غذاهای اهواز
جاذبه های گردشگری اهواز

آشنایی با غذاهای اهواز

۴ اسفند ۱۳۹۷ 15۰1,779

غذاهای اهواز ترکیبی عالی از غذاهای عربی و دریایی می باشد که بیشتر به خاطر طعم تند و آتشین شناخته شده هستند. یکی دیگر از دلایل شهرت این غذاها، عطر بی نظیری می باشد که از آنها به مشام رسیده و وعده های غذایی فوق العاده ای را برای تمام گردشگران این شهر فراهم میکنند. لیستی از پرطرفدارترین غذاهای اهواز ؛ از غذاهای دریایی گرفته تا دسرهای معروف آن را در ادامه معرفی خواهیم کرد.


برای تجربه ی عطر و طعم فوق العاده ی غذاهای اهوا ، در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

غذاهای اهواز

مقاله مرتبط : “لیست جاهای دیدنی اهواز

مقاله مرتبط : “معرفی کامل تفریحات اهواز

غذاهای اهواز ؛ دریایی

مانند بسیاری از شهرهای جنوب ایران که ماهیگیری بخش مهمی از منبع درآمد مردم آن می باشد، در بین غذاهای اهواز نیز نمونه های خیلی خوشمزه ای از غذاهای دریایی را مشاهده می کنید که معروف ترین آنها عبارتند از:

قلیه ماهی

برای اغلب ما ایرانی ها سفر به جنوب ایران یعنی خوردن یک وعده قلیه ماهی ترش که در آن خبری از بوی ماهی نیست. استفاده از سبزی و ادویه جات معطر در نحوه ی طبخ این غذا باعث میشود که بوی ماهی به طور کامل از بین برود و در نهایت طعم ترش تمبر هندی این غذا را بی نظیر میکند.

غذاهای اهواز

ماهی تنوری صبور

همان طور که از اسم این غذا مشخص است، ماهی به کار رفته در آن صُبور می باشد که از بازارهای ماهی فروشان می توانید نوع تازه ی آن را تهیه کنید. برای تهیه ی این غذا ابتدا شکم ماهی را باز کرده و تمام سطح آن را با تمبر هندی، ادویه جات و سبزی های معطر میپوشانند و کباب میکنند. طرز تهیه ی منحصر به فرد این غذا یکی از اصلی ترین دلایل محبوب بودن آن در بین مردم محلی و همچنین گردشگران می باشد.

امگشت

امگشت یکی از اصلی ترین غذاهای عربی می باشد که مخلوطی از سبزی پلو و ماهی قباد نمک سود شده هست. این غذا در اکثر مجالس و دورهمی ها سرو میشود و شک نکنید که از خوردن آن لذت خواهید برد. البته امگشت را بر سر سفره ی مردم خونگرم بوشهر نیز می توانید مشاهده نمایید.

غذاهای اهواز

غذاهای اهواز ؛ عربی

از آنجایی که جنوب ایران با مناطق عرب نشین فاصله چندانی ندارد، در نتیجه اغلب افراد این شهرها عرب زبان بوده و در آداب و رسوم و همچنین غذاهای آنها براحتی می توان نشانه هایی از این قوم را دید. به عبارت دیگر، بسیاری از غذاهای اهواز را میتوانید در سایر کشورهای عربی مانند لبنان پیدا کرد و نوش جان نمود. برای مثال می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هریس

یکی از اصلی ترین غذاهای اهواز که در ماه مبارک رمضان و برای افطار سرو میشود، هریس می باشد که شباهت بسیار زیادی به حلیم دارد. با توجه به اینکه هریس از گوشت و گندم تهیه میشود، در نتیجه از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین خاطر در ماه رمضان طرفداران بسیار زیادی دارد. این غذا را می توانید در کشورهایی مانند قطر و لبنان نیز امتحان کنید.

سمبوسه

با قدم زدن در گوشه و کنار شهر و لذت بردن از شب های زنده ی اهواز، شک نکنید که عطر و طعم خوشمزه ی سمبوسه از دکه های اطراف حواستان را به خودش جلب خواهد کرد. تنوع بالا در انواع مختلف این غذا، اعم از سمبوسه سبزیجات، گوشت، پیتزا و غیره شرایط مناسبی برای لذت بردن تمام افراد خانواده از خوردن آن را فراهم خواهد کرد. ترکیبی از گوشت، سیب زمینی، پیاز و سیر و سبزیجات معطر وقتی بر روی لایه های نازک نان قرار گرفته و به شکل مثلثی پیچیده و سرخ شده و با سس تند سرو میشوند، یکی از بهترین وعده های غذایی را برایتان به ارمغان خواهند آورد.

غذاهای اهواز

سایر غذاهای اهواز

علاوه بر غذاهای دریایی و عربی، در رستوران های اهواز و همچنین در منازل پر مهر مردم این منطقه می توان غذاهای مقوی و خوشمزه ی دیگری را نیز نوش جان کرد که عبارتند از:

ارده پلو

اگر به دنبال تجربه ی طعم متفاوتی از برنج هستید، پیشنهاد می کنیم ارده پلو اهواز را از دست ندهید. این غذا همان طور که از نام آن مشخص است ترکیبی از برنج، ارده (کنجد سابیده) و ماش بوده که در نهایت با مقداری شیره ی خرما سرو میگردد. کاربرد شیره انگور در کنار ارده باعث میشود تا این غذا انرژی بسیار زیادی داشته و با خوردن آن توان دوباره ای پیدا خواهید کرد.

پاکورا

از جمله غذاهای اهواز که در بین مردم هند و پاکستان و همچنین سیستان و بلوچستان نیز رواج دارد، پاکورا می باشد که مواد اولیه ی آن آرد نخود، گشنیز، ادویه جات معطر و تند بوده و با توجه به نوع آن، ممکن است از سیب زمینی و سبزیجات نیز در آن استفاده شود. برای اینکه بتوانید بهترین پاکورا را امتحان کنید، پاکورا سیب زمینی همراه با سس تند قطعا از بهترین گزینه ها خواهد بود.

نافله

نافله نوعی کباب با طعم ملس می باشد که بیشتر به عنوان شام در اغلب شهرهای جنوب ایران، مخصوصا اهواز طبخ میشود. طعم ملس این غذا بخاطر مخلوط سرکه و شکری می باشد که بر روی کباب های دونات شکل ریخته میشود.

خورش بامیه

از آنجا که بامیه یکی از اصلی ترین محصولات کشاورزی شهرهای جنوب ایران محسوب میگردد، در نتیجه این کاملا طبیعی می باشد که خورش بامیه یکی از محبوب ترین غذاهای آنها به شمار آید. شاید بتوانید خورش بامیه را در شهرهای دیگر کشورمان نیز امتحان کنید، اما مهم ترین دلیل برتری خورش بامیه ی اهواز با دیگران در داشتن طعم ترش و بی نظیر طعم هندی در آن می باشد.

غذاهای اهواز

غذاهای اهواز ؛ دسر

لگیمات

لگیمات در واقع نوعی شیرینی می باشد که طعم اصلی آن از شیره خرما بوده و در کویت و سایر کشورهای عربی و در ماه مبارک رمضان مورد استفاده قرار میگیرد. طرز تهیه ی این شیرینی شباهت بسیار زیادی با بامیه داشته و تنها تفاوت آن در شیره ی خرمایی می باشد که در مرحله ی آخر به آن افزوده میگردد. پیشنهاد می کنیم نوشیدن یک فنجان چای ایرانی را با لگیمات در طول سفر به اهواز از دست ندهید.

محلبیه

محلبیه یا محلبی یکی از دسرهای بسیار پرطرفداری عربی می باشد که البته در کشور ترکیه نیز تهیه شده و برای روزهای ماه مبارک رمضان بسیار مفید می باشد. این دسر خوشمزه نوعی پودینگ شیر یا همان فرنی خودمان می باشد که بخاطر سبک بودن و همچنین داشتن شیر از نظر غذایی ارزش بالایی داشته و می تواند انرژی از دست رفته را در زمان افطار دوباره تامین نماید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×