بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» ایرانگردی » ۳۰+ تا از جاهای دیدنی رشت در بهار، تابستان، پاییز و زمستان
جاهای دیدنی رشت
ایرانگردی

۳۰+ تا از جاهای دیدنی رشت در بهار، تابستان، پاییز و زمستان

۱۸ فروردین ۱۴۰۲ 30۰3,264

جای جای این پهنه زیبا یعنی ایران ما، دیدنی، شگفت انگیز و زیبا است. از جنوب به شرق، غرب تا شمال همگی پر از جاهای دیدنی است که باید هر کدام را هم در بهار، هم در تابستان، هم پاییز و هم زمستان حداقل یکبار باید امتحان کرد تا بتوان نقاط مختلفی را دید و گوشه دنجی را در هر شهر برای رها شدن از زندگی روزمره برگزید. رشت یکی از استان های زیبای شمالی ایران است که عنوان سومین شهر توریستی ایران را از آن خود کرده است. ۱۸۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و بیش از ۲۰ جاذبه دیدنی، تفریحی، گردشگری و تاریخی را در خود جای داده است. عطر غذاهای رشتی در فضایی ابری و مه آلود تجربه بی نظیری است که بی شک نقاط دیدنی رشت را به جایی دیدنی تر برای سفر تبدیل می کند. مردم پر جنب و جوش با حافظه تاریخی رنگ و بوی خاصی به این شهر زیبا بخشیده اند. مردمی که با صبر و پایداری توانستند طی سال های متمادی اشغال بیگانگان را دوام بیاورند و همچون تلالو آفتاب پس از سال های ابری بدرخشند. برای آشنایی با جاهای دیدنی رشت با عکس مربوط به هر مکان و تور مجازی رشت گردی به همراه معرفی جاهای تفریحی رشت با آدرس با ما همراه باشید.

فهرست این مطلب

جاهای دیدنی رشت کجاست؟

رشت به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای توریستی ایران جاهای دیدنی متنوعی دارد که شامل مکان های دیدنی تاریخی، مذهبی، گردشگری و تفریحی است که هر کدام زیبایی خاص خود را دارد. بعضی از جاهای دیدنی رشت چهار فصل هستند. برخی دیگر از جاهای دیدنی رشت تنها مخصوص فصل بهار یا تابستان، پاییز یا زمستان هستند. امکانات تفریحی و گردشگری رشت در تمام فصول کارایی دارد که  در ادامه به معرفی جاهای دیدنی رشت به صورت مجزا و در فصل های مختلف سال می پردازیم. جاهای دیدنی رشت به دلیل موقعیت تاریخی این شهر بیشمار است که سعی کردیم ۳۱ مورد را در ادامه بررسی کنیم. در ادامه با معرفی جاهای گردشگری در رشت با ما همراه باشید.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، سردار جنگل از جاهای تاریخی رشت

فراموش کردن تاریخ و افراد مهمی که تاکنون کارهای بزرگی را رقم زده اند، فراموش کردن حال و آینده خودمان است! چرا که تاریخ پر از تکرار نا به سامانی ها است. سردار جنگل، میرزا کوچک خان جنگلی، مبارزی که در برابر قزاق ها تا پای جان ایستادگی کرد، در قسمت جنوبی شهر رشت آرمیده است. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی یکی از مکان های تاریخی رشت است که همچون شخصیت مبارز و غیور او در میان آن آرامگاه در ساختمانی سفالی به همراه مبارزان دیگر قرار گرفته است. این آرامگاه نه تنها میرزا کوچک خان جنگلی، بلکه شاعر نامدار رشت به نام شیون فومنی را به همراه بزرگان دیگر چون میرزا حسین خان کسمایی، ابراهیم فخرایی و نصرت رحمانی را در خود جای داده است. به همین دلیل، این آرامگاه محل بزرگان است و یکی از جاهای دیدنی شهر رشت به حساب می آید.

هزینه ورودی: رایگان است.

آدرس آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی:  گیلان، رشت، خیابان شیون فومنی، قبرستان سلیمان داراب

جاهای دیدنی رشت، ارامگاه میرزا کوچک خان

خانه میرزا کوچک خان جنگلی، از مکانهای دیدنی رشت زیبا

خانه میرزا کوچک خان جنگلی که در حوالی آرامگاه او قرار گرفته است، یکی از مکان های رشت است که قدمت ۲۰۰ ساله دارد و در دسته مکان های تاریخی رشت قرار می گیرد. می توانید به بازدید از هر دو جای دیدنی رشت در یک روز بپردازید. این خانه بنایی دو طبقه است که بافتی چوبی دارد. طبقه اول شامل ایوان و دو اتاق تو در تو است. راه پله ای در دو طرف ساختمان قرار دارد که شما را به طبقه دوم می رساند. در جلوی خانه حیاط کوچکی پوشیده از گل است که تندیس میرزا کوچک خان جنگلی در آن قرار دارد. اگرچه قدمت این خانه به اندازه بناهای تاریخی دیگر نیست. اما، به دلیل موثر بودن شخصیت میرزا کوچک خان اهمیت ویژه ای به جاذبه های شهر رشت بخشیده است. خانه میرزا کوچک خان جنگلی با نام اصلی یونس استاد سرایی در سال ۱۳۸۲ بازسازی و یکی از جاهای گردشگری رشت شد.

هزینه ورودی: رایگان

ساعات بازدید: ۸ صبح الی ۱۳

آدرس خانه میرزا کوچک خان جنگلی: گیلان، رشت، خیابان سهیل دبیری

جاذبه های گردشگری رشت

موزه رشت، از دیدنیهای شهر رشت

بازدید از موزه یکی از سرگرم کننده ترین تفریحات برای علاقه مندان به موزه گردی و تاریخ است. بازدید از موزه هر شهر شما را بیش از پیش با تاریخ آن شهر، فرهنگ مردم و دیدگاه آن ها در طول تاریخ آشنا می کند و کمک می کند تا بهتر بتوانید ویژگی های افراد محلی را درک کنید. موزه شهر رشت یکی از جاهای دیدنی سرپوشیده رشت است که می توانید در زمستان هم از این موزه بازدید کنید. موزه شهر رشت خانه حسین خان کسمایی، شاعر و روزنامه نگار آزادی خواه و از رجال دوره مشروطیت و نهضت جنگل بوده است. این موزه شامل دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی است. بخش مردم شناسی به نحوه زندگی مردم رشت و حومه و تندیس بومی های گیلان اختصاص داده شده است. بخش آثار باستانی نیز به کشفیات مربوط به رودبار، تالش، دیلمان و تپه های مارلیک و مانند آن اختصاص داده شده است که اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

هزینه ورودی: ۵۰۰۰ تومان برای هر نفر

ساعات بازدید: ۹ الی ۱۷

آدرس موزه رشت: رشت، خیابان طالقانی (بیستون)، روبروی زایشگاه دکتر فاطمی.

جاهای دیدنی رشت

میدان شهرداری رشت، اثر انگشتی روس ها از جاهای دیدنی معروف رشت

از زیبایی های شهر رشت می توان به مجموعه میدان شهرداری و سایر جاذبه های رشت گیلان که در این فضا جمع شده است اشاره کرد. میدان شهرداری رشت به عنوان یکی از جاهای دیدنی رشت با معماری خاصی که دارد، حال و هوای سن پترزبورگ روسیه بعد از جنگ جهانی را به شما القا می کند و همچنان این حس را تا به امروز در خود حفظ کرده است. بعد از قدم زدن در این میدان زیبا، خرید از دست فروش ها و چشیدن طعم غذاهایی که در این میدان سرو می شود، می توانید به طور ملموس تری این حس را با همه وجود درک کنید. ترکیب همین حس ها است که جاذبه های گردشگری رشت را جذاب تر می کند. در میدان شهرداری رشت کاخی بلند با معماری روسی بنا شده است، در ضلع شمالی آن بنای زیبای موزه پست یا اداره پست و تلگراف چشمک می زند. در بخش دیگر میدان، کتابخانه ملی رشت با همان معماری روس عالمی دیگر دارد.

 این بنا بعد از شکست میرزا کوچک خان جنگلی توسط قزاق ها ساخته شد و با ارتفاعی که داشت، محلی برای دیدبانی و مراقبت از شهر به حساب می آمد. کل میدان سنگ فرش شده است و به همین دلیل امکان استفاده از وسایل نقلیه در این محل ممنوع است. خودروها در جایی قبل از میدان پارک شده و باقی مسیر را باید پیاده روی کنید و از هوای بی نظیر رشت لذت ببرید. از آنجایی که در این مجموعه بستنی یخی های بسیار محبوبی سرو می شود و فضایی برای نشستن دارد یکی از جاهای تفریحی رشت گیلان محسوب می شود.

هزینه ورودی: رایگان است.

ساعات بازدید: آزاد

آدرس میدان شهرداری رشت: رشت، مرکز شهر رشت، میدان شهرداری رشت. از طریق سه خیابان علم الهدی، امام و شریعتی می توانید به این میدان دسترسی پیدا کنید.

میدان شهرداری رشت

برج ساعت رشت، از جاذبه های گردشگری رشت گیلان

برج ساعت رشت از مکان های دیدنی شهر رشت است که به نوعی نماد شهر رشت نیز به شمار می رود. این برج در واقع یک فانوس دریایی قدیمی بوده است و به عنوان برجی برای دیده بانی و بررسی آتش سوزی در شهر استفاده می شده است. از جاهای دیدنی داخل رشت و نزدیک به برج ساعت که به راحتی بتوانید دیدن کنید می توان به موزه پست و میدان شهرداری اشاره کرد. می توانید همه را در برنامه یک روزه خود بگنجانید. برج ساعت که در مجموعه میدان شهرداری که یکی از جاهای تاریخی رشت است، قرار گرفته است، از جاهای دیدنی رشت که بازدید از آن رایگان است.

هزینه ورودی: رایگان

ساعات کاری: آزاد

آدرس برج ساعت رشت: رشت، میدان شهرداری

برج ساعت رشت

موزه پست، از مکانهای دیدنی شهرستان رشت

موزه پست رشت یکی دیگر از جاهای باحال رشت است که بازدید از آن حس خوبی را به شما منتقل می کند. این موزه که یکی از نقاط گردشگری در رشت است، بخش بزرگی از تاریخ ارتباطات را به دوش می کشد. این بنا یادآور دوران پست و تلگراف است که در ضلع شمالی میدان شهرداری واقع شده است. پاکت های نامه، انواع تمبرهای قدیمی از مجموعه آثاری است که در این موزه نگهداری می شود و منبع ارزشمندی برای یادآوری ارتباطات در سال های نه چندان دور است. موزه پست رشت در دوران پهلوی، بین سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۲ در میدان شهرداری رشت ساخته شده است و سبک معماری بسیار جالبی دارد. بنای زیرین یعنی در طبقه اول L مانند است و فضای بالایی آن روی قسمت ورودی بنا شده است. طبقه سوم این مجموعه به عمارت کلاه فرنگی معروف است. این جای دیدنی رشت ترکیبی از تاریخ و زیبایی های رشت است. برای بازدید از جاهای دیدنی رشت که در این حومه قرار دارند می توانید با ادامه مقاله همراه باشید.

ساعات بازدید: شنبه تا پنج شنبه از ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر – جمعه ها تعطیل

آدرس موزه پست: رشت، ضلع شمالی میدان شهرداری رشت

موزه پست، از جاهای دیدنی رشت

موزه میراث روستایی گیلان، جاذبه گردشگری رشت

جاهای دیدنی در شهر رشت تنها به بازدید از مکان های دیدنی رشت همچون، فضای سبز یا اماکن تاریخی ختم نمی شود. بلکه، بازدید از موزه و آشنایی با فرهنگ این مرز و بوم خود یکی از فعالیت های گردشگری شهر رشت محسوب می شود. موزه میراث روستایی گیلان، اولین اکوموزه در ایران، از دیدنی های رشت است که زندگی مردم روستا، صنایع دستی تولیدی خود مردم، خوراکی های محلی و پوشش مردم محلی را به نمایش می گذارد. این موزه در فضای باز قرار دارد که هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. این موزه در پارک جنگلی سراوان قرار دارد و یکی از جاهای گردشگری نزدیک رشت محسوب می شود. اگر تصمیم گرفتید به این موزه سر بزنید، با یک تیر دو نشان می توانید بزنید و از جاهای دیدنی رشت که در این محدوده قرار دارند بپردازید. یعنی به بازدید از پارک سراوان که خود یکی از مراکز تفریحی و گردشگری رشت است بپردازید.

هزینه ورودی: ۳۰۰۰ تومان برای هر نفر

ساعات بازدید: بهار و تابستان، ۹ الی ۱۸- پاییز و زمستان، ۹ الی ۱۶:۳۰

آدرس موزه میراث روستایی گیلان: کیلومتر ۱۸ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده سراوان-شفت

موزه روستایی رشت

سبزه میدان رشت از جاهای خفن رشت، یادآور مشاهیر

سبزه میدان رشت یکی از جاهای زیبای رشت است که حدود ۲۹ هزار و هفتصد متر وسعت دارد. این میدان زیبا با تندیس مشاهیر رشت تزیین شده است که در نوع خود کار تامل برانگیزی در ستایش مشاهیر به شمار می رود و از جاهای تفریحی رشت به حساب می آید. تندیس شخصیت هایی چون شیون فومنی، پروفسورفضل‌الله رضا، دکتر محمود بهزاد، پروفسور مجید سمیعی و پروفسور حسن اکبرزاده را به تصویر کشیده اند. سبزه میدان رشت به این دلیل که محلی برای گردآوری افراد است تا بتوانند بخشی از روز خود بعد از ساعت کاری را در جوار مردم در این میدان بگذرانند، یکی از هیجان انگیزترین مکان های گردشگری رشت گیلان به حساب می آید. آن ها همچنین، می توانند باهم انواع بازی های فکری چون تخته نرد، دومینو، دبرنا و شطرنج بازی کنند و به پرندگان غذا دهند. البته، از وجود درخت های تنومند و کبوترهای زیبا در این میدان دلباز و سرسبز نباید غافل شد که این ها خود یکی از جاذبه های تفریحی رشت هستند. جاهای دیدنی رشت مثل سبزه میدان حال و هوای خاصی دارد و مملو از شور زندگی است.

ورودی سبزه میدان رشت: رایگان

آدرس سبزه میدان رشت: غرب شهر رشت، میدان شهرداری

سبزه میدان رشت

 خیابان علم الهدی، جایی برای پیاده روی

در سال ۱۳۱۰ برای زیبا سازی شهر رشت جایی بین دو میدان اصلی شهر یعنی سبزه میدان و شهرداری فعلی، خیابان علم الهدی به عنوان یکی از جاهای تفریحی رشت احداث شد و این دو خیابان را به هم مرتبط کرد. شهر رشت جاهای دیدنی بسیار زیادی دارد. اما، این خیابان خود یکی از بهترین جاهای رشت است. چرا که می توانید ساعت ها در آن به همراه دوستان و خانواده و عشق زندگیتان قدم بزنید و از روزهای بارانی و مه آلود رشت لذت ببرید. طول خیابان علم الهدی ۲۷۵ متر و عرض آن برابر با ۲۷ متر است. این متراژ نشان می دهد که فضای کافی برای راه رفتن در اختیار شما قرار دارد و می توانید برای ساعت ها زیر باران نم نم در یکی از جاهای دیدنی رشت قدم بزنید.

آدرس خیابان علم الهدی رشت: استان گیلان، رشت، خیابان علم الهدی

خیابان علم الهدی رشت

باغ محتشم، جاهای دیدنی رشت

باغ محتشم که متعلق به دوره قاجار است از مکان های گردش گری رشت به حساب می آید و یکی از قدیمی ترین پارک های شهر رشت است. این باغ به ویژه در پاییز با تغییر رنگ برگ ها جلوه زیباتری پیدا می کند و همین موضوع باغ محتشم رشت را به یکی از جاهای دیدنی قشنگ رشت بدل کرده است. در وسط باغ، عمارت بزرگی به نام عمارت کلاه فرنگی قرار گرفته است. در قسمت جنوبی باغ رودخانه خروشانی به نام گوهر رود واقع شده است که جلوه بسیار زیبایی به باغ می بخشد. وجود یک برکه طبیعی و زیبا از دیگر جلوه های این باغ است. اگر قرار است به همراه فرزندانتان به این باغ بروید، خبر خوب این است که می توانید از دیواره مصنوعی سنگ نوردی و زمین فوتبال برای بازی بچه ها استفاده کنید. باغ محتشم به دلیل ساختار تاریخی یکی از مکان های تاریخی رشت است و در عین حال به دلیل آب و هوا و فضا سازی درون خانه از جاهای تفریحی رشت هم به شمار می رود.

هزینه ورودی: رایگان است.

ساعات بازدید: آزاد

آدرس باغ محتشم رشت: خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهر رود، باغ محتشم

جاهای دیدنی رشت

پارک مشاهیر رشت، از جاهای گردشگری گیلان رشت

رشت به دلیل شرایط اقلیمی، پوشش گیاهی و تنوع گونه های مختلف دارای جاذبه های گردشگری متنوعی چون پارک ها، مرداب ها و جنگل های مختلف است. به عنوان یک جای دیدنی در رشت، پارک مشاهیر رشت یکی از جاذبه های گردشگری شهر رشت است که در سال ۱۳۲۶ تاسیس شده است. در بازدید از جاهای گردشی رشت پارک مشاهیر را فراموش نکنید. در بین جاهای دیدنی رشت، پارک مشاهیر رشت هم وسعت خوبی دارد و هم فضایی تفریحی گردشی به حساب می آید.

آدرس پارک مشاهیر رشت: میدان آزادی، میدان یخ سازی، پارک مشاهیر

دریاچه سقالکسار، جای گردشگری رشت

جاذبه های گردشگری گیلان رشت یکی پس از دیگری سرسبز تر و شاداب تر است که حس طراوت و تازگی را در روح شما به جریان در می آورد. دریاچه سقالکسار یکی از جاذبه های رشت است که در واقعیت یک سد خاکی است که با نام دریاچه شناخته می شود. این سد محل ذخیره آب است که باعث شده محیط اطراف دریاچه فضایی سرسبز و پر از دار و درخت باشد که فضایی به مناطق گردشگری رشت اضافه کرده است. دریاچه سقالکسار از مکانهای گردشگری رشت محسوب می شود که محل بسیار بکری برای عکاسی به خصوص عکاسی مراسم عروسی نیز هست. این دریاچه یکی از مکان های گردشگری رشت در بهار و تابستان محسوب می شود. دریاچه سقالکسار محیطی زیبا و تفریحی دارد. برای همین در دسته جاهای تفریحی رشت دسته بندی می شود.

هزینه ورودی: ۵ هزار تومان

ساعات بازدید: آزاد

آدرس دریاچه سقالکسار رشت:  رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

دریاچه سقالکسار رشت

خانه ابریشمی رشت، یکی از مناطق گردشگری رشت گیلان

از جاهای دیدنی داخل شهر رشت می توان به خانه ابریشمی رشت که یکی از مکان های تاریخی رشت نیز هست و ۲۰۰۰ متر بنا دارد اشاره کرد. این خانه که به دوران قاجار باز می گردد از مکان های زیبای رشت به حساب می آید که توسط کلانتر شهر رشت، میر اسماعیل حاکمی در این دوره ساخته شده بود. معماری خانه ابریشمی بسیار زیبا، آرامش بخش و دلنواز است. خانه دو طبقه است و دو راه پله از دو سوی ورودی به ایوان خانه که نماد خانه های رشتی است ختم می شوند. این خانه ۸ اتاق اصلی دارد و حیاطی زیبا به همراه یک استخر بزرگ این آرامش را بیش از پیش جلوه می دهد. گچ بری های خیره کننده، تزیینات سقف و طاقچه ها، آینه کاری همگی زیبایی خاصی به این خانه بخشیده است که توصیه می شود از این بنای زیبا که از مکان های معروف رشت به حساب می آید دیدن کنید. خانه ابریشمی از جاهای دیدنی رشت است که در آن تقارن به زیبایی و کمال در جای جای خانه مشهود است.

آدرس خانه ابریشمی رشت: رشت، ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان، انتهای کوچه‌ی شاعری.

 چاهای دیدنی رشت

خانه تاریخی قدیری، از جاهای گردشگری رشت

گردشگری های رشت به چیزی بیش از انگشتان دست می رسد. خانه تاریخی قدیری رشت هم یکی از همین بی شمار جا های دیدنی رشت است که به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می رسد. این بنا که طی سال های ۶۹ تا ۸۱ اداره کل میراث استان گیلان بود، توسط محمدولی خان تنکابنی حکمران وقت گیلان بنا شده است. تزیینات داخلی ساختمان اعم از گچ بری و آینه کاری از ویژگی های این خانه زیبا به شمار می رود. خانه تاریخی قدیری یکی از مکان های تاریخی رشت است که بازدید از آن شما را به حال و هوای گذشته می برد.

آدرس خانه تاریخی قدیری: رشت، ضلع شرقی سبزه میدان

خانه قدیری رشت

بازار رشت، دیدنی های رشت

وقتی نام جاهای دیدنی رشت و گردش در رشت به میان می آید، عطر سبزی های معطر رشت، غرفه ماهی تازه در بازار و ترشی های مخصوص رشتی ها به همراه لمس قطرات باران یکی از جاهایی است که در گوشه ذهن می نشیند. همه این ها در بازار رشت که مجموعه ای سر باز است چشم نوازی می کنند. بازار رشت به عنوان یکی از مناطق دیدنی رشت جای بسیار خوبی برای خرید مواد مصرفی روزانه تازه و مرغوب در طول سفر به حساب می آید. در کنار بازار، وجود کاروانسراها نیز از دیدنیهای رشت به حساب می آید که متعلق به دوران قاجار است. تنها نکته ای که باید هنگام رفتن به بازار این دیدنی رشت توجه کنید این است که در روزهای بارانی همراه خود چتر ببرید. بازدید از بازار رشت به عنوان یکی از جاهای دیدنی رشت که شادی و طراوت خاصی دارد توصیه می شود.

آدرس بازار رشت: میدان شهرداری، خیابان امام خمینی، بازار رشت

بازار رشت

شهربازی قصر بازی، از امکانات تفریحی گردشگری رشت

در کیلومتر ۵ جاده رشت به انزلی یکی از جاهای دیدنی و تفریحی رشت به نام شهربازی قصر بازی قرار گرفته است. این مجموعه مجهز به سالن بولینگ، بیلیارد، کافی شاپ در فضای باز است که می تواند محل مناسبی برای سرگرمی و تفریح بچه ها در رده های سنی مختلف مناسب باشد. شهربازی از جاهای گشتنی رشت است که می توانید وقت خود را با فرزندانتان سپری کنید.

آدرس شهر بازی قصر بازی: کیلومتر ۵ جاده رشت به انزلی، مجموعه شهر بازی قصر بازی

قصربازی

مجموعه ورزشی رشت و باشگاه بیلیارد بیستون، از جاهای تفریح رشت گیلان

اگر در دسته افرادی قرار دارید که در کنار بازدید از جاذبه های توریستی رشت به سلامت بدن خود در طول سفر اهمیت می دهید، بهتر است از مجموعه ورزشی رشت نیز دیدن کنید. این مجموعه مجهز به سالن بدنسازی، فوتبال، فوتسال، ایروبیک، تیر اندازی، شطرنج و به خصوص استخر است. در کنار این مجموعه ورزشی اگر تنها به ورزش بیلیارد علاقه دارید، می توانید سری به باشگاه بیلیارد بیستون بزنید و به صورت تخصصی در این مجموعه به بازی بیلیارد بپردازید. در کنار جاهای دیدنی رشت می توانید کمی هم وقت خود را به جاهای ورزشی رشت اختصاص دهید و تفریح و سلامت را کنار هم داشته باشید.

آدرس باشگاه بیلیارد بیستون: خیابان حبیب زاده رشت

تالاب عینک، از جاذبه های گردشگری رشت

گیلان سرزمین تالاب ها است. تالاب عینک دومین تالاب بزرگ بعد از تالاب انزلی است که یکی از جاهای دیدنی رشت در عید نوروز به حساب می آید. این تالاب در مجموع ۴۴ هکتار است که در تصاویر هوایی به صورت یک عینک دیده می شود. به همین دلیل به تالاب عینک موسوم است. این تالاب به عنوان یکی از مناظر دیدنی رشت طرفداران بسیاری دارد و یکی از جاهای تفریحی رشت است که هزینه ورودی ندارد.

هزینه ورودی: رایگان است.

آدرس تالاب عینک: رشت، بلوار شهید افتخاری، نزدیک پارک دانشجو

تالاب عینک

رصدخانه کوشیار گیلانی، از مراکز گردشگری رشت

کوشیار گیلانی ریاضیدان و اخترشناس برجسته ای بود که در قرن چهارم هجری قمری می زیسته است. رصدخانه کوشیار گیلانی یکی از جاهای دیدنی در رشت است که مجموعه علمی، آموزشی و تحقیقاتی رشت به حساب می آید. در کنار جاهای دیدنی رشت می توانید نیمی از روز خود را به بازدید از این رصد خانه و آشنا کردن فرزندانتان با ارزش های علمی هر شهر بگذرانید.

آدرس رصدخانه کوشیار گیلانی: استان گیلان، رشت، بابایی، شهدای گمنام

رصدخانه کوشیار گیلانی

پارک جنگلی سراوان، مرداب و روستای سراوان رشت، از جاذبه های طبیعی رشت

پارک جنگلی سراوان یکی از جاهای دیدنی و بکر رشت است که پوشش گیاهی خاص آن، این منطقه را به زیباترین جای رشت تبدیل کرده است. پارک جنگلی سراوان بهشتی روی زمین است که درون آن یک مرداب زیبا قرار گرفته است. در دل جنگل سراوان می توانید با تمام وجود به صدای کبک، دارکوب، قرقاول و جغد گوش فرا دهید. بلوط های بلند، درخت بید، آلوچه جنگلی، بیدمشک، ممرز، پت از گونه های گیاهی هستند که در اعماق جنگل وجود دارند و این فضا را به یکی از جاهای دیدنی رشت که رویایی و زیبا است تبدیل کرده است. علاوه بر پارک جنگلی و مرداب سراوان، بازدید از روستای سراوان که یکی از مکان های دیدنی رشت گیلان به حساب می آید نیز خالی از لطف نیست. محدوده روستا بین شالیزارهای برنج از یک طرف و جنگل های انبوه و رودخانه ها احاطه شده است که جلوه بی نظیری از المان های مختلف طبیعت را گرد هم آورده است. مجموع این زیبایی‌ها به رشت و جاهای دیدنی خود شهر و اطراف آن جلوه زیباتری بخشیده است. مجموعه سراوان از پارک، مرداب گرفته تا دریاچه سراوان جزیی از جاهای دیدنی شمال رشت محسوب می شوند. این مجموعه از جاهای تفریحی رشت بسیار کامل است و حدود یک روز کامل از وقت شما را لازم دارد.

هزینه ورودی: ۱۰۰۰۰ تومان برای هر نفر

ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب

آدرس پارک جنگلی سراوان: کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت-قزوین

پارک جنگلی سراوان

دریاچه سراوان، از مناطق زیبای رشت

دریاچه سراوان یکی از خاص ترین جاهای دیدنی رشت است. دریاچه ای با پوشش سبز رنگ مانند چمن زاری که روی آب روان در حرکت است. در واقع این خزه ها هستند که به این فضا حسی شگفت انگیز و مرموز داده اند. فضای مه آلود صبح گاهی که روی این دریاچه پوشیده از خزه را پوشش می دهد حسی مرموز دارد که به زیبایی این فضا می افزاید. در این جای تفریحی رشت می توانید به قایق سواری روی دریاچه بپردازید و علاوه بر دیدن محیط دریاچه، ماهی های مردابی را نیز تماشا کنید.

آدرس دریاچه سراوان: پارک جنگلی سراوان، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت- قزوین.

دریاچه سراوان

پینت بال جنگلی سراوان، از جاهای گردشگری رشت گیلان

یکی از جذابیت های مکان های دیدنی رشت این است که هم تفریحی و سرگرمی است و هم زیبایی های رشت را توامان به رخ می کشد. پینت بال جنگلی سراوان از جاذبه های دیدنی رشت است که تجربه ای خفن و هیجان انگیز را در محیطی جنگلی برای شما رقم خواهد زد. پینت بال ورزش بسیار مفرح و پر انرژی است که حال خوش سفر را تکمیل می کند و در بین جاهای تفریحی رشت که در عین حال سرگرمی گردشی هم هستند قرار می گیرد.

آدرس پینت بال جنگلی سراوان: پارک جنگلی سراوان، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت- قزوین.

پینت بال جنگلی سراوان

مسجد صفی رشت از مکانهای دیدنی شهر رشت

مسجد صفی رشت که در بافت قدیمی این شهر واقع شده است، یکی از مسجدهای تاریخی رشت گردشگری و مذهبی به شمار می رود. این مسجد بنا به آنچه گفته و شنیده شده است، توسط شیخ صفی الدین اردبیلی بنا شده است. او که با شیخ زاهد گیلانی دوست بود و برای دیدنش به رشت می آمد، چاهی در محوطه فعلی مسجد حفر کرد و سپس، این مکان را به عبادتگاهی تبدیل کرد. مسجد صفی رشت از جاهای دیدنی رشت است که نباید از دست بدهید. به همین دلیل این بنا از مکان های تاریخی رشت و در عین حال مذهبی به حساب می آید.

هزینه ورودی: رایگان است.

آدرس مسجد صفی رشت: گیلان، رشت، بافت قدیمی رشت، محدوده‌ی بازار

مسجد شیخ صفی

بقعه دانای علی، از جاهای دیدنی رشت

اماکن گردشگری رشت از جاهای بکر و طبیعی گرفته تا مذهبی و تاریخی مانند بقعه دانای علی متناسب با سلیقه شخصی شما موجود است. بقعه دانای علی یکی از مکانهای گردشی رشت است که آرامگاه یکی از عرفای قرن سیزدهم هجری قمری رشت است. کاشی کاری آبی رنگ فضای داخلی این بقعه آرامش خاصی را به آن بخشیده است که باعث می شود این فضا افراد زیادی را به سمت خود جذب کند.

هزینه ورودی: رایگان

ساعات بازدید: آزاد

 آدرس بقعه دانای علی: استان گیلان، رشت، خیابان آیت الله طالقانی (بیستون)، نرسیده به سه‌راه رجایی (رشتیان)

بقعه دانای علی از جاهای دیدنی رشت

مدرسه شاپور، از مراکز دیدنی رشت

مدرسه شاپور که یکی از جا های دیدنی رشت است امروز به دبیرستان شهید بهشتی تغییر نام یافته است، در دوره قاجار بنا شده است. مدرسه شاپور یکی از ۴۸ مدرسه تاریخی ایران است که توسط آلمانی ها ساخته شده است و یکی از مکان های تاریخی رشت محسوب می شود که افراد موفق زیادی را تاکنون به خود دیده است.

آدرس مدرسه شاپور:  رشت، میدان توشیبا، میدان فرهنگ، خیابان آزادگان.

مدرسه شاپور

رودخانه زرجوب، جاهای دیدنی و گردشگری رشت در شب

رودخانه زرجوب یکی از تفریحات شهر رشت است که برای خود رشتی ها هم جذاب است. ردخانه زرجوب یکی از جاهای تفریحی رشت و محلی برای گردهمایی مردم به خصوص در طول شب است که همه مردم را در شب های شرجی تابستان به دور این نقطه جمع می کند. فضای آرام اطراف رودخانه زرجوب محل مناسبی برای گذراندن وقت و لذت بردن از طبیعت است. رودخانه زرجوب که یکی از جاهای دیدنی رشت است، از میان شهر رشت عبور می کند و به تالاب انزلی می ریزد.

آدرس رودخانه زرجوب: استان گیلان، رشت، محله پل بوسار

پیست کارتینگ فرودگاه، مکان های توریستی رشت

پیست کارتینگ فرودگاه یکی از مکان های تفریحی رشت است که در محدوده فرودگاه رشت قرار گرفته است. در این مجموعه آموزش تخصصی کارتینگ نیز تدریس می شود. تنها این نکته را هنگام بازدید از این پیست به عنوان یکی از مکان های تفریحی رشت گیلان به ذهن بسپارید که این مجموعه در روزهای بارانی تعطیل است.

ساعات بازدید: هر روزه از ساعت  ۱۳ الی ۱ بامداد

تلفن: ۰۱۳۳۳۷۳۵۱۱۱

آدرس پیست کارتینگ فرودگاه: جاده رشت به انزلی، قبل از بیمارستان آریا

پیست کارتینگ فرودگاه رشت

بوستان مفاخر رشت، جای گردشی رشت

بوستان مفاخر یک جای دیدنی شهر رشت است که مکانی بسیار دنج و ساکت است. درختان چند صد ساله افرا، کاج، بلوط و توسکا تمامی این پارک را تزیین کرده اند و ابهت و زیبایی منحصر به فردی به این پارک بخشیده اند. در این بوستان زیبا آثار و تندیس هایی از مفاخر بزرگ نصب شده است. حتما از این جای تفریحی رشت هم بازدید داشته باشید.

هزینه ورودی: رایگان

ساعات بازدید: آزاد

آدرس بوستان مفاخر رشت: بلوار شهید بهشتی، خیابان هنر

بوستان مفاخر رشت

پارک ملت رشت، از جاهای قشنگ رشت

رشت مکان های دیدنی متنوعی دارد. در این مجموعه می توان پارک ملت رشت را گنجاند. این پارک گردشگری رشت جاذبه رشت زیبا است که ۱۲ هکتار وسعت دارد و یکی از قدیمی ترین باغ های شهر رشت بوده است. این پارک مجهز به آبنما، نمازخانه، فضای بازی کودکان، زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال،  تنیس روی میز است که می توانید یک شب خوب را به همراه خانواده و دوستان خود در این فضای پر هیجان و از جاذبه های گردشگری در رشت بگذرانید. یکی از اصلی ترین جاهای دیدنی رشت این پارک است که می توانید یک عصر یا یک شب را به همراه خانواده در این پارک خوش آب و هوا بگذرانید.

هزینه ورودی: رایگان

ساعات بازدید: آزاد

آدرس پارک ملت رشت: خیابان شهید انصاری

پارک ملت

کاروانسرای لات، از جاهای دیدنی استان رشت

جاذبه های گیلان رشت یکی پس از دیگری قشنگ و دیدنی هستند. کاروانسرای لات در رشت جاذبه گردشگری این شهر است که در حوالی رشت در جاده رشت قزوین واقع شده است به کاروانسرای شاه عباسی نیز معروف است. کاروانسرای لات که یکی از مکان های تاریخی رشت است، در دهستان سراوان از توابع رشت واقع شده است. این محل به ثبت آثار ملی ایران درآمده است و از جاهای دیدنی رشت محسوب می شود.

آدرس کاروانسرای لات:  جاده قزوین- رشت، ۴ کیلومتری امامزاده هاشم.

کاروانسرای لات

چشمه آب شور لاکان، از جاهای توریستی رشت

چشمه آب شور لاکان یک تفرجگاه رشت است که توریست های زیادی را به دلیل خاصیت درمانی آب چشمه به خود جذب می کند. این منطقه گردشگری رشت یکی از مکان های طبیعی است که بیماری های پوستی را درمان می کند و یک جاذبه رشت به حساب می آید که بسیار بکر و دلپذیر است. از بین جاهای دیدنی رشت که هم خاصیت درمانی دارد و از نظر طبیعی و گردشگری زیبایی دارد چشمه آب شور لاکان است.

آدرس چشمه آب شور لاکان: مسیر رشت به لاکان، روستای آقا دانا پیر

چشمه آب شور لاکان

آبشار دودوزن،  از جاهای دیدنی رشت

رشت مملو از جاهای تفریحی است که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند و به نحوی خاص تفریحی و سرگرم کننده هستند. آبشار دودوزن که در جنوب غربی شهر رشت واقع شده است به شهرهایی چون رودبار، زنجان، فومن و صومعه سرا نیز راه دارد. ارتفاع حدودی آبشار برابر با ۵۴ متر است. به دلیل فضای کوهستانی این منطقه بهتر است در فصل بهار و تابستان از این منطقه به عنوان یکی از جاهای دیدنی رشت بازدید کنید.

هزینه ورودی: رایگان

ساعات بازدید: آزاد

آدرس آبشار دودوزن: گیلان، شهرستان شفت، بلوار کشاورز و ورود به جاده نصیر محله به سیاهمزکی

آبشار دودوزن

جاهای دیدنی رشت در شب

شهرها معمولا به دلیل نورانی بودن و حس و حال آرامش بخش شب جلوه دیگری دارند. اگر به شب گردی علاقه دارید، هنگام سفر و بازدید از مکانهای دیدنی شهر رشت می توانید به فضاهایی که در ادامه معرفی می شوند بروید و ساعاتی از شب را در این جاهای دیدنی و جذاب رشت سپری کنید.

  • میدان شهرداری
  • تالاب عینک
  • رودخانه زرجوب
  • باغ محتشم
  • محله گلسار
  • خیابان علم الهدی، از نقاط گردشگری رشت
  • پارک های رشت، بوستان مفاخر
  • سبزه میدان
  • پارک ملت گردشگری رشت
  • مراکز خرید رشت شامل، مرکز خرید گلسار، مرکز خرید دیلمان، مرکز خرید ایرانیان رشت
  • شهر بازی قصر بازی
  • پیست کارتینگ فرودگاه

جاهای دیدنی رشت برای کودکان

کودکان بخش مهمی از زندگی و زندگی در سفر هستند که باید برای خوشحالی و علاقه مند کردن آن ها شرایط مناسب را فراهم کرد. جاهای دیدنی رشت گیلان برای کودکان معمولا شامل فضای بازی و تفریحی است. جایی که کودک بتواند ساعاتی را به دور از تجربه تاریخی و فضای سبز بگذراند و با دنیای کودکانه خود پیوند دوباره ایجاد کند. جاهای دیدنی رشت یا هر شهر معمولا چون تفریحی یا تاریخی هستند ممکن است از حوصله کودک خارج شود. به همین دلیل سعی کردیم فضاهایی که جاهای دیدنی رشت را که امکان بازی کودک را فراهم می کند را با عنوان جای گردشگری در رشت برای کودکان به شرح زیر مشخص کنیم.

  • پارک جنگلی سراوان
  • شهربازی قصر بازی
  • پارک دانشجوی رشت
  • شهر شادی رشت

جاهای دیدنی رشت در بهار

حس خوش بهار که در تعطیلات نوروز درهم تنیده است، با سفر به رشت و دیدن جاهای دیدنی در نوروز تکمیل می شود. عطر بوی باران، خاک باران خورده و آسمان بعد از باران بهاری تجربه ای است که حتما باید آن را در رشت زیبا امتحان کنید. جاهای دیدنی رشت در عید به دلیل آب و  هوای بهاری بسیار دل انگیز است و می توانید ساعاتی را در بین شکوفه ها و زیبایی های بهار سپری کنید. بازدید از بهترین جاهای دیدنی رشت را بهتر است به فصل بهار که هنوز هوای رشد شرجی نشده است موکول کنید. دیدنیهای رشت در بهار که بخشی از جاهای دیدنی خود رشت هستند به شرح زیر است.

  • باغ محتشم
  • عمارت کلاه فرنگی رشت
  • پارک ملت
  • بقعه دانای علی
  • آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی
  • خانه میرزا کوچک خان جنگلی
  • خیابان علم الهدی
  • بازار بزرگ رشت
  • گوهر رود
  • سبزه میدان
  • مجموعه میدان شهرداری
  • انواع موزه ها مثل موزه پست، موزه گنجینه، موزه رشت
  • مسجد صفی
  • مدرسه شاپور
  • خانه ابریشمی
  • کاروانسرای لات
  • پارک جنگلی سراوان
  • تالاب عینک
  • خانه تاریخی قدیری
  • دریاچه سقالکسار

جاهای دیدنی رشت در تابستان

اماکن دیدنی رشت در تابستان زیاد است. اما، آب و هوای شرجی و بسیار گرم رشت در تابستان ممکن است برای شما کمی آزار دهنده باشد که قبل از سفر بهتر است آگاهی کامل نسبت به شرایط آب و هوایی داشته باشید تا سفری دلپذیر را سپری کنید. مناطق گردشگری رشت گیلان در تابستان تنها به جاهای دیدنی خود رشت محدود نمی شود. بلکه، جاهای دیدنی اطراف رشت نیز وجود دارد که اینجا تنها آن ها را معرفی خواهیم کرد و در مقاله ای مجزا به بررسی آن ها با جزییات بیشتری پرداخته ایم.

  • تالاب عینک، یک دیدنی شهر رشت
  • باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی
  • بازار سرباز رشت
  • رودخانه زرجوب و گوهر رود از بهترین جاهای رشت
  • روستای کلشتر
  • آبشار کچا
  • ییلاق احمد آباد
  • مرداب سراوان
  • دریاچه سقالکسار

جاهای دیدنی رشت در پاییز

مکان های دیدنی رشت در پاییز همچون مناطق گردشی رشت در سایر فصول، دیدنی و زیبا هستند. به خصوص تغییر رنگ برگ ها و پاییز هزار رنگ که جلوه بیشتری به تفریحگاه های رشت می دهد. به طوری که می توان این مکان ها را به عنوان مکان های عاشقانه رشت نیز نام برد. جاذبه دیدنی رشت در پاییز تنها به جاهای دیدنی خود رشت محدود نمی شود. بلکه، دیدنی های شهر رشت و اطراف آن نیز وجود دارد که اینجا تنها آن ها را معرفی خواهیم کرد و در مقاله ای مجزا به بررسی آن ها با جزییات بیشتری خواهیم پرداخت. تفریحگاه رشت در پاییز به شرح زیر است.

  • باغ محتشم
  • جاده اسالم به خلخال
  • ییلاق ماسال
  • روستای معروف اولسبلنگاه
  • قلعه رودخان یکی از جاهای تفریحی رشت
  • دریاچه ویستان
  • ماسوله یکی از جاهای دیدنی رشت
  • جنگل گیسوم بهترین جای دیدنی رشت
  • آبشار دودوزن

جاهای دیدنی رشت در زمستان

رشت زمستان های سردی به خصوص در ماه بهمن دارد. مکان دیدنی رشت در زمستان با توجه به شرایط آب و هوایی می تواند هم به مکان های گردشی رشت که سرپوشیده هستند ختم شود. هم با توجه به سیستم بدن شما می تواند به پیست ها و جاهای گردشی در رشت که برفی است منتهی شود. جاهای دیدنی شهر رشت در زمستان به شرح زیر است. البته، قبل از هر چیز به این  نکته توجه کنید که جاذبه های گردشگری رشت در زمستان ممکن است به دلیل بارش برف مسدود باشد. قبل از هر اقدامی با راهداری تماس بگیری. سپس، دل به جاده بزنید.

  • موزه پست
  • خانه میرزا کوچک خان جنگلی
  • خانه تاریخی قدیری
  • مدرسه شاپور از جاهای دیدنی رشت
  • ساحل گیسوم، بهترین مکان های رشت و اطراف آن
  • جاده سراوان به فومن
  • پارک جنگلی سراوان

سؤالات متداول

جاهای تاریخی رشت کدامند؟

بهترین جاهای تاریخی رشت خانه و آرامگاه میرزا کوچک خان، میدان شهرداری رشت، برج ساعت، موزه پست، باغ محتشم، خانه ابریشمی، مدرسه شاپور، خانه تاریخی قدیری، مسجد صفی، بقعه دانای علی و کاروانسرای لات هستند.

بهترین مکان های تفریحی رشت کدامند؟

از بهترین جاهای تفریحی رشت می توان به میدان شهرداری، سبزه میدان رشت، خیابان علم الهدی، باغ محتشم، پارک مشاهیر، دریاچه سقالکسار، رودخانه زرجوب
شهربازی، تالاب عینک، پارک جنگلی سراوان، دریاچه سراوان، بوستان مفاخر و پارک ملت اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری رایگان رشت کدام هستند؟

جاهای گردشگری رایگان رشت که ارزش دیدن دارند آرامگاه و خانه میرزا کوچک خان جنگلی، میدان شهرداری، برج ساعت، موزه پست، سبزه میدان رشت، باغ محتشم، پارک مشاهیر، خانه ابریشمی، خانه تاریخی قدیری، بازار رشت، تالاب عینک، رصدخانه کوشیار گیلانی، دریاچه سروان، مسجد صفی، بقعه دانای علی، رودخانه زرجوب، بوستان مفاخر، پارک ملت، کاروانسرای لات، چشمه آب شور لاکان و آبشار دودوزن هستند.

بهترین جاذبه های طبیعت گردی رشت کدامند؟

برای طبیعت گردی در رشت می توانید به دریاچه سقالکسار، پارک جنگلی سراوان، دریاچه سراوان، تالاب عینک، چشمه آب شور لاکان و آبشار دودوزن بروید.

۴.۴/۵ - (۱۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×