بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری خوزستان » جاذبه های گردشگری اهواز » معرفی کامل جاهای دیدنی اهواز ( راهنمای سفر + عکس )
رود کارون اهواز
جاذبه های گردشگری اهواز

معرفی کامل جاهای دیدنی اهواز ( راهنمای سفر + عکس )

۲۱ خرداد ۱۳۹۷ 20۱4,003

مقصد سفر و گردشگری، همیشه مناطق خنک و سردسیر نبوده و گاهی لذت یک سفر زیبا و به یاد ماندنی را میتوان در سفر به شهرهای جنوبی ایران نیز تجربه کرد.

اهواز یکی از این شهرها بوده که با دارا بودن جاهای دیدنی و گردشگری تاریخی و طبیعی فراوان و همچنین فرهنگ غنی و غذاهای دلچسب می تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری جنوب ایران بشمار آید.

اگر می خواهید با این شهر، جاذبه های گردشگری و همچنین غذاهای به یاد ماندنی آن بیشتر آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

اهواز

اهواز یکی از شهرهای جنوبی ایران بوده و هم چنین به عنوان یکی از کلان شهر های کشور نیز شناخته می شود. این شهر مرکز استان خوزستان بوده و به دلیل قدمت و تاریخچه ای کهن، یادگارهای بسیاری را در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید : “خوزستان، بهشتِ بهار ایران

اهواز در طول حیات خود بویژه در طول ۸ سال جنگ تحمیلی، شاهد اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری بوده و با گذشت سالیان زیاد از عمر آن، همچنان به عنوان یکی از شهرهای حیاتی و پر اهمیت کشور در حال فعالیت است.

تاریخچه اهواز

تاریخچه ساخت اهواز برای اولین بار به دوره عیلامیان نسبت داده می‌شود.

اما این شهر در طول تاریخ ۲ بار تخریب‌شده و از نوع ساخته‌شده که از علت تخریب آن اطلاعات زیادی در دست نیست تا جایی که ویرانی‌های این شهر را یکی از معماهای تاریخ خوزستان می‌دانند.

شهر اهواز پس از ویرانی مرحله اول یعنی بعد از گذشت ۳ هزار سال از دوره عیلامیان به دستور اردشیر بابکان، یکی از پادشاهان اشکانی، مجدد ساخته و آباد شد.

جاذبه های گردشگری اهواز

شهر اهواز به دلیل واقع شدن در مسیر رودخانه کارون، شهری پر آب با جاذبه های طبیعی بسیار و آب و هوایی دلچسب است؛ همچنین به دلیل قدمت بالا در این شهر جاذبه های تاریخی فراوانی نیز در آن به چشم خورد و این شهر را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری بدل ساخته است. در ادامه با برخی از جاذبه های گردشگری این شهر آشنا می شویم.

رود کارون اهواز

در میان شهر اهواز رودی در جریان بوده که این شهر را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم کرده و کارون نام دارد. این رود همچنین لقب طولانی ترین رودخانه ایران را نیز به خود اختصاص داده و روزگاری پر آب ترین رودخانه ایران بشمار می آمد.

رود کارون اهواز

حاشیه رود کارون علاوه بر ساکنین شهر اهواز، برای مسافران و گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند محل خاطره سازی و گذراندن لحظات زیبا و ماندگار است.

مکان های تفریحی ایجاد شده در حاشیه رود کارون، در کنار زیبایی های خود رود بویژه در شب، این رود را به یکی از بهترین جاذبه های گرشگری شهر اهواز بدل کرده تا جایی که این رود در سال ۱۳۸۹ به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی، در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

 بازار عبدالحمید اهواز

یکی از قدیمی بازارهای اهواز با نام بازار عبدالحمید در خیابان نظامی این شهر واقع شده است. این بازار که روزگاری یکی از بازار های مهم و پر رفت و آمد اهواز بوده، امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این شهر شناخته می شود.

 بازار عبدالحمید اهواز

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز چهارمین پل معلق دنیا و نخستین پل معلق ایران بوده و یکی از ۸ پلی است که بر روی رود کارون در شهر اهواز احداث شده و دو پاره‌ شهر را به ‌هم متصل می ‌کند.  این اثر در سال ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۴۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

در خصوص ساخت این پل داستان هایی جالب وجود دارد و نقل می کنند که، مهندسی آلمانی ساختن ساختمان این پل را به اتفاق همسر مهندس خود آغاز کرد و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالی‌ها با موفقیت انجام داد. آن مهندس آلمانی بیشتر از ۸۰ سال پیش و قبل از شروع جنگ جهانی دوم در ایران ساکن شده بود و می‌خواست با اجرای این سازه فناوری آلمانی را به رخ همه بکشد.

بیشتر بخوانید : “پل سفید اهواز، نخستین پل معلق ایران

پل سفید اهواز
پل سفید اهواز چهارمین پل معلق دنیا و نخستین پل معلق ایران

همانطور که گفته شد در اهواز جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی دیگر نظیر بازار کاوه، موزه هنرهای معاصر، بنای معین التجار، پل سیاه، پل طبیعت، پل تمدن، دانشگاه یه گوش، کلیسای مسروپ و آرامگاه علی ابن مهزیار وجود دارد که تنها باید به این شهر سفر و آنها را از نزدیک لمس کرد.

پل طبیعت کیان‌ پارس اهواز

پل طبیعت کیان‌پارس اهواز دو پارک مهم این شهر (پارک ساحلی و پارک لاله) را به یک‌دیگر وصل می‌کند و مخصوص عابران پیاده است. این پل به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اهواز شهرت دارد. پل طبیعت به طول ۵۰۰ متر و عرض ۵ متر، روی رودخانه کارون اهواز احداث شده است و حدود ۲۵۰۰ متر مربع چوب پلاست برای کف‌پوش پل به‌کار برده‌اند. در نزدیکی پل نیز فضای سبز و صندلی‌های بسیاری وجود دارد و بدمینتون، فوتبال، ماهیگیری از تفریحات رایج در حوالی آن است.

سرای معین التجار

سرای معین‌التجار (خانه شیخ خزعل) که با نام بنای معین‌التجار نیز شناخته می‌شود، متعلق به دوره قاجار است و از بناهای ارزشمند و جاهای دیدنی اهواز در بافت قدیم به‌ شمار می‌آید. این بنا سرای بازرگان سرشناس، حاج محمد تقی معین‌التجار است که در دوره قاجاریه با همکاری محمد حسن خان سعدالدوله در ساحل رودخانه کارون بنا شد. این اثر در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۷۷، با شماره‌ی ثبت ۲۱۵۸ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

غذاهای سنتی اهواز

اهواز به دلیل برخورداری از فرهنگ و قومیت های گوناگون و همچنین نزدیکی به دریا دارای تنوع غذایی بسیاری است که در این مطلب با برخی از غذاهای خوشمزه این شهر جنوبی کشور آشنا می شویم.

قلیه ماهی

در جنوب ایران با ماهی، غذاهای متنوعی درست می شود که یکی از آن ها قلیه ماهی، غذای سنتی خوزستان است. قلیه ماهی نوعی خورشت سنتی بوده که با ماهی، رب انار، سبزی قلیه (شنبلیله و گشنیز)، پیاز، فلفل، نمک، تمبر هندی، روغن، زردچوبه و سیر درست می شود. این غذا مانند بسیاری از خورشت های ایرانی معمولا به همراه یک بشقاب برنج میل می شود.

اگر گذرتان به شهرهای استان خوزستان افتاد به یک رستوران محلی بروید و این غذای سنتی را سفارش دهید چون مطمئنا طعم و مزه بینظیر آن را تحسین می کنید.

قلیه ماهی
قلیه ماهی نوعی خورشت سنتی خوزستان

ماهی صبور

در میان غذاهای مختلف جنوبی، ماهی جایگاه مهمی دارد. جنوبی ها به طعم ماهی صبور علاقه بسیاری داشته و این ماهی را به طور سنتی بر روی آتش کباب می کنند و آن را به همراه نان و یا سبزی پلو می خورند. برای این که این ماهی در حین کباب شدن نسوزد و خوشمزه تر شود موادی مثل سبزی ماهی، تمبر هندی، رب، فلفل سیاه، نمک، سیر و پیاز را با هم ترکیب و روی شکم ماهی می گذارند. با توجه به اینکه این ماهی معمولا سرخ نمی شود و به صورت کبابی استفاده می شود بسیار سالم و مقوی است.

ماهی صبور

فلافل

یکی از محبوب ترین غذاها نه فقط در جنوب بلکه در همه شهرهای ایران، فلافل است. ماده اصلی این غذا نخود بوده و در آن خبری از گوشت نیست برای همین کسانی که تمایلی برای خوردن گوشت ندارند می توانند از این غذای مغذی و پروتئینی استفاده کنند.

این غذا با اینکه غذای بومی استان خوزستان بشمار می آید، اما امروز در بیشتر شهرهای ایران طبخ می شود.

فلافل
یکی از محبوب ترین غذاها نه فقط در جنوب بلکه در همه شهرهای ایران، فلافل است.

سمبوسه

غذای محبوب و پر طرفدار سمبوسه که در تمام ایران مخاطبین بسیار خود را دارد، یکی از غذاهای سنتی و بومی خوزستان است.  برای درست کردن این غذا، نان لواش را با موادی مثل گوشت، سبزیجات معطر، سیب زمینی، ادویه و … پر کرده و به صورت سه گوش می پیچند.

نکته ای که این غذا را برای خوزستانی ها بسیار محبوب کرده است، تندی بیش از حد آن بوده و همین تندی دلیل اصلی محبوبیت آن بشمار می آید.

سمبوسه
غذای محبوب و پر طرفدار سمبوسه که در تمام ایران مخاطبین بسیار خود را دارد

فرهنگ ساکنان خونگرم اهواز

این شهر که به دلیل دارا بودن آب و هوایی گرم، به عنوان دومین شهر گرم کشور شناخته می شود، رفتار مردمان نیز که اغلب عرب زبان هستند، متاثر از آن بوده مردمانی خون گرم و مهمان نواز دارد.

جذابیت گردش در شهر اهواز

گشت و گذار در قلب شهر عزیز اهواز می تواند جذابیت های بسیار زیادی داشته باشد مخصوصاً اگر ساکن یکی از شهرهای شمالی یا غربی کشور باشید. چون حال و هوای شهر اهواز بسیار متمایز و منحصر به فرد است. این شهر نه تنها آب و هوای خاص خودش را دارد بلکه غذاهای مخصوص به خودش را نیز دارد. شاید بگویید اینجا هم غالب غذاها بر پایه ی ماهی طبخ می شوند و در شمال ایران زمین نیز غذاها بیشتر از همین جنس هستند اما قضیه به همین سادگی نخواهد بود چون ماهی های رایج در شهر اهواز ماهی های جنوبی هستند و در پهنه ی وسیع خلیج فارس پرورش پیدا می کنند و همین ماجرا سبب می شود در طعم و مزه ی آن ها نیز تفاوت قابل توجهی احساس شود. دیگر باید از جاذبه های شهر و دیدنی های بی مثالش گفت از طبیعت متفاوت و رودها خروشانش و شاید حتی بد نباشد در فهرست تفاوت ها و تمایزها از رنگ خاص و ویژه ی خاکی این شهر و دیار نیز یاد کنیم.

سوغات اهواز

از سوغاتی اهواز می توان به ماهی و خرما است . در این شهر می توان انواع ماهی ها را به عنوان سوغات انتخاب کرد. همچنین به دلیل گرمای هوا در این شهر نخلستان های خرمای فراوانی وجود دارد و حاصل آنها به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های این شهر بشمار می آید.

لازم به ذکر است که از خرما در این شهر فراورده ها و شیرینی های بی نظیری نیز درست شده که می توان آنها را به عنوان سوغات تهیه کرد.

سوغات اهواز
اهواز شهر ماهی و خرما است

در اهواز کجا اقامت کنیم؟

این شهر به دلیل اینکه همه روزه شاهد مسافران و گردشگران بسیاری است که به آن سفر می کنند، دارای هتل های خوبی مانند هتل پارس اهواز، هتل پرشیا، هتل نادری، هتل اکسین و بسیار دیگر بوده و که می توان پیش از سفر به اهواز هر کدام از این هتل ها را به راحتی رزرو کرده و برای اقامتی دلنشین از آنها بهره برد.

۴/۵ - (۷۴ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. Tamikha

    یه شهر دوست داشتنی با مردم خون گرم و دوست داشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×