بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » معرفی کاروانسراهای تاریخی شیراز
کاروانسراهای تاریخی شیراز
شیراز

معرفی کاروانسراهای تاریخی شیراز

۳ خرداد ۱۳۹۷ 11۰2,394

جاهای دیدنی شیراز آنقدر زیاد هستند که شاید وقتی برای بیرون زدن از شهر و ماجراجویی در بین آثار بجا مانده از گذشته این سرزمین را نداشته باشید، اما مطمئنا با شناخت ارزش کاروانسراهای تاریخی و قدمتی که دارند نظرتان را راجع به بازدید ناشناخته ترین آثار این شهر تغییر خواهید داد.

به هر حال سفر کردن هیجانات و کشفیات جدید خود را دارد و اگر می خواهید تجربه متفاوتی در سفر به شیراز داشته باشید، می توانید با رزرو هتل های شیراز، مدت زمان اقامت تان در این شهر را افزایش دهید. ما در وبلاگ اقامت ۲۴ علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری، شما را در انتخاب هتل مناسب راهنمایی خواهیم کرد.

اگر می خواهید در طول سفرتان به شیراز از ناشناخته ترین جاذبه های تاریخی این شهر دیدن کنید، جالب است بدانید که اکثر کاروانسراهای تاریخی را می توانید در میان راه ها و نزدیک به آبادی های گذشته ببینید. پس بهتر است از هتل خود بیرون بیایید و کمی در میان تاریخ قدم بزنید.

کاروانسراهای تاریخی شیراز

کاروانسرای باجگاه

باجگاه، کاروانسرایی تاریخی است که در ۱۸ کیلومتری شیراز، در حاشیه جاده ای که از شیراز به اصفهان می رود، به عنوان یادگاری ارزشمند از عهد قاجار قرار گرفته است. بخش هایی که از این کاروانسرا باقی مانده، بنای اصلی آن است که شامل اتاقها، ۷ در ورودی، نمای طاقچه ای بنا، ایوان مرکزی با سقفی گنبدی شکل، طاقچه های آجری، ستون های مرمت شده  و حجره های این کاروانسرا هستند. متاسفانه بخش های ورودی و هشتی کاروانسرا از بین رفته اند و تنها ردپایی از وجودشان را می توانید ببینید.

کاروانسرای بید زرد

در ۲۵ کیلومتری غرب شیراز و در مسیر جاده ای که به فیروز آباد می رسد، کاروانسرای بید زرد را می بینید که  بنای آن از سنگ و گچ درست شده و در نمای ورودی اش، سنگ های تراش خورده ای را می توان دید که جزئی از تزئینات این بنا به شمار می روند. ساختمان کاروانسرا چهار گوش است و در سمت چپ ورودی پله هایی وجود دارد که شما را به طبقه دوم راهنمایی می کند. داخل بنا علاوه بر اتاق ها، سه حجره می بینید که محلی برای نگهداری کالاهای تجار بوده اند و در پشت حجره ها اصطبلی برای استراحت حیوانات وجود داشته است. ورودی کاروانسرا، در ندارد و دو طرف آن، دو قاب را می توانید ببینید که زمانی جایگاه کتیبه های این بنا بوده که امروز اثری از آنها نیست.

کاروانسرای خلن زنیان

کاروانسرای خان زنیان، یکی از بزرگترین کاروان سراهای تاریخی شیراز است که متعلق به دوره قاجار بوده و در ۴۰ کیلومتری جاده شیراز در روستای خان زنیان قرار گرفته است. ورودی این کاروانسرا، در چوبی بزرگی دارد که رو به حیاطی بزرگ گشوده می شود. اطراف حیاط، اتاق ها و سالن های این کاروانسرای قدیمی وجود دارند که با چند پله از زمین فاصله گرفته اند. وسیع بودن این کاروانسرا حاکی از آن است که آبادی های اطراف بسیار پر رونق بوده و باعث پر رفت و آمد بودن این منطقه می شده است. جالب است بدانید که بر روی بالکن اتاق ها نیز پله هایی وجود دارد که به پشت بام راه دارد و نشان دهنده آن است که پشت بام این کاروانسرا نیز برای استراحت مسافر ها مورد استفاده قرار می گرفته است.

کاروانسرای دیودان

بنایی از سنگ و گچ با سقف هایی گنبدی شکل که با معماری سنتی و تاریخی اش در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز، بر سراه شهرهای خرامه، سیرجان و کرمان قرار گرفته و استراحتگاهی برای مسافرانی بوده که برای تجارت و یا هر دلیلی از این مسیرها می گذشتند. از بنای دوطبقه چهار ضلعی این کاروانسرا، تنها یک طبقه آن باقی مانده، البته در پشت رواق های این بنا هنوز هم می توان آثار اصطبل و مال بندهای آن را دید. اگر در طول مسیرتان در سفر، به این کاروانسرای تاریخی رسیدید، بازدید از گوشه و کنار و تک تک قسمت های باقیمانده این بنا را از دست ندهید.

کاروانسرای آبگرم کوار

بازمانده کاروانسرایی تاریخی که قدمت آن به دوره حکومت صفویان باز می گردد، در بخش شمال شرقی روستایی به نام آبگرم کوار قرار گرفته است. این کاروانسرای تاریخی که زمانی میزبان تجار و مسافرانی بوده که به شیراز سفر می کردند، امروز به شدت، مورد بی توجهی قرار گرفته و از ۹ اتاق این بنا تنها ۲ اتاق با طاق های ضربی باقی مانده اند. طرح و نقشه ی اتاق های این کاروانسرا به صورت مربعی شکل بوده و همه اتاق ها به یکدیگر راه داشته اند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×