بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان گیلان » جاذبه های گردشگری رشت » جاهای دیدنی رشت » آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی | تصویر قاتل سردار جنگل
مقبره میرزا کوچک خان جنگلی در رشت
جاهای دیدنی رشت

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی | تصویر قاتل سردار جنگل

۷ آذر ۱۴۰۱ 22۰2,215

آرامگاه یا مقبره میرزا کوچک خان جنگلی یکی از مکان های تاریخ معاصر و جاهای دیدنی شهر رشت است. رشت یکی از بهترین شهرهای استان گیلان برای جذب توریست است. در طول سال رشت مقصد مسافران بیشماری است که معمولا به گشت و گذار در میدان شهرداری و بازار بزرگ می پردازند.  از این رو بازدید از آرامگاه خالی از لطف نیست. اهمیت آرامگاه وی از آن روست که میرزا کوچک خان جنگی یک از مبارزان ملی گرای نهضت مشروطه بود که جنبش جنگل را رهبری می کرد و به سردار جنگل مشهور شد. هنوز هم با گذشت یک قرن از درگذشت میرزا، مردم ایران به کوچک جنگی ارادت دارند.

آرامگاه میرزا کوچک خان کجاست؟

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، در جنوب شهر رشت و در محله سلیمان داراب قرار دارد. این آرامگاه در میان قبرستان اصلی سلیمان داراب یا همان قبرستان اصلی رشت واقع شده است.

آدرس آرامگاه میرزا کوچک خان: استان گیلان، شهرستان رشت، محله سلیمان داراب، خیابان استاد سرا، کوچه شهید هاشم ستوده، قبرستان سلیمان داراب

بنر دسکتاپ رزرو هتل های رشت از اقامت24

مقبره میرزا کوچک خان

میرزا کوچک خان کیست؟

میرزا یونس استاد سرایی ملقب به میرزا کوچک خان جنگلی، یکی از مبارزان ملی گرای نهضت مشروطه است که جنبش جنگل را به راه انداخت و به سردار جنگل معروف گردید. میرزا کوچک خان در سال ۱۲۷۵ شمسی در محله استاد سرای رشت به دنیا آمد. علت کنیه میرزا کوچک خان به این دلیل است که پدرش به میرزای بزرگ شهرت داشت و او را میرزای کوچک خطاب می کردند و به این نام مشهور گردید. وی با کمک آزادی خواهان ملی گرای نهضت مشروطه رشت جنبش جنگل را برپا کرد. اما پس از چندی با خیانت برخی از یارانش مواجه شد که باعث نابودی جنبش جنگل گردید.

میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان فدایی جنگل

میرزا کوچک خان پس از خیانت برخی از یارانش، به سمت خلخال حرکت کرد تا بتواند قوای جدیدی را فرام سازد اما در برف و بوران خلخال گیر کرد و جان خود را از دست داد. با درگذشت میرزا کوچک خان نهضت جنگل در پاییز ۱۳۰۰ شمسی به پایان رسید. پس از مدتی جسد یخ زده میرزا کوچک خان توسط آقا سید نصرالله گیلوانی پیدا و به رشت منتقل گشت.

اما سر میرزا کوچک خان توسط رضا اسکستانی مزدور شوروی از جسد وی جدا شد و به تهران منتقل گردید و در قبرستان حسن آباد تهران به صورت ناشناس دفن و پس از چندی توسط یاران وفادار میرزا، شناسایی و به رشت انتقال یافت.  در سال ۱۳۴۸ شمسی بر سر مزار او مقبره ای ساخته شد.

رضا اسکستانی

معماری آرامگاه میرزا کوچک خان

طرح کنونی آرامگاه میرزا کوچک خان بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۰ شمسی توسط دفتر فنی حفاظت آثار باستانی گیلان تنظیم و اجرا شد. این طرح برگرفته از معمار اسلامی گیلانی است. آرامگاه میرزا کوچک خان یکی از جاهای دیدنی شهر رشت محسوب می شود. معماری این آرامگاه به صورت یک هشت ضلعی است که مساحت ۴۰ متر مربع را در بر می گیرد.

بنای آرامگاه میرزا کوچک خان از آجر، کاشی، سفال و چوب ساخته شده است که حس بومی بودن و تناسب معماری با شرایط جوی آب وهوا را در بر می گیرد. دور تا دور آرامگاه میرزا کوچک خان ۸ ستون با سرستون های چوبی و ستنی قرار دارد که بسیار مقاوم هستند. همچنین وجود درختان کهنسال در در اطراف آرامگاه سبب شده است تا یادآور جنگل و میرزا کوچک خان باشد.

آرامگاه میرزا کوچک خان

 اطلاعات بازدید

همه روزه و در همه ساعات شبانه روز می توانید بازدید داشته باشید. بازدید از آرامگاه رایگان است. با اتوبوس و یا سواری می توانید خود را به آرامگاه برسانید مسیر بسیار ساده و سر راست است.

جاهای دیدنی نزدیک

زمانی که بازدید و زیارت اهل قبور تمام شد می توانید به مکان های تاریخی، تفریحی و فرهنگی نزدیک به آرامگاه مراجعه کنید. از جمله این جاذبه ها می توان به:

قبرستان سلیمان داراب (در این قبرستان قبور یاران میرزا کوچک خان و مزار شاعر بند آوازه گیلانی، شیون فومنی وجود دارد)، عمارت کلاه فرنگی رشت، پارک سمیه، باغ محتشم، آرامگاه هوشنگ ابتهاج، ارمنی باغ، عمارت میرزا عبدالوهاب خان،کتابخانه عمومی میرزا کوچک،سیاه درویشان، گوهر رود، موزه انسان شناسی رشت، خانه میرزا کوچک خان جنگلی اشاره کرد.

هتل های نزدیک

شما برای دسترسی بهتر به آرامگاه میرزا کوچک خان و اینکه اقامت راحتی در شهر رشت داشته باشید می توانید به هتل های زیر مراجعه کنید:

هتل کادوس بزرگ رشت، هتل شبستان رشت، هتل غدیر رشت، هتل آپارتمان صبوری رشت

اقامت ۲۴ در تمامی طول سال برای رزرو هتل های رشت ‏بالاترین میزان تخفیف را در نظر گرفته است تا تجربه ای خوش برای شما عزیزان را رقم بزند.‏

۴/۵ - (۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×