» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » موزه تاریخ طبیعی اصفهان کجاست؟ اطلاعات کامل برای بازدید همراه با عکس
موزه تاریخ طبیعی اصفهان از زیباترین موزه های ایران
اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان کجاست؟ اطلاعات کامل برای بازدید همراه با عکس

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ 45۲4,263

موزه تاریخ طبیعی اصفهان چیست؟ یکی از خاص ترین موزه های اصفهان است که در سال ۱۳۶۷ فعالیت خود را آغاز نمود. این موزه در ساختمانی تاریخی به نام تالار تیموری متعلق به دوره تیموریان واقع شده و در آن آثار طبیعی متعددی در زمینه های مختلف جانوری، گیاهی، زمین شناسی و جغرافیایی به نمایش درآمده است. موزه تاریخ طبیعی دارای بخش های مختلفی است که هدف اصلی آن بالا بردن سطح دانش و اطلاعات عمومی جامعه درباره حیات وحش و عظمت جهان آفرینش می باشد.

اگر قصد آشنایی بیشتر با موزه تاریخ طبیعی شهر اصفهان از دیدنی ترین جاهای دیدنی اصفهان را دارید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه اقامت ۲۴ باشید.

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

معرفی موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی یکی از جاهای دیدنی اصفهان می باشد که به همت دکتر جعفریان، استاد دانشگاه اصفهان دایر شده است. ایشان در طول ۳۷ سال آثار طبیعی مختلفی را با تلاش بسیار و سرمایه شخصی از نقاط مختلف ایران و جهان گردآوری، مبادله و یا تهیه کرده است.

این آثار جزو ارزشمندترین سرمایه های کشور محسوب می شوند که علاوه بر افزایش سطح اطلاعات جامعه درباره طبیعت، در زمینه آموزش و تحقیقات علوم طبیعی نیز دارای اهمیت فراوانی هستند. این موزه در یکی از بناهای تاریخی متعلق به دوران تیموری دایر شده است که به نام تالار تیموری شناخته می شود. ترکیب آثار و اشیا مختلف با معماری سنتی دوره تیموری فضایی بسیار جالب و زیبا خلق نموده است که باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی زیادی می شود.

معماری بنا

بر اساس شواهد موجود و سبک معماری موزه، می توان دریافت که قدمت این بنای تاریخی به قرن نهم هجری و دوران تیموریان باز می گردد. در آن زمان تیمور لنگ به ایران لشکر کشی کرده و به دلیل علاقه زیادی که به هنر داشته، دستور ساخت این بنا را در نزدیکی میدان نقش جهان صادر می کند.

تالار تیموری یا موزه تاریخ طبیعی اصفهان به عمارت چهار حوض نیز مشهور است. در این عمارت چندین تالار و یک ایوان وجود دارد. در واقع دارای دو سالن بسیار بزرگ است که یک ایوان بلند درون آن قرار گرفته است. اطراف این ایوان چندین اتاق وجود دارد که هر کدام به دیگری راه دارند. از شگفتی های این عمارت که نمونه ای از هنر و معماری ایرانی است، مقرنس کاری های آجری کار شده در سقف اتاق ها و پنجره هایی با گچ کاری های زیبا است. در سمت شرق عمارت، حوض های زیبایی به چشم میخورد که در زمان صفویه به چهار حوض معروف بوده اند. در دوران صفویه از این مکان به عنوان دفترخانه همایونی استفاده می کرده اند.

در طول زمان این عمارت کاربردهای گوناگونی داشته است. به عنوان مثال در زمان حکومت ظل السلطان محلی برای استقرار سربازان و لشکریان بود. همچنین مدتی به عنوان کتابخانه و قرائت خانه شهرداری مورد استفاده قرار گرفته است. از قسمت شمالی این بنا در زمان رضا شاه پهلوی، به عنوان اصطبل و در زمان پهلوی دوم به عنوان باشگاه افسران استفاده شده است.

جاهای دیدنی موزه تاریخ طبیعی اصفهان

این موزه خاص دارای بخش های مختلف و سالن های گوناگون است که در آنها می توان آثار طبیعی مختلفی مربوط به علوم طبیعی زمین شناسی، جانوری، گیاهی و جغرافیایی را تماشا نمود. در ادامه عکس موزه تاریخ طبیعی اصفهان و جاهای دیدنی آن را مشاهده خواهید کرد.

بخش جانوران بی مهره

سالن راهنمای موزه

هنگام ورود به موزه ابتدا یک سالن به عنوان سالن راهنما مشاهده خواهید کرد. در این مکان نقشه ها و اطلاعات لازم برای معرفی بخش های دیگر در نظر گرفته شده است تا بازدیدکنندگان به آشنایی اولیه از موزه دست پیدا کنند.

سالن جانوران بدون مهره

یکی از معروفترین بخش های موزه تاریخ طبیعی در اصفهان سالن آثار جانوران بدون مهره است. در این سالن انواع تک سلولی ها، اسفنج ها، مرجان ها، نرم تنان، بندپایان، خارپوستان و دیگر جانوران بدون مهره در معرض نمایش قرار گرفته اند.

برخی از این آثار متعلق به ایران بوده و در کشور خودمان کشف شده است. برخی دیگر نیز توسط دکتر جعفریان از کشورهای خارجی خریداری شده است. نمونه های بسیار جالب و حیرت انگیزی در این سالن وجود دارند که تماشای آنها می تواند باعث آشنایی بیشتر شما با جانوران بی مهره و کسب اطلاعات مفید و جذاب درباره آنها شود.

سالن جانوران مهره دار

در این بخش جانورانی که به عنوان مهره داران در حیات وحش شناخته می شوند قرار دارند. شما می توانید در بازدید از این سالن موزه تاریخ طبیعی اصفهان انواع دوزیستان، ماهیان، خزندگان، پرندگان و پستانداران را مشاهده کنید. سالن جانوران مهره دار بزرگترین بخش این موزه شگفت انگیز است که آثار آن به صورت تاکسیدرمی شده در معرض نمایش قرار گرفته اند.

سالن جانوران مهره دار

سالن گیاه شناسی

یکی از خاص ترین بخش های موزه، سالن گیاه شناسی آن است. در این قسمت گیاهان مختلف، گل ها و تنه های درختان را می توانید ببینید که قدمت برخی از آنها به هزاران سال قبل باز می گردد. انواع گیاهان گل دار، بدون گل، دارویی و صنعتی ایران و دیگر کشور های خارجی در سالن گیاه شناسی قرار دارند.

در این سالن مجموعه ای از گیاهان خشک (هرباریوم) گردآوری و قرار داده شده که با نمونه های خارجی مقایسه شده اند. همچنین در این بخش از موزه می توانید اثرات برگ و ساقه درختان و گل ها به صورت فسیل شده مربوط به دوران های گذشته اروپا و ایران را تماشا کنید.

سالن زمین شناسی

اگر از علاقمندان به علوم زمین شناسی باشید قطعا این بخش از موزه تاریخ طبیعی اصفهان برایتان بسیار جذاب خواهد بود. در این سالن می توانید آثار طبیعی بسیار حیرت انگیزی از مواد تشکیل دهنده پوسته زمین، کانی ها، سنگ های معدنی و غیره را مشاهده کنید.

کریستال ها و سنگ های آذرین و دگرگونی سالن زمین شناسی این موزه متعلق به ایران و دیگر نقاط جهان می باشند. سنگواره ها یا فسیل هایی دریایی در این بخش در معرض نمایش قرار گرفتند که متعلق به ۵۸۰ میلیون سال قبل تاکنون می باشند. با مشاهده این آثار شگفت انگیز و کمیاب می توانید اطلاعات بسیار خوبی درباره جهان هستی، عظمت خلقت دنیا و قدرت پروردگار کسب کنید.

سالن زمین شناسی موزه تاریخ طبیعی اصفهان

سالن جغرافیای طبیعی

در این سالن نقشه های متنوعی از پوشش گیاهی و زمین شناسی ایران قرار دارد که اطلاعات بسیار ارزشمندی را منتقل می کنند. در این بخش می توانید نقشه های توپوگرافی و جغرافیایی و نقشه های برجسته شهری، طبیعی و زمین شناسی را مشاهده کنید. علاوه بر این موارد در سالن جغرافیای نقشه های دیگری موسوم به نقشه های زمین ساختی ایران و دیگر کشور ها و قاره های مختلف وجود دارند که در نوع خود بسیار جالب می باشند.

سالن کمک آموزشی

یکی از مهمترین بخش های موزه تاریخ طبیعی سالن کمک آموزشی است که می تواند نقش مهمی در آموزش و انتقال اطلاعات لازم درباره جهان خلقت داشته باشد. در این قسمت وسایل کمک آموزشی مختلفی در زمینه علوم مختلف زیست شناسی، زمین شناسی و جغرافیای طبیعی قرار دارند که برای تحقیقات مختلف بسیار کاربردی محسوب می گردند.

در سالن کمک آموزشی تصاویر مختلف و اسلاید های آموزشی بسیار جالبی در دسترس بازدیدکنندگان قرار داده شده است که کمک بزرگی به کسب اطلاعات و دانش درباره جهان هستی و شگفتی های آن می کنند.

سالن کمک آموزشی موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان کجاست

این موزه جذاب در تقاطع خیابان های سپه و استانداری اصفهان واقع شده است. برای دسترسی به آن می توان از خودرو شخصی و حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی های درون شهری و اینترنتی استفاده نمود.

آدرس موزه تاریخ طبیعی اصفهان: تقاطع خیابان سپه و استانداری

اطلاعات بازدید

بازدید از این موزه در حال حاضر امکان پذیر نیست و تعطیل است. با این حال می توانید از طریق شماره تماس موزه تاریخ طبیعی اصفهان از بازگشایی آن مطلع شوید. ضمنا برای بازدید از این موزه زیبا حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت زمان نیاز دارید.

شماره موزه تاریخ طبیعی اصفهان: ۰۳۱۳۲۲۲۲۰۲۶

جاهای دیدنی نزدیک

موقعیت مکانی موزه تاریخ طبیعی و نزدیکی به میدان نقش جهان باعث شده است بتوانید علاوه بر بازدید از آن به دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان مانند کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، کاخ چهل ستون، دروازه قیصریه، خانه تاریخی مشیرالملک، خانه تاریخی ملاباشی، موزه عصارخانه شاهی، انگورستان ملک التجار و… نیز دسترسی خوبی داشته باشید.

هتل های نزدیک

اصفهان به عنوان یکی از توریستی ترین شهرهای ایران دارای هتل های مختلفی است. این هتل ها از امکانات و خدمات و درجات متفاوتی برخوردارند و می توانند اقامتی دلنشین و خاطره انگیز برای گردشگران فراهم کنند. برای رزرو هتل های اصفهان نزدیک به موزه تاریخ طبیعی اصفهان پیروزی، هتل جمشید، هتل شیخ بهایی، هتل سپاهان، هتل پیروزی، هتل ایران، هتل ستاره و هتل ۵ ستاره عباسی را پیشنهاد می کنیم.

سؤالات متداول

موزه تاریخ طبیعی اصفهان چه نام دارد؟

با توجه به اینکه این موزه در محل تالار تیموری بنا گردیده به این اسم هم می شناسند. همچنین بخاطر وجود ماکت دایناسورهای بزرگ در محدوده حیاط، به موزه دایناسورهای اصفهان هم شهرت دارد.

موزه تاریخ طبیعی اصفهان چگونه است؟

این موزه از ۷ سالن به نام های جانوران بی مهره، جانوران مهره دار، گیاه شناسی، زمین شناسی، جغرافیای طبیعی، کمک آموزشی و راهنمای موزه تشکیل شده که آثار قدیمی و ارزشمند از سراسر دنیا در آن قرار گرفته اند.

ساعت بازدید موزه تاریخ طبیعی اصفهان چه زمانی است؟

رای بازدید از موزه، صبح ها از ۹ تا ۱۲:۳۰ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۴ تا ۱۷ به این مکان بروید.

قیمت بلیط موزه تاریخ طبیعی اصفهان چقدر است؟

برای بازدید باید ۵۰۰۰ تومان بپردازید که این هزینه برای اتباع خارجی و توریست ها نفری ۲۰ هزار تومان است.

۴.۶/۵ - (۹ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. هادی احمدی

    سلام ،آیا در این موزه فسیل هم نگه داری میشود ؟

    • علیرضا قانع

      سلام بله در بخش گیاه شناسی و زمین شناسی فسیل نگهداری میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×