بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
چشمه های روستای زشک مشهد
مشهد

معرفی روستای زشک مشهد

۶ آذر ۱۳۹۵ 45۲11,029

روستای زشک در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز و حدودا در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر مشهد قرار گرفته است. این روستا در شهر شاندیز واقع شده و بر اساس سرشماری که توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ انجام گرفت، جمعیت روستای زشک، ۲۱۷۱ نفر اعلام گردید.

جمعیت این روستا در تابستان، به دلیل آب و هوای بسیار مطبوعی که دارد، افزایش پیدا می کند و به حدود ۸۰۰۰ نفر می رسد.

روستای زشک مشهد
نقشه و آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، بخش طرقبه، دهستان شاندیز، روستای زشک

وجود چشمه سارهای متعدد و منحصر به فرد، به این مکان ، زیبایی فوق العاده ای بخشیده و این روستا را به عنوان یکی از دیدنی ترین مکان های شهر مشهد معرفی کرده است. زشک در لغت برگرفته از زو اشک و به معنای چشمه های جوشان می باشد. اگر در مسیر رودخانه پیش بروید، رودخانه ای را مشاهده می کنید که کاملا خشک شده است در حالیکه چند صد متر پایین تر از آن، آب فراوانی از دل زمین بیرون می جوشد. به همین دلیل است که این روستا به چشمه های جوشان معروف شده است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف
چشمه های روستای زشک مشهد
زشک یکی از دیدنی ترین مکان های شهر مشهد

بیشتر بخوانید : “بهترین جاهای دیدنی مشهد

روستای زشک به دلیل دارا بودن چشم اندازهای بسیار زیبا، آب و هوای معتدل و نیز باغ های سرسبز میوه به عنوان یکی از بهترین مناطق ییلاقی شهر مشهد شناخته می شود. به علت وجود چشمه سارهای متعدد در این منطقه، آب کافی برای کاشت انواع محصولات باغی موجود می باشد. گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو از جمله محصولات باغی روستای زشک می باشند. علاوه بر میوه های این روستا، می توان به نان های محلی که در زشک پخت می گردد نیز اشاره کرد که طرفداران بسیاری داشته و باعث ورود گردشگران زیادی به این روستا می گردد. برای رفاه حال مسافران و گردشگران ، بخش های خدماتی بسیاری مانند رستوران و چایخانه های سنتی نیز در این منطقه دایر شده است.

روستای زشک مشهد

کار و پیشه مردم روستای زشک، باغ داری، پرورش دام و طیور و شیلات و صنایع دستی می باشد.

جاذبه های روستای زشک

۱. قله چمن:

به دلیل مسیرهای خاص کوهنوردی که در این روستا وجود دارد، کوهنوردان می توانند به راحتی از مسیرهای ایجاد شده به بالای کوه های زشک صعود نمایند، به همین دلیل است که این مکان، به محل مناسبی برای کوهنوردان تبدیل شده است. قله چمن که یکی از ارتفاعات بینالود می باشد، با ۳۰۲۰ متر ارتفاع جهت صعود کوهنوردان در فصول مختلف سال بسیار پرتردد است.

کوه زشک
زشک از معدود ییلاقات مشهد است که همچنان هویت طبیعی خود را حفظ کرده است.

۲. قله شیرباد:

قله شیرباد، بلندترین قله کوهستان بینالود است. این قله با ارتفاع ۳ هزار و ۳۳۹ متر از سطح دریا، بلندترین قله رشته کوه بینالود است و راه صعود به آن از روستای زشک در مشهد میگذرد. راه صعود به قله، یک مسیر پاکوب است که از حاشیه رودخانه به سمت ارتفاعات می‌رود.

۳. چشمه قلقلی:

این چشمه یکی از پرآب‌ترین و دیدنی‌ترین چشمه‌ها در ییلاقات اطراف مشهد است. آب این چشمه، مثل لوله آبی ترکیده، با قل قل از زمین می‌جوشد. از روستای زشک تا چشمه قلقلی، ۴ کیلومتر راه خاکی فاصله است.

روستای زشک از طریق یک بزرگراه و با عبور از کنار دهکده المپیک ثامن الائمه و قلعه باستانی ویرانی به مشهد دسترسی دارد. رودخانه دائمی این منطقه از جنوب روستا گذشته و وجود باغ های بسیار زیبا و نیز هوای مطبوع این منطقه هر بیننده ای را مجذوب و محسور خود خواهد کرد. زشک از معدود ییلاقات شهر مشهد می باشد که با وجود حفظ نفوذ جامعه شهری و نیز همجواری با شهر مشهد مقدس توانسته است همچنان هویت طبیعی خود را حفظ نماید.

تله کابین زشک، نخستین تله کابین منطقه شمال شرق کشور می باشد و از جمله طرح های گردشگری و در حال اجرای این منطقه بوده که به گفته کارشناسان، این پروژه می تواند در ماندگاری مسافران در شهر مشهد نقش بسیار زیادی ایفا نماید. پروژه تله کابین منطقه زشک شهر مشهد با قابلیت جابه جایی بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر گردشگر در طول روز یکی از بزرگترین و مجهزترین پروژه های تله کابین در کشور تلقی خواهد شد.

در این روستا، برای رفاه حال گردشگران بخش های خدماتی مانند چای‌خانه و رستوران درنظر گرفته شده است. البته در طول مسیر و نزدیکی روستای ابرده هم می‌توانید از طعم کباب معروف شاندیز لذت ببرید.

در صورتی که قصد سفر به شهر مشهد را دارید به شما توصیه می کنیم حتما از این منطقه خوش و آب و هوا نیز در مدت اقامت خود بازدید نمایید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۳/۵ - (۵۸ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. سعید

    جای بسیار عالی و زیبایی بود تو این چند ساله با کمکاری دهیاری زشک و ساخت ساز های بی حساب و نظافت ضعیف و تخریب منابع طبیعی روز به روز داره از بین میره و هیچ مسئولی وجود نداره که به داد این منطقه زیبا برسه

    • علیرضا قانع

      سلام ممنون از اینکه تجربه خودتون رو به اشتراک گذاشتین
      بله متأسفانه منابع طبیعی و خدادادی مشهد مخصوصا روستاهای اطراف مشهد در حال نابودی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×