بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » خانه های تاریخی اصفهان ایده ای جذاب برای لوکیشن عکاسی در اصفهان
خانه های تاریخی اصفهان
اصفهان

خانه های تاریخی اصفهان ایده ای جذاب برای لوکیشن عکاسی در اصفهان

۱۱ مهر ۱۴۰۰ 17۰3,826

خانه های تاریخی اصفهان جزو آثار مهم و یادگارهای با ارزش دوران‌های مختلف گذشته می‌باشند که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای تماشای آنها به اصفهان سفر می‌کنند. اصفهان به دلیل قدمت زیاد و تاریخ پربار خود مانند انتخاب شدن به عنوان پایتخت حکومت صفویه، بناهای تاریخی متعددی دارد که در حال حاضر پس از مرمت‌های لازم به عنوان موزه، رستوران، کافه و یا اقامتگاه سنتی در اختیار گردشگران قرار گرفته‌اند. با اقامت ۲۴ تا انتهای این مطلب همراه باشید تا بیشتر با خانه های تاریخی اصفهان که جزو باارزش ترین جاهای دیدنی اصفهان هستند آشنا گردید.

اگر می‌خواهید سفر اصفهان را به خاطره‌ای فراموش نشدنی تبدیل کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب اقامتگاه مورد نظر خود، مقاله ” بهترین هتل اصفهان ” در وبلاگ اقامت ۲۴ را مطالعه نمایید.

خانه تاریخی بخردی اصفهان

خانه تاریخی بخردی اصفهان

یکی از خانه‌های تاریخی زیبای اصفهان که تبدیل به اقامتگاه سنتی شده است خانه بخردی می‌باشد. این عمارت چشم‌نواز که در منطقه سنبلان شهر اصفهان واقع شده است، قدمتی مربوط به دوران صفویه دارد و از معماری مرسوم آن زمان با تالار اصلی و ایوان برخوردار است.

از خانه سرهنگ بخردی در زمان صفویه و قاجار به عنوان کاروانسرا استفاده می‌شده است و در حال حاضر پس از مرمت و بازسازی‌های لازم و ایجاد فضاهایی همچون حمام و سرویس بهداشتی در داخل اتاق‌ها، آشپزخانه، باغچه، حیاط و پذیرش به عنوان اقامتگاه سنتی فعالیت می‌کند و میزبان گردشگران بسیاری می‌باشد.

آدرس: اصفهان، خیابان شهدا، خیابان ابن سینا، پلاک ۵۶.

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان با تلفیق چند سبک معماری، بی‌تردید یکی از زیباترین خانه ‌های تاریخی اصفهان و ایران محسوب می‌شود. این عمارت تاریخی که در محله قدیمی پاقلعه اصفهان قرار دارد متعلق به دوران زندیه می‌باشد و در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار شخصی به نام میرزا احمد ملاباشی که منجم شاه بود این خانه را خریداری نمود و در این خانه به انجام امور علمی، مذهبی و فرهنگی می‌پرداخت.

به دلیل اینکه در سال ۱۳۸۰ شخصی به نام آقای معتمدی این خانه را خریداری نمود و آن را مرمت و بازسازی کرد، به آن خانه معتمدی نیز گفته می‌شود. خانه تاریخی ملاباشی یا همان معتمدی دارای فضای اندرونی و بیرونی در دو طبقه می‌باشد که شامل سه ورودی مستقل، چندین اتاق بزرگ، شاه نشین، حوض، اتاق مهمان‌خانه و … می‌شود. این خانه که در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید، از شیشه‌های رنگی، کنگره چوبی و هنر فلزکوبی روی چوب برخوردار است که زیبایی خاصی به فضای آن بخشیده‌اند.

آدرس: اصفهان، محله پاقلعه، خیابان ملک، کوچه ملاباشی، خانه اول سمت راست.

خانه تاریخی امین التجار اصفهان

خانه تاریخی امین التجار اصفهان

خانه امین‌التجار یکی از معروف‌ترین خانه‌ های تاریخی اصفهان به شمار می‌رود که بازمانده از دوران قاجار است. این خانه تاریخی زیبا متعلق به یکی از تاجران بزرگ و سرشناس اصفهان به نام سید حبیب الله امین‌التجار اصفهانی بوده و دارای دو طبقه و ۱۴ اتاق و یک ایوان با ۶ ستون ۶ متری می‌باشد.

اتاق‌های این خانه بسیار دیدنی و دلنشین هستند و از تزییناتی همچون گچ‌بری‌های سنتی، کاشی‌کاری، خاتم‌کاری، منبت‌کاری، مقرنس، شیشه‌های رنگی و آیینه‌کاری برخوردار می‌باشند. در طبقه اول خانه تاریخی امین‌التجار یک حوض زیبا با نمایی کاملا سنتی با سه فواره وجود دارد و در طبقه دوم تالار‌های بسیار باشکوه برای مراسمات و میهمانی‌های بزرگ ساخته شده‌اند.

آدرس: اصفهان، خیابان عبدالرزاق، محله پشت بارو.

خانه های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی دهدشتی اصفهان

اگر علاقه مند به بازدید از خانه‌های تاریخی و نوش جان نمودن غذایی باکیفیت در محیطی دلنشین هستید، به شما خانه تاریخی دهدشتی اصفهان را پیشنهاد می‌کنیم. این خانه تاریخی که مربوط به دوران قاجار می‌باشد از معماری بسیار چشم‌نوازی برخوردار است و هم اکنون کافه رستورانی به نام هوگر در محل این عمارت قرار دارد و فعالیت می‌نماید.

خانه تاریخی دهدشتی که در سال ۱۳۸۵ به فهرست آثار ملی ایران وارد شده است دارای دو محوطه داخلی و فضای باز است که در هر دو بخش خدمات رفاهی به بازدید کنندگان ارائه می‌گردد. اگر علاقه دارید در حالی که یک فنجان قهوه نوش‌جان می‌کنید، سیری به دوران قاجار داشته باشید به کافه هوگر در خانه تاریخی دهدشتی بروید.

آدرس: اصفهان، دروازه دولت، خیابان باب الرحمه، کوچه شماره ۱.

خانه تاریخی مشروطیت اصفهان

خانه تاریخی مشروطیت اصفهان

از خانه ‌های تاریخی اصفهان که از شهرت زیادی برخوردار است، خانه مشروطیت متعلق به محمد تقی رازی اصفهانی، یکی از رهبران سیاسی و چهره‌های سرشناس اصفهان و استاد شیخ فضل‌الله نوری می‌باشد. این خانه تاریخی که متعلق به دوران قاجار است مکانی برای جلسات مختلف علما، آزادی خواهان، رجال سیاسی و فرهنگی و مردم اصفهان محسوب می‌شده است که در آن به فعالیت‌هایی در زمینه مشروطه خواهی می‌پرداختند.

خانه تاریخی مشروطیت اصفهان که یکی از باشکوه‌ترین خانه‌های این شهر به شمار می‌رود، دارای دو شاه‌نشین در ضلع شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و ۱۲ اتاق بزرگ، اتاق هفت دری با تزییناتی همچون گچ‌بری‌های سنتی، منبت کاری، شیشه‌های رنگی و … می‌باشد. این عمارت دیدنی در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و هم اکنون به عنوان موزه نیز فعالیت می‌کند.

آدرس: اصفهان، محور دولت خانه صفوی، ضلع شرقی میدان امام (نقش جهان)، محله قصر منشی، کوچه چهاردهم.

خانه های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی شیخ الاسلام اصفهان

از دیگر خانه ‌های تاریخی اصفهان که قدمت آن به زمان صفویه باز می‌گردد خانه شیخ الاسلام است. بنابر نقل قول‌ها این عمارت باشکوه هدیه شاه عباس به دخترش و دامادش می‌باشد و در زمان حکومت قاجاریه از این خانه به عنوان مرکز فعالیت‌های مدعی العوم و به نوعی دادگستری و در زمان پهلوی به عنوان شهرداری استفاده می‌شده است.

خانه تاریخی شیخ الاسلام اصفهان که در سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده در حال حاضر پس از مرمت و بازسازی‌های صورت گرفته توسط سازمان میراث فرهنگی به محل کارگاه‌های هنرهای سنتی مانند زربافی، سفال‌گری و گره‌چینی اختصاص یافته است.

آدرس: اصفهان، چهارراه تختی، خیابان جمال الدین عبدالرزاق، کوچه شیخ الاسلام.

خانه تاریخی وثیق انصاری اصفهان

خانه تاریخی وثیق انصاری اصفهان

یکی دیگر از خانه های تاریخی اصفهان خانه وثیق انصاری می‌باشد که قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و به دستور یکی از بزرگان خاندان وثیق انصاری و رئیس مستوفیان دربار که مدتی هم حاکم اصفهان بود، ساخته شده است. این خانه بسیار زیبا و باشکوه قاجاری وجه تمایزی نسبت به دیگر خانه‌های آن زمان دارد و آن هم استفاده از پارچه و کاغذ دیواری برای تزیینات داخلی می‌باشد. همین امر موجب زیبایی کم‌نظیر آن گشته و هرساله میزبان گردشگران زیادی است.

این خانه با اتاق‌های منقش، شاه نشین و فضاهای داخلی دلنشین در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: اصفهان، خیابان هاتف، خیابان گلبهار، کوچه مشیر، بن بست وثیق.

خانه تاریخی شهشهانی اصفهان

خانه تاریخی شهشهانی اصفهان

در سفر خود به اصفهان و بازدید از خانه‌های تاریخی آن حتما از عمارت زیبای شهشهانی نیز بازدید نمایید. این خانه تاریخی که مربوط اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجار می‌باشد، در محله‌ای قدیمی واقع شده است که در زمان خود محل زندگی بسیاری از بزرگان اصفهان محسوب می‌شده است.

این عمارت دلنشین با معماری تماشایی خود توسط میرزا حسین آقا نقی ملقب به داروغه اصفهان ساخته شد و پس از مرگش به دلیل نداشتن هیچ ورثه‌ای توسط بستگانش به محمد جواد بزاز و همسرش سکینه بیگم سینی ساز شهشهانی فروخته شد.

آدرس: اصفهان، محله شهشهان، کوچه صحه میرزا اسدالله خان، پلاک ۳۲.

خانه های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان

از دیگر خانه های تاریخی اصفهان می‌توان به خانه سرتیپ سدهی اشاره نمود که متعلق به زمان قاجار می‌باشد. این خانه به دستور یکی از فرماندهان قشون ظل السلطان حاکم وقت اصفهان در زمان ناصرالدین شاه قاجار و توسط سرتیپ محمد حسین خان امینی سدهی ساخته شد و متشکل از چند بخش مختلف دیوان خانه، حمام، اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری، چایخانه، حسینیه، حوضخانه، نارنجستان، برج مراقبت و میدان اسب‌دوانی می‌باشد.

این بنای تاریخی آجری و خشتی که در سال ۱۳۸۰ به ثبت آثار ملی ایران رسیده، دارای معماری فوق‌العاده همراه با تزیینات منبت‌کاری، گچ‌بری، آینه‌کاری و پنجره‌های گره‌چینی، خاتم‌کاری و … است و دارای یک کتیبه در سردر خود می‌باشد که تاریخ ساخت آن را نشان می‌دهد.

آدرس: اصفهان، خمینی شهر، محله لادره فروشان، بلوار توحید.

خانه تاریخی مشیرالملک اصفهان

خانه تاریخی مشیرالملک اصفهان

این عمارت تاریخی و اشرافی مربوط به دوران صفویه و متعلق به خاندان مشیر انصاری، از درباریان صفوی می‌باشد. این خانه بزرگ دارای پنجره‌های چوبی بسیار زیبایی است و از تزیینات مختلفی همچون نقاشی، آینه کاری، گچ بری، منبت کاری و خاتم کاری برای هرچه زیباتر شدن آن استفاده شده است.

در وسط حیاط این خانه تاریخی حوضی صلیبی شکل خودنمایی می‌کند که جلوه خاصی به این عمارت باشکوه بخشیده است.

آدرس: اصفهان، اصفهان، خیابان حافظ، کوچه یخچال.

خانه های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی سوکیاس اصفهان

یکی دیگر از خانه های تاریخی اصفهان متعلق به دوران صفویه خانه تاریخی سوکیاس در محله تبریزی می‌باشد. ساختمان اصلی این عمارت دارای دو تالار دو طبقه‌ای است که در مرکز یکی از آنها حوضی هشت ضلعی و کوچک قرار گرفته و اطراف آن رواق‌ها و طاق‌های زیبایی با تزیینات مقرنس، گچ بری، طلاکاری و نقاشی‌هایی مینیاتوری به سبک نقاشی‌های رضا عباسی، هنرمند و نقاشی معروف کشور در دوران صفوی وجود دارد. همچنین در کتیبه‌هایی که در طبقه اول قرار گرفته نقوش تشعیری شامل درختان، پرندگان و حیوانات با زمینه طلایی دیده می‌شود.

خانه تاریخی سوکیاس اصفهان پس از خریداری توسط دولت از مالکین آن مورد بازسازی قرار گرفت و پس از مرمت زیر نظر دانشگاه فارابی تبدیل به آزمایشگاه و کارگاه‌های هنری به نام دانشکده حفاظت و مرمت اصفهان شد.

آدرس: اصفهان، جلفا، محله تبریزی.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×