بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » معرفی اخلمد مشهد : تصاویر آبشار و دره اخلمد
آبشار اخلمد در مشهد
مشهد

معرفی اخلمد مشهد : تصاویر آبشار و دره اخلمد

۲۵ دی ۱۳۹۵ 38۰21,558

دره  اخلمد در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان چناران در نزدیکی روستای اخلمد قرار گرفته است. اخلمد ، به عنوان یکی از مکان های گردشگری طبیعی اطراف شهر مشهد ، دارای قدمتی چند هزار ساله بوده و در دره ای در میان کوه بینالود واقع شده است.

در ابتدای دره، انواع گل ها و گیاهان زیبا و همچنین درختان بی شمار به همراه باغ های فراوان میوه به چشم می‌خورد. پس از گذشت از مسیری طولانی ، آبشار اول که دارای ۲۳ متر ارتفاع است به چشم می خورد. پس از آن و با گذر از این آبشار و در فاصله یک کیلومتری از آبشار اول، آبشار اصلی اخلمد با ارتفاعی حدودا ۴۰ متر مشاهده می شود و آبشار سوم و چهارم نیز در بالای این آبشارها قرار دارند.

بیشتر بخوانید : “آشنایی با دره های زیبای ایران زمین

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف
اخلمد مشهد
آدرس: ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان چناران

آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد ، باعث پیدایش حفره های عمیق مدور در زیر این آبشار شده است. آبشار اخلمد ، دارای دیواره های صخره ای با ارتفاع حدود ۲۰۰-۳۰۰ متر می باشد که به عنوان یکی از بزرگترین مناطق برای ورزش مفرح سنگ نوردی در ایران به شمار می آید. از دیواره های معروف آن می‌توان به دیواره سفید ، الله اکبر ، عقاب و… اشاره نمود. علاوه بر آن ، کوه های اخلمد نیز به دلیل ارتفاع و مسطح بودن و زیبایی فوق العاده آن ، هر ساله سنگ نوردان، کوه نوردان و مسافران زیادی را نیز به سوی خود جلب می کند.

بیشتر بخوانید : “مکان های تفریحی مشهد

آبشار اخلمد مشهد
آبشار اخلمد یکی از بزرگترین مناطق برای ورزش مفرح سنگ نوردی در ایران

وجه تسمیه اخلمد

اما درباره اسم روستا هم نظرهای مختلفی هست. یک نظریه می‌گوید اخلمد از نظر لغوی اسمی فارسی است که هم اسم روستا است و هم اسم آبشاری که در این روستا قرار دارد. یک نظریه دیگر این است که موقع حمله اعراب به خراسان مردم این سرزمین به این جا پناه می‌آوردند. خالد سردار عرب ماموریت داشت این دره را فتح کند و مردم  هر وقت سربازان خالد را می‌دیدند با صدای بلند فریاد می‌زدند خالد آمد خالد آمد و کم کم اسم این دره به اخلمد یا اخلومد تبدیل شد.

این دره دارای چندین آبشار می‌باشد که ۴ تای آنها دائمی و مابقی، آبشار فصلی هستند. آبشار اصلی اخلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد. بند اخلمد و غار اخلمد از دیگر جاذبه های این منطقه گردشگری است که هر ساله گروه زیادی از گردشگران مشهدی و دیگر شهرها را برای دیدار از طبیعت خارق العاده اخلمد و آبشارهای زیبای آن ، به این منطقه می کشاند.

از روستای اخلمد تا آبشار حدود ۳ کیلومتر فاصله است که این مسیر باید پیاده طی شود. در انتهای رودخانه پر آب آن ، دو آبشار وجود دارد. آبشار بزرگ که ۴۵ متر و آبشار کوچک که ۲۳ متر ارتفاع دارد و در تمام فصول جاری است. در وسط این آبشار محل وسیعی وجود دارد که به تخت شاه عباس معروف است. بعد از آبشار بزرگ، رودخانه ای به امتداد ۲ کیلومتر قرار دارد که بسیار تنگ و احاطه شده در کوه های صاف و مرتفع می باشد و در آخر دره ، کوه منیژه با کوه فاراب به یکدیگر متصل شده و در انتهای رودخانه اخلمد است.

بیشتر بخوانید : “جاهای دیدنی مشهد

دره اخلمد در مشهد
آبشار اصلی اخلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد

هوای پاکیزه و ییلاقی‌ و انواع میوه های گیلاس و سیب درختی اخلمد مشهور است. در محل ورود به دره اخلمد ، بندی است که در زمان بایسنقر میرزای تیموری فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم ساخته شده است. به طور یقین می توان گفت مسیر آبشار اخلمد یکی از زیباترین مکانهای ایران است و می توان از آن به عنوان بهشتی در این جهان خاکی نام برد.

آبشار اخلمد در مشهد
هوای پاکیزه و ییلاقی‌ و انواع میوه های گیلاس و سیب درختی اخلمد مشهور است

اخلمد به دلیل داشتن کوه ها و آبشاره ها از هوای لطیفی برخوردار است. به همین خاطر اخلمد از شدت گرمای تابستان و سرمای زمستان در امان است. به علت ارتفاع زیاد و بارندگی فراوان اخلمد ، در ابتدای هر سال دارای بیشترین مقدار آب بوده و زیبایی فریبنده ای دارد. اخلمد در ۸۴ کیلومتری مشهد و در امتداد جاده مشهد- قوچان واقع شده است و فاصله جاده فرعی آن تا بزرگراه آسیایی حدود ۱۶ کیلومتر است.

دره اجنه اخلمد

دره‌ای در روستای اخلمد وجود دارد که اسم آن دره اجنه است. اجنه که جمع کلمه جن است و از کلمات عربی می باشد، به معنی پنهان بودن و ندیده شدن و تاریک بودن است. این دره به دلیل وجود راه‌های تنگ و تاریک و باریک به دره اجنه معروف شده است. دره اجنه از دره‌های فرعی دره اخلمد است.

در صورتی که تمایل دارید به شهر مشهد سفر و از مکان های دیدنی این شهر بازدید کنید می توانید از خدمات رزرو هتل های مشهد در سایت اقامت ۲۴ استفاده نمایید.

پ.ن: همان طور که اشاره شد اخلمد در دل یک دره قرار گرفته است. به همین دلیل آب و هوای آن ییلاقی است و در هر بازه ی زمانی از سال که مهمانش باشید تفاوت دما با مناطق مجاورش را به خوبی احساس خواهید کرد. اگر باد در این دره با شدت اندکی بیشتر بوزد، در درون دره می‌ پیچد و شدتش چند برابر بیشتر از آن چیزی که در واقعیت باید باشد می شود. راهی که باید طی کنید تا به آبشارها برسید طولانی است. در بیشتر موارد راهنوردان تا نیمه ی راه و پیش از رسیدن به حتی اولین آبشار راه برگشت را انتخاب می کنند و بر می گردند. البته شاید هم همین، کار درست باشد. شاید بهتر باشد در پلاژهای اخلمد شبی را به استراحت بپردازید تا روز بعد بتوانید با قدرت و توان بیشتر ادامه ی راه را طی کنید و به آبشارها برسید و شاید حتی موفق شوید رودخانه را هم ببینید. در سال های اخیر در طول مسیر چندین رستوران و استراحت گاه ایجاد شده است که در رفع خستگی بسیار مؤثر هستند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۶/۵ - (۱۳۱ امتیاز)
×