» گوناگون » آموزش انواع گره در کوهنوردی
انواع گره در کوهنوردی
گوناگون

آموزش انواع گره در کوهنوردی

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ 17۰2,353

کوهنوردی یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین ورزش های سنگین می باشد که نیاز به تخصص و دانش کافی در آن براحتی احساس میشود. یک فرد حرفه ای در این رشته ورزشی باید با انواع گره در کوهنوردی آشنایی داشته باشد و در مواقع لزوم از آن استفاده نماید. آشنایی با انواع گره در کوهنوردی نه تنها برای افراد حرفه ای در این رشته مفید می باشد، بلکه اطلاع از آنها برای سایر افراد نیز می تواند موثر باشد و کاربرد زیادی خواهد داشت.


برای آشنایی با انواع گره در کوهنوردی در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “آیا می دانید گردشگری ماجراجویانه چیست؟

مقاله مرتبط : “انواع گردشگری

 

انواع گره در کوهنوردی

ویژگی های انواع گره در کوهنوردی

با توجه به اینکه هر یک از انواع گره در کوهنوردی نقش محافظ جان انسان را در مناطق صعب العبور دارند، در نتیجه نباید به آن بی توجه بود. در هر یک از این گره ها باید بتوان از وجود برخی از ویژگی های مهم مطمئن شد که مهم ترین آنها عبارتند از:

داشتن استقامت و کشش مناسب در برابر ضربات محکم
براحتی و در کمترین زمان ممکن، ایجاد و براحتی باز شوند.
فشار و استفاده ی زیاد از آنها باعث باز شدن نگردد..
با وارد شدن فشار بیشتر، گره مقاوم تر و محکم تر شود.
تا حد امکان کوچک باشد و شکست کمتری در طناب ایجاد کند.

 

انواع گره در کوهنوردی

اصطلاحات کاربردی در انواع گره کوهنوردی

اگر تا بحال تجربه ی کوهنوردی و همراهی با افراد حرفه ای در این رشته را داشته باشید، بدون شک با برخی از اصطلاحات در حین استفاده از طناب و گره زدن آنها مواجه شده اید. اطلاع از این اصطلاحات برای یادگیری و آشنایی با انواع گره لازم است که مهم ترین آنها عبارتند از:

Knote: در واقع همان گره یا پیچش خاص روی طناب می باشد.
Bend: به بسته شدن دو یا چند رشته یا طناب بر روی هم گفته میشود.
Hhitc: گیره ای می باشد که برای اتصال طناب به اشیای دیگر استفاده میشود.
Running end: به بخش یا سر طناب گفته میشود که درگیر است و در حال استفاده از آن هستید.
Standing end: بخشی از طناب که استفاده نمیشود.
حلقه یا loop: به چرخش ۳۶۰ درجه طناب گفته میشود.
Bight: نیم حلقه یا چرخش ۱۸۰ درجه طناب.

قوانین مهم در ایجاد هر یک از انواع گره

گره ها را کاملا بررسی کنید و قسمتهایی که شل شده اند را محکم کنید و پیچش و چرخش های اشتباه و اضافه را در آن برطرف کنید.
بعد از گره زدن، جای کافی روی طناب برای گرفتن دست قرار دهید. این مقدار باید حدودا به اندازه پهنای دست باشد.
در طول طی کردن مسیر و در زمان مناسب حتما گره ها را دوباره بررسی کنید و در صورت شل یا باز شدن آنها را محکم کنید.

 

انواع گره در کوهنوردی

 

انواع گره کوهنوردی

گره هشت

یکی از مهم ترین گره های کاربردی که در واقع پایه ی اصلی چندین گره دیگر می باشد، به شکل ۸ انگلیسی است. انواع گره هشت شامل گره هشت ساده، یک لا و گره تعقیب می باشد که هر یک در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. گره هشت یک لا در شرایطی کاربرد دارد که بخواهید سر طناب حمایت را به کارگاه ها یا صندلی افراد صعودکننده متصل کنید. در مقابل، هشت دو لا سر طناب فرود را به کارگاه متصل می کند.
برای زدن گره هشت یک لا یا Knot Eight Figure ابتدا باید طناب را اصطلاحا دو لا کنید و بخش انتهایی آن که همان bight نامیده میشود را به روی طناب برگردانید و دور آن بپیچید و سپس از حلقه خارج کنید.
گره هشت تعقیب یا figure of eight rethreaded یکی دیگر از انواع گره می باشد که تا حد بسیار زیادی در محافظت از جان شما در زمان سقوط موثر خواهد بود.

گره حلقه خمیده Knot Tape

در بسیاری از مواقع ممکن است در حین کوهنوردی با مشکل کوتاه بودن طول طناب ها مواجه شوید. در این شرایط گره حلقه خمیده یا گره آبی یکی از انواع گره کاربردی و موثر می باشد. مهم ترین ویژگی این گره محکم بودن آن در طناب های خیس می باشد.

گره پروسیک Prusik

گره پروسیک یکی از انواع گره خود قفل شونده می باشد که در بسیاری از مواقع به عنوان گیره و برای حمل بار یا افراد مجروح کاربرد دارد. از دیگر گره های خود قفل شونده می توان به گره بولاین، کلاوهیچ و گره حمایت یا نیمه مست ورف اشاره کرد.

گره کمری یا بولاین Bowline

این گره برای مواقعی کاربرد دارد که بخواهید طناب را دور کمر گره بزنید. البته این گره نیاز به دقت بالایی دارد و باید از محکم و درست بودن آن حتما مطمئن شوید. گره کمری نسبت به سایر انواع گره، کمتر استفاده میشود و اغلبِ افراد، گره های خانواده گره هشت را ترجیح می دهند چون محکم تر و مقاوم تر می باشند.

گره چفت شونده munter hitch

گره مانتر یا چفت شونده بیشتر برای قفل کردن گره حمایت یا Hafmastwurf کاربرد دارد که در ایجاد آن باید از گیره کوهنوردی استفاده نمایید. البته در صورت نداشتن گیره می توانید ابتدا گیره را با گره پروسیک ایجاد و سپس گره مانتر را ایجاد نمایید.

گره لغزنده یا Tautline Hitch Knot

در طول کوهنوردی و طبیعت گردی بدون شک به استراحت نیاز پیدا خواهید کرد. در این شرایط برپا کردن چادر مهم ترین کاریست که باید انجام دهید. گره لغزنده یکی از انواع گره کوهنوردی می باشد که برای طناب چادر کاربرد دارد. ایجاد این گره بسیار راحت و البته ضروری می باشد.

 

انواع گره در کوهنوردی

گره پروانه یا butterfly knot

کوهنوردی در زمستان و در مسیرهای پوشیده از برف یکی از لذت بخش ترین کارها برای کوهنوردان حرفه ای می باشد. اغلب این افراد کوه های مرتفع و صعب العبور را برای کسب تجربیات جدید انتخاب می کنند. در بین انواع گره، گره پروانه یکی از پرکاربردترین گره های کوهنوردی در زمستان می باشد که در اتصال افراد گروه با طناب برای عبور از شیب مورد استفاده قرار میگیرد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۴/۵ - (۱۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×