» جاذبه های گردشگری اردبیل » دریاچه سوها اردبیل؛ بهشتی در بین کوه و دره + اطلاعات بازدید
دریاچه سوها اردبیل
جاذبه های گردشگری اردبیل

دریاچه سوها اردبیل؛ بهشتی در بین کوه و دره + اطلاعات بازدید

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 0۰218

اردبیل یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران محسوب می‌شود. کافی‌ست تنها یک مرتبه راهی این شهر زیبا و منحصر به فرد شوید، آن وقت است که تا سال‌های سال، خاطرات آن را با خود همراه دارید و همواره منتظر فرصتی هستید که مجددا خودتان را به طبیعت زیبا، فرهنگ غنی و مردم مهمان‌نواز و خوشروی این شهر برسانید. حتما می‌دانید که این منطقه با جاذبه‌های گردشگری دیدنی آن شناخته شده است. یکی از جاهای دیدنی اردبیل و مقاصد بکر آن، دریاچه سوها نام دارد. دریاچه‌ای در دل طبیعت سرسبز با مناظر چشم‌نواز که دل هر بیننده‌ و گردشگری را می‌لرزاند.

در‌حقیقت، دریاچه سوها آبگیری نه‌چندان بزرگ است که به‌واسطه جمع شدن آب در پشت سدی کوچک ایجاد شده است. این دریاچه محل تامین آب یک روستا با نام سوها است. مردم محلی این منطقه، دریاچه را با نام سوا می‌شناسند که اطراف آن، گل‌های بابونه وحشی می‌رویند.

دریاچه سوها اردبیل، بهترین گزینه و مقصدی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به طبیعت و عکاسان حیات‌وحش به‌شمار می‌رود. اگر قصد دارید تا تجربه یک سفر به‌یاد‌ماندنی را در کنار خانواده یا دوستان داشته باشید، این منطقه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های اردبیل از اقامت24

فهرست این مطلب

دریاچه سوها کجاست؟

دریاچه سوها اردبیل در ۳۵ کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.

آدرس دریاچه سوها اردبیل: شهرستان اردبیل، جاده آبی بیگلو، جاده دریاچه سوها

چگونه به دریاچه سوها برویم؟

بسیاری از افراد برای رفتن به این منطقه، دچار مشکل می‌شوند و از خود می‌پرسند، چگونه به دریاچه سوها برویم؟ با‌توجه به اینکه فاصله دریاچه سوها از اردبیل کمی زیاد است، پیدا کردن آن سخت‌تر خواهد شد. البته پیدا کردن این طبیعت بکر با ‌کمک نشان جاده‌ها بسیار راحت می‌شود.

اگر نتوانستید با این نشانی‌ها این دریاچه را پیدا کنید، می‌توانید از نقشه دریاچه سوها کمک بگیرید. دسترسی به این منطقه از‌طریق مسیر مواصلاتی اردبیل به سمت بریس، ایجاد شده است. بعد از این جاده و رسیدن به نیارق، از تابلو‌ها کمک بگیرید. باید به سمت شهرستان نمین حرکت کرده و سپس از مسیر خاکی به دریاچه برسید.

جاده منتهی به دریاچه سوها در اردبیل

نقشه دریاچه سوها

کلیپ دریاچه سوها

دریاچه سوها به لاتون

آبشار لاتون یکی‌دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که در دسته بلندترین آبشارهای ایران قرار می‌گیرد. بسیاری از طبیعت‌گردان و افرادی که برای دیدن مناظر زیبای این منطقه سفر می‌کنند، خود را از دیدن تصویر خارق‌العاده آبشار لاتون محروم نمی‌کنند. تعداد قابل‌توجهی از این افراد دریاچه سوها اردبیل را به‌عنوان نقطه آغاز برای دیدن لاتون، معرفی می‌کنند.

 مسیر دریاچه سوها به لاتون، مسیری صعب‌العبور و سخت خواهد بود که نیازمند آمادگی جسمانی است. اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید، باید این نکته را در‌نظر بگیرید.

فاصله شهر و جاذبه های مهم تا دریاچه سوها

برای اینکه بتوانید برای دیدن این منطقه برنامه‌ریزی کنید، باید ابتدا مسیر‌ها و فاصله این دریاچه را از مناطق مختلف، مشخص کنید. مسیر دریاچه سوها از اردبیل می‌تواند کمی پیچیده‌تر باشد؛ بنابراین باید در‌هنگام پیمودن مسیر به تابلو‌ها و آدرس دقت کنید.

  • فاصله دریاچه سوها از اردبیل حدود ۴۰ کیلومتر
  • فاصله دریاچه سوها تا جنگل فندقلو حدود ۳۵ کیلومتر
  • فاصله دریاچه سوها تا آستارا حدود ۸۸ کیلومتر
  • فاصله سرعین تا دریاچه سوها حدود ۶۹ کیلومتر
  • مسافت تبریز تا دریاچه سوها حدود ۲۵۶ کیلومتر
  • فاصله نمین تا دریاچه سوها حدود ۳۵ کیلومتر
  • فاصله گردنه حیران تا دریاچه سوها حدود ۵۲ کیلومتر

غروب آفتاب در دریاچه سوها اردبیل

آب و هوای دریاچه سوها اردبیل

در‌حالت‌کلی، دریاچه سوها اردبیل آب‌و‌هوای متنوعی دارد. آب‌و‌هوای این منطقه تحت‌تاثیر فصل‌ها و متناسب با آن‌ها، تغییر می‌کند.

دریاچه سوها در بهار

بسیاری از افراد، فصل بهار را برای سفر انتخاب می‌کنند. آب‌و‌هوای دریاچه سوها در بهار، سرد و کوهستانی است. این امر موجب شده است تا توجه بسیاری از گردشگران به این منطقه جلب شود.

دریاچه سوها در فصل بهار سرسبز و فوق العاده زیبا

دریاچه سوها در تابستان

در تابستان که گرم‌ترین فصل سال است، بسیاری از گردشگران به‌دنبال مقصدی جذاب با آب‌و‌هوای به‌نسبت خنک هستند. دریاچه سوها در تابستان، می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای این افراد باشد؛ چراکه در این زمان از سال آب‌و‌هوایی سرد و کوهستانی دارد. همچنین مناظر آن مه‌آلود می‌شوند.

دریاچه سوها اردبیل در فصل تابستان نسبتا خنک

دریاچه سوها در پاییز

با‌توجه به اینکه اردبیل منطقه‌ای است با آب‌و‌هوای سرد و خنک، نمی‌توان انتظار چندانی داشت. با سرد‌تر شدن هوا، این منطقه بسیار سرد خواهد شد. ممکن است رفتن به دریاچه سوها در پاییز، کمی مشکل‌ساز باشد.

دریاچه سوها اردبیل در فصل پاییز

دریاچه سوها در زمستان

بدون‌شک، رفتن به دریاچه سوها در زمستان امری غیر‌ممکن است. هنگام زمستان این منطقه به‌قدری سرد می‌شود که تحمل آن بسیار سخت خواهد شد. در این زمان، حتی نمی‌توانید از مناظر چشم‌نواز این منطقه لذت ببرید.

دریاچه سوها در زمستان

بهترین زمان سفر به دریاچه سوها

هر‌کدام از مقاصد گردشگری، در محدوده زمانی مشخص می‌توانند تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما ایجاد کنند. این امر درباره دریاچه سوها اردبیل نیز صدق می‌کند. برای اینکه بتوانید در هوای پاکیزه این منطقه نفس بکشید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید، بهتر است در ۶ ماه اول سال به این منطقه سفر کنید.

با گذشتن از تابستان و شروع سرما، رسیدن به این دریاچه سخت خواهد شد. با‌وجود‌اینکه دیدن منظره پوشیده از برف دریاچه سوها خالی از لطف نیست؛ اما ممکن است برای رسیدن به این محدوده دچار مشکل شوید.

جاده های دریاچه سوها

امکانات رفاهی دریاچه سوها در اردبیل

در‌سال‌های گذشته، امکانات رفاهی این منطقه به‌طور چشمگیری ارتقاء یافته است. در‌ابتدا هیچ‌کدام از امکانات امروزی برای این منطقه وجود نداشت؛ اما اکنون دسترسی به آب شرب، سرویس بهداشتی و آنتن‌دهی مناسب ایجاد شده است.

امکان تهیه مواد‌غذایی مورد‌نیاز یا صنایع‌دستی از این منطقه وجود دارد. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنید و بدانید، ضعف امکانات رفاهی است چون نمی‌توان اقامتگاه‌های متعددی را در این محدوده پیدا کرد.

تفریحات دریاچه سوهای اردبیل

پیدا کردن یک سرگرمی در این منطقه می‌تواند تجربه شما را از سفر به سوهای اردبیل، بسیار هیجان‌انگیز‌تر کند. در‌ادمه تفریحات جذاب این منطقه را معرفی خواهیم کرد.

قایقرانی

با‌توجه به اینکه آب این دریاچه آرام است، بهترین گزینه، قایقرانی خواهد بود. بدون‌شک قایق‌سواری در این منطقه زیبا و چشم‌نواز، برای همیشه در خاطرات شما ثبت می‌شود.

عکاسی

تفاوتی ندارد که به عکاسی از طبیعت علاقه دارید یا نه، هنگامی که به دریاچه سوها اردبیل سفر می‌کنید، یک دوربین همراه خود داشته باشید. با این کار از ثبت تصاویر دل‌انگیز لذت خواهید برد.

کمپینگ

در اطراف این دریاچه، امکان کمپ زدن و اتراق کردن وجود دارد. بسیاری از گردشگران با اتراق در اطراف سوها، از تصاویر شگفت‌انگیز آن در طول شبانه‌روز، لذت می‌برند.

ماهیگیری دریاچه سوها

نکته‌ای که درباره این دریاچه وجود دارد، امکان ماهیگیری است. آب سوها راکد است که برای شنا یا آیاتی مناسب نیست؛ اما امکان ماهیگیری را ایجاد کرده است.

سوها زیست‌گاه ماهی غزل‌آلای رنگین‌کمان محسوب می‌شود که یک ماهی فوق‌العاده خوشمزه است. البته ماهیگیری دریاچه سوها آسان نخواهد بود؛ چراکه در زمان تخم‌ریزی از صید آن‌ها جلوگیری می‌شود.

زیبایی و طبیعت دریاچه سوها

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه سوها

دریاچه سوها در نزدیکی شهر اردبیل واقع شده است؛ بنابراین می‌توانید در‌کنار بازدید از این دریاچه، از سایر جاهای دیدنی اردبیل هم دیدن کنید.

آبشار لاتون

آبشار لاتون یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه است. شما می‌توانید با قدم زدن در طبیعتی بکر، از یکی از بلند‌ترین آبشار‌های ایران هم دیدن کنید.

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو یکی از زیبا‌ترین جاهای دیدنی اردبیل و همچنین ایران، به‌شمار می‌رود. اگر به طبیعت‌گردی یا گذراندن زمان در طبیعت علاقه دارید، این منطقه به شما پیشنهاد می‌شود. می‌توانید در هوای پاکیزه فندقلو جانی تازه بگیرید و روح خود را جلا ببخشید.

قله اسپیناس

قله اسپیناس در نزدیکی شهر آستارا واقع شده است که آبشار لاتون هم از آن سرچشمه می‌گیرد. یکی از جاذبه‌های این قله، قلعه شیندان است که بر روی آن و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان ساخته شده است. با قدم گذاشتن در مسیر این قله، با منطقه‌ای سرسبز و زیبا رو‌به‌رو خواهید شد.

روستای کوته کومه

روستای کوته کومه یکی‌دیگر از جاهای دیدنی و نزدیک به دریاچه سوها اردبیل است. این روستا در فاصله‌ای ۹ کیلومتری از آبشار لاتون واقع شده است که گردشگران می‌توانند در این منطقه با زندگی فوق‌العاده جذاب روستایی ارتباط بگیرند.

دریاچه شورابیل

این دریاچه یکی ‌دیگر از دریاچه‌های اردبیل است که به‌عنوان تنها دریاچه طبیعی، قدمتی طولانی دارد. در این منطقه امکانات تفریحی و گردشگری متنوعی برای مسافران در‌نظر گرفته شده است. آب این دریاچه در‌گذشته، برخلاف دریاچه سوها، خواص درمانی داشت؛ اما امروزه خاصیت درمانی خود را از‌دست داده است.

دشت مغان

در نزدیکی اردبیل جلگه‌ای پهناور واقع شده است که دشت مغان نام دارد. این منطقه یکی از بهترین دشت های ایران است که با نام منطقه همیشه بهار ایران شناخته می‌شود. این امر نشان‌دهنده طبیعت سر‌سبز و فوق‌العاده زیبای آن است.

گردنه حیران

گردنه حیران یکی از دیدنی‌های منطقه آستارا به‌شمار می‌رود که به‌عنوان یک مسیر ارتباطی میان آستارا و اردبیل شناخته می‌شود. این منطقه در بیشتر اوقات سال، از مه و ابر پوشیده شده که نام حیران هم با‌توجه به این مورد انتخاب شده است.

دریاچه سوها اردبیل از بالا

بهترین هتل ها برای اقامت در سوها

به‌طور کلی، نمی‌توان انتظار بالایی از این منطقه برای امکانات اقامتی داشت. بسیاری از گردشگران هم در اطراف دریاچه سوها چادر زده و استراحت می‌کنند. اگر شرایط چادر زدن و کمپینگ را ندارید، برای اینکه در این سفر احساس ناراحتی نکنید، می‌توانید در هتل اردبیل اقامت داشته باشید. می‌توانید با جستجو در میان هتل‌های اردبیل، هتلی را در نزدیکی دریاچه سوها اردبیل پیدا کنید.

جمع بندی

دریاچه سوها اردبیل یکی از جاذبه‌های گردشگری اردبیل است که می‌تواند بهترین گزینه برای از‌بین‌بردن خستگی شما باشد. در این منطقه می‌توانید روح خود را تازه کرده و از بودن در طبیعت لذت ببرید. در این مطلب به سوالات دریاچه سوها کجاست و چگونه به دریاچه سوها برویم؟ پاسخ دادیم.

سؤالات متداول

می‌توانیم شب را در کنار دریاچه سوها بمانیم؟

بله خیلی از گردشگران در کنار دریاچه چادر می زنند اما نباید انتظار خاصی از امکانات رفاهی داشت.

آیا می توان در دریاچه سوها ماهیگیری کرد؟

بله، شما می‌توانید از قایقرانی و ماهیگیری در سوها لذت ببرید. ‏

بهترین موقع بازدید و سفر در تور دریاچه سوها اردبیل چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به این منطقه، ۶ ماه اول سال است؛ چراکه می‌توانید از طبیعت چشم‌نواز آن ‏دیدن کنید. ‏

از سرعین تا دریاچه سوها اردبیل چند کیلومتر راه است؟

منطقه سرعین از دریاچه سوها اردبیل، حدود ۶۹ کیلو‌متر فاصله دارد. ‏

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×