» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » روستای ابرده شاندیز مشهد کجاست؟ بهشت مشهد برای ییلاق گردها
روستای ابرده مشهد
مشهد

روستای ابرده شاندیز مشهد کجاست؟ بهشت مشهد برای ییلاق گردها

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ 27۰3,136

روستای ابرده شاندیز مشهد با طبیعت بکر و بسیار زیبا و آب و هوای مطبوع و دلپذیر خود به بهشت مشهد نیز شهرت دارد. با قدم گذاشتن در این روستا، رودخانه زشک را خواهید دید که فضای سرسبز این منطقه را پدید آورده است. آب و هوای مطبوع و بی نظیر این روستای پلکانی نیز بخاطر قرارگیری در منطقه کوهپایه ای است. به همین دلیل است که نام این روستا را جزو برترین روستاهای اطراف مشهد آورده ایم.

اولین چیزی که پس از ورود به روستای ابرده مشهد بالا شاندیز به چشم می آید، معماری سنتی و خاص خانه‌ های روستایی است. بدون شک طراحی سنتی و ساده منازل این آبادی با دیوارهای گل ‌اندود و سقف های صاف حس ‌و حال زمان ‌های دور را در شما تداعی می ‌کند. شاید اسم بالا روستا برایتان عجیب است. تقسیم بندی روستای ابرده را در ادامه خواهیم خواند بعلاوه اینکه اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار می دهیم.

فهرست این مطلب

معرفی روستای ابرده مشهد

روستاها به واسطه طبیعتی که دارند می توانند مکانی برای گذران اوقات فراغت مردم فراری از شهر باشند. به این نوع از سفر که مردم برای تعطیلاتشان به روستاها می روند، گردشگری روستایی می گویند. گردشگری روستایی علاوه بر منافعی برای مسافران در بر دارد، فواید زیادی برای روستاییان نیز ایجاد می کند و می توانند از سود اقتصادی آن بهره مند شوند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

گردشگری به شکوفایی اقتصاد روستایی و ایجاد راهی برای عرضه تولیدات محلی بسیار کمک می کند. اساس گردشگری روستایی، تلفیق چشم اندازهای محیط زیست، فعالیت های مزرعه و فرهنگ های خاص موجود در روستا هست که از یک طرف زمینه تفریح و تنوع را برای گردشگران فراهم می کند و از طرف دیگر باعث ایجاد فرصت های شغلی و کسب درآمد برای افراد محلی می شود. یکی از روستاهای گردشگری ایران، روستای ابرده در استان خراسان رضوی به شمار می آید.

به همین دلیل در طول سال علاوه بر مشهدی ها، گردشگران و مسافران سراسر کشور نیز برای دیدن این روستا و لذت بردن از محیط آن و فاصله گرفتن از شلوغی و آلودگی شهر به شاندیز می آیند. بنابراین روستای ابرده را باید از زیباترین جاهای دیدنی مشهد و جاذبه های طبیعی آن دانست. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این روستای بسیار زیبا آشنا شوید.

روستای ابرده علیا

روستای ابرده مشهد کجاست؟

در ابتدا باید بدانید که خراسانی ها روستای ابرده را به دو قسمت علیا و سفلی تقسیم بندی کرده اند. به عبارتی قسمت بالایی روستا که محل ورودی است به ابرده علیا و قسمت پایینی که در میان دره قرار دارد و رودخانه زشک هم از آن می گذرد، ابرده سفلی می گویند. بنابراین اگر از شما پرسیدند ابرده علیا کجاست تصور نکنید روستا یا بخش جدیدی است. ابرده روستایی با ساختار پلکانی است که در میان یک دره استقرار یافته و اطراف آن به کوه ها منتهی می شود. در بخش جنوبی ابرده، کوه کنگ قرار گرفته و  رودخانه زشک هم در وسط روستا جریان دارد.

فاصله روستای ابرده تا مشهد حدود ۴۴ کیلومتر است و حدود ۱ ساعت رانندگی دارید. فاصله این روستا تا طرقبه ۲۵ کیلومتر است و در بخش شمال غربی آن قرار دارد. شما می توانید وارد مسیر مشهد – شاندیز شده و پس از طی مسافت ۴ کیلومتری خودتان را به روستای ابرده علیا یا همان قسمت ورودی بخش بالایی روستا برسانید.

آدرس روستای ابرده مشهد: مشهد، شاندیز، ۴ کیلومتر بالاتر در مسیر رودخانه زشک، روستای ابرده علیا

جاذبه های دیدنی روستای ابرده علیا مشهد

این روستا که بخشی از دهستان ابرده محسوب می شود، جاذبه های دیدنی طبیعی و تاریخی قابل توجهی دارد و بی دلیل نیست که در تمام طول سال، مقصد بسیاری از گردشگران از جمله مشهدی ها به حساب می آید.

روستای ابرده باغ هایی دارد که به پارک جنگلی شاندیز منتهی می شود. این پارک جنگلی دارای مناظری سرسبز و خیره کننده هستند که بازدید کنندگان و گردشگران را مجذوب خود می نماید. بافت و ساختار روستا به گونه ای است که یکی از اصلی ترین اهداف گردشگران مشاهده زیبایی، هنر و ظرافت آن است. رودخانه زشک که از کوه های سیاه خانی و گودرز، از رشته کوه بینالود سرچشمه می گیرد، از میان این روستا می گذرد. در ادامه ضمن مشاهده تصاویر و طبیعت ابرده مشهد، با جاذبه های مختلف آن نیز آشنا خواهید شد:

  • پوشش گیاهی و جانوری

پوشش گیاهی و جانوری روستای ابرده شاندیز در نوع خود بی نظیر است که باید مدیون آب روان و زلال رودخانه زشک باشد که از میان آن عبور می کند. در جنوب این روستا هم کوه کنگ را خواهید دید که منطقه کوهستانی بکری را رقم زده است.

یکی از خصوصیات طبیعت ابرده مشهد، وجود باغات میوه بسیار زیاد آن است که از جمله آنها می توان به آلو قرمز، گلابی، هلو، زردآلو، سیب و گیلاس اشاره کرد. مهربانی و دست و دلبازی مردم روستا بسیار زیاد است و اگر موقع فصل چیدن میوه ها به این روستا بروید قطعا شما را دست خالی بر نمی گردانند.

با توجه به اینکه طبیعت روستای ابرده گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کرده، گونه های جانوری خاصی در اطراف و داخل روستا نخواهید دید. با این حال در کوه های بینالود می توانید قوچ، خرگوش، روباه و کبوتر چاهی ببینید.

  • رودخانه زرشک روستای ابرده مشهد

رودخانه زشک، از میان روستا عبور می ‌کند. این رودخانه از کوه‌ های سیاه خانی و گودرزد رشته کوه بینالود سرچشمه می ‌گیرد و پس از سیراب کردن اراضی و باغ‌ های روستا، به رودخانه کشف رود می پیوندد. کناره های رودخانه زشک، به ویژه در بهار و تابستان، بسیار سرسبز و زیباست و محل اتراق موقت گردشگران است تا از صدای شرشر آب لذت ببرند. دره مجاور روستای ابرده سفلی با انبوه درختان بلند و سرسبز و باغ‌ های پربار میوه پوشیده شده است. نهرهای کوچک و بزرگ و چشمه های متعددی در میان درختان جریان دارند. مراتع و کشتزارهای سرسبز روستا، در پیرامون و دامنه ارتفاعات، گسترده شده‌ اند و انواع گل ها و گیاهان دارویی و خوراکی نیز در میان آنها یافت می ‌شوند.

  • باغ های زیبا و سرسبز منتهی به پارک جنگلی

پارک جنگلی ارگ شاندیز، مشرف به باغ‌ های روستای ابرده سفلی است. چشم ‌انداز این جنگل انبوه، با رنگ‌آمیزی سحرآمیز برگ‌ ها در فصول مختلف سال فضای بسیار رویایی و دلپذیری پدید می آورد که مورد توجه دوستداران طبیعت قرار می گیرد و حس وصف ناپذیری از لذت طبیعت گردی به آن ها می دهد.

در این روستا باغ هایی با چشم اندازهای زیبا و سرسبز وجود دارد که به پارک شاندیز ختم می شوند. جدای از جذابیت شگفت انگیز و مثال زدنی این باغها، معماری و بافت خود آبادی (پلکانی بودن، اصیل و سنتی بودن) از جاذبه های ابرده محسوب می شوند.

  • مقبره حافظ بهاءالدین عمر ابردهی

حافظ بهاءالدین عمر ابردهی از شاگردان مشهور و معروف اخی علی قتلقشاه است که پس از فوت او در سلسله کبرویه به جایگاه و منزلت رسید. او در دوران کودکی تحت تعلیم و تربیت مولانا رضی الدین علی مایانی درآمد که از پیروان شیخ عبدالله غرجستانی بوده است. حافظ بهاءالدین عمر ابردهی برای آموزش راهی روستای رباط ویرانی شد که در نهایت جانشین اخی علی قتلقشاه گردید.

دره ای که در مجاورت این روستا قرار دارد، دارای درختان بلند و انبوه است. آرامگاه شیخ حافظ ابردهی (علی شاه) یک اتاق کوچک ساده می باشد که در مرکز قبرستان قدیمی ابرده و مابین راه شاندیز به ابرده قرار گرفته است و سنگ های آن قدمتی ۷۰۰ ساله دارند.

این قبرستان مربوط به سده نهم هجری قمری تا اواخر دوره قاجار است و در ۱۹ مرداد سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آرامگاه پسر شیخ ابردهی هم بیرون اتاقک قرار دارد. از دیگر  جاذبه های دیدنی و تاریخی این روستا می توان نام چاه چهل دختر را برد.

اخیراً آرامگاه را با آجر روکش و محوطه پیرامون آن را با موزاییک پوشانیده و گنبد فیروزه‌ای رنگ، بر فراز آن ساخته‌اند. این زیارتگاه، در میان مردم روستا، احترام خاصی دارد. آرامگاه پسر شیخ نیز، در خارج اتاقک قرار دارد. این مقبره دو سنگ قبر قدیمی و یک سنگ مرمری دارد که اخیراً بر روی آن نصب شده است. چاه چهل دختر، از دیگر جاذبه ‌های تاریخی و دیدنی روستای ابرده سفلی است.

مقبره این فرد که از علما و عرفای قرن ۷ بوده و در سال ۸۰۹ هجری وفات یافته در قبرستانی قرار دارد که بین شاندیز به ابرده است. شما می توانید با ورود به روستای ابرده مشهد به بازدید از این مقبره ساده و گنبددار بپردازید. بد نیست بدانید که پسر شیخ بهاءالدین عمر ابردهی نیز در خارج از اتاقک گنبد قرار گرفته است.

  • چاه چهل دختر و قلعه تاریخی

از دیگر جاذبه های دیدنی روستای ابرده می توان به چاه چهل دختر و قلعه تاریخی بالای روستا اشاره کرد. از این قلعه تاریخی تنها مخروبه ای بیشتر باقی نمانده که اکثر خرابی آن مربوط به حمله سپاهیان شاه بر علیه سالار است. در رابطه با چاه چهل دختر اطلاعات خاصی در دسترس نیست.

در سفرنامه «چارلز ادوارد»، در مورد قلعه ابرده چنین آمده است: «… درست در بالای ابرده بقایای دیوارهای یک قلعه قدیمی به چشم می ‌خورد، که می ‌گفتند توسط سپاه شاه در زمان قیام سالار ویران گردیده است.» متأسفانه امروزه اثری از این قلعه باقی نمانده است. همچنین برخی از مشایخ در دوره ایلخانیان و تیموریان، روستاهای پیرامون طرقبه را به عنوان زاویه انتخاب می ‌کردند و در آن سکنی می ‌گزیدند. شیخ حافظ ابردهی، از جمله این مشایخ است، که مقبره وی نیز در این روستاست.

  • گورستان ابرده سفلی

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی روستای ابرده مشهد، بخش سفلی، گورستان تاریخی است که در قرن ۹ هجری تا اواخر دوره قاجار از آن استفاده می شد. این گورستان به دلیل داشتن سنگ قبرهای بسیار قدیمی که قدمت برخی از آنها به بیش از ۷۰۰ سال می رسد، در سال ۱۳۸۴، با شماره ثبت ۱۲۹۵۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و به محل بازدید گردشگران تبدیل شده است.

جاهای دیدنی روستای ابرده

  • مسجد جامع روستای ابرده مشهد

بر دیواره مسجد جامع ابرده، از قدیمی ‌ترین آثار تاریخی روستا، تاریخ قرن هشتم هجری، حک شده است. قبرستان قدیمی ابرده سفلی بر سر راه شاندیز به ابرده علیا واقع شده است. نوع مالکیت آن وقفی است و سنگ قبرهای باارزشی با قدمت ۷۰۰ ساله دارد.

زندگی و معیشت مردمان روستای ابرده

جمعیت روستای ابرده علیا مشهد مقدس طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، ۲۵۰ نفر با ۸۳ خانوار است. مردم روستای ابرده سفلی به زبان فارسی، با گویش خراسانی صحبت می کنند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

مردم روستای ابرده سفلی در اعیاد ملی و مذهبی نوروز، قربان، فطر و غدیر به جشن و سرور و در ایام وفات و شهادت ائمه به ویژه در ایام محرم به عزاداری می ‌پردازند. مردم روستا در آستانه تحویل سال نو به پیشواز عید می روند و مراسم ویژه‌ ای در روزهای سیزده به در، چهارشنبه سوری و شب یلدا برگزار می ‌کنند.

مراسم جشن و عروسی مردم روستا با بهره‌ گیری از موسیقی محلی خراسان، شور و حال خاصی می ‌یابد و شرکت کنندگان را به وجود می ‌آورد. مردم روستای ابرده سفلی به ندرت از پوشاک محلی استفاده می کنند اما عکس های بسیار زیبایی از مردم با لباس های سنتی خراسان در کوچه های روستای ابرده را می توانید ببینید. صنایع دستی روستای ابرده سفلی عمدتا شامل تولید محصولات چوبی و هنر نجاری است. از انواع غذاهای محلی روستا می ‌توان به بلغور، شله، قورمه، شله ماش و کتلت با مغز گردو اشاره کرد.

شغل و پیشه مردم روستای ابرده در سالیان دور، نجاری و منبت کاری بوده اما امروزه اکثریت مردم، درآمد و امرار معاش خود را از طریق شغل های باغداری و دامداری تأمین می کنند. البته تعدادی از صنایع دستی مشهد نظیر صنایع دستی چوبی و نجاری نیز در این روستا جریان دارند.

یکی از دلایل رواج دامداری در روستای ابرده، طبیعت سرسبز و غنی است و باعث شده تا حیوانات روستا مراتع کافی برای تغذیه داشته باشند. باغداری در این روستا به پرورش گل و درختان گردو، سیب، گیلاس، گلابی، هلو، آلبالو و غیره می گذرد. بنابراین درآمد مردم از طریق گوشت، لبنیات و باغات میوه و گاهی اوقات نیز از طریق نان های تنوری و صنایع دستی است. در بازدید از روستای ابرده مشهد حتما از صنایع دستی و نان های تنوری آن دیدن کنید و لذت ببرید.

معماری روستای ابرده مشهد

روستای کوهپایه‌ ای ابرده سفلی، در شیبی ملایم استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. کوچه ‌های روستا پیچ ‌در پیچ و نامنظم است. معماری سنتی و ساده خانه‌ های روستا، با دیوارهای گل ‌اندود و سقف‌ های مسطح، با محیط اطراف هماهنگی یافته‌ اند. شکل خانه‌های روستا، از نوع معیشت و فعالیت مردم تأثیر پذیرفته است.

اتاق‌ های استراحت، پذیرایی، آشپزخانه، انبار علوفه، طویله، و سرویس بهداشتی فضاهای خانه‌ های روستایی را تشکیل می دهند. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ های قدیمی گل، سنگ، خشت، آجر و چوب است. در ساخت خانه‌ های جدید از مصالح سیمان، گچ، آجر، تیرآهن نیز استفاده شده است. جاذبه ‌های گردشگری روستای ییلاقی ابرده سفلی به دلیل موقعیت طبیعی و اقلیم مساعد، چشم ‌اندازها و جاذبه های گردشگری متنوعی دارد و در بیشتر ایام سال گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می ‌کند.

امکانات گردشگری روستای ابرده

جاذبه های دیدنی ابرده روز ‌به‌ روز گردشگران بیشتری را به این منطقه فرا می خواند. این شرایط ارتقا کیفیت امکانات گردشگری را در منطقه به دنبال داشته است. در این منطقه سرویس بهداشتی و نمازخانه برای گردشگران وجود دارد. اهالی باصفای ابرده نیز با دریافت مبلغی حاضر هستند با کمال میل باغ‌ های خود را در اختیار گردشگران قرار دهند. برای شما گفتیم که ابرده فاصله چندانی با طرقبه ندارد. همان‌گونه که حتماً‌ می دانید طرقبه یکی از مجهزترین تفرجگاه های مشهدی هاست. به لطف این شرایط اگر امکانات گردشگری دلخواه را در ابرده پیدا نکردید، کافی است راهی طرقبه شوید. درمانگاه، مغازه های سوغاتی فروشی، شعبه هلال احمر، نیروی انتظامی و خدمات گردشگری در طرقبه وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از روستای ابرده مشهد

به طور کلی بازدید از روستای ابرده در هر فصلی، حال و هوای خاص خودش را دارد اما وقتی صحبت از بهترین زمان بازدید می شود، گزینه ای بجز بهار و تابستان ندارید. در فصل بهار و تابستان نه تنها زیبایی های پوشش گیاهی و طبیعی روستا به اوج خود می رسد بلکه رودخانه زشک هم پر آب است. به همین دلیل یکی از بهترین روستاهای اطراف مشهد با آب و هوای ییلاقی است.

ابرده سفلی از توابع بخش طرقبه شهرستان مشهد، با مختصات جغرافیایی ۵۹ درجه و ۱۶ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۲۳ دقیقه عرض شمالی، در ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر طرقبه و در ۴۳ کیلومتری مشهد قرار گرفته است. این روستا از سطح دریا ۱۵۰۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن معتدل کوهستانی با زمستان ‌هایی نسبتا سرد و تابستان‌ هایی نسبتا معتدل است. روستای ابرده سفلی، در میان دره ‌ای استقرار یافته و پیرامون آن را کوه ‌ها فراگرفته ‌اند.

در فصل تابستان باغات میوه روستا به ثمر نشسته اند و روستاییان در حال میوه چیدن هستند. شما هم می توانید با کمک به روستاییان با دستی پر از میوه برگردید و از مناظر بکر و خارق العاده آن برای عکاسی و ثبت لحظه ها استفاده کنید. با توجه به اینکه بافت و ماهیت روستا، ییلاقی است بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از روستای ابرده مشهد است. توصیه می کنیم با رزرو تور مشهد سفر و اقامتی دلچسب داشته باشید.روستای ییلاقی اطراف مشهد ابرده

قبل از رفتن به ابرده این نکات را رعایت کنید.

  • حتما لباس گرم و اضافی به همراه داشته باشید.
  • برای پیشگیری از گرفتار شدن در باران از لباس های مخصوص ضد آب، چتر و کوله های ضد آب استفاده کنید.
  • لوازم بهداشتی از قبیل صابون، مایع دستشویی و حوله به همراه داشته باشید.

اگر مبدأ سفر برای رسیدن به ابرده شاندیز را مشهد در نظر بگیریم، باید در هر کجای این شهر که هستید راه بلوار وکیل آباد را در پیش بگیرید. به انتهای این بلوار که رسیدید، جاده طرقبه شاندیز را دنبال کنید. پس از رسیدن به شاندیز، سراغ ابرده را بگیرید و جاده را ادامه دهید تا چشمتان به جمال این روستای زیبا روشن شود. جالب است بدانید ابرده جاده‌ ای کاملا آسفالت دارد. با این حساب مشکلی برای رسیدن به روستا پیدا نمی‌ کنید.

بهترین رستوران های روستای ابرده مشهد

در جاده روستای ابرده چندین رستوران درجه‌ یک صف کشیده‌ اند تا با غذاهای محلی و سنتی خوش طعم پذیرای میهمانان و گردشگران باشند. در کنار این رستوران ‌ها، شاندیز هم رستوران‌ های تراز اولی دارد. اگر می‌ خواهید حسابی دلی از عزا در بیاورید، حتماً غذای رستوران ارم شاندیز را امتحان کنید.

مجموعه پذیرایی باغ سالار شاندیز، رستوران حسن شیشلیکی، رستوران مهرگان، مجتمع غذایی تفریحی دیزدر، رستوران پدیده شاندیز، رستوران رویال (۱۰۱ کیلومتر و ۳ دقیقه فاصله)، رستوران کوروش ( ۱.۸ کیلومتر و ۶ دقیقه فاصله)، رستوران حسین شیشلیک (۲.۹ کیلومتر و ۷ دقیقه فاصله)، رستوران سید و پسران (۱.۵ کیلومتر و ۵ دقیقه فاصله)، رستوران ارم ( ۴.۵ کیلومتر و ۱۱ دقیقه فاصله)، رستوران حاج حسن (۴.۷ کیلومتر و ۱۱ دقیقه فاصله)، رستوران گردشگری (۶۰۰ متر و ۲ دقیقه فاصله)، رستوران سوزان (۱.۹ کیلومتر و ۶ دقیقه فاصله)، رستوران ایرانمهر ( ۴.۵ کیلومتر و ۸ دقیقه فاصله)، رستوران مجلل اشکانی (۱.۵ کیلومتر و ۵ دقیقه فاصله)، رستوران آرامش ( ۲.۸ کیلومتر و ۸ دقیقه فاصله)، رستوران ناهار خوران ( ۳۸ کیلومتر و ۲۰ دقیقه فاصله) گلستان و رستوران تخت ‌‌جمشید غذایی خوشمزه‌ پیش روی شما قرار می‌ دهند که نظیر آن را در تمامی عمرتان نخورده‌ اید.

در ادامه برخی از این رستوران ها را به نسبت رضایت بالای مشتریان و تایید گردشگرانی که از غذاهای آن ها چشیده اند، بیشتر معرفی خواهیم نمود اما نمیتوان به راحتی بهترین رستوران ابرده مشهد را از میان این تنوع دلچسب در فضا و منو انتخاب نمود.

  • رستوران سید و پسران

این رستوران با ظرفیت ۴۰۰ نفره در جاده طرقبه نرسیده جاغرق قرار گرفته است. غذاهای طبخ شده در رستوران سید و پسران منویی جذاب از غذاهای سنتی ایرانی است که معروفترین آنها دیزی چرب و چیلی رستوران است که طرفداران بسیاری دارد.

رستوران سید و پسرا همچنین سالن پذیرایی سنتی و لژ خانوادگی دارد. دیزی های مخصوص و جوجه با استخوان ‌های رستوران سید و پسران طرقبه بسیار مشهور است و شما می توانید بهترین دیزی سنگی طرقبه را در این رستوران نوش جان کنید. با این حال منو رستوران سید و پسران طرقبه شامل انواع کباب است که با نان محلی، ترشی های خانگی و ماست محلی سرو می‌ شود. قیمت غذا در رستوران سید و پسران طرقبه مشهد فاقد ارزش افزوده است و به نسبت کیفیت بسیار خوب غذاها، قیمت ها نیز مناسب ‌اند.

ساعت کاری: ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب

شماره تماس: ۵۱۳۴۲۵۳۳۵۱+

رستوران سید و پسران

  • رستوران کوروش

این رستوران در منطقه ییلاقی روستای ابرده مشهد و بین ییلاق ۲ و ۴ قرار گرفته است. رستوران کوروش فضایی مجلل و تشکیل یافته از سالن های پذیرایی گوناگون است که خاطره صرف غذا در محیطی بسیار شیک و دنج را به میهمانان هدیه می‌دهد. تالار آپادانا در مجموعه توریستی گردشگری VIP کوروش یکی از سالن ها است که  با ستون ‌های بلند و سرستون‌ های زیبا، وجه اشتراک زیبایی با این بنای تاریخی و کهن باستانی دارد.

تالار اورنگ نیز یکی دیگر از سالن ها با آبشاری زیبا در طبقه پنجم رستوران است که  در مجموعه توریستی گردشگری VIP کوروش مشتمل بر تخت‌ های بسیاری است. این سالن در بالاترین نقطه رستوران قرار گرفته و با مناظری زیبا و خیره ‌کننده، چشم ‌نوازی می ‌کند.

چلو شیشلیک ممتاز، چلو ماهیچه مخصوص، دیزی مخصوص کوروش، انواع خورشت و پلوهای درجه یک به همراه کافی شاپ رستوران منویی متنوع را برای انتخاب غذا و نوشیدنی تقدیم شما خواهد نمود.

ساعت کاری: از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۶ عصر و ۱۹ تا ۲۳ شب

شماره تماس: ۰۹۱۵۲۰۲۰۵۱۰

  • رستوران حسین شیشلیک

این رستوران خوش عطر در شاندیز  نرسیده به میدان دوم، روبروی بهداری، جنب بانک صادرات قرار گرفته است. فضای رستوران معمولا شلوغ است و کباب های آن طرفداران زیادی دارد. انواع پلو و کباب از محبوبترین غذاهایی است که در رستوران حسین شیشلیک و در فضای سنتی آن میل می کنید.

ساعت کاری: ۱۲ ظهر تا ۲۳:۳۰ شب

شماره تماس: ۰۵۱۳۴۲۸۲۵۷۷

رستوران حسین شیشلیک

  • رستوران ارم

رستوران ارم شاندیز یکی از قدیمی ترین رستوران های شهر مشهد است که در سال ۱۳۶۲ کار خود را شروع کرده است. این رستوران با سابقه طولانی که دارد، توانسته است در بین تمامی افراد با ذائقه ها و سلیقه های مختلف بسیار محبوب شود. رستوران ارم شاندیز یکی از رستوران های لاکچری شهر مشهد است که در منطقه شاندیز یکی از جاهای دیدنی مشهد و در فاصله کمی از میدان دوم این منطقه واقع شده است. این رستوران در همه روزهای هفته در دو وعده ناهار و شام، از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۶ عصر و از ۲۰ تا ۲۴ آماده پذیرایی از مهمانان می باشد.

چلو گوشت، چلو ماهیچه، کباب برگ، جوجه کباب و شیشلیک از مهم ترین غذاهایی می باشند که در منوی رستوران ارم شاندیز ارائه شده اند. از بهترین و پرطرفدارترین غذاهای این رستوران می توان به شیشلیک اشاره کرد که علاوه بر طعم بی نظیر، حجم بسیار بیشتری نسبت به دیگر رستوران های دیگر دارد. اگر این رستوران را برای صرف غذا انتخاب کردید، پیشنهاد می کنیم حتما طعم فراموش نشدنی شیشلیک آن را تجربه کنید.

همچنین در این رستوران، در کنار غذایی که سفارش می دهید، سرویس هایی ارائه می دهد که می توانید به صورت رایگان از آن ها استفاده کنید. سرویس لبنیات که به طور کلی در داخل خود رستوران تولید می شود، حاوی انواع دوغ، کره، ماست و ماست چکیده می باشد. سرویس ویژه این رستوران شامل انواع نوشیدنی، برنج سفید ایرانی، ته دیگ زعفرانی، پیاز، ترشی و زیتون نیز می شود.

ساعت کاری: ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب

شماره تماس: ۵۱۳۴۲۸۴۰۰۰+

رستوران ارم

  • رستوران حاج حسن

رستوران حاج حسن ابرده همه روزه تا ساعت ۲۲.۳۰ پذیرای گردشگران گرامی است. تخت های سنتی رستوران داخل رود قرار گرفته و با حصاری از درختان پوشیده شده است. در منوی کم حجم رستوران سرویس رایگان سوپ و سالاد وجود دارد.

ساعت کاری: از ۱۱:۳۰ تا ۱۶:۳۰ و سپس از ۱۹:۳۰ تا ۲۳:۳۰

شماره تماس: ۵۱۳۴۲۸۲۶۹۹+ – ۰۹۱۵۳۱۵۰۶۶۶

رستوران حاج حسن

جاهای دیدنی نزدیک

علاوه بر جاذبه های تاریخی و طبیعی داخل روستا، جاذبه ها و جاهای دیدنی خارج از روستای ابرده هم صفای خاصی دارند. از جمله جاهای دیدنی طبیعی اطراف آن می توان به روستای زشک، پارک جنگلی ارگ شاندیز، روستای ویرانی و بوستان شاندیز اشاره کرد. جاذبه های تفریحی اطراف روستای ابرده مشهد شامل پیست اسکی شیرباد و پیست موتورسواری ویرانی هستند. برای دیدن جاذبه های تاریخی اطراف روستا، سنگ نگاره های شتر سنگ و موزه مردم شناسی ویرانی را پیشنهاد می کنیم. قطعا توصیه می کنیم بازدید از این روستا را به لیست تجربه های خاص در مشهد و کارهایی که باید انجام دهید اضافه کنید.

هتل های نزدیک

نزدیکی روستای ابرده به شهر مشهد باعث شده که گردشگران به راحتی اقامتگاه بوم گردی ها، خانه های بومی و محلی خود در شهر مشهد را به قصد سفر به این روستا ترک کرده و بعد از گردش در آن، بدون برخورد به تاریکی شب دوباره به اقامتگاه خود بازگردند.

با توجه به فاصله روستای ابرده تا مشهد یا باید اقامتگاه های اطراف و نزدیک مثل مسافرخانه رویال، خانه مسافر حسین نظافت و اقامتگاه بوم گردی آوردگاه را انتخاب کنید یا اینکه به فکر رزرو هتل های مشهد باشید تا نسبت به جاذبه های دیدنی مختلف شهر نیز دسترسی خوبی پیدا کنید. از جمله هتل های نزدیک به روستای ابرده مشهد می توان به هتل پردیسان، هتل توریست توس، هتل هما ۲، هتل آبان، هتل پارس، هتل پارک حیات و هتل ثامن اشاره کرد.

سؤالات متداول

روستای ابرده مشهد در کجا قرار دارد؟

شاندیز، ۴ کیلومتر بالاتر در مسیر رودخانه زشک، روستای ابرده علیا

فاصله روستای ابرده تا مشهد چقدر است؟

حدود ۴۴ کیلومتر و معادل ۱ ساعت رانندگی فاصله دارد.

بهترین رستوران های نزدیک روستای ابرده مشهد کدامند؟

طبق نظر مسافران و امتیازات گرفته شده، رستوران های کوروش، سید و پسران، حسین شیشلیک، رستوران ارم و رستوران حاج حسن از بهترین رستوران های نزدیک به ابرده شاندیز مشهد هستند.

بهترین زمان بازدید از روستای ابرده شاندیز مشهد چه موقعی است؟

با توجه به اینکه روستای ابرده منطقه ییلاقی در نزدیکی شاندیز محسوب می شود، بهترین زمان بازدید فصل بهار و تابستان است.

۵/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×