بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » همه چیز درباره کوهنوردی و سفر به کوهستان ( لوازم و تجهیزات مهم سفر به کوهستان )
کوهنوردی
دانستنی‌های سفر

همه چیز درباره کوهنوردی و سفر به کوهستان ( لوازم و تجهیزات مهم سفر به کوهستان )

۷ تیر ۱۳۹۹ 15۰2,455

کوهستان همیشه جایی برای آرامش و فاصله گرفتن از هیاهو و تنش های زندگی روزمره است. سفر به کوهستان و کوهنوردی یکی از کارهایی است که هم ورزش است و هم طبیعت گردی. آرامش و لذتی که صعود به قله دارد را فقط یک کوهنورد می فهمد. هوای پاک، طبیعت بکر و آرامش کوهستان از عواملی است که دوستداران طبیعت را بارها به سمت خود دعوت می کند. فقط کافیست یک با رامتحان کنید.

کوهنوردی، طبیعت گردی و ورزشی لذت بخش است که تنها اگر به قله رسیده باشید آن را درک می کنید. سفر کوهستان یکی از هیجان انگیزترین ماجراجویی هایی است که هم برای سلامتی جسم مفید است و هم برای سلامتی روان.

کوهنوردی
کوهنوردی

در کوهستان، انواع شرایط آب و هوایی را تجربه خواهید کرد. برف، تگرگ، آفتاب، باد، ابر، باران و طوفان می تواند تنها در یک روز اتفاق بیفتد. داشتن تجهیزات ضروری، وسایل ایمنی و آب و مواد غذایی به میزان کافی، این اجازه را به شما خواهد داد تا لذت بیشتری از کوهنوردی ببرید.

تجهیزات کوهنوردی
تجهیزات کوهنوردی

 لوازم کوهنوردی و ضروریات سفر به کوهستان

به طور کلی تجهیزات کوهنوردی ضروری شامل:

  • کوله پشتی و کاور باران
  • چادر، زیرانداز ، کیسه خواب
  • باتوم کوهنوردی
  • گورتکس و کاپشن پر
  • بوت کوهنوردی
  • شلوار‌ کوهنوردی
  • زیرپیراهنی‌ گرم (بیس)
  • ژاکت
  • بادگیر
  • پانچو
  • دستکش، کلاه گرم و آفتابگیر، جوراب ضخیم، عینک آفتابی
  • چراغ قوه، هدلایت، فندک
  • سوت نجات
  • طناب
  • لوازم بهداشتی و داروهای ضروری

وسایل ضروری کوهنوردی، بر اساس فصل و مسافتی که قصد پیمایش آن را دارید، متفاوت است. اگر قصد دارید شب را در کوهستان بمانید و هوا هم سرد است، تجهیزات بیشتری مورد نیاز است. اما اگر قصد صعود یک روزه تابستانی را دارید، تجهیزات شما سبک تر و متفاوت خواهد بود.

برای سفر به کوهستان و مخصوصا مسیرهایی که قبلا تجربه نکرده اید و یا مسیرهای کم رفت و آمدی هستند، حتما از فردی به عنوان راهنما کمک بگیرید تا شما را همراهی کند.

مطلب مرتبط: “طبیعت گردی، چک لیست سفر به دل طبیعت

لوازم کوهنوردی
لوازم کوهنوردی

وسائل عمومی کوهنوردی

باتوم، کفش کوهنوردی، کوله پشتی مناسب، زیر انداز، کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی، کلاه نقاب دار، چکش، دستکش، جوراب اضافی، طناب، چراغ قوه و قطب نما هم از دیگر موارد مهمی هستند که در چنین سفری نباید فراموش شوند. همچنین کمک های اولیه و داروهایی که استفاده می کنید را فراموش نکنید.

لوازم کوهنوردی
لوازم کوهنوردی

آب و مواد غذایی

در کوهستان، ممکن است دفعات خوردن شما افزایش پیدا کند اما حجم آن کاهش یابد. آب و مواد غذایی حاوی قند و میوه ها هم برای سفر کوهستانی شما پیشنهاد می شود. تعریق زیاد حین کوهنوردی، یکی از دلایلی است که ضرورت دارد که حتما آب بنوشید. دیگر دلایل ضرورت آب در کوهنوردی شامل: کاهش خستگی، پیشگیری از سرمازدگی، جلوگیری از ارتفاع زدگی و تاثیرات ناشی از تغییر فشار و کمبود اکسیژن.

سعی کنید مواد غذایی که همراهتان دارید، فاسد شدنی نباشند. غذاهای ساده و سبک حاوی پروتئین همراه داشته باشید. میوه ها، آجیل، خشکبار و شکلات را فراموش نکنید. برای جبران انرژی صرف شده حین صعود، می توانید از سیب زمینی پخته و یا نودل استفاده کنید.

صبحانه مهم ترین وعده غذایی شما در کوهستان خواهد بود. سعی کنید صبحانه ای مفصل برای خود تدارک ببینید.

آب:

نوشیدن آب به مقدار کافی، یکی از مهم ترین نکاتی است که باید در کوهستان به آن توجه کنید. تقریبا یک لیتر آب در مسیر‌های معتدل با تابش خفیف خورشید، برای ۲ ساعت مناسب است.

خوراکی های مسیر:

میوه های خشک و آجیل، مواد انرژی زا مانند شکلات یا ژله‌ و آب نبات، بیسکوئیت، خرما و کنسرو‌ گزینه های خوبی برای سفر کوهستانی شما هستند. فراموش نکنید در کوهستان نیاز به کالری بیشتر اما مواد غذایی کم حجم خواهید داشت.

مطلب مرتبط: “کم آبی بدن در سفرهای تابستان و راه های پیشگیری از آن

لذت کوهنوردی
لذت کوهنوردی

 نکات مهم برای تجهیزات کوهنوردی:

چند دست لباس

برای کوهنوردی هایی که شب-مانی در کمپ دارند، یک دست لباس ویژه بالا رفتن، یک دست برای ماندن در کمپ و یک دست مخصوص پایین آمدن مورد نیاز است. البته بستگی به وضعیت آب و هوا نیز دارد. اگر هوا سرد و طوفانی باشد و یا بارندگی اتفاق بیفتد، لباس بیشتری نیاز خواهید داشت.

پوشاک مناسب کوهستان
پوشاک مناسب کوهستان

ضد آب بودن تجهیزات کوهنوردی:

لازم است تمام تجهیزات کوهنوردی ضد آب باشند. گورتکس، بوت های ضدآب، پانچو و گتر وسایل ضروری کوهنوردی در شرایط بارانی هستند که شما را خشک نگه می دارند. اگر کوله پشتی ضدآب ندارید، لباس های خود را درون نایلون قرار دهید و سپس در کوله پشتی قرار دهید.

تناسب لباس ها با دمای هوا

اگر هوا سرد است، لباس های پلار دار و چند لایه می توانند بدن شما را گرم نگه دارند. برای جلوگیری از خیس شدن یا سرمازدگی پا در برف، می توانید از ۲ جوراب استفاده کنید و بین آن ها را یک کیسه پلاستیکی بپوشید. اما یک نکته مهم برای کوهنوردی در برف این است که انعکاس نور افتاب در برف، بیشتر موجب سوختگی پوست شما می شود. در این مواقع استفاده از اسکارف برای پوشاندن کامل صورت، بهترین راه حل است. به این ترتیب هم صورتتان گرم تر می ماند و هم از سوختگی جلوگیری می شود.

در هوای گرم هم برای جلوگیری از گرما زدگی، پوشش های روشن و استاندارد استفاده کنید. همچنین سعی کنید بدن خود را کاملا بپوشانید تا دچار آفتاب سوختگی نشوید. استفاده از کلاه و کردم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

امنیت کوهنوردی
امنیت کوهنوردی

لیست لوازم کوهنوردی زمستانی

در زمستان و آب و هوای سرد و متغیر، تجهیزات بیشتری مورد نیاز خواهد بود. گورتکس، پانچو، یخ شکن، کلاه طوفان، گتر، چند دست لباس گرم به ویژه جوراب اضافی از ضروری ترین ابزارهای زمستانی کوهنوردی هستند.

چادر هم از دیگر ضروریات کوهنوردی به ویژه برای شب مانی است. انواع متفاوتی چادر وجود دارد که سبک و مطمئن هستند.

لوازم کوهنوردی زمستانی
وسایل کوهنوردی زمستانی

وسایل گرمایشی

همیشه لباس اضافه همراه داشته باشید. در کوهستان همیشه احتمال تغییرات آب و هوایی شدید وجود دارد. همچنین در صورتی که بارندگی شود، ممکن است نیاز به تعویض لباس باشد. جوراب ها و کیفیت آن ها از اهمیت بسیاری برخودار هستند. برای جلوگیری از یخ زدن پاها در زمستان، حتما لازم است ۲ جوراب داشته باشید و بین آن ها هم از لایه ای پلاستیک استفاده کنید. کیسه خواب و لباس های اضافی، در این سفر کاملا ضروری است.

خوب است لوازم جهت‌یابی هم با خود ببریم، البته به آن شرط که استفاده از آنها را هم بدانیم یا بیاموزیم، چون در کوهستان احتمال دارد به آنها نیاز پیدا کنیم. خوب است یا با کسی که تجربه این کار را دارد همراه شویم یا شیوه‌های جهت‌یابی را بدقت بیاموزیم. کیف کمک‌های اولیه را هم همراه خود ببرید.

در کوهستان برای درمان بریدگی‌ها، گزیدگی و هرگونه آسیب و صدمه به این لوازم احتیاج پیدا می‌کنید. همراه داشتن چراغ قوه‌ای که بتواند اطراف را بخوبی روشن کند نیز مفید و گاهی ضروری است. همچنین علاوه بر لباس مناسب، پوشیدن کفش مناسب را فراموش نکنید. در این مورد هم می‌توانید از فردی متخصص مشورت بگیرید و کفش مناسب را انتخاب کنید.

سفر کوهستان
سفر کوهستان

نکات مهم در سفر به کوهستان

برای داشتن سفری ایمن و مطمئن به کوهستان رعایت یکسری نکات و توصیه‌ها لازم می‌باشد. با توجه و دقت ویژه به این موارد می‌توانید کوهنوردی خوبی در پیش داشته باشید.

۱- توجه به نکات ایمنی از اصلی ترین مواردی است که در سفرهای انفرادی یا گروهی به کوهستان باید مدنظر قرار گیرد. جدا نشدن از گروه، عدم انجام اعمال خودسرانه و … از این دست موارد حفظ امنیت هستند.

۲- قبل از سفر آموزشات لازم درباره نحوه پیمایش، مهارت نقشه خوانی، استفاده صحیح از وسایل کوهنوردی، جهت یابی، کمک‌های اولیه، مدیریت زمان و … را فرا بگیرید.

۳- چک کردن وضعیت آب و هوا قبل از سفر به کوهستان امری ضروری و حیاتی می‌باشد.

۴- چیدمان درست وسایل در کوله پشتی می‌تواند سنگینی و فشار حاصل از کوهنوردی را کمتر کند و سفری راحت‌تر داشته باشید.

۵- چک کردن تمام وسایل مورد نیاز سفر در روزهای قبل بسیار پر اهمیت می‌باشد. از سالم بودن وسایل مختلف خود اطمینان حاصل نمایید تا دچار مشکل نشوید.

در پایان:

  • پیشنهاد می شود برا ی جلوگیری از آفتاب سوختگی و همچنین گزیدگی از سوی حشرات، بدن خود را کاملا بپوشانید.
  • علاوه بر این سعی کنید در ارتباط با طبیعت، مسئولانه برخورد کنید و اجازه ندهید آسیبی به آن برسد.
  • نکته دیگر هم این که اصول ایمنی را به ویژه در فصل سرما و یخبندان فراموش نکنید.
  • یادتان باشد که هر کاری، فرهنگ خاص خودش را دارد و کوهنوردی و سفر به کوهستان هم از این قاعده مستثنی نیست. در کوهستان، ضمن احترام به طبیعت و محیط زیست، تلاش کنید تا فرد مفید و یاری گری برای همراهان خودتان و دیگر کوهنوردان باشید.
۱.۶/۵ - (۳۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×