بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » کم آبی بدن در سفرهای تابستان و راه های پیشگیری از آن
کم آبی در تابستان
گوناگون

کم آبی بدن در سفرهای تابستان و راه های پیشگیری از آن

۶ تیر ۱۳۹۸ 12۰1,767

کم آبی بدن هنگامی که میزان مایعات خروجی از آن از ورودی اش بیشتر شود، اتفاق می افتد. این اتفاق در گرما و فصل تابستان بسیار شایع تر است. در این حالت بدنتان قادر به انجام فعالیت های عادی خود نخواهد بود. این پدیده در خصوص افراد کهنسال و کودکان خطرناک تر است.

کم آبی بدن در تابستان
کم آبی بدن در تابستان

تابستان فصل سفر است. اما باید در نظر داشته باشید که هوای گرم تابستان سفر شما را با مشکل همراه نکند. یکی از این مشکلات که در تابستان بیشتر شما را تهدید می کند خطر کم آبی بدن است. کم آبی بدن می تواند باعث فشار، اضطراب، کاهش حافظه بصری، کاهش عملکرد بدن و بد عنقی و آشفتگی شود. در این مقاله می خواهیم راههایی را برای پیشگیری از کم آبی بدن در سفرهای تابستانی برای شما و خانوادتان ارائه دهیم.

نسبت به کم آبی بدن هوشیار باشید

بهترین راه برای جبران کم آبی بدن مصرف کافی مایعات است. خصوصا هنگام سفر که بدن شما فعالیت بیشتری دارد و در نتیجه آب بیشتری از دست می دهد. پس هنگامی که عرق می کنید و یا از طریق ادرار آب از دست می دهید نسبت به جایگزین کردن آب از دست رفته هوشیارانه عمل کنید.

در تابستان، وقتی تب شدید دارید و یا اسهال هستید، بدن شما سریع تر و بیشتراز حد معمول آب از دست می دهد. هنگامی که بدن شما آب از دست می دهد، الکتروایت هایش را نیز از دست می دهد. الکترولیت ها مواد معدنی درون خون و مایعات بدنتان هستند که بر عملکرد ماهیچه ها و اعصاب شما اثر می گذارند.

کم آبی بدن
کم آبی بدن

وقتی بدن شما این الکترولیت ها را از دست می دهد، باید آن را جایگزین کنید. اکثر افراد این کار را با خوردن وعده های غذایی عادیشان از قبیل خوردن گوشت، سبزیجات و میوه ها انجام می دهند. اما شما می توانید از نوشیدنی های ورزشی، ژله و شیرینی ها نیز استفاده کنید. حتی قرص های جوشان نیز راهکار مناسبی هستند.

اگر در هنگام سفر برنامه ریزی برای فعالیت هایی در فضای باز دارید، سعی کنید آنرا در ساعت های خنک تر روز انجام دهید. از پوشیدن لباس های گرم و سنگین بپرهیزید و تا حد ممکن از لباس های خنک و سبک استفاده کنید.

مطالب مرتبط: “پر طرفدارترین مقاصد غرب کشور برای سفر تابستان

پیشگیری برای نوزادان و کودکان

کودکان نیز مانند بزرگسالان در معرض کم آبی بدن و از دست دادن الکترولیت ها هستند. پس از رسیدن آب و دیگر مایعات با آن ها، خصوصا در تابستان و بویژه اگر تحرک زیادی دارند، اطمینان حاصل فرمایید. به کودکان خود آب و میوه و سبزیجاتی که حاوی آب هستند بدهید.

کم آبی بدن در کودکان
کم آبی بدن در کودکان

اگر نوزاد یا کودک شما دچار کم آبی است می توانید از نوشیدنی های ورزشی مخصوص کودکان با آن ها بدهید. اگر به این مدل از نوشیدنی ها دسترسی ندارید کافیست به او مقداری آب بدهید. از درست کردن اینگونه نوشیدنی ها در خانه بپرهیزید. اگر با این روش نتیجه نگرفتید موضوع را با متخصص اطفال در میان بگذارید.

پیشگری برای سالمندان

کم آبی به طور بخصوص برای سالمندان، به این خاطر که بدن آن ها آب کمتری ذخیره می کند، بسیار خطرناک است.

کم آبی بدن در سالمندان
کم آبی بدن در سالمندان

این نکات را به خاطر بسپارید:

  • برای نوشیدن آب منتظر حالت تشنگی نباشید. خواه تشنه شدید یا خیر، در تمام طول روز مایعات بنوشید.
  • از در دسترس بودن آب در طول روز و شب اطمینان حاصل فرمایید.
  • در طول یک روز بین ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید. در تابستان و یا هنگامی که تب دارید آب بیشتری بنوشید.
  • وعده های غذاییتان را از قلم نیاندازید چون شما بیشتر مایعات مورد نیازتان را از وعده های غذایی بدست می آورید.
  • آبمیوه، نوشیدنی های ورزشی، شیر و آبگوشت بنوشید اما از نوشیدن نوشیدنی هایی با پروتئین بالا و مشروبات الکلی بپرهیزید چون باعث کم آبی بدنتان می شوند.
  • رژیم غذاییتان را به گونه ای متعادل کنید که شامل میوه و سبزیجات باشند. میوه ها و سبزیجات حاوی مقدار زیادی آب، نمک و ویتامین ها هستند که کم آبی را بهبوود می بخشند.

پیشگیری در هنگام فعالیت های ورزشی

هر شخصی که ورزش می کند فارق از سن و میزان مهارت، نیاز به استفاده کافی از مایعات دارد:

  • ۴ ساعت پیش از شروع فعالیت ورزشی یک لیوان آب بنوشید.
  • در هنگام ورزش هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه نصف لیوان آب بنوشید.
  • پس از اتمام ورزشتان آب بنوشید. اگر رنگ ادرارتان روشن است نشانه ی خوبی به حساب می آید.
کم آبی بدن هنگام ورزش
کم آبی بدن هنگام ورزش

با رعایت این نکات برای ورزش در تابستان علاوه بر اینکه از کم آبی بدنتان جلوگیری می کنید، از بالا رفتن بیش از حد ضربان قب و دمای بدنتان جلوگیری می کنید که سبب بهبود عملکرد شما نیز می شود.

منبع: وبلاگ اقامت۲۴

۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×