بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » دره ارغوان طرقبه | مسیر مشهد به دره ارغوان و بهترین زمان سفر
21
مشهد

دره ارغوان طرقبه | مسیر مشهد به دره ارغوان و بهترین زمان سفر

۵ اسفند ۱۴۰۰ 57۱۱9,990

دره ارغوان مشهد یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های مشهد است که می‌تواند خاطرات خوشی را برای شما به ارمغان آورد. تصور کنید درون دره‌ای زیبا با مناظر چشم نواز از درختچه‌های ارغوان، باغ‌های سرسبز، چشمه سارها و رودخانه‌ای روان در حال قدم زدن هستید و از هوای دلپذیر و مطبوعی لذت می‌برید. اگر می‌خواهید این تصور شما رنگ واقعیت به خود بگیرد باید به سراغ دره ارغوان مشهد بروید. مشهد مقدس علاوه بر حرم مطهر امام رضا (ع) به عنوان اصلی‌ترین جاذبه و اماکن تاریخی و تفریحی، از جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوعی برخوردار است. دره ارغوان یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود که گزینه مناسبی برای زائران و مسافرانی است که به طبیعتگردی علاقه مند هستند.

در این مقاله از اقامت ۲۴ قصد داریم به معرفی جامع و کامل دره ارغوان مشهد بپردازیم. اگر شما هم قصد دارید در سفر خود به مشهد تجربه‌ای جدید و خاطره‌ای فراموش نشدنی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم پس از رزرو هتل مشهد تا انتهای این مقاله با همراه ما باشید.

10

معرفی دره ارغوان مشهد

دره ارغوان یکی از تفریحگاه‌ها و جاذبه‌های طبیعی اطراف مشهد است که در چهار کیلومتری شهر طرقبه قرار دارد. این دره زیبا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و آب و هوای خنک و دلپذیری دارد. به دلیل وجود درختچه‌های ارغوان که در فصل بهار گل‌های خوشرنگ آنها باز می‌شوند و منظره‌ای بدیع خلق می‌کنند، به این مکان دره ارغوان می‌گویند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

این منطقه ییلاقی علاوه بر درخت‌های ارغوان که نگاه هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کنند، دارای چشمه‌ها و جویبارهای فراوانی است و رودخانه‌ای با آبی زلال و خنک از میان آن می‌گذرد. وجود باغ‌های متعدد میوه و دامنه‌های سرسبز و برکه‌ای کوچک نیز باعث زیبایی دوچندان دره ارغوان شده است.

درباره درخت ارغوان بیشتر بدانید

درخت ارغون یکی از زیباترین درخت‌های موجود در طبیعت است که با نام علمی Cercis Siliquastrum شناخته می‌شود. درخت ارغوان ظاهری شگفت انگیز و جذاب با شکوفه‌ها و گل‌های ارغوانی و بنفش رنگ دارد. برگ‌های این درخت به شکل قلب بوده و به همین دلیل به آن درخت عشق نیز می‌گویند.

5 4

درخت ارغوان معمولا ارتفاعی بین ۳ الی ۱۰ متر دارد و در فصل بهار برگ‌ها و شکوفه‌هایش پدیدار می‌شوند. این گل‌ها حتی بر روی تنه درخت نیز می‌رویند و منظره‌ای چشم نواز خلق می‌کنند. درخت ارغوان به صورت مدور بوده و شاخه‌های نامنظمی دارد و رشد آن به کندی صورت می‌گیرد. این درخت نیاز به خاک خشک و آفتاب زیاد دارد و نسبت به سرما مقاوم است. درختچه‌های ارغوان از زیبایی‌های فصل بهار هستند که به جز دره ارغوان مشهد در دیگر نواحی خراسان و همچنین استان‌های فارس، لرستان، کردستان، همدان، ایلام، سمنان و کرمان نیز وجود دارند.

تفریحات دره ارغوان مشهد

دره ارغوان به عنوان یکی از زیباترین تفرجگاه‌های اطراف مشهد شناخته می‌شود که در فصل بهار میزبان گردشگران بسیاری است. علاوه بر ساکنین مشهد زائران و مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند نیز علاقمند به تماشای زیبایی‌های دره ارغوان هستند. پیاده روی در مسیر دره و قدم زدن در میان درخت‌های ارغوان زیبا بهترین تفریح محسوب می‌شود. شما می‌توانید در بهار به همراه خانواده و دوستان خود سفری یک روزه به دره ارغوان مشهد داشته باشید و خاطراتی خوش و لحظاتی ماندگار را تجربه نمایید. فراموش نکنید هنگام پیاده روی در مسیر دره ارغوان و در میان چشمه‌ها و رودخانه حتما عکس‌های زیبایی از این دره شگفت انگیز ثبت کنید.

اگر از علاقمندان به کوهنوردی هستید، کوه‌های اطراف دره ارغوان گزینه مناسبی برای پیمایشی سبک و مفرح به شمار می‌روند. کوه‌های این منطقه ارتفاع بسیار زیادی ندارند اما تماشای مناظر و چشم اندازهای فوق العاده زیبای دره ارغوان از فراز آنها می‌تواند لحظات دلنشینی را برایتان خلق کند. دره ارغوان یکی از بهترین مقاصد سفرهای یک روزه اطراف مشهد به شمار می‌رود که خانواده‌ها می‌توانند در این مکان به استراحت و تفریح بپردازند و اوقات خوشی را در کنار یکدیگر سپری کنند.

تابلو به سمت مسیر دره ارغوان

مسیر دسترسی به دره ارغوان مشهد

برای رفتن به دره ارغوان ابتدا باید از مشهد به شهر طرقبه رفته و پس از میدان دوم این شهر به سمت طرقدر ادامه مسیر دهید. پس از وارد شدن به جاده طرقدر و طی مسافتی کوتاه و قبل از رسیدن به روستای کلاته آهن، به ورودی دره ارغوان خواهید رسید. باید در فضای خالی ابتدای دره ماشین خود را پارک نموده و در طول دره پیاده روی کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. بهتر است برای پیاده روی در مسیر دره کفش مناسب و یک کوله پشتی برای حمل وسایل مورد نیاز خود داشته باشید.

بهترین زمان سفر به دره ارغوان

بهترین زمان سفر به دره ارغوان زمانی است که این دره در اوج زیبایی قرار داشته باشد. فصل بهار به خاطر سرسبزی دره و همچنین گل‌دهی درخت‌های ارغوان، این دره به بهشتی رنگارنگ تبدیل می‌شود. البته زمان گل‌دهی درختچه‌های ارغوان بستگی به میزان گرمای هوا دارد که معمولا از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت شکوفه‌های بهاری ارغوان پدیدار می‌شوند.

آب و هوای این منطقه به خاطر کوهستانی بودن سرد می‌باشد و گل‌ها و گیاهان معمولا دیرتر از نقاط دیگر و شهر مشهد شروع به رویش می‌کنند. اگر می‌خواهید تاریخ دقیق به ثمر نشستن درخت‌های ارغوان را بدانید باید به گل‌دهی درختان مشهد دقت کنید. اصولا پس از گذشت دو هفته از گل‌دهی درختان داخل شهر مشهد، ارغوان‌های این دره زیبا شکوفا می‌شوند. از این رو بهترین زمان سفر به دره ارغوان اوایل سال نو می‌باشد.

11 1

هتل های نزدیک به دره ارغوان مشهد

برای اقامت در دره ارغوان مشهد امکانات مناسبی وجود ندارد و فقط می‌توانید کمپ بزنید. برپایی کمپ و چادر زدن در دل طبیعت بسیار زیبای دره ارغوان برای علاقمندان به طبیعتگردی می‌تواند گزینه جذابی باشد. اما کسانی که دوست دارند اقامتی راحت‌تر را تجربه کنند، می‌توانند به سراغ مراکز اقامتی و هتل‌های نزدیک به این دره بروند. از مهمترین هتل های نزدیک به دره ارغوان می‌توان به هتل پارک حیات، هتل بام طرقبه، هتل آبان و هتل پارس اشاره نمود.

دره ارغوان مشهد یکی از جاذبه های طبیعی و بسیار زیبای خراسان رضوی محسوب می‌گردد و هرساله در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیاری است. امیدواریم علاقمندانی که به این دره شگفت انگیز و جذاب سفر می‌کنند، موارد مختلفی را رعایت نموده تا آسیبی به طبیعت دلنشین آن وارد نشود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱۱

  1. محمود

    با سلام
    همیشه منظره ها از زاویه دید دوربین زیباتر دیده میشوند
    دره ارغوان در سالهای خشک نیز بخاطر گلهای زیبای ارغوان دیدنی هست
    دره ارغوان در سال ۱۴۰۳ بخاطر بارندگیهای نسبتا خوبی که داشتیم زیباتر خواهد بود
    فقط لازمه در زمان مناسب یعنی اواخر فروردین از آن دیدن کنید

    • علیرضا قانع

      سلام خیلی ممنونم از اطلاعاتی که به ما دادید

  2. مهدی

    سلام.
    خدمت کسانی که می خواهند برنامه ریزی کنند به دره ارغوان مشهد بروند، به اطلاع می رسانم چون که من به اتفاق خانواده به اونجا رفتیم، متاسفانه تمامی تصاویری که منتشر شده اینطور که معلوم شد ، از چند سال قبل بارگذاری شده.
    الان به محیطی کاملاً خشک و بی آب وعلف تبدیل شده‌.
    حیف بنزین ماشین ، و وقت عزیزتون که بخواهید صرف کنید.
    نروید.

    • علیرضا قانع

      سلام مهدی جان
      ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتین

      • مهدی

        خواهش می کنم.
        واجب دونستم که همه هم وطن هامو در جریان بزارم.
        که وقت وهزینه جهت رفتن به این مکان خرج نکنند.
        تمامی تصاویر از،چندین سال گذشته است.الان کاملاً بدون آب و سر سبزی است.

        • علیرضا قانع

          خوشحال میشیم اگر تصویری دارید از وضعیت فعلی دره ارغوان با ما به اشتراک بگذارید

          • مهدی

            حقیقتاً آنقدر خشک و بی آب علف بود ، که منظره ای زیبا پیدا نکردیم که عکس بگیریم، سریع به باغ پونه رفتیم.(سمت طرقبه)

            • علیرضا قانع

              امیدواریم که در باقی سفر بهتون خوش گذشته باشه

    • النازدشتی

      خدا خیرتون بده گفتین چون من برنامه چینده بودم ک برم … مننون از لطفتون ممنون از اطلاع رسانیتون

    • آرش

      سلام مهدی جان ممنون از اطلاع رسانیت ما هم کنسل کردیم چون با همسفرامون همین امروز برنامه داشتیم اونجا بریم که بنا براحتیاط این برنامه رو کنسل کردیم

    • رعنا

      ممنون از اطلاع رسانتیون چون ما هم میخواستیم امروز بریم 🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×