» جهانگردی » دبی » پالم جمیرا دبی | معرفی بزرگ‌ترین جزیره‌ مصنوعی و حقایق شگفت‌انگیز آن
پالم جمیرا دبی؛ بزرگترین جزیره مصنوعی دنیا
دبی

پالم جمیرا دبی | معرفی بزرگ‌ترین جزیره‌ مصنوعی و حقایق شگفت‌انگیز آن

۹ بهمن ۱۴۰۲ 23۱3,806

شهر دبی پر شده از جاذبه‌های گردشگری که عنوان‌های بزرگی مانند بلندترین آسمان خراش دنیا، بزرگ‌ترین قاب عکس دنیا، بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان را از آن خود کرده‌اند. پالم جمیرا دبی یکی از همین جاذبه‌هاست که بزرگ‌ترین جزیره مصنوعی ساخت بشر به حساب می‌آید و به عنوان هشتمین عجایب دنیا شناخته می‌شود. جزیره نخل دبی همان‌طور که از نامش پیداست، شبیه درخت نخلی با شاخ و برگ فراوان طراحی شده و همین زیبایی باعث شده در لیست جاهای دیدنی دبی قرار بگیرد. اگر دوست دارید بدانید جزیره پالم جمیرا دبی چه شگفتی‌ها و تفریحاتی دارد، در ادامه این مقاله از اقامت۲۴ همراه ما باشید.

فهرست این مطلب

پالم جمیرا چیست؟

جزیره نخل دبی

پالم جمیرا نام یک جزیره مصنوعی در سواحل نیلگون خلیج فارس و امارات متحده عربی در دبی است. این جزیره بزرگ‌ترین جزیره ساخت بشر است که به شکل درخت نخل طراحی شده؛ به گونه‌ای که هنگام تصویربرداری از بالای جزیره به راحتی می‌توان شکل درخت نخل را دید. برای ساخت این جزیره شگفت‌انگیز هزینه زیادی صرف شده و توانسته لقب هفتمین جزیره مصنوعی جهان را به خود اختصاص دهد. این جزیره مصنوعی با مساحت ۵ در ۵ کیلومتری خود، خط ساحلی دبی را حدود ۵۲۰ کیلومتر گسترش داده است. انواع امکانات رفاهی و تفریحی، مرکز خرید، هتل‌های لوکس به همراه تفریحات لاکچری در این جزیره باعث شده تا یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای گردشگران باشد. معروف‌ترین هتل در این جزیره، هتل آتلانتیس دبی نام دارد که اقامتی لوکس و راحت را برای مسافران فراهم می‌کند.

جالب است بدانید که پالم جمیرا دبی یکی از سه جزیره مصنوعی در خلیج فارس به نام جزایر پالم است. جزیره‌های دیگر این مجمع‌الجزایر شامل پالم دیره و پالم جبل علی می‌شوند. پروژه ساخت جزیره نخل دبی در سال ۲۰۰۱ با تلاش حدود ۴۰ هزار کارگر در فاصله ۵ کیلومتری از زمین اصلی دبی آغاز شد و برای این جزیره یک بدنه اصلی همانند ساقه درخت و ۱۷ شاخه را ساختند. هم‌چنین در این جزیره یک تونل زیر آب ساخته شده که جزیره را به ساحل‌های موج‌شکن متصل می‌کند.

بنر هتل های دبی بلاگ برای موبایل

پالم جمیرا کجاست؟

پالم جمیرا در کشور امارات، شهر دبی و منطقه جمیرا قرار گرفته و راه دسترسی به آن از شاه سلمان بن عبدالعزیز آل سعود است. 

چگونه خودمان را به پالم جمیرا برسانیم؟

برای رسیدن به پالم جمیرا شهر دبی می‌توانید از مترو و تاکسی استفاده کنید. برای دسترسی به جزیره نخل دبی با مترو باید سوار خط قرمز مترو شده و در ایستگاه الخیل پیاده شوید. تاکسی‌های خطی و اینترنتی نیز شما را به پالم جمیرا دبی می‌رسانند اما در نظر داشته باشید که هزینه بیشتری نسبت به مترو دارند.

نقشه پالم جمیرا دبی

نقشه پالم جمیرا دبی

هدف از ساخت پالم جمیرا

وابستگی اقتصاد امارات متحده عربی به ذخایر نفت و گاز و دوام نداشتن این منبع برای همیشه، امیر و سایر متفکران دبی را به این فکر واداشت تا راه دیگری برای درآمد این کشور به جای سوخت‌های فسیلی پیدا کنند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد با صرف هزینه دو میلیارد دلاری، دبی به یک شهر گردشگری ایدئال تبدیل شود تا بدون نفت نیز بتواند به حیات خود ادامه دهد. برای رسیدن به این هدف، یکی از موانع، خط ساحلی محدودی بود که دبی با خلیج فارس داشت. به همین علت جزایر بزرگ مصنوعی را ساختند تا کیلومترها خط ساحلی ایجاد شود. ساخت و تاسیس مجمع الجزایر سه‌گانه در خلیج فارس توسط شرکت نخیل و طراحی آن به دست معمار مشهور هلمند هرلی چاروات پیکاک انجام شده است.

مراحل ساخت جزیره نخل دبی 

در سال ۲۰۰۱ پروژه ساخت پالم جمیرا دبی به بهترین افراد و مهندسان در سراسر دنیا سپرده شد. تعداد زیادی از این مهندسان از هلند انتخاب شدند چراکه در زمینه چنین پروژه‌هایی باتجربه بودند و کشور هلند به داشتن زمین‌های مصنوعی معروف است. تا قبل از آغاز ساخت پالم جمیرا در این منطقه تنها شن و ماسه به چشم می‌خورد که برای جلو بردن این پروژه مجبور شدند، ۱۰۰ میلیون متر مکعب از شن‌های کف دریا را لایروبی کنند. برای ساخت این جزیره به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از طوفان‌ها و سایر اتفاقات باید تحقیقات مختلف و مفصلی انجام می‌گرفت. پس از تحقیقات در نهایت به این نتیجه رسیدند، برای کاهش خطرات ناشی از امواج دریا بر اثر جزر و مد و طوفان‌های مختلف، یک موج‌شکن ۱۱ کیلومتری بسازند. در ساخت این موج‌شکن حدود ۷ میلیون تن سنگ هلالی‌شکل استفاده شده که در بیرون نخل قرار دارد و از تخریب جزیره جلوگیری می‌کند.

قرار بود ساخت جزیره پالم جمیرا دبی در سال ۲۰۰۶ تمام شود اما چنین وعده‌ای محقق نشد. در سال ۲۰۰۷ حدود ۷۵ درصد از خانه‌ها و سایر ساختمان‌های آن ساخته شد و ۵۰۰ خانواده در این ساختمان‌ها سکونت کردند. در سال ۲۰۰۸ نیز تعدادی هتل به آن اضافه شد و پروژه ساخت به پایان رسید.

ساخت جزیره پالم جمیرا دبی برای اهداف گردشگری

بخش‌های مختلف پالم جمیرا دبی

اگر از نمای بالا به جزیره پالم جمیرا دبی نگاه کنید، یک درخت نخل خرما را می‌بینید که بخش‌های مختلفی دارد. هر یک از این بخش‌ها با توجه به ویژگی‌های خود کاربرد خاصی دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

بدنه اصلی

بدنه اصلی جزیره با یک منوریل و تونل ۶ مسیره در زیر آب به جزیره و منطقه الصفوح دبی دسترسی پیدا می‌کند. جالب است بدانید که منوریل ساخته شده در این جزیره اولین و تنها منوریل خاورمیانه است.

شاخه‌های پالم جمیرا

شاخه‌های پالم جمیرا دبی

این جزیره ۱۷ شاخه دارد که در خود خانه و ویلاهای ساحلی را جای داده‌ است. گفتنی‌ست خانه حاکم دبی یعنی محمدبن‌راشد آل مکتوم در یکی از این شاخه‌ها قرار دارد.

بخش هلالی یا موج شکن

بخش هلالی پالم جمیرا دبی شامل هتل‌های لوکس مانند آتلانتیس برای اقامت گردشگران می‌شود. این بخش از جزیره حکم موج‌شکن را دارد و مانند سپر جلوی نابودی و خسارت به پالم جمیرا را می‌گیرد. 

چالش‌های ساخت پالم جمیرا دبی 

اولین چالش برای ساخت پالم جمیرا دبی به موج‌شکن مربوط می‌شد. برای ساختن موج‌شکن این جزیره باید از ماسه‌های مقاوم دریا استفاده می‌شد و چالش این بود که ماسه‌های بیابان دبی، مقاومت و استحکام لازم برای این کار را نداشتند. برای رفع این چالش، مقدار زیادی ماسه از دریا استخراج شد و روی این ماسه‌ها، سنگ‌های بزرگی به وزن ۶ تن را قرار دادند تا ثابت بمانند. 

دومین چالش، راکدماندن آب دریا در بخش‌های داخلی جزیره و شاخه‌های آن بود. ساخت موج‌شکن باعث شده بود  آب دریا به درستی جابه‌جا نشود و در بعضی از قسمت‌ها راکد بماند. برای رفع مشکل راکدماندن آب، حلقه بیرونی جزیره به دو قسمت تقسیم شد تا آب از قسمت‌های بیرونی وارد شود و دیگر در قسمت‌های داخلی راکد نماند.

چالش بعدی به ساخت آپارتمان‌ها و ساختمان‌های جزیره مربوط می‌شد؛ چرا که ماسه‌های سست مکان مناسبی برای ساخت‌و‌ساز نبودند. برای حل این مشکل از روشی به نام تراکم ارتعاشی استفاده شد و به ماسه‌ها به عمق ۱۲ متر استحکام دادند. 

حقایق جالب درباره پالم جمیرا دبی

پالم جمیرا دبی و شگفتی‌های آن

حقایق جالبی درباره پالم جمیرا دبی وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. این حقایق را در قسمت زیر می‌خوانید: 

  • مساحت جزیره نخل دبی حدود ۵ کیلومتر مربع یعنی ۶۰۰ برابر زمین فوتبال است.
  • پالم جمیرا دبی درواقع یک جزیره واقعی نیست زیرا جزیره به جایی گفته می‌شود که با آب احاطه و از خشکی جدا شده باشد اما پالم جمیرا با یک پل به دبی متصل می‌شود.
  • برای ساخت پایه‌های نخل جمیرا دبی از ۷ میلیون‌ تن سنگ و ماسه استفاده شده است.
  • مهندسان برای ترسیم شکل پالم جمیرا دبی از ماهواره شخصی با فناوری GPS استفاده کردند تا ماسه‌ها در جای مناسب قرار بگیرند و شکل نهایی جزیره مانند نخل شود. 
  • ساخت جزیره پالم جمیرا دبی در سال ۲۰۰۱ شروع و بعد از گذشت ۶ سال زمین آن برای ساخت‌وساز آماده شد.
  • با سنگ‌هایی که برای ساخت موج شکن جزیره استفاده شده، می‌توان دو هرم بزرگ مانند اهرام مصر را ساخت.
  • موج شکن این جزیره اولین موج شکن منحنی ساخته شده در جهان است.
  • بیشتر از ۱۲۰۰۰ نخل واقعی در مجموعه توریستی نخل جمیرا دبی دیده می‌شود.
  • مونوریل پالم جمیرا دبی روزانه بیشتر از ۲۰۰۰۰ مسافر را جابه‌جا می‌کند.
  • جزیره نخل دبی تنها جزیره ساخت بشر است که از فضا می‌توان آن را دید.
  • تونل دریایی پالم جمیرا با استفاده از ۲۰۰۰۰۰ متر مکعب بتن، ۳۰۰۰۰ تن فولاد تقویت‌کننده و ۱۱۰۰۰۰ تن سنگ ساخته شده است. این تونل بدنه اصلی جزیره را به بخش هلالی آن در ۲۵ متر زیر سطح دریا متصل می‌کند.
  • هزینه ساخت جزیره پالم جمیرا دبی ۱۲ میلیارد دلار برآورد شده که البته این هزینه شامل هزینه‌های ساخت خانه‌ها و اقامتگاه‌ها نمی‌شود.
  • با مصالح به کار رفته در جزیره نخل دبی می‌توان دیواری به ارتفاع ۲ متر و ضخامت نیم‌متر ساخت که سه دور اطراف کره زمین بچرخد.
  • فکر نکنید تمام ساکنان جزیره از سکونت خود راضی هستند چرا که رکود زیاد آب باعث شده تا جلبک‌ها در این منطقه بسیار رشد کنند و پشه‌های زیادی در آنجا جمع شوند.
  • متاسفانه ساخت پالم جمیرا دبی باعث تاثیرات مخربی در محیط زیست از جمله  تغییرات دما، امواج و از بین رفتن صخره‌های مرجانی در خلیج فارس شده است.

امکانات و تفریحات جزیره نخل دبی

همان‌طور که گفتیم پالم جمیرا دبی به امکانات و تفریحات متنوعی مجهز است که قطعا برای هر گروه سنی جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان در این جزیره لحظاتی جذاب را تجربه کرد، قسمت زیر را بخوانید.

قایقرانی

قایق‌رانی در پالم جمیرا دبی

یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات در پالم جمیرا دبی، قایق‌رانی در سواحل است. تورهای تفریحی از ساحل مارینا دبی آغاز می‌شوند و شما می‌توانید در چند دقیقه دور جزیره را گشت بزنید. امکان تفریح با قایق‌های بادبانی نیز برای تفریح در این منطقه وجود دارد.

آکواریوم آتلانتیس

آکواریوم جزیره نخل دبی

نام شهر آتلانتیس که در زیر دریا دفن شده را شنیده‌اید؟ گفته شده که این شهر بر اثر یک بلای طبیعی در اعماق اقیانوس‌ها غرق و ناپدید شده است.  یکی از تفریحاتی که شما را ساعت‌ها در جزیره سرگرم می‌کند، منطقه آتلانتیس و آکواریوم آن است. در این قسمت می‌توانید بسیاری از ماهی‌ها از کوچکترین تا بزرگترین آن‌ها همچون اره ماهی، کوسه و… را ببینید و محو زیبایی و شگفتی دنیای زیر آب شوید. به علاوه در این آکواریوم می‌توانید با ویژگی‌ها، فرهنگ و سبک زندگی مردم شهر آتلانتیس آشنا شوید. با خرید بلیط آکواریوم هتل آتلانتیس دبی تجربه ای متفاوت داشته باشید.

کایک‌سواری

کایک‌سواری در جزیره پالم جمیرا دبی

کایک نوعی قایق است که از زمان قدیم تا امروز استفاده شده و از جنس‌های مختلف مانند چوب و فایبرگلاس ساخته می‌شود. در جزیره نخل دبی شرکت‌های مختلفی تورهای کایک‌سواری را ارائه می‌دهند. در این تورها می‌توانید منظره زیبا از سواحل دبی و جزیره را ببینید و تجربه‌ای تکرار نشدنی را برای خود رقم بزنید.

کلاس‌های آموزشی پاروزنی

اگر علاقه‌مند به تفریحات آبی هستید، کلاس‌های آموزشی پاروزنی در جزیره پالم جمیرا دبی را از دست ندهید. در این کلاس‌ها مربی چگونگی در دست گرفتن پارو و سایر نکات لازم را به شما آموزش می‌دهد. این کلاس فقط جنبه آموزشی ندارد و فرصتی ناب برای لذت‌بردن از زیبایی خلیج این منطقه است. بعد از یادگیری پاروزنی می‌توانید در جزیره و شاخ و برگ‌های آن تفریح کنید.

شنا با دلفین‌ها

اگر دنیای دلفین‌ها و موجودات دریایی، شما را سرشار از ذوق می‌کند، حتما به دلفین‌های آکواریوم آتلانتیس سر بزنید و از شناکردن و تماشای این موجودات لذت ببرید. در این قسمت از جزیره می‌توانید با ۶۵۰۰۰ موجود دریایی غواصی و شنا کنید. بلیط خلیج دلفین دبی را می توانید از اقامت ۲۴ تهیه کنید.

تور هلیکوپتر

تور هلیکوپتر در پالم جمیرا دبی

در پالم جمیرا دبی حتی امکان پرواز هم وجود دارد؛ به این صورت که با پرداخت هزینه می‌‌توانید سوار هلیکوپتر شده و در آسمان جزیره به پرواز درآیید.

مونوریل

مونوریل در جزیره نخل دبی

با سوارشدن مونوریل جزیره، سوار اولین مونوریل خاورمیانه می‌شوید که حدود ۵ کیلومتر طول دارد و جاهای دیدنی جزیره را به یکدیگر و هم‌چنین جزیره را به دبی متصل می‌کند.

سقوط آزاد

تماشای نخل جمیرا دبی آن هم از نمایی مرتفع و در حالت سقوط آزاد، هیجان‌انگیز و دیدنی است که آدرنالین خون شما را به حد نهایت خود می‌رساند. 

پالم ویو

شما می‌توانید با خرید بلیط پالم ویو دبی، زیباترین چشم اندازهای دبی مثل جزیره مصنوعی نخل جمیرا و خلیج همیشه فارس را ببینید و از دیدن آن لذت برید.

جاهای دیدنی نزدیک به پالم جمیرا دبی

دیدنی‌های حوالی جزیره نخل دبیهنگام بازدید از پالم جمیرا دبی نباید از سرزدن به جاهای دیدنی نزدیک این جزیره غافل شد. در لیست زیر ما جاهای دیدنی نزدیک جزیره نخل دبی را گلچین کرده‌ایم:

هتل‌های نزدیک به جزیره نخل دبی

هتل‌های لوکس متنوعی در داخل یا نزدیکی جزیره نخل دبی ساخته شده‌اند که در رده برترین انواع هتل دبی قرار می‌گیرند. در لیست زیر این هتل‌ها را می‌بینید.

  • هتل پنج ستاره  آتلانتیس د پالم (Atlantis the Palm)
  • هتل پنج ستاره جمیرا بیچ (Jumeirah Beach)
  • هتل پنج ستاره برج العرب (Burj Al Arab)
  • هتل چهار ستاره الوفت پالم جمیرا (Aloft Palm Jumeirah)
  • هتل چهار ستاره حیات پلیس جمیرا (Hyatt Place Jumeirah)

گشت‌وگذاری راحت در پالم جمیرا با انتخاب سفری هوشمندانه 

می‌خواهیم درباره زمان قبل از بازدید شما از پالم جمیرا دبی صحبت کنیم؛ زمانی که تصمیم می‌گیرید راهی دبی شوید. اولین قدم برای سفر شما قاعدتا تصمیم‌گیری درباره تهیه بلیط و رزرو هتل است. روش‌های مختلفی برای این سفر پیش روی شماست. سفر با تور دبی دست شما را باز می‌گذارد تا تاریخ پرواز و نوع هتلتان را براساس علاقه و بودجه خود انتخاب کنید و بتوانید از تمام انرژیتان برای گشت‌وگذار در جزیره نخل و سایر جاذبه‌های دبی استفاده کنید.

صحبت پایانی

پالم جمیرا دبی در سال ۲۰۰۱ به دستور امیر دبی ساخته شد تا منبع درآمد کشور امارات تنها از ذخایر نفتی نباشد و از ظرفیت گردشگری دبی هم استفاده شود. با اینکه ساخت جزیره نخل دبی با چالش‌هایی مواجه بود اما مهندسان خبره این چالش‌ها را پشت سر گذاشتند و توانستند بزرگ‌ترین جزیره مصنوعی دنیا را شبیه به درخت نخلی زیبا بسازند. جزیره پالم جمیرا دبی شما را با امکانات تفریحی متنوعش مانند قایق‌سواری، آکواریوم، شنا با دلفین‌ها، کایک‌سواری و… ساعت‌ها سرگرم می‌کند.

سؤالات متداول

آیا پالم جمیرا محل مناسبی برای جمع خانوادگی هست؟

بله. این جزیره با امکانات تفریحی و رفاهی متنوع خود برای جمع‌های خانوادگی کاملا مناسب است.

چرا پالم جمیرا دبی شهرت زیادی دارد؟

پالم جمیرا دبی بزرگ‌ترین جزیره مصنوعی ساخت بشر در جهان است که در سال ۲۰۰۱ در دبی ساخته شد و به عنوان هشتمین شگفتی دنیا شناخته می‌شود.

دیدنی‌های جزیره نخل دبی چیست؟

آتلانتیس، مرکز خرید نخیل، فواره پالم، پارک الاتحاد و ساحل غربی دیدنی‌های جزیره نخل دبی هستند.

کدام هتل‌ها در جزیره پالم جمیرا دبی قرار دارند؟

در این جزیره هتل‌های آتلانتیس پالم، کمپینسکی پالم جمیرا، ریکسوس پالم دبی و سنت رجیس پالم قرار دارند.

۴.۱/۵ - (۱۶ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. محمد اصلان پور

    عاشق دوبی ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×