بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان یزد » یزد » ‏۶۰+ جاهای دیدنی یزد در بهار، تابستان، پاییز و زمستان‏
عکس جاهای دیدنی یزد
یزد

‏۶۰+ جاهای دیدنی یزد در بهار، تابستان، پاییز و زمستان‏

۴ فروردین ۱۴۰۳ 76۴6,188

یزد یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران برای کسانی است که دوست دارند از فضاهای تاریخی و آرامش‌بخش دیدن کنند. هنگامی که به جاهای دیدنی یزد سر می‌زنید، حس‌وحالی خاص را تجربه می‌کنید؛ حس سفر به دوران قدیم و سال‌های خیلی دور. فقط مکان های دیدنی یزد قدمتی تاریخی ندارند و بسیاری از محله‌های این شهر هم بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند، به همین خاطر شاید حتی کوچه‌های شهر یزد را بتوان جزء دیدنی‌های این شهر به حساب آورد. در این مقاله از اقامت۲۴ همراه کلمات و اطلاعات مفید ما شوید تا بدانید دیدنی های یزد چه مکان‌هایی هستند و چه ماجرای تاریخی دارند.

فهرست این مطلب

مسجد جامع یزد؛ مسجدی با قدمت حدود ۱۰۰۰ سال

مسجد جامع یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد

مسجد جامع یزد با قدمت طولانی و معماری بی‌نظیر خود چیزی بیشتر از یک مسجد و حتی یکی از جاهای دیدنی یزد است. این موضوع را زمانی متوجه می‌شوید که پا به این بنا می‌گذارید و از قدمت تاریخی آن مطلع می‌شوید. مسجد جامع قدمتی در حدود ۱۰۰۰ سال دارد و در طی سه دوره مختلف تاریخی ساسانیان، ایلخانی و تیموری شکل گرفته است. برای مثال پایه اصلی مسجد را در دوره ساسانیان و مابقی مسجد را در دوره‌های ایلخانی و تیموری ساخته‌اند.

بنر هتل داد یزد

مناره‌های مرتفع، کاشی‌کاری‌ها و کتیبه‌های خطی این مسجد، آن را به زیباترین و خاص‌ترین مسجد دوره تیموریان تبدیل کرده است. این مسجد وسعتی به اندازه ۱۰۰۰۰ متر مربع دارد و دارای ۷ ورودی است. جالب است بدانید که به گفته بعضی از مردم یزد، مسجد جامع را با خاک و گلاب ساخته‌اند. گفته جالب دیگر درباره مسجد جامع این است که پلان چهارگوش آن با الهام از کعبه ساخته شده است. جلوخان، سردر شرقی، دهلیز، صحن داخلی، ایوان اصلی، گنبدخانه، شبستان، محراب و موزه از بخش‌های مختلف و دیدنی مسجد جامع هستند. این مسجد در نزدیکی سایر مکان های دیدنی یزد مانند خانه لاری‌ها، موزه وزیری، میدان ساعت و زندان اسکندر قرار گرفته است.

آدرس:

یزد، ضلع غربی خیابان امام خمینی، محله فهادان

ساعت بازدید:

از ۷ صبح تا ۸ شب

هزینه بازدید:

رایگان

مجموعه امیر چخماق؛ گنجینه‌ای از دیدنی‌ های یزد

مجموعه امیرچخماق یکی از زیباترین مکان های دیدنی یزد

 ایده ساخت مجموعه امیر چخماق به ذهن حاکم وقت یزد، امیرچخماق و همسرش فاطمه خاتون رسید و این خانواده دستور ساخت چنین بنایی را دادند. این مجموعه تاریخی شامل میدان، تکیه، بازار، آب‌انبار و مسجد می‌شود و با قدمت و ویژگی‌های خود یکی از نمادها و معروف‌ترین مکان های یزد است. مجموعه امیرچخماق از گذشته تا الان جایی برای برگزاری مراسم‌های مهم مذهبی بوده و اگر محرم به این مجموعه بیایید، شاهد مراسم خاصی به نام «نخل‌گردانی» خواهید بود.

در ضلع شمالی و غرب مجموعه امیرچخماق کاروان‌سراهایی دیده می‌شود. برای دسترسی به مجموعه امیرچخماق می‌توانید سوار اتوبوس‌های خط پایانه دروازه قرآن-پایانه شهدای محراب شوید. نخل، آرامگاه ستی فاطمه، زورخانه صاحب‌الزمان و موزه میدان امیرچخماق از دیدنی‌های اطراف مجموعه امیرچخماق هستند.

آدرس:

یزد، خیابان امام‌خمینی، میدان امیر چخماق

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

آتشکده زرتشتیان یزد؛ عبادتگاهی ۲۵۰۰ ساله

آتشکده زرتشتیان یکی از جاهای دیدنی یزد با قدمتی طولانی

نمی‌دانیم چقدر درباره آتشکده‌ها اطلاعات دارید اما به طور خلاصه می‌گوییم که آتشکده‌ها جایی برای زیارت و نیایش زرتشتیان هستند. یکی از معروف‌ترین آتشکده‌ها در کشور، آتشکده زرتشتیان یزد است که قدمت آن به دوران پهلوی می‌رسد. به آتش این آتشکده، بهرام (ورهرام) می‌گویند که حیات و بقای آن شگفت‌انگیز است. بیشتر از ۱۵۰۰ سال است که این آتش، فضای آتشکده را گرم و نورانی نگه داشته و جالب است که فردی به نام «هیربد» وظیفه دارد تا این آتش خاموش نشود و روشن بماند.

این آتشکده که به نام‌های آتشکده بهرام یزد و خانه زرتشتیان یزد شناخته می‌شود، با درختان سبز و حوض دایره‌ای‌شکل خود فضایی باصفا و دل‌نشین دارد. معماری آتشکده زرتشتیان چندان پیچیده و تجملاتی نیست اما باوجود سرستون‌های سنگی و نگاره فروهر خود زیبا و دیدنی است. ستون‌ها و سنگ‌های این بنا به دست ماهرترین استادان و هنرمندان طراحی شده‌اند. 

هنگام بازدید از آتشکده یزد نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • هنگام حضور در این مکان باید تمیز و آراسته باشید.
  • بازدیدکنندگان از پشت شیشه می‌توانند آتش مقدس را تماشا کنند و کسی اجازه ندارد به آن نزدیک شود.
  •  مردان زرتشت با کلاه سفید و زنان زرتشت با روسری سفید در آتشکده حضور می‌یابند و کفشی به پا ندارند.
  • زنان در دوره‌هایی خاص نمی‌توانند در آتشکده حضور پیدا کنند.

آدرس:

یزد، بلوار شهید منتظر قائم، خیابان آیت‌الله کاشانی

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۹ شب

هزینه بلیط:

۱۵ هزار تومان

شماره‌تماس:

۰۳۵۳۶۲۸۸۳۸۶

باغ دولت آباد؛ باغی با بلندترین بادگیر دنیا

باغ دولت‌آباد یکی از باصفاترین جاهای دیدنی یزد

هنگامی که برای گشت‌وگذار در یزد برنامه‌ریزی می‌کنید، حواستان باشد که حتما به باغ دولت‌آباد سر بزنید. باغ دولت آباد یزد در لیست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران قرار دارد و قدمت آن به دوران زندیه می‌رسد. باغ دولت‌آباد یکی از باصفاترین جاهای دیدنی یزد است که وسعتی در حدود ۶ هکتار دارد. مرتفع‌ترین بادگیر در جهان را می‌توانید در این باغ ببینید که هشت ضلعی است و ۳۳.۸ متر ارتفاع دارد. در گوشه و کنار باغ دولت‌آباد که قدم می‌زنید از فضایی خوش آب‌وهوا با حوض و درختانی زیبا لذت می‌برید. باغ دولت‌آباد دو بخش اندرونی و بیرونی دارد که بخش بیرونی آن مقر حکومتی بوده و بخش اندرونیش حالت اقامتگاه داشته است.

آدرس:

یزد، خیابان شهید رجایی، کوچه فردوسی

ساعت بازدید:

۷ صبح تا ۱۰:۳۰ شب

هزینه بازدید:

۵ هزار تومان

شماره‌تماس:

۰۳۵۳۶۲۷۰۷۸۱

موزه آیینه و روشنایی یزد؛ نمایانگر زیبایی نور و رنگ‌ها

موزه آیینه و روشنایی یکی از خاص‌ترین دیدنی های یزد

نور و آینه و روشنایی را می‌توانید در یکی از مکان های دیدنی یزد به نام موزه آیینه و روشنایی ببینید. این موزه در زمان پهلوی اول ساخته شده و در ابتدا مهمان‌سرای خصوصی یکی از بازرگانان یزد بود. موزه آیینه و روشنایی را با حالت تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی ساخته‌اند و آنچه مهم است در هنگام بازدید به آن دقت کنید، تزئیناتی است که در اتاق‌، دروپنجره و حوض آن به کار رفته است. حتی اگر به دیوار و سقف موزه آیینه و روشنایی توجه نکنید، باز هم ناخودآگاه نظرتان به سمت آیینه‌کاری آن‌ها جلب می‌شود.

آدرس:

یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفت تیر

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۵ عصر

هزینه بازدید:

۳۴ هزار تومان

خانه لاری ها؛ خانه‌ای اشرافی با معماری دیدنی

خانه لاری‌ها یکی از اصیل‌ترین جاهای دیدنی یزد

رفتن به خانه لاری ها فرصت لذت‌بخشی است تا با خانه‌های اشرافی قرن سیزدهم آشنا شوید. اتاق‌های این خانه با نقاشی و آیینه‌کاری به زیبایی رنگ و لعاب گرفته‌اند و وجود بادگیرها به شما نشان می‌دهد که با یک خانه کویری تمام‌عیار روبه‌رو هستید. درباره تاریخچه خانه لاری‌ها باید بگوییم که حدود ۳۰۰ سال پیش، تاجران لار در فارس تصمیم گرفتند که از دیار خود راهی یزد شوند تا کسب‌وکارشان را رونق دهند. یکی از این افراد «حاج محمد ابراهیم لاری» بود که مالک خانه لاری‌ها شد و نام خانه برگرفته از اسم همین فرد است. خانه لاری‌ها دارای بخش‌های مختلفی مانند حیاط، ایوان، غروب‌نشین (تختی روی حوض خانه) و سرداب است. چند وقتی است که خانه لاری‌ها یکی از آثار ملی ایران شده و علاوه بر فضای قدیمی، اسناد تاریخی و قدیمی را برای شما در معرض نمایش گذاشته است.

آدرس:

خیابان امام‌خمینی، محله فهادان، نزدیک عمارت کلاه فرنگی

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۸ شب

هزینه بازدید:

۳ هزار تومان

شماره‌تماس:

۰۳۵۳۶۲۱۳۰۲۱

خانه هنر یزد؛ خانه‌ای قدیمی با جذابیت‌های متنوع

خانه هنر یکی از باصفاترین جاهای دیدنی یزد

تا حالا به کافه‌ای رفته‌اید که قدمت آن به دوره قاجار برسد؟ اگر دوست دارید چنین تجربه‌ای داشته باشید، به خانه هنر یزد بروید. خانه هنر یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی یزد است که چهار نسل از خاندانی به نام «ملک‌زاده» در آن زندگی می‌کردند. چند سالی است که خانه هنر کاربری‌های جدیدی پیدا کرده و بخشی از آن به کافه و گالری و فروشگاه صنایع دستی تبدیل شده است. اگر به خانه هنر رفتید، حتما به بام این خانه بروید و در حالی که نوشیدنی موردعلاقه خود را می‌نوشید، بافت قدیمی یزد را از این دریچه زیبا تماشا کنید.

آدرس:

یزد، خیابان امام، محله فهادان، نزدیک زندان اسکندر، کنار مسجد چهل محراب

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۱۱ شب

جمعه‌ها: ۱۰ صبح تا ۲ ظهر. ۴:۳۰ عصر تا ۱۱ شب.

شماره‌تماس:

۰۹۱۹۲۱۱۵۹۶۶

حمام خان یزد؛ حمام تاریخی بزرگان

حمام خان یکی از مکان های دیدنی یزد

حمام خان یزد که به آن گرم‌خانه نور نیز می‌گویند، در سال ۱۱۷۰ هجری شمسی، به دستور میرزا محمد خان بافقی ساخته شد. این حمام با معماری خاص خود یکی از مکان های دیدنی یزد به حساب می‌آید و به سبک معماری دوره ناصرالدین‌شاه ساخته شده است. حمام خان بیشتر مخصوص بزرگان آن دوره بوده تا استحمام کنند یا هر از گاهی دور هم بنشینند و معاشرت کنند. چند وقتی است که این حمام به رستوران و چای‌خانه تبدیل شده و انواع غذاهای ایرانی و سنتی یزدی را سرو می‌کند.

آدرس:

یزد، خیابان قیام، میدان خان، کنار مسجد ملااسماعیل

ساعت کاری رستوران:

از ۹:۳۰ صبح تا ۱۰:۳۰ شب

هزینه بازدید:

با توجه به تغییر کاربری حمام به رستوران، بازدید از این مجموعه رایگان نیست.

شماره‌تماس:

۰۳۵۳۶۲۷۰۳۶۶

آب انبار ۶ بادگیر؛ آب‌انباری شگفت‌انگیز و قدیمی

آب‌انبار شش بادگیر یزد

مگر می‌شود از جاهای دیدنی یزد صحبت کنیم و حرفی از آب‌انبارهای قدیمی این شهر به میان نیاوریم! یکی از معروف‌ترین آب‌انبارها و البته مکان های دیدنی یزد، آب انبار شش بادگیر است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. این آب‌انبار همان‌طور که از نامش پیداست، شش بادگیر دارد که ۳ عدد از آن‌ها نسبت به بقیه نوسازتر هستند. آب‌انبار شش بادگیر، مخزنی با ظرفیت ۲ هزار متر مکعب دارد که چند دهه پیش به تامین آب مردم کمک می‌کرد. بادگیرهای این آب‌انبار به شکل هشت وجهی ساخته شده و ارتفاع آن‌ها به ۱۰ متر می‌رسد. آنچه زیبایی آب‌انبار را دو چندان کرده، گنبدی است که به شکل تخم‌مرغی طراحی شده است.

آدرس:

یزد، خیابان دهم فروردین، محله تل یزد، کوچه شش بادگیر

هزینه بازدید:

رایگان

منار جنبان خرانق؛ تنها منارجنبان تمام‌خشتی دنیا

منار جنبان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی یزد

یکی از بهترین دیدنی های یزد، منار جنبان خرانق است که قدمت آن به دوره سلجوقیان می‌رسد. خرانق تنها منارجنبان در جهان است که به طور کامل از خشت ساخته شده است. جالب است بدانید که این منارجنبان حتی با دست هم به حرکت در می‌آید و حرکت آن با چشم قابل تشخیص است. منارجنبان یزد در مسجد جامع خرانق واقع شده و ۳ طبقه دارد. مناره منارجنبان خرانق راه پله حلزونی با عرض ۷۰ سانتی‌متر دارد. اگر دوست دارید درباره مناره‌های تاریخی ایران بیشتر بدانید، مطالعه مقاله مناره های تاریخی کمتر شناخته شده ایران را از دست ندهید.

آدرس:

استان یزد، ۶۵ کیلومتری اردکان، مسیر طریق‌الرضا، روستای خرانق

هزینه بازدید:

رایگان

قنات زارچ؛ طولانی‌ترین قنات ایران

قنات زارچ یکی از جاهای دیدنی یزد با جایزه یونسکو

یکی از مکان های دیدنی یزد، قنات زارچ است که با طول ۷۰ کیلومتر، طولانی‌ترین قنات ایران به حساب می‌آید. جالب است بدانید که مسجد تاریخی یزد در کنار این قنات ساخته شد تا هم آب‌انبار مسجد پر شود و هم مردم بتوانند برای وضوگرفتن از آن استفاده کنند. این قنات در مسیر خود از چندین روستا و محله یزد عبور می‌کند تا به شهر یزد برسد. قدمت حفر قنات به دوره قبل از اسلام می‌رسد یعنی زمانی بیشتر از ۱۰۰۰ سال پیش. قنات زارچ در تیر ماه ۱۳۸۴ جزء آثار ملی ایران شد و هم‌چنین در سال ۲۰۱۶ با لقب طولانی‌ترین قنات ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. پایاب و آسیاب سازه‌های وابسته به قنات زارچ هستند که پایاب دالانی شیب‌دار برای تامین آب بوده و آسیاب با آب قنات کار می‌کرد.

آدرس:

یزد، خیابان سید گلسرخ، محله کوشک نو

کاروانسرای زین الدین؛ بنایی با افتخار جهانی

کاروان‌سرای زین‌الدین

کاروانسرای زین‌الدین یکی از بناهای دوران صفوی و جاهای دیدنی یزد است که قدمتی بیشتر از ۴۰۰ سال دارد. این کاروان‌سرا در طرح دایره‌ای شکلی ساخته شده و قسمت‌های شرق و غرب آن حالتی قرینه دارند. در این کاروان‌سرا سکوهایی را می‌بینید که با فرش دست‌بافت، ترمه و گلیم تزئین شده‌اند. بهترین زمان برای بازدید از کاروانسرای زین‌الدین، غروب خورشید است تا از پشت بام آن چشم‌اندازی زیبا را ببینید. یونسکو در سال ۲۰۰۶ جایزه‌ بهترین بنای بازسازی‌شده به این اثر تاریخی را اهدا کرد. کاروانسرای زین‌الدین به صورت اقامتگاه بوم‌گردی هم کاربرد دارد و پذیرای مسافران از شهرهای مختلف است.

آدرس:

استان یزد، شهر مهریز، بزرگراه مهریز _ انار، کیلومتر ۶۰ جاده یزد به کرمان

ساعت بازدید:

۷ صبح تا ۷ عصر

هزینه بازدید:

۲ هزار تومان (۱۴۰۰)

شماره‌تماس:

۰۹۱۲۳۰۶۰۴۴۱

دخمه زرتشتیان؛ نماد خاص آیین زرتشت

دخمه زرتشتیان

دخمه زرتشتیان یکی از جاهای دیدنی یزد برای کسانی است که دوست دارند از آیین‌های قدیمی خبردار شوند. این مکان که به نام برج خاموشان هم شناخته می‌شود، در گذشته محل دفن مردگان زرتشتیان بوده است. در زمان قدیم زرتشتیان رسم داشتند که اجساد خود را دفن نمی‌کردند و آن‌ها را به برج خاموشان منتقل می‌کردند تا جسدها غذای پرندگان شوند. این دخمه دارای سه بخش جداگانه برای اجساد زنان، مردان و کودکان است و در قسمت میانی آن چاه بزرگی قرار دارد که استخوان‌های اجساد را درون آن منتقل می‌کردند. این چاه در آن زمان با سنگ و سیمان پر شده بود تا آلودگی اجساد به محیط بیرون سرایت نکند. برای بازدید از این مکان در نظر داشته باشید که مسیر رسیدن به آن پله‌های زیادی دارد.

آدرس:

یزد، ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد، حوالی منطقه صفائیه

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۵ عصر

هزینه بازدید:

۱۵ هزار تومان

یخچال خشتی میبد؛ یخچال طبیعی دوران قدیم

یخچال خشتی میبد

در گذشته که امکانات امروزی وجود نداشت، مردم برای نگهداری از موادغذایی و تولید یخ دست به ساخت یخچال‌های طبیعی می‌زدند. یکی از قدیمی‌ترین یخچال‌های طبیعی را در فاصله ۵۰ کیلومتری یزد می‌توانید ببینید. یخچال خشتی میبد یکی از آثار ملی ایران است که سال‌ها پیش (احتمالا در دوره صفویه) برای تولید و نگهداری یخ ساخته شد. این یخچال از خشت و گل ساخته شده چرا که این مصالح بهترین عایق برای جلوگیری از ورود گرما و خروج سرما هستند. یخچال خشتی میبد سه بخش اصلی به نام مخزن یخ، حوضچه تولید یخ و دیوار سایه‌انداز دارد.

آدرس:

استان یزد، میبد، بلوار قاضی، روبه‌روی کاروانسرای شاه عباسی و چاپارخانه

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۵ عصر

هزینه بازدید:

۲۵۰۰ تومان (۱۳۹۹)

بوستان ناجی؛ باغ و عمارتی دیدنی

بوستان ناجی یکی از باصفاترین جاهای دیدنی یزد

بوستان ناجی یکی از مکان های دیدنی یزد از نظر قدمت و زیبایی است. قدمت این بوستان به دوران قاجار می‌رسد و در گذشته به فردی به نام ناجی تعلق داشت. بوستان ناجی باغ و عمارتی دیدنی است که به شهرداری یزد اهدا شد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. عمارت این باغ دارای دو اتاق، یک تالار و بادگیر است. 

آدرس:

یزد، بلوار دشتی

ساعت بازدید:

۷ صبح تا ۹ شب

میدان ساعت و خیابان مسجد جامع؛ معروف‌ترین نقطه شهر

میدان ساعت یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد

محال است به یزد بروید و نام میدان ساعت به گوشتان نخورد. همین جمله کوتاه نشان می‌دهد این میدان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد است. اولین ساعت شهری کشور در همین میدان قرار گرفت تا در گذشته که دسترسی به ساعت راحت نبود، تمام مردم شهر، گذر زمان را متوجه شوند. برج ساعت در این میدان ساختمانی از جنس خشت است و جالب است بدانید که از برج ساعت بیگ بن قدیمی‌تر است. میدان ساعت شبیه بناهای دوران قاجار با آجر و کاشی‌ تزئین شده است. میدان ساعت در خیابان مسجد جامع قرار گرفته بنابراین رفتن به این میدان فرصت جذابی است تا از مسجد جامع و دیدنی‌های اطراف آن هم دیدن کنید.

آدرس:

یزد، خیابان امام‌خمینی

هزینه بازدید:

رایگان

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

بازار خان یزد؛ طولانی‌ترین بازار شهر

بازار خان یکی از جاهای دیدنی یزد برای خریدکردن

اگر اهل خریدکردن از بازارهای سنتی هستید، نام بازار خان را به عنوان یکی از جاهای دیدنی یزد به خاطر بسپارید. خان طولانی‌ترین بازار یزد است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. این بازار دو بخش شمالی جنوبی و شرقی غربی دارد و دارای ۱۰۰ حجره است. از بازار خان یزد می‌توانید ظروف مسی، صنایع دستی، طلا و جواهر، پارچه و لباس را بخرید. اگر به این بازار رفتید به کافه عدسی پناهنده بروید و عدسی داغ و لذیذی را نوش جان کنید.

آدرس:

یزد، خیابان قیام

ساعت کاری:

نیمه اول سال از ۸ صبح تا ۱۰ شب

نیمه دوم سال از ۷ صبح تا ۶ عصر

هزینه بازدید:

رایگان

موزه آب یزد؛ روایت‌گر سرگذشت آبی شهر

موزه آب یکی از جاهای دیدنی یزد برای علاقه‌مندان تاریخ

اگر دوست دارید بدانید سال‌ها پیش چگونه و با چه ابزاری در یزد قنات حفر می‌شده تا آب مورد نیاز مردم تامین شود، به موزه آب یزد بروید. این موزه با ۵ طبقه در خانه قدیمی کلاهدوزان قرار گرفته و با اسناد و کتابچه و وسایل قدیمی خود سرگذشت آب در یزد را به نمایش می‌گذارد. در موزه آب یزد عبور کاریز صدساله از میان خانه را می‌بینید و وسایل قدیمی مانند کلنگ، چرخ‌چاه، لباس مقنی و انواع شیرهای برداشت آب به چشمتان می‌خورد. به علاوه در این موزه می‌توانید اولین ساعت آبی دنیا را ببینید که ۷۰۰ سال عمر دارد. یکی از بخش‌های دیدنی موزه آب یزد، تالار آیینه آن است که با ظرافت و هنرمندانه با آینه تزئین شده است.

آدرس:

یزد، خیابان امام، میدان امیر چخماق، خیابان قیام، چهارراه شهدا

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۲:۳۰ ظهر

۳:۳۰ ظهر تا ۷ عصر

هزینه بازدید:

۳ هزار تومان

شماره‌تماس:

۰۳۵۳۶۲۶۸۳۴۰

آسیاب آبی اشکذر؛ آسیابی با معماری زیبا

آسیاب آبی اشکذر یکی از تاریخی‌ترین دیدنی های یزد

اگر گذرتان به اشکذر یزد افتاد، سری به آسیاب آبی بزنید و ببینید در گذشته چگونه با قدرت و فشار آب، گندم را آرد می‌کردند. آسیاب آبی اشکذر یکی از جاهای دیدنی یزد با نقش‌های هندسی خاص و سقفی گنبدی‌شکل است که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد. این آسیاب آب در عمق ۷ متری زمین قرار دارد و در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس:

شهرستان اشکذر، بلوار سیدالشهدا، جنب حسینیه سفید اشکذر

هزینه بازدید:

۳ هزار تومان

بافت تاریخی یزد؛ نمایانگر اصیل‌ترین چهره شهر

بافت تاریخی یکی از اصیل‌ترین جاهای دیدنی یزد

اگر فرصت کمی برای گشت‌وگذار در یزد را دارید و دوست دارید اصیل‌ترین و تاریخی‌ترین بخش شهر را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم به بافت تاریخی یزد بروید. این قسمت از شهر زیباترین و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی یزد را در خودش جای داده است و وسعتی در حد ۷۰۰ هکتار دارد. در بافت تاریخی یزد می‌توانید ۱۷۰۰ بنای خشتی، بادگیر، آب‌انبار و خانه‌هایی با معماری کویری را ببینید و از کوچه‌های گلی و باصفایی عبور کنید که به آن‌ها کوچه‌های آشتی‌کنان می‌گویند. یکی از جذابیت‌های بافت تاریخی یزد، کوچه‌هایی است که با سقف پوشیده شده و به آن ساباط می‌گویند. بافت تاریخی یزد با داشتن هتل‌ها و اقامتگاه‌‌های متنوع منطقه‌ای مناسب برای اقامت مسافران است. در محله‌‌های زیر می‌توانید بافت تاریخی یزد را مشاهده کنید.

  • فهادان
  • قلعه کهنه
  • مصلی
  • سرجمع
  • بیوک
  • خرمشاه
  • میرقطب
  • چهارمنار
  • شش بادگیر
  • یعقوبی
  • لب خندق
  • سر دو راه

موزه وزیری یزد؛ موزه‌ای با وسایل قیمتی و کتب قدیمی

موزه وزیری یکی از جاهای دیدنی یزد با کتب قدیمی

موزه وزیری یزد درواقع کتابخانه‌ای قدیمی و ارزشمند با هزاران نسخه خطی، چاپ سنگی و اسناد تاریخی است. البته در این موزه علاوه بر کتاب‌های قدیمی، انواع وسایل مانند سکه، لباس سنتی، ابزار جنگی، تابلوهای نقاشی و وسایل هنری را می‌توانید ببینید.

آدرس:

یزد، خیابان امام، انتهای خیابان مسجد جامع، کنار مسجد جامع کبیر یزد

ساعت بازدید:

۷ صبح تا ۷ عصر

هزینه بازدید:

۵ هزار تومان

کویر کاراکال؛ کویری زیبا برای تفریح و تماشای ستاره‌ها 

کویر کاراکال یکی از جاهای دیدنی یزد با تفریحات متنوع

کویر کاراکال همان جایی در یزد است که می‌توانید در آن یک تفریح همه‌چیزتمام کویرنوردی را تجربه کنید. کویر کاراکال در نزدیکی شهرستان بافق یزد قرار گرفته و برای دسترسی به آن از یزد باید مسیری حدود ۱۰۰ کیلومتر را طی کنید. نام کویر کاراکال از روی نام گربه‌ای برداشته شده که زیستگاهش همین کویر است. گربه کاراکال یکی از گربه‌سانان تندرو و کوچک است که حساسیت خاصی نسبت قلمروی خود دارد بنابراین اگر زمانی این گربه را در کویرکاراکال مشاهده کردید، آن را فقط از فاصله دور نگاه کنید. در کویر کاراکال می‌توانید از تپه‌های شنی بالا بروید، غروب آفتاب کویر را تماشا کنید یا سراغ تفریحاتی مانند آفرودسواری، سافاری، شترسواری، موتورسواری و… بروید. هنگام رفتن به کویر کاراکال بهتر است لباس کتان بپوشید و حتما از کرم ضدآفتاب، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. این کویر به امکانات رفاهی مانند سوئیت، اقامتگاه، کافه‌رستوران، شبکه برق سراسری و… مجهز است.

آدرس:

استان یزد، شهر بافق، روستای صادق‌آباد

هزینه بازدید:

رایگان

خانه تهرانی‌ها؛ اولین هتل موزه ایرانی

خانه تهرانی‌ها یکی از دیدنی های یزد از گذشته تا امروز

در محله فهادان یزد، خانه‌ای قدیمی با قدمتی طولانی از دوران قاجار به چشم می‌خورد که به آن «خانه تهرانی‌ها» می‌گویند. خانه تهرانی‌ها همانند خیلی از خانه‌های سنتی و قدیمی یزد دارای سردر، دالان، هشتی، قنات و سرداب است و آب‌نمایی زیبا و حیاطی باصفا دارد. این خانه در گذشته متعلق به یک تاجر فرش بوده و چند سال پیش به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه تهرانی‌ها یکی از جاهای دیدنی یزد است که در سال‌های اخیر کاربردهای متفاوتی داشته است. برای مثال تا مدت‌ها به عنوان دفتر کنسولگری بعضی از کشورها کاربرد داشت و چند وقتی است که به اولین هتل موزه ایران تبدیل شده است.

آدرس: 

یزد، محله فهادان، مقابل زندان اسکندر

برج کبوتر خانه میبد؛ بنای تاریخی با کاربردی هوشمندانه

برج کبوترخانه میبد یکی از خلاقانه‌ترین جاهای دیدنی یزد

برج کبوترخانه میبد یکی از جاهای دیدنی یزد است که هوش و ابتکار ایرانیان در گذشته را به ما خاطرنشان می‌کند. این برج بنایی ساخته‌شده از خشت و گل به شکل استوانه‌ای است که ۸ متر ارتفاع دارد و دارای ۴۰۰۰ لانه کبوتر است. ماجرای ساخت برج کبوترخانه از این قرار است که در زمان قدیم، کبوتران در این برج جمع می‌شدند و کشاورزان چنین فرصتی را مناسب می‌دیدند تا از فضولات آن‌ها به عنوان کود زمین‌های کشاورزی خود استفاده کنند. این جاذبه تاریخی در سال ۱۳۶۴ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.

آدرس:

استان یزد، شهرستان میبد، بلوار بسیج، کنار فرمانداری

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۵ عصر

هزینه بازدید:

۱۰ هزار تومان

زندان اسکندر (مدرسه ضیائیه)؛ بنای خشتی با عمر طولانی

زندان اسکندر یکی از جاهای دیدنی یزد با عمری طولانی

 مدرسه ضیائیه که آن را به نام زندان اسکندر می‌شناسند، بنایی تاریخی است که حدود ۸۰۰ سال عمر دارد. گفته‌های تاریخی زیادی درباره زندان اسکندر وجود دارد که قطعیت هیچ‌کدام از آن‌ها ثابت نشده است. برای مثال برخی می‌گویند که اسکندر مقدونی، این زندان را در مسیر خود به ری ساخته است. مدتی طولانی که از زمان ساخت این بنا گذشت، گودالی در آن هویدا شد که عده‌ای آن را شبیه به سیاه‌چال می‌دانستند و به همین دلیل می‌گفتند که این بنا به احتمال زیاد زندان بوده است. به هر حال تاریخچه این بنا هر چه بوده باشد، مهم این است که باوجود اینکه از خشت خام ساخته شده، هم‌چنان پابرجاست. برای رفتن به چاه زندان اسکندر باید حدود ۴۰ پله را پایین بروید و بعد به حوضی کوچک می‌رسید. بادگیر، شبستان، گنبد و موزه از قسمت‌هایی هستند که باید در هنگام بازدید از زندان اسکندر به آن‌ها توجه کنید. جالب است بدانید که درمیان اشعار حافظ، بیت زیر درباره زندان اسکندر به چشم می‌خورد:

دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت          رخت بر بندم و زی ملک سلیمان بروم

آدرس:

یزد، محله فهادان، کوچه رختشویخانه، کوچه حمام نو

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۸ شب

هزینه بازدید:

۴ هزار تومان

شماره‌تماس:

۰۳۵۳۶۳۰۱۷۶۰

بقعه دوازده امام یزد؛ بقعه قدیمی ۱۰۰۰ ساله

بقعه دوازده امام یکی از جاهای دیدنی و تاریخی یزد

گوشه‌گوشه یزد از بناهای تاریخی پر شده است. یکی از این جاهای دیدنی یزد و بناهای تاریخی ارزشمند، بقعه دوازده امام است که در دوران سلجوقیه ساخته شده است. این بنا قدمتی دیرینه به اندازه ۱۰۰۰ سال دارد و کتیبه‌ها و معماری خاصش آن را دیدنی‌تر کرده است. این بنا از آجر ساخته شده و با گچ‌بری‌های اسلیمی تزئین شده است.

آدرس:

شهر یزد، ضلع غربی خیابان امام، محله فهادان

هزینه بازدید:

رایگان

موزه سکه و مردم شناسی یزد

موزه سکه و مردم‌شناسی یزد

حسین حیدرزاده استاد علم سکه‌شناسی است که همت کرد و موزه سکه و مردم‌شناسی را تاسیس کرد. در این موزه می‌توانید هزاران سکه از دوران هخامنشیان تا دوره کنونی را ببینید و هم‌چنین از وسایل جنگی قدیمی، آشپزی، تسبیح، انگشتر و… دیدن کنید.

آدرس:

یزد، خیابان امام، خیابان فهادان، خانه تاریخی عرب زاده

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۸ شب

شماره‌تماس:

۰۳۵۳۶۲۱۹۱۱۱

هزینه بازدید:

۳ هزار تومان

موزه مارکار یزد؛ موزه‌‌ای برای آشنایی با آیین زرتشتیان

موزه مارکار یکی از دیدنی های یزد برای آشنایی با زرتشتیان

موزه مارکار یکی از جاهای تاریخی معروف یزد است که شما را با آیین، سبک زندگی و پوشش زرتشتیان قدیمی آشنا می‌کند. این موزه به دستور نیکوکاری زرتشتی به نام مارکار ساخته شد و در آن سال‌ها به عنوان مدرسه و پرورشگاه کاربرد داشت. در موزه مارکار می‌توانید سیستم آب‌رسانی مانند آب‌انبار و قنات و حمام و سرویس بهداشتی قدیمی را ببینید. بخش دیدنی دیگر این موزه به پوشش دینی، لباس، جشن‌ها، مراسم، زیارتگاه و خانه زرتشتیان مربوط می‌شود.

آدرس:

یزد، میدان مارکار، کوچه فرش مشهد  یا بلوار منتظر قایم، کوچه میلاد

شماره تماس:

۰۹۱۳۵۲۴۶۴۷۷

ساعت بازدید:

۱۰ صبح تا ۴ عصر

هزینه بازدید:

۵ هزار تومان

مجموعه زیر زمینی دروازه مهریز یزد

مجموعه مهریز یکی از دیدنی های یزد با آب‌انبار قدیمی

به مجموعه زیرزمینی مهریز که وارد می‌شوید، آب انباری با ۶۳ پله پیش روی شما قرار می‌گیرد. این مجموعه شامل قنات، مخزن آب انبار و استراحتگاه می‌شود و از آجر ساخته شده است. قدمت مجموعه زیرزمینی مهریز به دوران صفویه می‌رسد و این بنا در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس:

یزد، خیابان امام خمینی، انتهای بازار شاهزاده فاضل، جنب مسجد بیاق خان

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۸ شب

شماره تماس:

۰۹۱۳۱۵۸۶۰۰۲

مجموعه شاهزاده فاضل یزد؛ بنایی با حسینیه و بازار

اگر می‌خواهید بقعه و زیارتگاهی قدیمی را ببینید، به مجموعه شاهزاده فاضل بروید. این بنا در دوره تیموریان ساخته شده و شامل زیارتگاه، حسینیه و بازار می‌شود. برای حفظ ارزشمندی مجموعه شاهزاده فاضل، آن را به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسانده‌اند.  

آدرس:

یزد، خیابان امام

هزینه بازدید:

رایگان

موزه ترمه یزد؛ آشنایی با تولید پارچه‌های رنگی

موزه ترمه یکی از دیدنی های یزد با پارچه‌های رنگی ترمه‌های یزدی پارچه‌هایی با نقش‌ونگارهای زیبا و رنگ‌هایی خاص هستند که در زمان گذشته به شکل سنتی و حالا به صورت صنعتی تولید می‌شوند. اگر می‌خواهید با نحوه تولید این پارچه‌ها به شکل سنتی و صنعتی آشنا شوید و دستگاه بافت ترمه‌ها را ببینید، به موزه ترمه یزد بروید. در نظر داشته باشید که برای بازدید از موزه ترمه باید اول هماهنگی‌های لازم را انجام دهید و بعد به موزه بروید. 

آدرس:

یزد، خیابان امام خمینی(ره)، کوچه شهیدان حسینیان

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۱۰ شب

جمعه‌ها تعطیل است.

شماره‌تماس:

۰۳۵ ۳۸۲۵ ۲۶۱۶

هزینه بازدید:

رایگان

آب انبار رستم گیو؛ آب‌انبار قدیمی و حیاتی یزد

آب‌انبار رستم گیو یکی از جاهای دیدنی یزد با معماری خاص

آب انبار رستم گیو در دوران قاجار نقش مهمی در تامین آب مردم داشته است. اگر به این آب انبار رفتید، حتما به معماری آن دقت کنید تا زیبایی بادگیرها و تزیینات آجریش را ببینید. در آب انبار رستم گیو دو دهانه برای ورود جداگانه مسلمانان و زرتشتیان در نظر گرفته شده تا تمام مردم با هر دین و اعتقادی به آب دسترسی داشته باشند. بهترین زمان برای دیدن آب انبار رستم گیو وقتی است که خورشید غروب می‌کند. هنگام بازدید از این آب انبار در نظر داشته باشید که امکان ورود به فضای داخل آن وجود ندارد.

آدرس:

یزد، محله‌ زرتشتیان، حاشیه بلوار بسیج، نبش کوچه مهر

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

موزه گنجینه سنگ یزد؛ ویترین ارزشمندترین سنگ‌ها

موزه گنجینه سنگ یکی از جاهای دیدنی یزد با سنگ‌های ارزشمند

موزه گنجینه سنگ یزد کلکسیونی از سنگ‌های قیمتی مانند آمیتیس، صدف آبولون، ورفونیت و… است که این سنگ‌ها را در ۷۰ ویترین به نمایش گذاشته است. این موزه در سال ۱۳۹۷ تاسیس شد و در نزدیکی موزه خودروهای کلاسیک و آینه قرار دارد.

آدرس:

یزد، خیابان آیت الله کاشانی، کنار کارخانه جنوب، مقابل پارک هفت تیر

ساعت کاری:

 ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب

شماره‌تماس:

  • ۰۳۵۰۰۰۰۳۵۱

حمام ابوالمعالی؛ حمام دیروز و رستوران امروز

حمام ابوالمعالی یکی از جاهای دیدنی یزد در گذشته

حمام ابوالمعالی در گذشته یک حمام تاریخی بوده که از آجر، گچ، ریگ و ساروج ساخته شده است. این حمام همچون بسیاری از بناهای دوران قاجار، بخش‌های مختلفی مانند حوضچه، خزینه، شاه‌نشین و گرم‌خانه دارد. به نقل از بازدیدکنندگان چند وقتی است که در حمام ابوالمعالی یک رستوران ساخته شده است.

آدرس:

یزد، خیابان امام، محله‌‌ی فهادان

هزینه بازدید:

رایگان

خانه رسولیان؛ خانه‌ای با اندرونی و بیرونی دیدنی

خانه رسولیان یکی از جاهای دیدنی یزد با حیاط و حوضچه

در اواخر حکومت دوره قاجار بود که  استاد محمد حسن محمد رحیم، خانه رسولیان را ساخت. این خانه به سبک خانه‌های قدیمی دو بخش اندرونی و بیرونی دارد که حیاط بیرونی آن در قدیم مکانی برای پذیرایی از مهمان‌ها بوده است. بخش اندرونی این خانه شامل اتاق‌های سه دری، بادگیر، تالار، کلاه فرنگی و… می‌شود. در سال ۱‍۳۶۸ خانه رسولیان به دانشگاه یزد واگذار و به بخشی از دانشکده معماری تبدیل شد.

آدرس:

 شهر یزد، خیابان امام خمینی (ره)، محله سهل بن علی، کوچه شهید صدوقی

شماره‌تماس:

۰۳۵۳۱۲۳۲۲۲

موزه کاظمینی یزد؛ موزه‌ای با هفت گنجینه

موزه کاظمینی یزد

در موزه کاظمینی یزد می‌توانید انواع نسخه‌های خطی، وسایل تاریخی و کتاب‌های مقدس قدیمی را ببینید. یکی از وسایل قدیمی جالب در این موزه حدود ۸ هزار کبریت است که در طرح‌های مختلف دیده می‌شود. در موزه کاظمینی هفت گنجینه به نام‌های زیر قرار گرفته که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید:

  •  قرآن و کتب ادیان
  •  اسناد و نسخ خطی
  •  سکه و اسکناس
  •   تمبر نگین
  •  مهر
  •  اشیای تاریخی 
  • کبریت

آدرس:

 یزد، بلوار امام‌زاده جعفر، ضلع شمالی امامزاده، میدانگاه مجاور بلوار امامزاده جعفر و در کنار درب اصلی حرم

شماره‌تماس:

۰۹۱۳۱۵۷۴۰۹۹

بقعه سید رکن الدین؛ مدرسه قدیمی و مجهز

بقعه سید رکن‌الدین

سید رکن‌الدین عالمی معروف در زمان خودش بود که بعد از مدتی به جایگاه قاضی القضات رسید. یکی از خدمات بزرگ این فرد ساخت بقعه‌ای بود که به آن مدرسه رکنیه می‌گفتند. این مدرسه در آن زمان به امکانات خاصی مانند کتابخانه و رصدخانه مجهز بود. گنبد این بقعه را به شکل دو پوسته و به رنگ لاجوردی و آبی خوش‌رنگی می‌بینید. بقعه سید رکن‌الدین را با کاشی‌کاری، طلاکاری و نقاشی‌ تزیین کرده‌اند که متاسفانه یکسری از آن‌ها به مروز زمان از بین رفته است.

آدرس:

یزد، خیابان مسجد جامع کبیر، کوچه وقت الساعت

ساعت بازدید:

پنج‌شنبه و جمعه از ۹:۳۰ صبح تا ۶ عصر

هزینه بازدید:

رایگان

خانه شکوهی؛ زیبا و اصیل و تاریخی

خانه شکوهی یکی از جاهای دیدنی و تاریخی یزد

خانه شکوهی یکی از جاهای دیدنی یزد است که در اواخر دوره قاجار ساخته شد. این خانه در نزدیکی مسجد جامع کبیر قرار گرفته و یکی از آثار ملی ایران است. در این خانه می‌توانید نمونه زیبایی از معماری اصیل ایرانی را ببینید. اگر کمی در این خانه گشت‌وگذار کنید، حیاط اندرونی، باغچه، حوض و اتاق‌های پنج‌دری و سه‌دری به چشمتان می‌خورد.

آدرس:

خیابان امام‌خمینی، محله فهادان، نزدیک مسجد جامع

هزینه بازدید:

رایگان

ساعت بازدید:

۷:۳۰ صبح تا ۲:۳۰ ظهر

مسجد حظیره یزد؛ پناهگاهی امن برای فقرا

مسجد حظیره یزد

در سال ۸۴۳ هجری، مسجد حظیره از گچ و آجر ساخته شد تا فقرا پناهگاهی برای زندگی داشته باشند و عده‌ای بتوانند در آن عبادت کنند. هنگام بازدید از مسجد حظیره به گوشه‌گوشه آن دقت کنید که به زیبایی با ستون‌های بلند، کاشی‌کاری، درهای چوبی، نقوش اسلیمی، سنگ و شیشه‌های رنگی آراسته شده است. مسجد حظیره سه در ورودی دارد و در ضلع جنوبی آن محرابی با کاشی‌های معرق‌کاری دیده می‌شود.

آدرس:

ضلع شرقی خیابان خمینی، حد فاصل چهارراه شهدا و خیابان مهدی (عج)

هزینه بازدید:

رایگان

ساعت بازدید:

ساعت‌های نماز و اذان

کنیسه ملا آقا بابا؛ عبادتگاه قدیمی یهودیان

کنیسه ملا آقا بابا

کنیسه ملا آقا یکی از جاهای دیدنی یزد و آثار ملی ایران است که در روزگارانی خیلی دور، محل عبادت یهودیان بوده است. کنیسه جایی برای عبادت یهودیان است و ماجرای نام‌گذاری این کنیسه به نام یکی از بزرگان یهودی به اسم ملا آقا بابا برمی‌گردد. هنگامی که وارد کنیسه ملا آقا بابا می‌شوید، ممکن است از فضای کوچکش تعجب کنید اما سراغ دیدن بخش‌های مختلف آن حتما بروید چراکه زیبایی و قدمت تالارها و کتاب‌های قدیمی آن ارزش دیدن دارد.

آدرس:

یزد، خیابان مسجد جامع کبیر، محله چهار سوق

ساعت بازدید:

۶ صبح تا ۷:۳۰ عصر

هزینه بازدید:

رایگان

موزه تاریخ طبیعی یزد

موزه تاریخ طبیعی یکی از دیدنی های یزد با گونه‌های گیاهی و جانوری کم‌یاب

در موزه تاریخ طبیعی یزد می‌توانید انواع نمونه‌های تاکسیدرمی از خزندگان، پستانداران، حشرات و پرندگان را ببینید. فعالیت این موزه تحت نظر اداره محیط زیست است و دو طبقه با متراژ ۲۰۰ مترمربع دارد.

آدرس:

یزد، بلوار دانشجو، جنب اداره برق، اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۲ ظهر

هزینه بازدید:

رایگان

خانه سیگاری؛ خانه تاریخی با فضاهای دیدنی

خانه سیگاری‌ها یکی از مکان های دیدنی یزد با فضایی زیبا

خانه سیگاری یکی از قدیمی‌ترین مکان های دیدنی یزد است که زمان ساخت آن به اوایل دوره قاجار می‌رسد. در این خانه می‌توانید از بخش‌های مختلف آن مانند سرداب، پاکنه، انبار غله، مطبخ و… بازدید کنید و نمایی زیبا از شهر را در پشت‌بام آن ببینید. جالب است بدانید که در خانه سیگاری‌ها می‌توانید اقامت داشته باشید و به عنوان اقامتگاه نیز کاربرد دارد.

آدرس:

خیابان امام خمینی، روبه‌روی امام‌زاده شاهزاده فاضل، کوچه بیست و یکم، پلاک ۴۴

ساعت بازدید:

۱۰ صبح تا ۱۱ شب

شماره‌تماس:

۰۹۱۲۳۴۰۰۸۸۲

زیارتگاه ستی پیر یا قلعه اسدان

زیارتگاه ستی پیر

ستی پیر زیارتگاه زرتشتیان است که به نام قلعه اسدان هم شناخته می‌شود. این زیارتگاه از دوره قاجار به جا مانده و هر سال در ۲۴ خرداد میزبان زرتشتیانی است که مراسم‌های مخصوص خود را برگزار می‌کنند. در نظر داشته باشید که بازدید از این مکان برای عموم مردم امکان‌پذیر نیست.

آدرس:

یزد، مریم آباد، خیابان امام خمینی، بلوار دهه‌ فجر

امامزاده سید جعفر

امام‌زاده سید جعفر یکی از مکان‌های مذهبی یزد

اگر می‌خواهید در یزد در مکانی آرامش‌بخش زیارت کنید، به امام‌زاده سید جعفر بروید. این امام‌زاده از نوادگان امام جعفر صادق بوده و مردم یزد برای ایشان احترام خاصی قائل بودند. حرم، مسجد و شبستان از بخش‌های مختلف امام‌زاده سید جعفر است. به علاوه این امام‌زاده به امکاناتی هم‌چون زائرسرا، سالن آمفی تئاتر، مرکز فرهنگی و قرآنی، شورای حل اختلاف و پارکینگ مجهز است.

آدرس:

یزد، بلوار امامزاده جعفر

شماره‌تماس:

۰۳۵۳۵۲۵۵۰۶۷

ساعت بازدید:

۵ صبح تا ۱۲ شب

هزینه بازدید:

رایگان

زیارتگاه پیرنارسون؛ خلوتگاه معنوی زرتشتیان

زیارتگاه پیر نارسون

زیارتگاه پیرنارسون نام یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد است که بر فراز کوه نارستانه قرار گرفته است. این زیارتگاه مکانی مقدس برای زرتشتیان است که در آن به عبادت مشغول می‌شوند. هر سال، دوم تا ششم تیر، زرتشتیان در این زیارتگاه دور هم جمع می‌شوند و آیین و مراسم خاص خود را برگزار می‌کنند. با اینکه گفته شده قدمت زیارتگاه پیرنارسون به زمان مظفرالدین‌شاه قاجار می‌رسد اما زرتشتیان معتقدند قدمت این بنا به زمان ساسانیان مربوط است.

آدرس:

۳۰ کیلومتری شرق یزد، ارتفاعات میان یزد و خرانق، دامنه بخشی از رشته کوه دربید 

هزینه بازدید:

رایگان

خانه نواب وکیل؛ اثر تاریخی و ارزشمند ملی

خانه نواب یزد

یکی از مکان های دیدنی یزد در محله فهادان، خانه نواب وکیل است که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در دوره قاجار فردی به نام میرزا سید محمد رضوی ملقب به نواب وکیل دستور ساخت این خانه را می‌دهد. این خانه با داشتن دو بخش اندرونی و بیرونی، حس‌و‌حال خانه‌های سنتی یزد را برای شما تداعی می‌کند.

آدرس:

یزد، خیابان امام خمینی، بوستان فهادان

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۹ شب

شماره‌تماس:

۰۹۱۳۷۰۷۰۷۵۹

خانه صادقیان

صادقیان یکی از خانه‌های تاریخی و جاهای دیدنی یزد است که معماری آن نشان می‌دهد، سنگ بنایش در دوران قاجار گذاشته شده است. این خانه دو ورودی در ضلع شمالی خود دارد و آن را از خشت و آجر و ملات گل و گچ ساخته‌اند. بعد از اینکه از ورودی خانه صادقیان گذر کردید، به هشتی می‌رسید که به زیبایی تزئین شده است.

آدرس:

یزد، بلوار بسیج

خانه مبشر مقدم؛ یادگار خشتی از زمان قاجار

خانه مبشر مقدم یکی از جاهای دیدنی یزد از زمان قاجار

خانه مبشر مقدم در دوره قاجار خانه فردی به نام مبشرمقدم بوده است و حالا با معماری و قدمت خود یکی از جاهای دیدنی یزد است. ورودی این خانه در قسمت شمالی آن است که بعد از عبور از آن به راهرو و در نهایت به حیاط می‌رسید. به طور کلی این بنا از مصالح سنتی آجر، خشت، گچ و گل ساخته شده و حیاط مرکزی با حوض دایره‌ای دارد.

آدرس: 

یزد، محله دارالشفا

مسجد لرد آسیاب؛ مسجدی در حوالی بازارچه

مسجد لرد آسیاب یکی از جاهای دیدنی یزد در نزدیکی بازارچه

زیر یک بازارچه قدیمی به نام لرد آسیاب، مسجدی تاریخی به همین اسم قرار گرفته است. این مسجد در دوره قاجار ساخته شده و چند سال پیش به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در بدو ورود به مسجد لرد آسیاب با دری هلالی‌شکل روبه‌رو می‌شوید و در دو سمت مسجد سکوهایی سنگی را می‌بینید.

آدرس:

یزد، بلوار بسیج، کوچه طهمورث، بازارچه محله لرد آسیاب

هزینه بازدید:

رایگان

خانه قجری اعلم؛ خانه‌ای اصیل و دیدنی

خانه قجری اعلم با حیاط مرکزی و اتاق‌های خود نمونه واقعی از خانه‌های سنتی یزد است که در حیاط و هشتی آن می‌توانید تزئینات قدیمی زیبایی را ببینید. برای ورود به این خانه باید از ضلع شمال شرقی یا جنوب غربی آن وارد شوید و بعد از ورود به حیاط خلوتی کوچک می‌رسید. در ضلع شرقی این بنا اتاقی پنج‌دری با طاقچه و سقفی خاص مشاهده می‌شود.

آدرس:

یزد، بلوار بسیج، کوچه مسجد الرحمن

موزه خودروهای تاریخی یزد؛ کلکسیون خودروهای دست‌ساز

موزه خودروهای تاریخی یکی از دیدنی های یزد

موزه خودروهای تاریخی یزد کلکسیونی از خودروهای قدیمی و دست‌ساز را در خودش جای داده است. در این موزه می‌بینید افراد سرشناسی مانند استاد شجریان در سال‌ها پیش سوار بر کدام خودرو بوده‌اند. قطعا موزه خودروهای تاریخی باوجود خودروها و موتورسیکلت‌های بی‌نظیرش برای افرادی که به وسایل نقلیه علاقه‌مند هستند، یکی از جاهای دیدنی یزد به حساب خواهد آمد. مساحت موزه خودروهای تاریخی ۱۸۰۰ مترمربع است و ستون و طاق و گنبد دارد.

آدرس:

یزد، میدان امیرچقماق، جنب پارکینگ علی چی

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۹ شب

شماره‌تماس:

۰۳۵۳۸۲۵۰۰۹۳

هزینه ورودی:

۵ هزار تومان

خانه معین الدین حاج صدر؛ منزل یکی از ثروتمندان یزد

خانه معین‌الدین حاج صدر یزد

اگر اهل گشت‌وگذار در خانه‌های تاریخی هستید، به خانه معین‌الدین حاج صدر بروید. این خانه به یکی از افراد ثروتمند محله اهرستان یزد تعلق دارد و در نزدیکی مسجد جامع اهرستان قرار گرفته است. ورودی اصلی خانه در ضلع غربی قرار گرفته و ضلع شرقی آن ایوان‌هایی با ستون‌های آجری دارد. خانه معین‌الدین حاج صدر در ایام محرم مکانی برای برگزاری روضه‌هاست.

آدرس:

یزد، محله اهرستان

موزه علوم طبیعی یزد؛ مکانی جذاب برای علاقه‌مندان علوم متنوع

موزه علوم یکی از دیدنی های یزد برای دوستداران علم

موزه علوم طبیعی یکی از جاهای دیدنی یزد برای کسانی است که به علوم مختلف مانند زیست، نجوم و فیزیک علاقه دارند. این موزه دارای ۴ سالن زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، فیزیک و نجوم است که در این سالن‌ها می‌توانید انواع نمونه‌های گیاهی، جانوری، مراحل تشکیل جنین، رصدخانه و افلاک را مشاهده کنید. به علاوه در این موزه می‌توانید سنگواره‌های قدیمی و حیوانات کم‌یاب را ببینید.

آدرس:

یزد، میدان شهید بهشتی، خیابان شهید رجایی، جنب دبیرستان ایرانشهر

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۲ ظهر

۶ عصر تا ۸ شب

هزینه بازدید:

۶ هزار تومان

شماره‌تماس:

۰۳۵۳۶۲۲۳۴۳۴

موزه دیرینه شناسی کامبرین؛ تنها موزه دیرینه‌شناسی کشور

موزه دیرینه‌شناسی کامبرین یکی از مکان های دیدنی یزد برای دیدن فسیل‌ها

اولین و تنها موزه دیرینه‌شناسی کشور در یزد، موزه دیرینه‌شناسی کامبرین است که حدود ۴۰۰ نمونه از فسیل بی‌مهرگان مانند سرپایان، شکم‌پایان، خارپوستان، دوکفه‌ای و… را به نمایش می‌گذارد. درباره معنای کامبرین باید بگوییم که به دوره‌ای از زمین‌شناسی مربوط است که موجودات زنده سیر تکاملی خاصی را پشت سر گذاشتند و از حالت تک‌سلولی به پرسلولی تبدیل شدند.

آدرس:

میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، کوچه‌ی دروازه قصاب‌ها، جنب آب‌انبار شش بادگیری، کوچه سوم شهید زینی، پلاک ۲۰

ساعت بازدید:

۸:۳۰ صبح تا ۲:۳۰ ظهر- ۵ عصر تا ۹ شب

هزینه بازدید:

۵ هزار تومان

شماره‌تماس:

۰۳۵۳۶۲۶۱۷۵۸

مسجد چهل محراب؛ یکی از تاریخی‌ترین مساجد یزد

مسجد چهل محراب یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی یزد

مسجد چهل محراب یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی یزد است که قدمت آن به بیش از ۸ قرن می‌رسد. نام مسجد چهل محراب به تعداد کاشی‌های لعاب‌دار فیروزه‌ای اشاره دارد که با طرحی شبیه به محراب در آن به کار رفته است. البته متاسفانه از ۴۰ کاشی مسجد چهل محراب فقط ۳ عدد از آن‌ها باقی مانده است. صحن شبستان، غرفه‌های دو طبقه، سردر و گل‌دسته از بخش‌های مختلف این مسجد است.

آدرس:

یزد، محله فهادان، نزدیک زندان اسکندر، کوچه مسجد چهل محراب

بانک شاهی یزد

بانک شاهی یزد

بانک شاهی قدیمی‌ترین بانک یزد است که مجوز ساخت آن در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار صادر شد. بنای این بانک از آجر ساخته شده و متاسفانه مدت‌ها به حالت متروکه درآمده بود. اما خوشبختانه چند سال پیش نمایشگاه عکس در آن برگزار شد و باری دیگر زنده شد. زیبایی بانک شاهی در اتاق‌های کاه‌گلی، درهای چوبی، شیشه‌های رنگی و حجره‌هایش است. چند سالی است که بخشی از بانک شاهی به مکانی برای برگزاری نمایشگاه و جلسات هنرهای تجسمی تبدیل شده است.

آدرس:

یزد، خیابان قیام، میدان خان

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۸ شب

هزینه بازدید:

رایگان

شماره‌تماس:

۰۳۵۳۷۲۸۳۰۹۰

جاهای دیدنی یزد در بهار

جاهای دیدنی یزد در بهار

فصل بهار فرصت مناسبی است تا به جاهای دیدنی یزد سر بزنید و از هوایی نسبتا خنک لذت ببرید. ممکن است روزهای بهاری یزد کمی گرم باشد اما گرمای آن طاقت‌فرسا نیست. بهترین مکان‌ های دیدنی یزد را در لیست زیر می‌خوانید:

  • مجموعه امیرچخماق
  • باغ دولت‌آباد
  • بوستان ناجی
  • آتشکده زرتشتیان
  • زیارتگاه چک‌چک
  • مسجد جامع
  • قلعه سریزد
  • روستای خرانق
  • خانه لاری‌ها

جاهای دیدنی یزد در تابستان 

اگر قصد دارید به جاهای دیدنی یزد در تابستان سر بزنید، مهم است بدانید که در این فصل، گرمای یزد شدید می‌شود. البته می‌توانید در تابستان هم به یزد سفر کنید و از جاهای دیدنی زیر که حتی در این فصل هوای خنکی دارند، دیدن کنید.

  • باغ دولت‌آباد
  • دامنه های شیرکوه
  • روستای مبارکه تفت
  • باغ پهلوانپور مهریز
  • روستای طزرجان تفت
  • روستای فراشاه یا اسلامیه
  • روستای ده بالا
  • روستای خرانق
  • آبشار دره گاهان

جاهای دیدنی یزد در پاییز

جاهای دیدنی یزد در پاییز

پاییز یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به یزد و بازدید از جاهای دیدنی آن است. هوای خنک پاییز در یزد را غنیمت بشمارید و از جاهای دیدنی زیر بازدید کنید:

  • بافت تاریخی یزد
  • باغ دولت‌آباد
  • عقدا
  • تفت
  • موزه آب
  • مسجد جامع
  • مجموعه امیرچخماق
  • خانه لاری‌ها

جاهای دیدنی یزد در زمستان

جاهای دیدنی یزد در زمستان

سفر به جاهای دیدنی یزد در زمستان فرصتی مناسب است تا از جاذبه‌های این شهر در هوایی خنک لذت ببرید. بهترین جاهای دیدنی یزد در این فصل را در لیست زیر آورده‌ایم:

  • باغ دولت‌آباد
  • آب‌انبار شش بادگیر
  • آتشکده زرتشتیان 
  • مجموعه امیرچخماق
  • مسجد جامع
  • خانه لاری‌ها
  • زندان اسکندر

جاهای دیدنی یزد در شب

جاهای دیدنی یزد در شب

حتی اگر اهل گشت‌وگذار در تاریکی نیستید، برای یک بار هم که شده جاهای دیدنی یزد را در شب ببینید و در میان سکوت و آرامش آن‌ها قدم بزنید. از طرفی بازدید از جاذبه‌های یزد در شب این مزیت را دارد که دیگر با آب‌وهوای گرم روبه‌رو نمی‌شوید. بهترین جاهای دیدنی یزد در شب را در لیست زیر آورده‌ایم:

  • باغ دولت‌آباد
  • کاروان‌سرای زین‌الدین
  • بوستان ناجی
  • قصر آینه
  • یخچال خشتی
  • آب انبار گیو
  • میدان ساعت
  • میدان امیرچخماق
  • پارک کوهستان

جاهای دیدنی یزد برای کودکان

جاهای دیدنی یزد برای کودکان

اگر در سفر به یزد، کودک همراهتان است و می‌خواهید حسابی سرگرم شود، به پارک‌ها و مکان‌های تفریحی این شهر سر بزنید. بهترین جاهای دیدنی یزد برای کودکان که سرگرم‌کننده و جذاب هستند، در لیست زیر آورده شده است.

  • شهربازی شادی
  • مجتمع آریو
  • شهربازی توتک
  • شهربازی طلایی
  • شهربازی شادینو
  • پارک بزرگ شهر
  • پارک باغ ملی
  • پارک کوهستان
  • پارک غدیر
  • پارک هفت تیر
  • پارک آبی موج‌های باران
  • خانه بازی قصر کودک
  • خانه بازی آب‌نبات چوبی

جاهای تفریحی یزد

‏اگر دوست دارید جاهای تفریحی یزد را ببینید و ساعت‌ها سرگرم شوید، باید سراغ پارک‌ها، سینما و شهربازی‌های این شهر بروید. در لیست زیر گلچینی از بهترین جاهای تفریحی یزد را برای شما ذکر کرده‌ایم:

  • پارک کوهستان
  • بوستان ناجی
  • پارک بزرگ یزد
  • باغ ملی
  • شهربازی شادی
  • موج‌آبی باران
  • سینما تک
  • مجتمع آریو
  • شهربازی توتک

جاهای باکلاس یزد

جاهای باکلاس یزد

اگر دنبال جاهای باکلاس یزد هستید که بتوانید در آن‌جا لحظاتی خوش را تجربه کنید، لیست زیر را بررسی کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که مکان‌های لوکس یزد در مقایسه با شهرهای بزرگ ممکن است چندان لوکس به نظر نیایند و کمی ساده‌تر از آن‌ها باشند.

  • باغ دولت‌آباد
  • محله صفائیه
  • موزه قصر آیینه
  • پارک کوهستان
  • مرکز خرید آریا
  • مرکز خرید صدف

تجربه اقامتی‌ دل‌نشین در شهر بادگیرها

اگر محل اقامت خود را در یزد طبق سلیقه و شرایطتان انتخاب کنید، قطعا سفری راحت و خوش در انتظارتان خواهد بود. انواع  هتل یزد با معماری‌های خاص در این شهر خودنمایی می‌کنند که از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار هستند. شما می‌توانید بی‌دردسر و راحت رزرو هتل خود را به صورت آنلاین انجام دهید و برای شناخت بهترین هتل‌ها از لیست زیر کمک بگیرید.

  • هتل پنج ستاره صفائیه یزد
  • هتل چهارستاره داد
  • هتل چهار ستاره باغ مشیرالممالک
  • هتل چهار ستاره ارگ
  • هتل چهار ستاره موزه فهادان
  • هتل چهار ستاره سیب و نار
  • هتل سه ستاره لاله
  • هتل سه ستاره فیروزه
  • هتل سه ستاره راه و ما
  • هتل بوتیک سنتی عمارت
  • هتل بوتیک سنتی کترواهتل سنتی مهر یزد

سفری راحت به اولین شهر خشتی دنیا

زمانی که تصمیم می‌گیرید راهی شهر تاریخی یزد شوید، احتمالا دغدغه‌هایی از جنس تهیه بلیط و انتخاب درست محل اقامت، ذهن شما را درگیر می‌کند. برای اینکه چنین دغدغه‌هایی شما را اذیت نکند، پیشنهاد می‌کنیم با تور یزد سفر کنید. در این مدل سفر لازم نیست برای تهیه بلیط هواپیما و محل اقامت خود نگران باشید زیرا همه چیز طبق سلیقه و بودجه شما پیش خواهد رفت. اگر برای تور یزد دنبال برنامه متفاوتی هستید تجربه های خاص در یزد را بخوانید.

صحبت پایانی

جاهای دیدنی یزد داستان و پیشینه‌ای هزاران ساله دارند که به راحتی نمی‌توان از دیدن آن‌ها گذشت. اگر به این شهر سفر کردید، حتما در میان کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر قدم بزنید و از خوردن قهوه اصیل یزدی غافل نشوید. مسجد جامع، مجموعه امیرچخماق، آب انبار شش بادگیر، خانه لاری‌ها، آتشکده زرتشتیان و… از جمله معروف‌ترین مکان های دیدنی یزد هستند. دیدنی های یزد را بهتر است در فصل پاییز و زمستان ببینید تا گرمای هوا شما را اذیت نکند.

برای ما بنویسید که بازدید از جاهای دیدنی یزد چه حسی را در شما زنده می‌کند؟

سوالات متداول

مکان های تاریخی یزد کدامند؟

مسجد جامع، آتشکده زرتشتیان، خانه لاری‌ها، منارجنبان خرانق، قنات زارچ، کاروان‌سرای زین‌الدین، خانه تهرانی‌ها، بقعه دوازده امام و... از جمله بناهای تاریخی یزد هستند.

جاذبه های طبیعی یزد کدامند؟

قنات زارچ، کویر کاراکال، چشمه آب قل، کویر بافق، کویر سیاه‌کوه و روستای قطرم از جاذبه‌های طبیعی یزد به حساب می‌آیند.

جاذبه های مذهبی یزد کدامند؟

جاذبه‌های مذهبی یزد شامل مسجد جامع، مسجد جامع خرانق، بقعه دوازده امام و آتشکده زرتشتیان می‌شوند.

جاهای تفریحی یزد کدامند؟

بوستان ناجی، شهربازی شادی، پارک کوهستان، باغ ملی، سینما تک و... از جاهای تفریحی یزد هستند.

بهترین موزه های یزد کدامند؟

موزه مردم‌شناسی ابرکوه، موزه مردم‌شناسی بافق، موزه سکه و مردم‌شناسی، موزه فرهنگ و ایران باستان، موزه اسناد تاریخی و موزه آب در لیست بهترین موزه‌های یزد قرار می‌گیرند.

خانه های تاریخی یزد کدامند؟

لاری‌ها، آقازاده، رسولیان، کلاهدوزها، مرتاض، نواب، مرتاض، ریسمانیان و شفیع‌پور از خانه‌های تاریخی یزد هستند.

یزد کجا بگردیم؟

در سفر به یزد می‌توانید از مکان‌های دیدنی مانند مسجد جامع، میدان مارکار، مجموعه امیرچخماق، آتشکده زرتشتیان، آب انبار شش بادگیر، خانه لاری‌ها و باغ دولت‌آباد دیدن کنید.

زیباترین جاهای دیدنی یزد کجاست؟

زیباترین جاهای دیدنی یزد شامل بافت تاریخی یزد، مسجد جامع، باغ دولت‌آباد، خانه لاری‌ها، موزه‌ها و آب‌انبارهای این شهر می‌شود.

جاهای دیدنی معروف یزد کجاست؟

مسجد جامع، مجموعه امیرچخماق، خانه لاری‌ها، آتشکده زرتشتیان، بقعه دوازده امام، باغ دولت‌آباد، قنات زارچ، خانه هنر، موزه مارکار و... از جاهای دیدنی معروف یزد هستند.

بهترین جاهای دیدنی یزد در روز کدامند؟

باغ دولت‌آباد، مجموعه امیرچخماق، آتشکده زرتشتیان، آب انبار امیر چخماق، موزه نور و روشنایی و دخمه زرتشتیان از جاهای دیدنی یزد در روز هستند.

۴.۶/۵ - (۱۸۰ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۴

  1. علی رضا عرفانیان

    ممنونم.واقعا کامل توضیح دادین
    ولی اگر در مورد رستوران‌های یزد هم همینجا میگفتین دیگه بهترتر! میشد

    • علیرضا قانع

      سلام خواهش میکنم خوشحالیم که براتون مفید بوده
      چون این مطلب فقط اختصاص به جاهای دیدنی یزد داره از معرفی رستوران های یزد خودداری کردیم حتما در اولین فرصت به این مقوله هم می پردازیم.

  2. محسن

    یکی از زیباترین مکان‌های یزد مجموعه زیرزمینی تاریخی دروازه مهریز شاهکار معماری ایران است که در خیابان امام خمینی انتهای بازار شاهزاده فاضل قرار دارد. دیدن آن را به همه گردشگران پیشنهاد میکنم.

    • علیرضا قانع

      ممنون از اینکه تجربه خودتون رو با بقیه به اشتراک میذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×