» راهنمای سفر به ایران » استان یزد » یزد » معرفی باغ دولت آباد یزد
معرفی باغ دولت آباد یزد
یزد

معرفی باغ دولت آباد یزد

۲۵ اسفند ۱۳۹۷ 24۰2,616

به همان اندازه که سرسبزی جنگل های شمال کشورمان زیبا و آرامش بخش هستند، مناطق مرکزی و کویری نیز جلوه های خارق العاده دارند. وجود باغ های قدیمی در دل کویر یکی از زیباترین مناظری می باشند که چشم هر گردشگری را به سمت خودشان جلب میکنند و باغ دولت آباد یزد یکی از آنها می باشد. وجود عمارت آجری در کنار درختان سرسبز در باغ دولت آباد یزد نام و آوازه ی آن را به تمام دنیا رسانده است و در ادامه سفری کوتاه به آن خواهیم داشت.

برای آشنایی با باغ دولت آباد از جاهای دیدنی یزد در ادامه با وبلاگ اقامت۲۴ همراه باشید.

بنر هتل داد یزد

مقاله مرتبط : ” لیست مکان های تفریحی یزد”

مقاله مرتبط : ” آشنایی با اماکن تاریخی یزد”

معرفی باغ دولت آباد یزد
Photo By Thomas Reggan

معرفی باغ دولت آباد یزد

در بین تمام جاذبه ها و بناهای تاریخی شهر یزد، باغ دولت آباد با داشتن قدمت بیش از ۲۶۰ سال از ارزش مادی و معنوی بسیار بالایی برخوردار بوده و یکی از دلایل جذب گردشگر به این شهر محسوب میگردد. این باغ که مجموعه ای از عمارت بسیار زیبا با معماری منحصر به فرد و درختان سر به فلک کشیده می باشد، یادگاری از دوره ی افشاریان به شمار می رود که گذشته ای پر از فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است و امروز بعد از بارها مرمت و بازسازی استوار و محکم میزبان گردشگرانی از اقصی نقاط دنیا می باشد.

معرفی باغ دولت آباد یزد
Photo By Nazrul Boang

باغ دولت آباد یزد برخلاف امروز که متعلق به اداره اوقاف می باشد، در واقع ملک شخصی خان بزرگ یا محمد تقی خان بافقی بود که در اواخر دوره افشاریان ساخت آن به اتمام رسید. این باغ و عمارت تاریخی آن با روی کار آمدن حکومت زندیه کمی رونق و چهره ای جدید به خودش گرفت و به مرور به محل زندگی حاکمان آن زمان تبدیل شد. باغ دولت آباد یزد بخاطر داشتن قدمت بالا و معماری خارق العاده و کاملا مهندسی شده ی آن، همراه با ۸ باغ ایرانی دیگر در لیست آثار یونسکو به ثبت رسیده است و زیبایی آن باعث شد تا کریم خان زند این باغ را برای زندگی انتخاب کند. یکی از اصلی ترین دلایل شهرت باغ دولت آباد یزد، وجود بلندترین بادگیر دنیا در آن می باشد که تمام بخش های آن کاملا ظرافتمندانه ساخته شده اند.

بخش های مختلف باغ دولت آباد یزد

بادگیر

یزد در تمام دنیا به شهر خشتی و شهر بادگیرها شناخته شده می باشد و نوع معماری به کار رفته در آنها برای همه شگفت انگیز است. بادگیر ها که نقش کولر را برای خانه های این شهر دارند، نوعی بنای منشوری می باشد که در پایین آن حوضچه های آب قرار داشته و گذر باد از روی آب باعث به جریان درآوردن هوای خنک در بخش های مختلف خانه میشود. بادگیر باغ دولت آباد یزد ۳۳.۸ متر ارتفاع داشته و بر روی هشتی این عمارت قرار گرفته و هوای تالار و اتاقهای عمارت را خنک و دلنشین می کند.

معرفی باغ دولت آباد یزد
Photo By Amin Khorrami

هشتی

هشتی باغ دولت آباد یزد در واقع همان عمارت ۲ طبقه ی بسیار زیبایی می باشد که قسمت انتهایی باغ قرار گرفته و بادگیر معروف ایران را در خودش جای داده است. این ساختمان شامل ۳ تالار زیبای پر از نقش و نگار می باشد که معروف به تالارهای شاه نشین هستند و بر در و دیوار و سقف سایر اتاق ها و تالارها جلوه ای بی مانند از هنر ایرانی به چشم میخورد. یکی از زیباترین بخش های باغ دولت آباد یزد که زیباترین تصاویر را می توان با آنها ثبت کرد، پنجره های ارسی با شیشه های رنگی می باشند که در به هنگام تابش نور خورشید به آنها، چشم اندازه بسیار زیبایی را در داخل تالارها بوجود می آورد.

معرفی باغ دولت آباد یزد
Photo By Yashar Sadafzadeh

بهشت آیین

بعد از بازدید از بخش های مختلف هشتی باغ، اگر به بیرون نگاه کنید، ساختمانی زیبا را در روبرویتان مشاهده خواهید کرد که به بهشت آیین معروف می باشد. نوع معماری به کار رفته در این ساختمان شرایط مناسبی را برای استراحت و زندگی در فصل سرد زمستان فراهم کرده است.

معرفی باغ دولت آباد یزد
Photo By Elisa Xavier

عمارت طنبی

در سمت غرب عمارت هشتی، عمارت طَنَبی بزرگ و مجللی قرار دارد که دارای بادگیری مربع شکل و رو به باغ است. در دو طرف تالار طنبی، تالارها، صفه‌ها و شبستان‌هایی در یک طبقه جای دارند که در و روزنه‌های آن‌ها به طنبی باز می‌شود. در زیر طنبی، زیرزمینی عمیق وجود دارد که از طریق پلکان به باغ می‌پیوندد و از طرف جنوب با راهرویی به محوطه زیر بادگیر ارتباط دارد.

محوطه باغ

علاوه بر عمارت و ساختمان های باشکوه این باغ، نمی توان از زیبایی و سرسبزی درختان و پوشش گیاهی خیره کننده در دل کویر چشم پوشید. درختان انگور، کاج و غیره و گونه های متنوع گیاهی در محوطه ی باغ بخاطر آبیاری توسط آب قنات دولت آباد سرزنده و سبز هستند و محلی آرام را برای استراحت فراهم کرده اند.

کافه سنتی

اگر میخواهید بهترین چهره از باغ دولت آباد را ببینید، قطعا مناظر شب آن در بالاترین رتبه قرار میگیرند؛ مخصوصا اینکه دقایقی را در کافه سنتی این مجموعه سپری کنید. با توجه به تعداد زیاد گردشگران خارجی و داخلی در این باغ، وجود کافه و محل استراحت کاملا ضروری می باشد و پیشنهاد می کنیم چند لحظه ای را در این کافه بنشینید و به صدای طبیعت گوش بدهید.

تالار آیینه، حرمسرا، برج دیده بانی و آب انبار از دیگر بخش هایی می باشند که هر یک در جاهای مختلفی از باغ دولت آباد یزد قرار گرفته اند. شک نکنید که بازدید آگاهانه از این باغ کوله بار تجربه تان را سنگین تر از چیزی می کند که تصورش را می کنید.

معرفی باغ دولت آباد یزد
Photo By Javad Hosseini

قنات باغ دولت آباد یزد

قنات تاریخی دولت آباد که قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد، یکی از ارکان اصلی شکل‌گیری و ساخت مجموعه باغ دولت آباد می‌باشد. محمد تقی خان بافقی ابتدا قناتی با نام دولت آباد ایجاد کرد و سپس از آب آن قنات، باغ دولت آباد را به وجود آورد. این قنات که از ارتفاعات مهریز سرچشمه گرفته است، با طول تقریبی ۶۰ کیلومتر یکی از مهم‌ترین و طولانی‌ترین قنات‌های شهر یزد محسوب می‌گردد.

آدرس باغ دولت آباد یزد

یزد، بلوار دولت آباد، خیابان شهید رجایی، محله چهار منار، کوچه فردوسی.

جاذبه های گردشگری نزدیک به باغ دولت آباد یزد

برخلاف سالهای ابتدایی ساخت این باغ که در منطقه ای کاملا دور افتاده واقع شده بود، امروز و با گذر زمان و توسعه ی شهر، باغ دولت آباد در مرکز یزد قرار گرفته و فاصله ی کمی با سایر جاذبه ها و جاهای دیدنی این شهر دارد. از جمله جاهای دیدنی که در کنار بازدید از باغ دولت آباد باید ببینید، می توان به

اشاره کرد. فاصله ی باغ تا هر یک از این مکان ها کمتر از ۲ کیلومتر بوده و بدون شک بازدید از این بناهای قدیمی و تاریخی در دل کویر، ارزش طی این مسافت را خواهند داشت.

رستوران های سنتی نزدیک به باغ دولت آباد یزد

علاوه بر کافه سنتی داخل مجموعه ی باغ دولت آباد، در فاصله کم با آن می توان گزینه های مناسبی را برای خوردن غذاهای خوشمزه ی یزد انتخاب کرد. برای مثال، رستوران سنتی ماهور که بخاطر داشتن قدمت بسیار بالا؛ حدود ۳۰۰ سال و فضای آرام و دوست داشتنی و همچنین ارائه ی غذاهای ایرانی شناخته شده می باشد. البته از کیفیت بالا و فضای دلنشین رستوران هتل فرهنگ که نزدیک به این باغ واقع شده است، نمی توان غافل شد.

یزد را با تور یزد ببینید

امروزه سفر به شهرهای مختلف داخلی و خارجی با تور خیلی راحتتر شده که شاید دلیل اصلی آن رزرو همزمان بلیط سفر و اقامتگاه است. تور یزد اقامت ۲۴ هم از این قاعده مستثنی نیست و ما انواعی از تورها را با امکانات کامل برای شما در نظر گرفته ایم. نکته بسیار مهم در خصوص رزرو تور یزد در اقامت ۲۴ اولویت بندی برحسب هتل انتخابی شماست بنابراین حتی در انتخاب هتل هم دست شما را کاملا باز گذاشته ایم.

هتل های نزدیک به باغ دولت آباد یزد

از آنجا که باغ دولت آباد در موقعیت مکانی بسیار خوبی قرار گرفته و به اکثر جاذبه ها و جاهای دیدنی شهر دسترسی وجود دارد، در نتیجه شرایط ایده آلی برای اقامت چند روزه در هتل یزد برای این منطقه وجود دارد. برای مثال انتخاب هتل داد یزد که خودش به تنهایی دنیایی از زیبایی و تاریخ را به همراه دارد یا هتل های دیگری مانند هتل صفائیه که کیفیتش برای همه به اثبات رسیده، هتل باغ مشیر الممالک، هتل موزه فهادان و هتل آنتیک ملک التجار همگی می توانند گزینه هایی عالی به شمار آیند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×