بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » معرفی محبوب ترین موزه های مشهد
موزه توس معروف ترین و محبوب ترین موزه های مشهد
مشهد

معرفی محبوب ترین موزه های مشهد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ 17۲3,489

با اینکه سفر به شهر مشهد، برای اکثر مسافران این شهر جنبه مذهبی و زیارتی دارد و اکثر مسافرها با رزرو هتل های اطراف حرم، تمام مدت سفرشان را به زیارت حرم، و گشت و گذار در اطراف حرم محدود می کنند، با این حال با غافل ماندن از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری منحصر به فردی همچون موزه های مشهد، خودشان را از زیبایی ها و آثار تاریخی این شهر محروم می کنند.

در بین مطالب وبلاگ اقامت ۲۴، در مطلبی با عنوان «در سفر به مشهد چه تفریحاتی را از دست ندهیم؟ » به گوشه ای از تفریحات جذاب این شهر اشاره کرده بودیم و این بار تصمیم داریم شما را، با محبوب ترین موزه های مشهد آشنا کنیم.

موزه ها، همیشه آنچه را که از گذشته درون خود دارند، در مقابل چشمانمان به نمایش می گذارند. گاه با نگاه به آثار تاریخی آنها، از آنچه در طول تاریخ بر سرزمینی گذشته، باخبر می شویم و گاه با فرهنگ و سنت هایی که مردم یک منطقه با آنها خو گرفتند، آشنا خواهیم شد. به همین دلیل، یکی از بهترین مکان هایی که برای آشنایی با فرهنگ، تمدن، تاریخ و سنت های یک منطقه باید دید، موزه ها هستند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

لیست معروف ترین موزه های مشهد

موزه آستان قدس

اگر برای رزرو هتل در شهر مشهد، هتل های نزدیک به حرم را رزرو کرده اید، می توانید در کنار بازدید از حرم، بازدید از موزه آستان قدس را هم در برنامه روزانه تان بگنجانید. این موزه، گنجینه ای از آثار تاریخی و مذهبی است و از چند بخش مجزا و غنی تشکیل شده است، که شامل گنجینه قرآن، فرش، نجوم، سلاح های تاریخی، سکه و اسکناس، مدال ، نقاشی، آبزیان عجیب و غریب و گنجینه ظروف و سفال های تاریخی است که مانندشان را در هیچ کجا نمی توانید بیابید.

موزه آستان قدس از معروف ترین موزه های مشهد
آدرس: مشهد، حرم مطهر، صحن کوثر

مقاله مرتبط : “معرفی جاهای دیدنی مشهد

موزه بزرگ خراسان

اگر برای تفریح به پارک کوهسنگی مشهد سر می زنید، یکی از بهترین فرصت ها را برای بازدید از موزه بزرگ خراسان دارید. موزه بزرگ خراسان را می توان گنجینه ای از مجموعه اشیای تاریخی و فرهنگی نامید، که از تالارها، کتابخانه، آزمایشگاه و بخش های متفاوت دیگری تشکیل شده و مجموعه ای کامل را به وجود آورده است. جالب است بدانید که طرح ساختمان این موزه، از عمارت خورشید، در کلات نادری الهام گرفته شده و جزو یکی از بزرگترین موزه های خاورمیانه است.

موزه بزرگ خراسان
آدرس: مشهد، بوستان کوهسنگی

مقاله مرتبط :معرفی هتل های نزدیک حرم

موزه آیین های پهلوانی

یکی از متفاوت ترین موزه های مشهد را می توانید، در عیارخانه ای ببینید که در بلوار شاهنامه مشهد قرار گرفته است. جالب است بدانید که این موزه، زمانی جایگاه پهلوانان و کشتی گیران نامدار مشهد بوده است. جذاب ترین ویژگی این موزه، مراسم های پرده خانی، نقالی شاهنامه و مراسم آیینی گلریزان است، که هنوز هم در این عیارخانه برگزار می شود. بخش های مختلف این موزه شامل زورخانه، عیارخانه، نمایشگاه و لمکده های پهلوانی است و در قسمت نمایشگاه، علاوه بر لذت بردن از نقالی شاهنامه و پرده خوانی می توانید از وسایل قدیمی آن نیز دیدن کنید.

موزه آیین های پهلوانی
آدرس : جاده آرامگاه , بلوار شاهنامه , چهار برج , بهار ۲۴

موزه نادری

موزه نادری که یکی از محبوب ترین بخش های باغ موزه نادری است، معرف آثار تاریخی ایی است که از دوره نادر شاه افشار به یادگار مانده اند. در بخش بیرونی موزه، تندیس سنگی نادر شاه افشار سوار بر اسب به همراه چند  سربازش را می بینید که اثر زنده یاد استاد ابوالحسن صدیقی است. در این موزه، دو تالار برای نمایش آثار گرانبها و تاریخی این مجموعه وجود دارد، که در تالار اول، می توانید مجموعه بی نظیری از سلاح ها، وسایل سوارکاری، زین اسب به جا مانده از دوره افشاریه تا قاجار را ببینید، و مهمترین عتیقه این موزه، شمشیر طلاکوب شده مخصوص نادر شاه است، که در روز تاجگذاری اش در دشت مغان به او هدیه داده شده و امروزه در میان آثار این موزه خودنمایی می کند. در تالار دوم نیز، می توانید تابلوهایی که برای معرفی نادرشاه، آرامگاه نادری ، قصر خورشید و استادانی همچون ابولحسن صدیقی و کلنل محمد تقی خان پسیان نصب شده اند را ببینید.

موزه نادری
آدرس: مشهد، چهارراه شهدا، آرامگاه نادر شاه افشار، موزه نادر

مقاله مرتبط : “معرفی هتل های ارزان مشهد”

موزه توس

در ضلع غربی آرامگاه فردوسی، موزه ای برای معرفی شخصیت حکیم ابوالقاسم فردوسی، زنده نگاه داشتن آثار و و معرفی آیین های سنتی، به همراه  ارزش های فرهنگی و تاریخی توس، برپا شد و امروز یکی از پر طرفدارترین موزه های مشهد است.  داخل این موزه، علاوه بر شاهنامه های قدیمی و نقاشی های قهوه خانه ای و داستان های شاهنامه ای، می توانید آثار تاریخی کشف شده از منطقه توس و لباس های رزمی کهن و آثار سنگی مربوط به دوره پیش از تاریخ مکشوفه و… را ببینید.

موزه توس
آدرس موزه توس: مشهد، کیلومتر ۲۰ آزاد راه کنار گذر شمالی،شهر توس، آرامگاه فردوسی موزه توس

موزه نان مشهد

موزه نان، موزه ایست که در آن، بخش فرهنگی و سنتی مردم در زمینه تهیه نان به نمایش گذاشته شده است. در این موزه می توانید تمامی مراحل تهیه نان از زمان بذر افشانی تا پخت انواع نان های منطقه را به ترتیب، در بخش های فضای خاک، فضای آب و فضای آتش ببینید. یکی از جذاب ترین بخش های بازدید از این موزه، تماشای مراسم سنتی رقص اپر است که یکی از آیین های خراسانی، منطبق بر باورهای زراعتی مردم است که در این موزه به نمایش گذاشته می شود.

موزه نان مشهد
آدرس: مشهد، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت مشهد

موزه علوم زمین

یکی دیگر از موزه‌های خاص مشهد موزه علوم زمین است که برای افرادی که علاقه‌مند به مباحث زمین شناسی می باشند موزه‌ای بسیار جالب محسوب می‌شود. در این موزه می‌توانید با سرگذشت زمین آشنا شوید و از انواع کانی‌ها و سنگ‌های نقاط مختلف دنیا بازدید نمایید. این موزه از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز نموده و در حدود ۷۰۰ نمونه کانی، ۱۰۰ نوع سنگ، ۱۴ مورد عناصر طبیعی، ۶۰ مدل سنگ قیمتی و ۵۰ نمونه فسیل با ارزش را در معرض نمایش قرار داده است. این موزه زیبا در بلوار فکوری مشهد بین فکوری ۵۵ و ۵۷ واقع شده است.

موزه مردم شناسی رباط ویرانی

یکی از موزه‌های فعال در زمینه مردم شناسی در مشهد موزه رباط ویرانی می‌باشد. این موزه که در مسیر منطقه ییلاقی شاندیز قرار دارد به معرفی و نمایش شغل و حرفه مردم مشهد در گذشته می‌پردازد و در ساختمانی قدیمی مربوط به دوره تیموری با داشتن ۹ اتاق با سقف‌های جناقی و اتاق‌های قرینه واقع شده است.

مقاله مرتبط : “معرفی بازار های مشهد”

موزه آب مشهد

موزه آب مشهد به منظور آشنایی، شناخت و معرفی سدها، قناتها، آب انبارها، یخدان ها و سایر سازه های آبی قدیمی و تاریخی، توسط اداره آب منطقه، در بلوار سازمان آب احداث شده است. با بازدید از این موزه، با معرفی مراحل گوناگون و چگونگی پیشرفت صنعت و سازه های آبی از گذشته تا امروز آشنا خواهید شد.

آدرس: مشهد، بلوار سازمان آب، اداره آب منطقه ای خراسان

۲.۱/۵ - (۴۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. m.g

    جالبه

  2. m.g

    جالبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×