» استان گیلان » جاذبه های گردشگری رشت » جاهای دیدنی رشت » عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم رشت، بنای چوبی ۲۰۰ ساله قاجاری
عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم
جاهای دیدنی رشت

عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم رشت، بنای چوبی ۲۰۰ ساله قاجاری

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ 14۰1,970

عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم رشت به دوران قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه بر می گردد. که در واقع قدیمی ترین پارک در شهر رشت به حساب می آید. بسیاری از افراد هنگام بازدید از جاهای دیدنی رشت، از این عمارت و باغ نیز دیدن می کنند و از فضای سبز آن لذت می برند. در ادامه این مطلب به بررسی باغ عمارت رشت می پردازیم و همه چیز درباره عمارت کلاه فرنگی رشت را به شما خوانندگان عزیز می گوییم.

اطلاعاتی درباره عمارت کلاه فرنگی در گیلان

عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم رشت، همان طور که از اسمش پیداست، در شهر رشت قرار دارد و با نام‌ های پارک شهر، باغ محتشم، خانه محتشم رشت یا باغ عمارت رشت نیز شناخته می‌ شود. این عمارت، یک ساختمان دیدنی در باغ محتشم رشت است و در ضلع جنوبی آن قرار دارد. مجموعه باغ و عمارت یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی شهر رشت است که روزانه گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری از آن بازدید می کنند. همچنین فضای این باغ و عمارت، برای عکاسی هم بسیار مناسب است؛ خصوصا در فصل بهار که سرسبزبودن طبیعت به اوج خود می رسد یا در پاییز که ریزش برگ درختان منظره فوق‌ العاده‌ ای را فراهم می‌ کند. این باغ و عمارت که متعلق به دوران قاجاریه است، تاریخچه جالبی دارند که در ادامه به تاریخچه و معماری عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم رشت می‌ پردازیم.

معماری و پلان عمارت کلاه فرنگی رشت

این عمارت یک بنای چند ضلعی بوده و به گونه ای ساخته شده که در نگاه اول به نظر میرسد، دارای ۳ طبقه است اما در واقع این عمارت ۴ طبقه دارد. طبقات اول و دوم هر کدام دارای دو اتاق مجزا به همراه پنجره های نورگیر هستند. یکی از ویژگی های عمارت کلاه فرنگی بلندترین و هیجان انگیزترین اتاق این عمارت هشت گوشه، دور تا دور دارای پنجره هایی است که رو به باغ باز می شوند و منظره ی زیبایی را به وجود می آورند. احتمالا برای شما نیز سوال شده که چرا این عمارت، کلاه فرنگی، نام گرفته است. در پاسخ باید بگویم که شباهت زیادی که قسمت فوقانی بنا به کلاه سیلندری دارد، علت نام گذاری آن به این اسم بوده است.شما می توانید عکس عمارت کلاه فرنگی رشت را در زیر مشاهده کنید.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های رشت از اقامت24

عکس عمارت کلاه فرنگی رشت

عمارت کلاه فرنگی از آجر، چوب و گچ ساخته شده و بام آن از جنس سفال خمره ای است. طبقه اول دارای ایوان و طبقه دوم سراسر دارای بالکن چوبی می باشد. به کار بردن نرده های چوبی، سرشیرهای چوبی و ستون های چوبی حاکی از آن است که چقدر چوب در ساخت بناهای گیلانی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. حدود ۲۰۰ سال است که این بنای چوبی توانسته رطوبت زیاد هوای رشت را تحمل کند و سالم بر سر جای خود باقی بماند. این باغ در گذشته بسیار وسیع بوده اما با گسترش روز افزون شهر رشت از وسعت باغ محتشم رشت عمارت کلاه فرنگی کاسته شد. در سالیان گذشته یک شهربازی نیز در این باغ بنا شده که این نیز باعث کاهش وسعت باغ شده است.  

تاریخچه عمارت کلاه فرنگی باغ محتشم رشت

داخل عمارت کلاه فرنگی رشت، در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار ساخته شده است. مالک اولیه باغ محتشم عمارت کلاه فرنگی، اکبرخان بیگلربیگی، یکی از مالکان و حکم‌رانان قدیم گیلان بود که سال ۱۳۰۷ از دنیا رفت. او در زمان حیاتش بسیار به زیبایی و سرسبزی باغ توجه داشت و نهال‌ های بسیاری از درختان باغ، زیر نظر او کاشته شد. پس از مرگ او، باغ به دخترش ارث رسید و سپس این عمارت به مالکیت همسر دخترش، یعنی صادق‌ خان اکبر محتشم‌ الملک رسید. او هم امانت‌ دار خوبی بود و باغ عمارت رشت را گسترش داد؛ اما نه از نظر ابعاد، بلکه از نظر آبادانی.

این باغ در گذشته در منطقه ی کم تردد رشت قرار داشته به همین دلیل محل مناسبی برای سکونت تابستانانه حکمرانان بوده است. این بنا در سال ۱۳۷۴ به مدیریت میراث فرهنگی گیلان می رسد و امروزه در آن به آموزش هنرهای دستی پرداخته می شود. همچنین این بنای تاریخی در ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

محتشم بلافاصله درون باغ را معبرکشی کرد و سپس عمارت باشکوه و چندضلعی به نام عمارت کلاه فرنگی در مرکز آن احداث شد. در سال ۱۳۷۴ این عمارت به مدیریت میراث فرهنگی گیلان واگذار شد و امروزه از آن به‌ عنوان مرکز آموزش هنرهای دستی استفاده می‌ شود. وسعت این باغ در ابتدا به‌ قدری بزرگ بود که گم‌ شدن در آن، اتفاق مشهوری در بین اهالی رشت بود. اما کم‌کم و به مرور زمان، از وسعت باغ به منظور تعریض خیابان‌ های اطراف کم شد.

قدمت عمارت کلاه فرنگی رشت به دوران قاجار بازمی گردد. یکی از نکات مهمی که می توان درباره عمارت کلاه فرنگی گیلان گفت این است که، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این عمارت را در ۲۶ آبان سال ۱۳۷۵با شماره ۱۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساند.

امکانات باغ محتشم رشت

در عمارت کلاه ­فرنگی رشت علاوه بر عمارت تاریخی و مرکز آموزش هنرهای دستی، تفریحات متنوع دیگری همچون زمین های ورزشی، زمین بازی کودکان، وسایل ورزشی، غرفه های خوراکی و صنایع دستی نیز وجود دارد که شما می توانید از آن ها نهایت استفاده را ببرید. همچنین این باغ به امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، نمازخانه، صندلی و آب نما مجهز می باشد.

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی رشت کجاست؟

آدرس عمارت کلاه فرنگی رشت را می توانید در زیر مشاهده کنید:

آدرس: جنوب شهر رشت، خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهر رود

از هر کجای شهر که بخواهید می توانید با تاکسی خود را به این منطقه برسانید.

اطلاعات بازدید

برای بازدید از باغ محتشم رشت شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز اقدام کنید زیرا در عمارت کلاه فرنگی رشت به صورت ۲۴ ساعته بر روی بازدیدکنندگان باز است. شما برای اطلاعات بیشتر می توانید با بخش اطلاعات این عمارت تماس بگیرید.

شماره تلفن: ۰۱۳۳۳۶۶۸۱۰

بهترین زمان بازدید از عمارت کلاه فرنگی و باغ محتشم

زیبایی این باغ به حدی است که می توانیم بازدید از آن را در تمام فصول سال به شما پیشنهاد دهیم. اما از آنجایی که شهر رشت که شهر باران نیز نامیده می شود، در تابستان دارای آب و هوای شرجی و گرم و در زمستان نیز سرد و مرطوب می باشد. بهتر است در این فصل ها کمتر از رشت و جاذبه های آن رشت دیدن کنید. در غیر این صورت باید گرما و باران های آن را به جان بخرید.

بنابراین فصل بهار و پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی رشت یا سایر جاهای دیدنی رشت است. به خصوص در پاییز رنگ نارنجی که در طبیعت موج می زند، می تواند خاطره تکرار نشدنی برای شما رقم بزند. لازم است بدانید که این باغ به صورت ۲۴ ساعته برای بازدید و قدم زدن مردم باز می باشد و هر وقت از شبانه روز که علاقه داشته باشید می توانید از آنجا دیدن کنید.

باغ محتشم رشت همان پارک شهر رشت

جاهای دیدنی نزدیک

یکی از اتفاقات خوشایند هنگام سفر این است که جاهای دیدنی و تفریحی یک شهر در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته باشند تا هنگام بازدید بتوانیم در زمان و هزینه رفت و آمد خود صرفه جویی کنیم و با رفتن به یک منطقه از چندین جا دیدن کنیم. خوشبختانه در نزدیکی عمارت کلاه فرنگی در شهر رشت، جاهای دیدنی دیگری همچون خانه میرزا کوچک خان، موزه مردم شناسی رشت، خانه تاریخی ترابی، آرامگاه میرزا کوچک خان، بازار سنتی یا بازار بزرگ رشت، سبزه میدان، خانه آوانسیان رشت، موزه میراث روستایی گیلان، حمام حاجی، میدان شهرداری، کتابخانه ملی رشت، مسجد صفی و حمام حاجی قرار گرفته اند. پس شما می توانید در صورت بازدید از عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم از این جاذبه های دیدنی شهر رشت نیز دیدن به عمل آورید.

هتل های نزدیک

اگر هنگام سفر بتوانید در نزدیکی جاهای دیدنی و مراکز تفریحی آن شهر اقامت کنید از امتیازاتی است که باعث کاهش هزینه حمل و نقل و صرفه جویی در زمان می شود. هتل هایی که در نزدیکی باغ محتشم قرار گرفته اند عبارت اند از: هتل کادوس رشت، هتل اردیبهشت، هتل شبستان و هتل آپارتمان صبوری. برای رزرو هتل های رشت با بهترین قیمت می توانید به اقامت ۲۴ اعتماد کنید.

سؤالات متداول

[toggle title=”عمارت کلاه فرنگی رشت کجاست؟” state=”close”]خیابان حافظ در جنوب شهر رشت، کنار رودخانه گوهر رود[/toggle]

[toggle title=”چه زمانی می توان از عمارت کلاه فرنگی باغ محتشم رشت بازدید کرد؟” state=”close”]بازدید همه روزه به شکل ۲۴ ساعته امکان پذیر است.[/toggle]

[toggle title=”چه امکاناتی در باغ محتشم رشت در نظر گرفته شده است؟” state=”close”]علاوه بر این عمارت تاریخی، زمین ورزشی، زمین بازی مخصوص کودکان، وسایل ورزشی، غرفه خوراکی و صنایع دستی در نظر گرفته اند.[/toggle]

[toggle title=”چه فصلی از سال زمان بهتری برای بازدید است؟” state=”close”]فصل بهار و پاییز بهترین موقع برای بازدید است.[/toggle]

۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×