بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » ۳ قله بلند ایران، ابهت در عین زیبایی
دماوند
گوناگون

۳ قله بلند ایران، ابهت در عین زیبایی

۲۰ تیر ۱۳۹۸ 18۰2,798

ایران با داشتن قله های مرتفع و کوهستان های وسیع، از جذاب ترین نقاط دنیا برای کوهنوردان و صخره نوردان است. رشته کوه های بلند در مناطق مختلف ایران با داشتن شرایط آب و هوایی و بافت های گوناگون، موقعیتی هیجان انگیز برای ورزشکاران و دوستداران طبیعت هستند.

کوهنوردی
کوهنوردی

از میان قله های ایران، برخی از آن ها با داشتن ارتفاع بیشتر، در کانون توجه کوهنوردان و صخره نوردان قرار دارند. مرتفع ترین قله های ایران به ترتیب، قله دماوند، علم کوه و سبلان هستند. در این مقاله همراه ما باشید تا صعود کنیم به بلند ترین قله های ایران:

مطلب مرتبط: “بر فراز قله ها؛ همه چیز درباره کوهنوردی و سفر به کوهستان

دماوند
دماوند

دماوند، بام ایران

قله دماوند، مرتفع ترین قله ایران با ارتفاع ۵۶۷۰ متر است. دمای هوا بر روی این قله، همیشه زیر صفر است و در فصل زمستان به منفی ۶۰ درجه هم می رسد و معمولا در تمام طول سال پوشیده از برف است. سرعت باد نیز در این منطقه بسیار بالا است که تا ۱۵۰ کیلومتر در ساعت هم می تواند باشد. روز ۱۳ تیرماه در تقویم، روز دماوند نامیده شده است.

صعود به قله دماوند از چهار جبهه صورت می گیرد. جبهه شمالی، نسبتا مسیر دشوار تری در مقایسه با جبهه های دیگر دارد. بهترین زمان صعود به قله دماوند، خرداد ماه و تیر ماه است و در مواقع دیگر سال، صعود به این قله می تواند بسیار خطرناک باشد. سرعت باد و برف و کولاک موجب می شود تا صعود به قله در دیگر فصول سال تقریبا غیر ممکن باشد.

در جبهه جنوبی و در ارتفاع ۵۱۰۰ متری، آبشاری قرار دارد که در تمام طول سال به جز تابستان، یخ ‌زده ‌است، به همین دلیل به آبشار یخی شهرت دارد. ارتفاع این آبشار، حدود ۷ متر و قطر آن ۳ متر است. به لحاظ ارتفاع از سطح دریا، این آبشار مرتفع‌ترین آبشار خاورمیانه ‌است.

علم کوه
علم کوه

علم کوه، صعودی هراس انگیز

پس از قله دماوند، مرتفع ترین قله ایران، علم کوه است. این قله با ارتفاع ۴۸۵۰ متر، از قله های رشته کوه البرز در استان مازندران و نزدیک کلاردشت و طالقان است.

برای رزرو هتل در کلاردشت با سایت اقامت۲۴ همراه شوید.

این کوه به لحاظ مسیر دشواری که دارد، با کوه های دیگر متفاوت است. علم کوه، به آلپ ایران شهرت دارد. این کوه، دیواره ای گرانیتی دارد که فنی ترین و دشوارترین مسیر صعود کوهنوردی را دارد. اغلب کوهنوردان، سنگ نوردان و صخره نوردان حرفه ای، مسیر علم کوه را به مسیرهای دیگر ترجیح می دهند. یخچال های مرتفع با ارتفاع حدود ۴۰۰ متر، بر روی دیواره های گرانیتی، منظره یا حیرت انگیز و خارق العاده را خلق می کنند.

بسیاری از کوهنوردان خارجی از کشور های مختلف به این منطقه سفر می کنند. تا کنون کوهنوردانی از آلمان، انگلیس، ایتالیا و غیره به علم کوه سفر کرده اند.

اغلب اوقات سال، علم کوه پوشیده از برف و یخ است و طوفان های سهمگینی دارد. بنابراین بهترین زمان صعود به این قله، در تابستان است.

قله سبلان
قله سبلان

سبلان، بهشتی آتشفشانی

سومین قله بلند ایران، قله سبلان با ۴۸۱۱ متر ارتفاع است. این قله، در استان اردبیل قرار گرفته است. قله سبلان آتشفشانی فعال است که دریاچه کوچک آبگرم طبیعی در بالای آن قرار دارد. این دریاچه بیضی‌شکل ۲۵ متر پایین‌تر از لبه‌های مخروط آتشفشانی قرار گرفته است. سبلان در تمام سال پوشیده از برف و یخ است. سبلان به خاطر چشمه های آب گرم طبیعی و پیست اسکی آلوارس از محبوبیت بالایی برای گردشگران برخوردار است.

برای رزرو هتل در اردبیل می توانید از سایت اقامت۲۴ استفاده کنید.

دامنه های سبلان، از بهترین مراتع ایران و دارای خاک حاصلخیز است. گیاهانی مانند زرشک، سیر، گل گاو زبان، آلاله، زنبق، میخک، گل سرخ، روناس، و لاله در دامنه‌ های سبلان می‌رویند.

دریاچه قله سبلان
دریاچه قله سبلان

صعود به قله سبلان از سه جبهه صورت می گیرد. البته مسیری که اکثر کوهنوردان ترجیح می ‌دهند، جبهه شمال شرقی است. مسیر این جبهه تا پناهگاه، ماشین‌ رو است و امکان رساندن گردشگران به پناهگاه با کمک خودرو، وجود دارد. بیشتر مسیر، دارای پاکوب و پرچم ‌های راهنما است. کوهنوردان غیر حرفه‌ای هم می توانند در فصل تابستان از این مسیر به قله صعود کنند.

 

منبع: وبلاگ اقامت۲۴

۴/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×