بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » بندر لافت قشم یا روستای لافت؛ معرفی جاهای دیدنی و آدرس
بندر لافت قشم
قشم

بندر لافت قشم یا روستای لافت؛ معرفی جاهای دیدنی و آدرس

۴ اسفند ۱۳۹۵ 17۰4,073

در قسمت شمال غربی جزیره ی قشم، در کنار ساحل زیبای خلیج فارس و در همسایگی جنگل های زیبای حرّا، در میان درختان سبز گرمسیری و نخلستان‌های بلند، روستایی زیبا با بادگیرهای باشکوه به نام روستای لافت قرار دارد که با نام بندر لافت هم می شناسند و از جالب توجه‌ترین روستاهای ایران است. بناهای روستا خیلی نزدیک به هم ساخته شده و کوچه ‌های آن نیز بسیار تنگ و باریک هستند. بافت قدیم لافت به لافت کهنه معروف است. درباره تاریخ پیدایش و سکونت انسان در این بندر، اطلاعات چندانی در دست نیست. اما تا به اکنون، چیزی که مشخص و مبرهن است ، اینست که تاریخ سکونت در این روستا، به بیش از ۳ هزار سال قبل باز می گردد. در ادامه با معرفی کامل روستای بندری لافت از جاهای دیدنی قشم همراه ما باشید.

بندر لافت کجاست؟

روستای بندری لافت در شمال غرب جزیره قشم و بخش شرقی جنگل های حرا واقع شده است. مختصات جغرافیایی بندر لافت عبارتند از: طول جغرافیایی ۵۵ درجه و ۵ دقیقه شرقی و عرض ۲۶ درجه و ۵۴ دقیقه شمالی که در شرق جنگل دریایی حرا واقع شده است.

آدرس: بخش مرکزی شهرستان قشم، شمال غرب جزیره قشم، دهستان سلخ

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

چگونه به روستای لافت برویم؟

فاصله بندر لافت تا قشم حدود ۵۸ کیلومتر است که اگر مسیر قشم را انتخاب کنید می توانید با تاکسی یا ماشین شخصی وارد مسیر منتهی از قشم به روستای بندری لافت شوید که حدود ۲ ساعت زمان می برد. مسیر بعدی از بندرعباس است که فاصله بندرعباس تا بندر لافت حدود ۱۰۰ کیلومتر است که تقریبا ۳ ساعت رانندگی خواهید داشت. البته لازم است که با لندی گراف خود را از ساحل به روستای بندری لافت برسانید که حدود ۵ دقیقه زمان می برد.

آب و هوای روستای بندری لافت

بندر لافت، آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. به دلیل آب و هوای بسیار گرم و رطوبت بالای این منطقه، معماری خانه‌ها به‌ گونه‌ای است که علاوه بر حفظ زیبایی و ارزش معماری، متناسب با شرایط سخت اقلیمی است. معماری روستای لافت، با ترکیب اتاق‌ها و راهرو‌ها و اتصال آن‌ها به حیاط، شبیه معماری نواحی مرکزی و کویری ایران است.

جاهای دیدنی بندر لافت قشم

روستای لافت، با آنکه وسعت چندانی ندارد و کل وسعت آن، در حدود ۱ کیلومتر است اما آثار باستانی ای از جمله دو قلعه‌ی تاریخی به نام های قلعه‌ نادری و قلعه‌ی پرتغالی‌ها دارد.

بنر هتل آرتا قشم

دو آب انبار (برکه)، گنبد مدون و گورستانی تاریخی که قدمت سنگ نبشته‌های آن به هزار سال پیش بازمی‌گردد جاذبه‌های گردشگری روستا را تشکیل می‌دهند. در این روستا دو زیارتگاه به نام‌های سید حسن منصور و شیخ اندرآبی وجود دارد. مورد جالب دیگری که در لافت به چشم می خورد «چاه‌های تلا» هستند. تلا از ترکیب دو کلمه «تل + آب» گرفته شده و معنی آن آبی که از شیب تل گرفته شده است می باشد. کفه چاه‌ها دارای لایه‌ی گچی هستند که این امر سبب می‌شود آب برای مدت طولانی‌تری نسبتا سالم و خنک بماند. آب‌های سطحی روستا که در اثر بارش‌های ناگهانی و سیل آسا در مجراهای طبیعی و مصنوعی تپه‌ها سرایز می‌شود، به مجموعه‌ی چاه‌های تلا و آب انبار اصلی روستا جاری می‌شود. گفته می‌شود تعداد این چاه‌ها که قدمت آن‌ها به پس از اسلام می‌رسد، به تعداد ایام کبیسه سال ، ۳۶۶ حلقه بوده و هر روز از سال فقط از یکی از چاه‌ها استفاده می‌کردند. این اثر تاریخی در ۲۷ ام دی ماه سال ۱۳۷۷ با شماره‌ی ثبت ۲۱۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چاه های تلا در روستای لافت جزیره قشم
چاه های تلا به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از دیگر جاذبه های گردشگری لافت، می توان به لباس های محلی زیبای بومیان آن اشاره کرد. اغلب مردم ، لباس‌های معمولی و برخی از آن‌ها لباس‌های سنتی می‌پوشند؛ مردان دشداشه پوشیده و عمامه‌ی سفید بر سر می‌گذارند و زنان روسری‌های لیو (یا عربی) سر می‌کنند و برقع (عربی شده کلمه فارسی پرده است)، که محلیان به آن برکه می‌گویند بر روی چهره می‌گذارند. همین موضوع نشان می‌دهد این پوشش از ایران به مناطق عرب‌نشین رفته است که به علت گرمای زیاد آن منطقه بوده و برای جلوگیری از آفتاب شدید بر روی پلک‌ها و صورت است.

لباس های محلی در روستای لافت
از دیگر جاذبه های گردشگری لافت، می توان به لباس های محلی زیبای بومیان آن اشاره کرد

بومیان لافت، به زبان بندری سخن می گویند. سالمندان، به جای لیوان واژه گلاس و به جای شکلات واژه چاکلت را به کار می‌برند که شاید ریشه در تاریخ استعماری منطقه داشته باشد.

بیشتر مردم این روستا، اهل تسنن بوده و پیرو مذهب شافعی هستند. شغل بیشتر مردم لافت، داد و ستد و مبادلات دریایی، صیادی، باغداری، لنج سازی و صنایع دستی زری دوزی و گلابتون دوزی است که ۲ مورد آخر، بیشتر خاص زنان است.

غروب آفتاب در روستای لافت

خلاصه اینکه، بادگیرهای لافت بهانه ای است برای دمی‌آسودن در طبیعتی که هنوز دست من و شما به تخریبش آلوده نشده و از سوی دیگر فرصتی است که باید به این منطقه بدهیم و با ظرافت و دقت حفظ کنیم. زیرا دیر یا زود ممکن است به جای همین بادگیرها با معماری ۳ هزار ساله، ساختمان‌هایی با نمای شیشه‌ای و ناهمگون با طبیعت ، آنجا را پر کند. آیین‌هایی همچون رقص ازوا، مولود خوانی، بادبان کشی و… که از جمله آیین‌های سنتی مردم لافت است؛ بسیار می تواند در افزایش جذابیت های این بندر، تاثیرگذار باشد.

درباره بافت مسکونی سنتی لافت، باید بگوییم که معماری خانه‌ها به‌ گونه‌ای است که علاوه بر حفظ زیبایی و ارزش معماری، متناسب با شرایط سخت اقلیمی است. معماری روستای لافت، با ترکیب اتاق‌ها و راهرو‌ها و اتصال آن‌ها به حیاط، شبیه معماری نواحی مرکزی و کویری ایران است.

بهترین فصل سال برای بازدید

روستای بندری لافت به دلیل نزدیکی به آب های گرم خلیج فارس و مدار رأس السرطان، آب و هوای گرم و مرطوب دارد. بنابراین بهترین زمان سال برای بازدید از روستای بندری لافت از اوایل آذر تا اواسط فروردین است.

جاهای دیدنی نزدیک روستای بندری لافت

بازدید از روستای لافت و جاذبه های مختلف آن نصف روز زمان می برد که پس از استراحت می توانید به بازدید از سایر جاهای دیدنی نزدیک این روستا بپردازید. در ادامه لیستی از جاهای دیدنی نزدیک به روستای لافت را می بینید که توصیه می کنیم در برنامه سفر خودتان قرار دهید:

اقامت در روستای بندر لافت

برای اقامت در روستای لافت شما می توانید اقامتگاه های بومگردی این روستا را انتخاب کنید و تجربه متفاوتی داشته باشید. اما برای کسانی که اقامت در هتل را ترجیح می دهند باید مسافت نسبتا زیادی را طی کنید. اما اگر صرفا هدفتان از ورود به این روستا بازدید از جاذبه های گردشگری است طبیعتا انتخاب بهترین هتل قشم و رزرو با قیمت و تخفیف عالی گزینه مناسبتری محسوب می شود که ما در اقامت ۲۴ با تخفیف های همیشگی در کنار شما عزیزان هستیم. یکی از بهترین هتل هایی که می توانید برای اقامت به یاد ماندنی در قشم روی آن حساب ویژه باز کنید، هتل ساحل سینگو قشم است که به شما پیشنهاد می کنیم.

جمع بندی مطالب

روستای بندری لافت در دل خود جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که هر کدام از ما حداقل یکبار باید تجربه بازدید از آنها را داشته باشیم. برای سفر به قشم و رسیدن به این روستای گردشگری راه های مختلفی وجود دارد که ساده ترین و بهترین آن رزرو تور قشم است. مزیت تورهای قشم اقامت ۲۴ انتخاب تور براساس هتل انتخابی شماست که در کنار قیمت مناسب گزینه بسیار خوبی است. سفر با تور بسیاری از دغدغه های برنامه ریزی سفر را کم می کند و حتی در هزینه ها نیز صرفه جویی خواهد شد. اگر شما هم از این روستای دیدنی بازدید کرده اید از تجربیات خودتان برای ما بگویید.

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)
×