» جاذبه های گردشگری خوزستان » جاذبه های گردشگری اهواز » جاهای دیدنی اهواز » معرفی کامل سوغاتی ها و بازار ها و مراکز خرید اهواز به همراه عکس در سال ۱۴۰۰
اهواز گردی
جاهای دیدنی اهواز

معرفی کامل سوغاتی ها و بازار ها و مراکز خرید اهواز به همراه عکس در سال ۱۴۰۰

۲۱ دی ۱۳۹۸ 14۰2,648

اهواز هم یکی از مقاصد سفر زمستانی است که از گذشته تا به امروز محبوبیت فراوانی داشته است. این شهر استان خوزستان، جاهای دیدنی بسیاری دارد که بیشتر شامل محله های قدیمی است. اما اگر مسافر جنوب و استان خوزستان هستید، بازدید از مراکز خرید و بازارهای اهواز و خرید سوغاتی های آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

خرید کردن همیشه یکی از جذاب ترین بخش های سفر است. گاهی هم چرخیدن در بازارها و مراکز خرید بدون این که حتی خرید کنید، می تواند بخشی از تفریحات سفر باشد و خودش بازدید از جاهای دیدنی شهر محسوب می شود. بازار ها هم یکی از جاهای دیدنی اهواز هستند.

مطلب مرتبط: معرفی کامل تفریحات اهواز

سوغاتی اهواز
سوغاتی اهواز

سوغاتی اهواز

قطعا یکی از اصلی ترین سوغاتی های اهواز خرمای آن است. از مهم ترین سوغاتی های این شهر می توان به خرما و فراورده های آن و انواع صنایع دستی اشاره کرد. مراکز خرید اهواز اغلب در محله های کیانپارس و خیابان امام متمرکز هستند.  اما مشهورترین سوغاتی های اهواز شامل:

فرآورده‌های خرما

استان خوزستان و به خصوص شهر اهواز دارای نخلستان های فراوانی است که انواع گوناگونی دارد. خرما را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد، خرمای تر و خرمای خشک. خرمای تر دارای شیره است. اما خرمای خشک دیرتر چیده می شود و به همین دلیل نیمه خشک است. از جمله خواص خرما می توان به دارا بودن ویتامین ها و مواد معدنی شامل آهن، پروتئین، فیبر، پتاسیم و ویتامین اشاره کرد.

خرمای اهواز انواع مختلفی دارد از جمله خرما سایر، خرما کبکاب، خرما خضراوی، خرما گنطار، خرما بریم، خرما برحی، خرما دیلگاری، خرما مکسون و خرما سودانی و غیره.

در سال‌های اخیر، فرآورده‌های گوناگونی از خرما تولید می ‌شود که می توانید به عنوان سوغاتی آن ها را برای عزازنتان ببرید. فراورده های خرما شامل:

قهوه هسته خرما

نحوه تهیه قهوه هسته خرما به این ترتیب است که هسته خرما تف داده و پودر می شود. پودر به دست آمده قهوه خرما است که آن را دم می کنند. این قهوه هم بوی مطبوع و هم خواص درمانی بالایی دارد. علاوه بر این از این پودر، پمادی تهیه می‌ شود که ورم پلک را برطرف می‌ کند.

قند خرما
قند خرما

قند خرما

قند خرما یک قند طبیعی است که هیچ ضرری برای بدن ندارد. این فراورده می تواند جایگزین مناسبی برای شکر و قند باشد. قند خرما به ویژه برای بیماران دیابتی، می تواند بهترین سوغاتی محسوب شود.

رنگینک اهواز
رنگینک اهواز

رنگینک

رنگینک نوعی دسر است که شبیه به حلوا است. در رنگینک هم، از خرما و گردو استفاده می‌ شود که یک خوراکی پر انرژی است.

شیره خرما

شیره خرما یکی از مواد غذایی بسیار مغذی است و درکنار ارده یکی از سوغاتی های محبوب اهواز است. شیره خرما و ارده می تواند یک وعده‌ غذایی کامل باشد.

حلواشکری

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوراکی اهواز که طرفداران زیادی نیز دارد حلواشکری می‌باشد. حلوا شکری‌های اهواز از کیفیت بالایی برخوردارند و مغزهای بسیاری دارند. این خوراکی خوشمزه را می‌توانید برای وعده صبحانه تهیه نمایید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

مرکبات

یکی از محصولات کشاورزی که در اقتصاد اهواز تاثیر زیادی دارد انواع مرکبات می‌باشد. مرکبات اهواز که در خود اهواز و شهرهای اطراف مانند دزفول به ثمر می‌رسند جزو سوغاتی‌های این شهر به شمار می روند و دارای طعمی عالی و کیفیتی مناسب هستند.

مطلب مرتبط: آشنایی با غذاهای اهواز

صنایع‌دستی استان اهواز

خوزستان منطقه ای با پیشینه تاریخی طولانی است و فرهنگی غنی دارد. از محبوب ترین و زیباترین صنایع دستی اهواز می توان گلیم بافی، خراطی، قلم زنی، بوریابافی و عبا بافی را نام برد. در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم:

گلیم بافی اهواز
گلیم بافی اهواز

گلیم بافی

گلیم بافی از ارزشمندترین و جذاب ترین صنایع دستی اهواز است. گلیم ها توسط زنان و دختران روستایی و عشایر بافته می شوند. گلیم مانند قالی بر روی دار بافته می شود. اما تفاوت گلیم با قالی در این است که گلیم بر خلاف قالی، پرز ندارد. گلیم هر منطقه ویژگی های خاص خود را دارد برای مثال، گلیمی که روستاییان اهواز می بافند تار و پود پشمی دارند و رنگ آن‌ها سبز، نارنجی، صورتی، قرمز، سورمه ‌ای، سفید و آبی است.

خراطی

خراطی هنری بر روی چوب و با ابزار مخصوص است. این هنر اغلب در دزفول و بهبهان انجام می شود. ابزار موردنیاز برای خراطی اره، مته و دستگاه خراطی است. و چوب مورد استفاده برای خراطی باید نرم و مرطوب باشد. به این منظور درخت سپیدار و توسکا گزینه های مناسبی هستند.

قلم زنی
قلم زنی

قلم ‌زنی

از قلم ‌زنی می توان برای خلق ظروف تزئینی استفاده کرد. قلم ‌زنی هنر طرح انداختن بر روی فلزات است. ظروف قلم زنی اهواز، از پر طرفدارترین سوغاتی های این شهر است.

بوریابافی

بوریا، زیراندازی از جنس حصیر است. بوریا از نی های مرداب استان خوزستان ساخته می‌شود و بافت آن به توان بدنی بالایی نیاز دارد. کاربرد بوریا علاوه بر زیرانداز، پوشاندن بام خانه ها هم هست.

عبابافی

عبابافی در خوزستان از هنرهایی است که پیشینه آن به بیش از ۵۰۰ سال پیش باز می گردد. امروزه عبا بافقی در شهرهای سوسنگرد و بهبهان انجام می ‌شوند. این عبا ها دارای دو نوع بافت هستند، یکی بافته شده از نخ نازک برای تابستان و دیگری با تار و پود متراکم ‌تر و ویژه فصل زمستان.

میناکاری روی طلا، سوغاتی اهواز
میناکاری روی طلا، سوغاتی اهواز

میناکاری روی طلا

م‍ی‍ن‍‍اک‍‍ار‌ی‌ بر رو‌ی‌ طلا ‌از ‌ه‍ن‍ر‌ه‍‍ا‌ی‌ ویژه‌ شهر اهواز ‌اس‍ت‌. حتی برخی از ه‍ن‍رم‍ن‍د‌ان‌ ‌ای‍ن‌ رش‍ت‍ه،‌ ‌آو‌ازه‌ ج‍‍ه‍‍ان‍‍ی‌ د‌ارن‍د‌. این آثار دارای ارزش بالا هستند و سوغات نفیس اهواز محسوب می شوند.

احرامی

یکی از صنایع دستی و سوغات‌های خاص اهواز احرامی می‌باشد. احرامی نوعی پارچه از جنس پنبه است که طرفداران زیادی دارد. به طور کلی خوزستان و اهواز از مراکز مهم پارچه بافی در کشور محسوب می‌گردند و انواع پارچه‌های مختلف با کاربردهای متنوع در این منطقه تولید می ‌شوند.

 

نام و آدرس مراکز خرید و بازارهای اهواز

بازارها به ویژه بازارچه های قدیمی و جاهایی که وسایل سنتی می فروشند هم می توانند بخشی از جاهای دیدنی اهواز به حساب آیند. اما مراکز خرید و بازارهای اهواز کدامند؟

جاهای دیدنی اهواز
جاهای دیدنی اهواز

 

آیا می دانید برای خرید در اهواز و پیدا کردن سوغاتی های جذاب آن باید به کجا مراجعه کنید؟

در این بخش، بازارهای اهواز را به شما معرفی می کینم:

بازارهای قدیمی اهواز
بازارهای قدیمی اهواز

بازار کاوه

بازار کاوه در فاصله ای کوتاه از رودخانه کارون قرار دارد. این بازار مملو از دستفروشان است. سبزی تازه، ماهی و میگو، میوه‌، ادویه‌ و ترشی های متنوع از محصولاتی است که می توانید در این بازار پیدا کنید. فلافل و سمبوسه اهواز هم که از محبوبیت بالایی برخوردارند، در این بازار پخته و به فروش می رسند.

آدرس بازار کاوه: حد فاصل طالقانی و خیابان امام خمینی، خیابان کاوه

مرکز خرید زیتون

اگر در اهواز به دنبال یک مرکز خرید با قیمت های مناسب هستید، مرکز خرید زیتون می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اگر قصد خرید لباس زنانه و مردانه، کیف و کفش و لوازم آرایشی و بهداشتی دارید، به این مرکز خرید مراجعه کنید.

امکانات مرکز خرید زیتون: آسانسور، پله برقی، کافی‌شاپ، فست‌فود، سیستم تهویه، برق اضطراری.

آدرس مرکز خرید زیتون:  فلکه سنگر

بازارهای اهواز
بازارهای اهواز

مرکز خرید هیراد

اگر نیاز به خرید لوازم الکترونیکی، قطعات کامپیوتر، سیم و غیره دارید، می توانید به مرکز خرید هیراد مراجعه کنید.

آدرس مرکز خرید هیراد:  پادادشهر

مرکز خرید امام رضا

دلیل محبوبیت بازار امام رضا، این است که در آن همه چیز پیدا می شود، از موادغذایی و لوازم خانگی تا کمد و کیف و کفش.

امکانات: پارکینگ، سوپرمارکت، شعب بانک‌های مختلف، لابی.

آدرس مرکز خرید امام رضا:  کیانپارس، نبش خیابان میهن

بازار کارون

بازار کارون فضایی با انتخاب های متنوع است. بازار کارون اهواز از شلوغ ترین بازارهاست که تنوع قیمت ها هم در آن بالا است. با این که در این بازار هم اجناس گوناگونی یافت می شود اما تمرکز اصلی آن بر روی لباس و کیف و کفش است.

امکانات: آسانسور، پله برقی، سیستم تهویه مرکزی، کافی‌شاپ، مرکز تهیه غذای آماده، پارکینگ.

آدرس بازار کارون: خیابان نادری

سوغاتی و بازارهای اهواز
سوغاتی و بازارهای اهواز

بازار دستفروش‌ها

اگر قصد دارید در کوچه و خیابان ‌های قدیمی و باریک اهواز گشتی بزنید و با مردم محلی گپ بزنید و با نحوه زندگی شان آشنا شوید و اجناس ارزان پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم سری به این محل ها بزنید. اهواز چندین بازار دستفروش ها دارد از آن جمله: بازار عبدالحمید در خیابان نظامی(نظری پور سابق)، خیابان باریک علم‌ الهدا (بازار پاکستانی ها).

سیتی سنتر مهزیار

اگر قصد دارید هم تفریح کنید و هم خرید داشته باشید، این مرکز خرید را به شما پیشنهاد می دهیم. در میان بازار دستفروش ها و بازارهای قدیمی، این سیتی سنتر فضایی متفاوت و مدرن است که دارای ۱۱ طبقه است و دو هایپرمارکت بزرگ و همچنین دو طبقه شهربازی دارد. از دیگر امکانات این مجموعه فودکورت یا سفره خانه سنتی آن است.

امکانات: آسانسور، پله برقی، سیستم اعلام حریق، دوربین مدار بسته، سیستم برودتی مرکزی، کافی‌شاپ، رستوران سنتی، کیوسک اطلاع رسانی مکان واحدها و فروشگاه‌ها، اینترنت بی‌سیم.

آدرس سیتی سنتر مهریاز:  خیابان حجت

اهواز گردی
اهواز گردی

مرکز خرید زهره

در مرکز خرید زهره، امکان خرید انواع پوشاک، لوازم خانگی و غیره وجود دارد. در این پاساژ یک کافی‌شاپ قرار دارد که می توانید برای رفع خستگی ساعتی را در آن جا بنشینید.

آدرس مرکز خرید زهره: خیابان شهیدابراهیم انوشه، نبش بوعلی

مجتمع تجاری اداری برج

مرکز تجاری برج، دارای ۷ طبقه است و مرکزی برای ارائه انواع پوشاک با برندهای گوناگون، کیف و کفش، لوازم آرایش، زیورآلات است. قیمت اجناس در این مجتمع تا حدودی بالا و گران قیمت هستند .

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×