بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری خوزستان » جاذبه های گردشگری اهواز » جاهای دیدنی اهواز » سوغاتی ها، مراکز خرید و بازارهای اهواز (بخش ۱)
سوغاتی اهواز
جاهای دیدنی اهواز

سوغاتی ها، مراکز خرید و بازارهای اهواز (بخش ۱)

۱۹ دی ۱۳۹۸ 0۰48

اهواز هم یکی از مقاصد سفر زمستانی است که از گذشته تا به امروز محبوبیت فراوانی داشته است. این شهر استان خوزستان، جاهای دیدنی بسیاری دارد که بیشتر شامل محله های قدیمی است. اما اگر مسافر جنوب و استان خوزستان هستید، بازدید از مراکز خرید و بازارهای اهواز و خرید سوغاتی های آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

خرید کردن همیشه یکی از جذاب ترین بخش های سفر است. گاهی هم چرخیدن در بازارها و مراکز خرید بدون این که حتی خرید کنید، می تواند بخشی از تفریحات سفر باشد و خودش بازدید از جاهای دیدنی شهر محسوب می شود. بازار ها هم یکی از جاهای دیدنی اهواز هستند.

مطلب مرتبط: لیست جاهای دیدنی اهواز

مطلب مرتبط: معرفی کامل تفریحات اهواز

سوغاتی اهواز
سوغاتی اهواز

سوغاتی اهواز

قطعا یکی از اصلی ترین سوغاتی های اهواز خرمای آن است. از مهم ترین سوغاتی های این شهر می توان به خرما و فراورده های آن و انواع صنایع دستی اشاره کرد. مراکز خرید اهواز اغلب در محله های کیانپارس و خیابان امام متمرکز هستند.  اما مشهورترین سوغاتی های اهواز شامل:

فرآورده‌های خرما

استان خوزستان و به خصوص شهر اهواز دارای نخلستان های فراوانی است که انواع گوناگونی دارد. خرما را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد، خرمای تر و خرمای خشک. خرمای تر دارای شیره است. اما خرمای خشک دیرتر چیده می شود و به همین دلیل نیمه خشک است. از جمله خواص خرما می توان به دارا بودن ویتامین ها و مواد معدنی شامل آهن، پروتئین، فیبر، پتاسیم و ویتامین اشاره کرد.

خرمای اهواز انواع مختلفی دارد از جمله خرما سایر، خرما کبکاب، خرما خضراوی، خرما گنطار، خرما بریم، خرما برحی، خرما دیلگاری، خرما مکسون و خرما سودانی و غیره.

در سال‌های اخیر، فرآورده‌های گوناگونی از خرما تولید می ‌شود که می توانید به عنوان سوغاتی آن ها را برای عزازنتان ببرید. فراورده های خرما شامل:

قهوه هسته خرما

نحوه تهیه قهوه هسته خرما به این ترتیب است که هسته خرما تف داده و پودر می شود. پودر به دست آمده قهوه خرما است که آن را دم می کنند. این قهوه هم بوی مطبوع و هم خواص درمانی بالایی دارد. علاوه بر این از این پودر، پمادی تهیه می‌ شود که ورم پلک را برطرف می‌ کند.

قند خرما
قند خرما

قند خرما

قند خرما یک قند طبیعی است که هیچ ضرری برای بدن ندارد. این فراورده می تواند جایگزین مناسبی برای شکر و قند باشد. قند خرما به ویژه برای بیماران دیابتی، می تواند بهترین سوغاتی محسوب شود.

رنگینک اهواز
رنگینک اهواز

رنگینک

رنگینک نوعی دسر است که شبیه به حلوا است. در رنگینک هم، از خرما و گردو استفاده می‌ شود که یک خوراکی پر انرژی است.

شیره خرما

شیره خرما یکی از مواد غذایی بسیار مغذی است و درکنار ارده یکی از سوغاتی های محبوب اهواز است. شیره خرما و ارده می تواند یک وعده‌ غذایی کامل باشد.

مطلب مرتبط: آشنایی با غذاهای اهواز

صنایع‌دستی

خوزستان منطقه ای با پیشینه تاریخی طولانی است و فرهنگی غنی دارد. از محبوب ترین و زیباترین صنایع دستی اهواز می توان گلیم بافی، خراطی، قلم زنی، بوریابافی و عبا بافی را نام برد. در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم:

گلیم بافی اهواز
گلیم بافی اهواز

گلیم بافی

گلیم بافی از ارزشمندترین و جذاب ترین صنایع دستی اهواز است. گلیم ها توسط زنان و دختران روستایی و عشایر بافته می شوند. گلیم مانند قالی بر روی دار بافته می شود. اما تفاوت گلیم با قالی در این است که گلیم بر خلاف قالی، پرز ندارد. گلیم هر منطقه ویژگی های خاص خود را دارد برای مثال، گلیمی که روستاییان اهواز می بافند تار و پود پشمی دارند و رنگ آن‌ها سبز، نارنجی، صورتی، قرمز، سورمه ‌ای، سفید و آبی است.

خراطی

خراطی هنری بر روی چوب و با ابزار مخصوص است. این هنر اغلب در دزفول و بهبهان انجام می شود. ابزار موردنیاز برای خراطی اره، مته و دستگاه خراطی است. و چوب مورد استفاده برای خراطی باید نرم و مرطوب باشد. به این منظور درخت سپیدار و توسکا گزینه های مناسبی هستند.

قلم زنی
قلم زنی

قلم ‌زنی

از قلم ‌زنی می توان برای خلق ظروف تزئینی استفاده کرد. قلم ‌زنی هنر طرح انداختن بر روی فلزات است. ظروف قلم زنی اهواز، از پر طرفدارترین سوغاتی های این شهر است.

بوریابافی

بوریا، زیراندازی از جنس حصیر است. بوریا از نی های مرداب استان خوزستان ساخته می‌شود و بافت آن به توان بدنی بالایی نیاز دارد. کاربرد بوریا علاوه بر زیرانداز، پوشاندن بام خانه ها هم هست.

عبابافی

عبابافی در خوزستان از هنرهایی است که پیشینه آن به بیش از ۵۰۰ سال پیش باز می گردد. امروزه عبا بافقی در شهرهای سوسنگرد و بهبهان انجام می ‌شوند. این عبا ها دارای دو نوع بافت هستند، یکی بافته شده از نخ نازک برای تابستان و دیگری با تار و پود متراکم ‌تر و ویژه فصل زمستان.

میناکاری روی طلا، سوغاتی اهواز
میناکاری روی طلا، سوغاتی اهواز

میناکاری روی طلا

م‍ی‍ن‍‍اک‍‍ار‌ی‌ بر رو‌ی‌ طلا ‌از ‌ه‍ن‍ر‌ه‍‍ا‌ی‌ ویژه‌ شهر اهواز ‌اس‍ت‌. حتی برخی از ه‍ن‍رم‍ن‍د‌ان‌ ‌ای‍ن‌ رش‍ت‍ه،‌ ‌آو‌ازه‌ ج‍‍ه‍‍ان‍‍ی‌ د‌ارن‍د‌. این آثار دارای ارزش بالا هستند و سوغات نفیس اهواز محسوب می شوند.

در مقاله بعدی همراهمان باشید با معرفی بازارهای اهواز.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×