‌گیرد؛ اما یکی دیگر از مواردی که باید در نظر داشت و قسمت مهم هر سفر به‌حساب می‌آید، تغذیه در طول راه و سفر است.

 

مقاله مرتبط : “سفر سالم ، چطور سفر کنیم؟

 

مقاله مرتبط : “اشتباهات رایج در سفر

 

 

تغذیه در سفر

خبرنگار اختصاصی وبلاگ اقامت ۲۴ به سراغ دکتر حسام سبحانی، متخصص تغذیه در شهر مشهد رفته و در خصوص تغذیه در سفر و بایدها و نبایدهای این موضوع، با وی گفتگو کرده است. در ادامه توصیه‌های دکتر سبحانی در خصوص تغذیه در سفر را می‌خوانید.

 

در سفر چه ببریم، چه بخوریم؟

 

تغذیه در سفر

 

تغذیه یکی از نکات مهمی است که‌ گاه در سفرها نادیده گرفته می‌شود و بعضی‌اوقات با مسمومیت‌های غذایی یا بیماری‌ها ممکن است لذت سفر گرفته شده و دردسر ساز باشد ، اما اگر قبل از مسافرت به نکات ریز و درعین‌حال مهم غذایی، اندیشیده باشید، می‌توانید یک سفر خوب را تجربه کنید.

اگر از برنامه‌ریزی و دقت کافی برخوردار بوده و از نقشه راه سفر خود خبر دارید، می‌توانید رستوران‌ها و محل غذاخوری مسیر خود و زمان رسیدن به آن را محاسبه کنید. اما به خاطر داشته باشید این مکان‌ها به علت دارا بودن مسافرهای گذری که شاید هرگز دوباره از آنجا نگذرند، اکثراً دارای کیفیت و بهداشت مناسب نیستند.

مقصد سفر شما و مسیر آن، از نظر دما و رطوبت می‌تواند در انتخاب غذا نقش مهمی داشته باشد. برای مثال غذاهایی با ماندگاری کوتاه‌، در جنوب ایران نیاز به شرایط نگهداری خنک و بهتری نسبت به مناطق سرد و کوهستانی غرب ایران دارند. طریقه استفاده غذا در سفر نیز بسیار اهمیت دارد؛ نیاز به گرم کردن زیاد یا پخت غذا در سفر و یا بلعکس، می‌تواند تابع مسافرت شما باشد.

 

صبحانه

 

تغذیه در سفر

 

برای صبحانه از پنیر و مربای کوچک استفاده کنید تا مجبور نشوید اضافه آن را تمام مدت سفر با احتیاط حمل کنید. همچنین درصورتی‌که تمایل دارید در یکی از وعده‌های صبحانه سفر خود، تخم‌مرغ میل کنید، باید در نظر داشته باشید که تخم‌مرغ به‌شرط تازه بودن، اگر شسته نشود و جای امنی در کوله قرار بگیرد، تا ۲ روز قابل نگهداری است.

 

نهار و شام

تغذیه در سفر

 

برای انتخاب وعده‌های غذایی، سری به فروشگاه بزنید. لیست متنوعی از کنسرو‌ها، غذاهای نیمه آماده، سوپ آماده، نودل و انواع  غذاهای قابل نگهداری بیرون از یخچال، پیدا می‌کنید. هریک از این گزینه ها، معایب و امتیازات خاص خود را دارند. خوردن غذاهایی که در تهیه آن‌ها از مواد نگهدارنده استفاده‌شده، به مدت طولانی، برای سلامتی مضر است، اما حمل آن‌ها آسان بوده و معمولاً وزن کمی دارند. بعضی از آن‌ها نیاز به پختن یا گرم کردن داشته، ولی بعضی را می‌توان آماده و سرد مصرف کرد.

فصلی که در آن سفر می‌کنید در انتخاب غذا به شما کمک می‌کند. در فصل‌های گرم سال، بیشتر از غذاهای کنسروی و سبک استفاده کنید. در ماه‌های سرد‌تر، می‌توان غذاهای خانگی را تا مدت زیادی در کوله‌پشتی نگه داشت.

به کالری و حجم غذای مورد نیاز خود توجه کنید. دور ریختن هر بار مقدار زیادی از غذا یا گرسنه ماندن در سفر به‌هیچ‌وجه درست نیست؛ همیشه مقداری نان همراه خود داشته باشید زیرا درست جایی که فکر نمی‌کنید به کار می‌آید.

 

آب و آشامیدنی

تغذیه در سفر

 

از مخلفات شور کنار غذا مانند خیار شور، در مسافرت کمتر استفاده کنید، تعادل آب بدن، مهم‌ترین چیزی است که در سفر باید به آن توجه کرد؛ همیشه یک بطری نیم لیتری آب همراه خود داشته باشید. روش خوردن آب در پیاده‌روی طولانی، نوشیدن آب هنگام نیاز بدن و هر بار یک یا دو جرعه است.

 

تنقلات

تغذیه در سفر

 

به ذائقه خود توجه کرده و سعی کنید از میوه‌های خشک و انواع تنقلات شور و شیرین استفاده کنید. اما همیشه قند اضافی برای شرایط خاص، همراه خود داشته باشید. خرما، توت خشک و شکلات شیرین از بهترین گزینه‌ها هستند. از آجیل هم می‌توانید به‌عنوان تنقلات استفاده کنید به‌شرط آن که در مصرف آن زیاده‌روی نشود.

 

بدترین‌ها و بهترین‌ها

 

تغذیه در سفر

 

سوسیس و کالباس و انواع سس، بد‌ترین گزینه‌های غذایی در سفرهای بیش از یک روز هستند. بهترین نوع مواد غذایی، غذاهای گیاهی است، زیرا غذاهای گیاهی دیر‌تر از گوشت فاسد می‌شوند پس می‌توان وعده‌های بیشتری از سفر را به غذاهای خانگی گیاهی اختصاص داد.

چند توصیه دیگر:

از مصرف سالاد و سبزیجات در رستوران‌ها پرهیز کنید.

ظروف و وسایل پخت‌وپز را درون نایلون‌های تمیز و دربسته نگهداری کنید تا در طول سفر آلوده نشوند.

ظرف‌های غذا را در آب رودخانه نشویید؛ چراکه آلودگی را بیشتر می‌کند.

در هنگام توقف برای صرف غذا و استراحت، غذا را به‌طور کامل حرارت دهید، زیرا در زمان نگهداری غذا در سفر (فاصله بین پخت غذا و خوردن آن) میکروب‌ها در مواد غذایی رشد می‌کنند. پس غذا را در حد داغ شدن حرارت دهید تا کاملاً میکروب‌های آن از بین بروند.

 

تغذیه در سفر

 

غذاهای داغ را بیش از یک ساعت نمی‌توان نگه داشت، بنابراین سعی کنید آن‌ها را زود مصرف کنید. اگر هم می‌دانید که مدتی طولانی باید از غذای گرم محافظت کنید، می‌توانید ظرف آن را درون پتو یا روزنامه بپیچانید تا دمای آن زود از بین نرود.

خوردن لیموی تازه همراه غذا فراموش نشود، زیرا لیموی تازه می‌تواند میکروب‌های مواد غذایی را از بین ببرد.

هرگز غذاهای پخته‌شده را بیش از دو ساعت در دمای محیط‌‌ رها نکنید و اگر هوای اتاق گرم است، بیش از یک ساعت نگه ندارید.

مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از مسمومیت غذایی، پختن غذا و خوردن آن در‌‌ همان روز است.

همچنین غذاهایی را که بیش از سه روز، حتی در یخچال، باقی‌مانده‌اند مصرف نکنید.

خشکبار حاوی مقدار زیادی کالری و پروتئین و خوردن آن‌ها در سفر مجاز است، البته از خوردن آن‌ها به مقدار زیاد باید خودداری شود.

در سفر باید از غذاهای آب‌پز با حجم کم استفاده شود.

از خوردن چیپس، پفک و مواد حاوی ترکیبات شیمیایی رنگی تا حد امکان خودداری شود.

از خوردن میان وعده‌های بین‌راهی مثل لواشک‌های محلی، فلافل، سمبوسه و پیراشکی به دلیل عدم‌ نظارت بهداشتی خودداری کنید.

از خوردن تخم‌مرغ نیم‌پز (عسلی) نیز به‌طورجدی بپرهیزید.

 

تغذیه در سفر

 

تا حد امکان از خوردن انواع خورشت، کباب‌کوبیده، سالاد الویه و همبرگر خودداری کنید، زیرا خورشت ها ازجمله غذاهایی هستند که می‌‌توان آن را چندین بار گرم کرد و ماندگی آن به‌سختی قابل‌تشخیص است. از مصرف کباب‌کوبیده و همبرگر به دلیل عدم ‌اطلاع از کیفیت گوشت و ماندگی چندروزه گوشت چرخ شده و به کار بردن موادی مانند خرده‌نان و ادویه‌جات در تهیه آن‌ها، باید خودداری کنید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×