» جاذبه های گردشگری مازندران » جاذبه های گردشگری ساری » جاهای دیدنی ساری | لیست کامل جاذبه های تاریخی و طبیعی ساری
جاهای دیدنی ساری
جاذبه های گردشگری ساری

جاهای دیدنی ساری | لیست کامل جاذبه های تاریخی و طبیعی ساری

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ 26۰3,506

ساری به عنوان مرکز استان مازندران یکی از پرجمعیت ترین شهرهای شمالی ایران است. این شهر زیبا بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و به دلیل نزدیکی به دریا و کوه دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. از زیبایی جاهای دیدنی ساری هر چقدر تعریف کنیم، کم است. این شهر علاوه بر جاذبه های طبیعی دارای جاذبه های تاریخی نیز می باشد که در سفر خود به ساری حتما از آن ها دیدن کنید. همراه ما باشید تا در این مقاله، به معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی ساری بپردازیم.

نگاهی به شهر ساری

شهر ساری در کوهپایه های رشته کوه البرز واقع شده است به همین دلیل آب و هوای شهر در فصل تابستان معتدل و مرطوب و در زمستان نسبتا سرد و نمناک است. ساری دارای دریا، کوه و جنگل می باشد و نسبت به سایر شهرهای شمالی آب و هوای معتدل و ملایم تری دارد. 

جالب است بدانید که ساری اولین شهری است که راه آهن سراسری ایران از آن عبور کرده و به عنوان اولین تولیدکننده کاغذ در خاورمیانه نیز از آن یاد می شود. به اهالی این شهر ساروی می گویند که به گویشی به نام ساروی که یکی از گویش های مازندرانی است، سخن می گویند. 

بنر دسکتاپ رزرو هتل های ساری از اقامت24

ساری از گذشته تاکنون یکی از شهرهای مهم شمالی به حساب می آمده و ابزارها و ظروف کشف شده از این شهر مربوط به ۶۰۰۰ سال پیش است که نشان از قدمت طولانی ساری دارد. در زمان سلطنت آقا محمدخان قاجار این شهر به عنوان پایتخت ایران معرفی شد. اما روند پیشرفت ساری بیشتر در زمان پهلوی اتفاق افتاد و پس از آن این روند ادامه پیدا کرد تا امروزه ساری یکی از مهم ترین مراکز و قطب های گردشگری ایران به حساب می آید.

جاذبه های طبیعی در جاهای دیدنی ساری

جاهای دیدنی ساری، جاذبه های تاریخی

هم اکنون که آشنایی اولیه و کلی با ساری پیدا کردید، به بررسی جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر می پردازیم.

موزه کلبادی ساری

قدمت خانه کلبادی ساری که از سال ۱۳۸۸ به موزه مردم شناسی تبدیل شده است به دوران قاجار بازمی گردد. در زمان قاجار شخصی به نام سردار جلیلی که یکی از فرماندهان ارتش بود، دستور ساخت یک عمارت برای فرزند بزرگش به نام امیر نصرت داد. اما امیر نصرت در جوانی فوت می کند. به همین دلیل این خانه به فرزند دیگر به نام منوچهر کلبادی رسید. منوچهر کلبادی نیز در سال ۱۳۶۲ فوت کرد. در سال ۱۳۷۰ این خانه به مالکیت سازمان میراث فرهنگی کشور درآمد و پس از بازسازی در سال ۱۳۸۸ به عنوان موزه مردم شناسی به فعالیت خود ادامه داد.

مصالح به کار رفته در خانه کلبادی چوب، آجر و سفال است. سبک معماری، شیشه های رنگی، ارسی کاری ها و گچ بری های آن مانند سبک معماری قاجار است و دارای دو بخش اندرونی و بیرونی می باشد. در این موزه آثاری با قدمت ۷۰۰۰ سال دیده می شود که جنس آن ها فلز، سفال، شیشه و سنگ است. موزه کلبادی در محله آب انبار نو واقع شده است.

آدرس: ساری، محله آب انبار نو.

موزه کلبادی|جاهای تاریخی ساری

عمارت فاضلی

عمارت فاضلی در محله آب انبار نو قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی ساری می باشد. این خانه متعلق به خاندان فاضلی بوده است که در دوران قاجار و پهلوی ساخته شده و اکنون به یکی از مراکز گردشگری تبدیل شده است. به نظر می رسد، صاحب این عمارت معلم بوده است. عمارت فاضلی دارای دو قسمت می باشد که بخش اصلی آن سه طبقه به همراه زیرزمین است و در دوران قاجار ساخته شده اما ساختمان های دو طبقه ای که در سمت شرق و غرب عمارت اصلی هستند، در زمان پهلوی اول ساخته شده اند. این بنا که از لحاظ تاریخی و فرهنگی اهمیت زیادی دارد، نمایی آجری با سقف سفالی دارد. 

آدرس: ساری، محله آب انبار نو.

عمارت فاضلی|جاهای دیدنی ساری

میدان ساعت

احتمالا هنگام سفر به ساری نام این میدان به گوشتان خورده باشد. هر شهری یک نماد یا محله ای معروف دارد، که دیگران آن را می شناسند. برج ساعت، نماد ساری می باشد که از سال ۱۳۵۵ در میدان دیده می شود. این برج به رنگ سفید با خطوط قرمز است و با تغییر ساعت، ناقوس آن به تعداد رقم های ساعت به صدا در می آید. در سال ۱۳۸۰ صدای ساعت را قطع کردند.

آدرس: ساری، خیابان جمهوری، میدان ساعت.

برج ساعت در شهر ساری

برج رسکت

یکی از جاهای دیدنی ساری که قدمت تاریخی دارد، برج رسکت است. البته این برج داخل ساری نیست و در فاصله ۴۰ کیلومتری از این شهر قرار گرفته است و قدمت آن به پنجم هجری بازمی گردد. درون برج رسکت یکی از شاهان خاندان باوندیان دفن شده است. باوندیان یکی از شاهان مازندران در ۷۰۰ سال پیش بوده است.

البته برای دلیل ایجاد این برج، روایت دیگری نیز وجود دارد. طبق این روایت در سالیان دور، یک شهاب سنگ در این منطقه به زمین برخورد کرده و برج رسکت را به عنوان نمادی از این اتفاق ساخته اند. برج رسکت از مقرنس کاری های جالبی برخوردار است و تعدادی کتیبه با خط کوفی در آن وجود دارد. این برج ۱۹ متر ارتفاع دارد و بارها مورد مرمت قرار گرفته است. همچنین این برج در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: ۴۰ کیلومتری جنوب غربی ساری.

برج رسکت| جاهای دیدنی ساری

برج سلطان زین العابدین

در زمان حکومت آق‌قویونلو‌ها در ساری، فرد سرشناسی به نام زین العابدین مرعشی در ساری زندگی می کرد. بعد از مرگ وی، حاکم وقت یک برج بلند به ارتفاع ۲۰ متر برای مزار او ساخت. به همین دلیل به آن برج سلطان زین العابدین می گویند. این برج که یکی از جاهای دیدنی ساری به حساب می آید، در فهرست بناهای تاریخی ایران به ثبت رسیده است. نمای این برج با کاشیکاری و کتیبه های قدیمی تزیین شده و فاصله کمی با میدان ساعت دارد. بهتر است بدانید که امکان بازدید از داخل برج فراهم نیست و فقط می توانید از بیرون آن را مشاهده کنید.

آدرس: ساری، خیابان جمهوری، کوچه میرمشهد.

برج زین العابدین|دیدنی های ساری

حمام وزیری ساری

یکی از جاهای دیدنی ساری، حمام وزیری می باشد. قدمت این حمام نیز به دوران قاجار بازمی گردد اما امروزه به عنوان موزه از آن یاد می کنند. حمام وزیری دارای بخش های مختلفی همچون ورودی، خزینه آب سرد و گرم، گرمخانه است. برای آشنایی بیشتر مردم با سبک زندگی گذشتگان، در این حمام پوشاک دوران قاجار، لوازم شست و شوی قدیمی و برخی از لوازم مورد نیاز مردم در گذشته ها به نمایش گذاشته شده است. 

آدرس: ساری، خیابان انقلاب، کوچه آب انبار نو.

حمام تاریخی وزیری در ساری

امامزاده یحیی ساری

ساری امامزاده های زیادی دارد که یکی از آن ها امامزاده یحیی می باشد. قدمت بنای تاریخی امامزاده به قرن نهم هجری قمری بازمی گردد. این بنا دارای گنبدی مخروطی شکل است که در طول تاریخ بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و الان در وضعیت مناسبی قرار دارد. داخل بارگاه درب ها و پنجره های چوبی و منبت کاری های زیبایی به چشم میخورد. داخل بارگاه یک صندوق منبت کاری شده، می بینید که یک کتیبه روی آن قرار دارد؛ بر اساس نوشته های حک شده روی کتیبه، امامزاده یحیی در کنار حسین و سکینه از فرزندان امام کاظم (ع) قرار دارد.

آدرس: ساری، میدان ساعت، خیابان جمهوری.

امامزاده یحیی ساری

جاهای دیدنی ساری، جاذبه های طبیعی

پناهگاه حیات وحش دشت ناز

یکی از جاهای دیدنی ساری، منطقه حفاظت شده دشت ناز است. این منطقه حدود ۵۵ هکتار مساحت دارد و در ۲۹ کیلومتری شمال شرقی ساری واقع شده است. اگر علاقه زیادی به حیات وحش دارید حتما از دشت ناز دیدن کنید. علاوه بر گونه های جانوری، گونه های گیاهی متنوعی در این منطقه یافت می شود. دشت ناز محل تکثیر گوزن زرد ایرانی می باشد. علاوه بر آن گونه های جانوری دیگری همچون مارال، گربه جنگلی، شوکا، قرقاول به همراه ۴۴۷ گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد. گردشگران تنها با مجوز سازمان محیط زیست می توانند از دشت ناز دیدن کنند.

آدرس: جاده اصلی ساری به گهرباران، ۲۹ کیلومتری شمال شرقی ساری.

منطقه دشت ناز ساری

دریاچه الندان

یکی از دریاچه های موجود در ساری که در دسته آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، دریاچه الندان نام دارد. تفاوت جالب دریاچه الندان با سایر دریاچه ها در نحوه تامین آب آن است. چرا که هیچ رودخانه ای به الندان نمی ریزد و آب آن تنها به وسیله بارش باران تامین می شود. این دریاچه حدود ۱۷ هکتار مساحت دارد و در روزهای بارندگی مساحت آن به ۳۰ هکتار هم می رسد. آب این دریاچه بسیار تمیز بوده و اطراف آن پر است از درختان و گیاهان سرسبز که زیبایی منطقه را دوچندان کرده اند. در دریاچه الندان قایق های پدالی و موتوری وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. 

آدرس: چهاردانگه شهرستان ساری، منطقه جنگلی پله الندان، روستای ازنی.

دریاچه الندان|دیدنی های ساری

چشمه باداب سورت

یکی از جاهای دیدنی ساری که از جذابیت خاصی برخوردار است، چشمه باداب سورت می باشد. باداب سورت با سایر چشمه هایی که تاکنون دیده اید تفاوت دارد. چرا که این چشمه ها به صورت پلکانی قرار گرفته اند و علاوه بر زیبایی دارای خاصیت درمانی نیز هستند. در این منطقه چندین چشمه با آب های متفاوت از نظر رنگ، بو، مزه و حجم آب وجود دارد. باداب سورت به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آدرس: چهاردانگه شهرستان ساری، دهستان پشت کوه، روستای سورت، بین روستای اروست و مال خواست.

چشمه باداب سورت|دیدنی های ساری

دریاچه چورت

چورت نام دریاچه ای است که به وسیله جنگلی انبوه محاصره شده است. دریاچه چورت حدود ۲.۵ هکتار مساحت دارد و بر اثر زلزله ای که در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی رخ داد، به وجود آمده است. به دلیل قرار گرفتن دریاچه در ارتفاع ۱۰۰۰ متری بالاتر از سطح دریای خزر، آب و هوای این منطقه خنک می باشد. دریاچه چورت در چهاردانگه ساری قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از دل جنگل عبور کنید. بعد از ۲ ساعت پیاده روی، منظره شگفت انگیزی را روبروی خود خواهید دید. البته می توانید این مسافت را با ماشین نیز طی کنید. لازم به ذکر است، مردم محلی به آن دریاچه میانشه می گویند اما به دلیل نزدیکی به روستای چورت، به این نام خوانده می شود.

آدرس: چهاردانگه شهرستان ساری، فاصله ۱۰ کیلومتری روستای چورت، بین ساری و کیاسر.

دریاچه چورت ساری

تالاب حمید آباد 

چشمانتان را ببندید، تصور کنید درون قایقی نشسته اید و با دست، گل های نیلوفر آبی را لمس می کنید. چه منظره ای زیباتر از این وجود دارد؟ تالاب حمید آباد محل زندگی نیلوفرهای آبی و یکی از بکرترین نقاط ساری می باشد. جالب است بدانید این تالاب قدمتی ۵۰۰ ساله دارد و به دوران حکومت شاه عباس دوم صفوی بازمی گردد. وی دستور ساخت این تالاب را به منظور تامین آب آشامیدنی روستاهای اطراف داده بود. از آن زمان تاکنون این منطقه همچنان باقی مانده و یکی از جاهای دیدنی ساری به شمار می رود.

آدرس: شهرستان ساری، روستای حمید آباد.

تالاب حمید آباد ساری

سد سلیمان تنگه

سد رجایی یا سد سلیمان تنگه در ۴۵ کیلومتری ساری واقع شده است. یکی از مهم ترین سدهای ایران می باشد که در سال ۱۳۳۶ ساخته شد و امکان بازدید از آن برای عموم مردم در سال ۱۳۷۹ فراهم شد. ارتفاع این سد حدود ۱۳۸ متر ارتفاع است و دریاچه ای که در پشت آن به وجود آمده، حدود ۸۵۰۰ متر مربع مساحت دارد. امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی در این ناحیه برای گردشگران ایجاد شده است. هنگام بازدید از سد سلیمان تنگه می توانید از تفریحاتی همچون ماهیگیری، قایق سواری، غواصی و شنا که در پشت دریاچه تعبیه شده است، لذت ببرید.

آدرس: بخش دودانگه شهرستان ساری، دهکده آرامش.

سد سلیمان تنگه از جاهای دیدنی ساری

پارک ملل

یکی از جاهای دیدنی ساری در مرکز شهر، پارک ملل می باشد که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این پارک با مساحت ۳۰۰۰۰ متر مربع در نزدیکی رودخانه تجن واقع شده و دارای امکانات رفاهی متنوعی است. پارک ملل دارای جزیره ای مصنوعی است که اطراف آن فضای سرسبز وجود داشته و زیبایی آن را دوچندان می کند. گردشگران می توانند درون دریاچه به تفریحاتی همچون ماهیگیری، قایق سواری، جت اسکی و … بپردازند. همچنین امکانات تفریحی دیگری همچون زمین بازی کودکان، پل کابلی معلق، وسایل ورزشی، پیست دوچرخه سواری، مسیر پیاده روی، خانه سنتی و … در پارک ملل وجود دارد. فاز دوم پارک ملل با مساحت ۵۰۰ هکتار در حال ساخت می باشد. برای رفاه حال گردشگران یک پارکینگ با ظرفیت دو هزار خودرو در نظر گرفته شده است.

آدرس: مرکز شهر ساری.

پارک ملل ساری

۳.۹/۵ - (۶۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×