بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان اصفهان » معرفی کاخ چهل ستون اصفهان : آدرس و تصاویر
کاخ چهل ستون اصفهان
استان اصفهان - جاذبه های گردشگری اصفهان - جاهای دیدنی اصفهان

معرفی کاخ چهل ستون اصفهان : آدرس و تصاویر

۷ دی ۱۳۹۵ 24۰6,078

باغ چهل ستون یکی از مکان های دیدنی و تاریخی استان اصفهان و نمونه ای از یک باغ سلطنتی بوده که در دوران صفویه احداث شده است. از این بنا علاوه بر باغ چهل ستون، با نام های کاخ چهل ستون یا باغ موزه چهل ستون نیز یاد می شود. کاخ چهل ستون در خیابان استانداری اصفهان واقع شده و مساحتی بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع دارد.

کاخ چهل ستون اصفهان
آدرس: اصفهان ٬ میدان امام حسین ٬ خیابان استانداری

این بنای تاریخی در سال ۱۵۰۷ هجری قمری یعنی در زمان حکومت شاه عباس اول صفوی تاسیس شد. پس از آن در زمان سلطنت شاه عباس دوم صفوی ، ساختمان آن تکمیل و در ساختمان مرکزی این عمارت تغییراتی کلی اعمال شد و تالار آیینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، حوض بزرگ مقابل تالار، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و آینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها افزوده شد. تالارهای وسیع کاخ در دوره شاه عباس دوم، محل پذیرایی های رسمی کشور بود.

بیشتر بخوانید : “جاهای دیدنی اصفهان

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های اصفهان با تخفیف
کاخ چهل ستون اصفهان
تالارهای وسیع کاخ در دوره شاه عباس دوم، محل پذیرایی های رسمی کشور بود.

مفهوم چهل ستون با انعکاس ستون های بیست گانه در حوض موجود در روبروی این عمارت فهمیده می شود. عدد چهل در ایران نشان دهنده کثرت در تعداد می باشد که در این بنا نیز نمایانگر تعداد زیاد ستون های موجود در کاخ باشکوه چهل ستون است. درها و پنجره های این بنا از منبت و خاتم می باشد و نشان دهنده مهارت بسیار بالای استادان ایرانی است که توانسته اند به گونه ای بسیار زیبا این عمارت را احداث نمایند. فضای داخل و خارج کاخ چهل ستون بسیار با یکدیگر هماهنگ و مرتبط می باشد به گونه ای که حتی نمی توان تشخیص داد که کجا یکی شروع شده و دیگری پایان می پذیرد.

بیشتر بخوانید : “آشنایی با عالی قاپو اصفهان

کاخ چهل ستون در اصفهان
مفهوم چهل ستون : انعکاس ستون های بیست گانه در حوض موجود در روبروی این عمارت

ایوان کاخ چهل ستون شامل دو بخش می باشد، بخش اول آن تالاری است که بر ۱۸ ستون چوبی قرار گرفته است و چهار ستون میانی نیز بروی چهار شیر سنگی قرار گرفته که از آنها آب فوران کرده و داخل حوض مرمری تالار می ریزد. بخش دوم کاخ، تالار آیینه است که بر روی دو ستون قرار گرفته و با آیینه کاری بسیار وسیع و زیبا مزین شده است.

کاخ چهل ستون اصفهان

تالار مرکزی کاخ چهل ستون ، اختصاص به مهمانان خارجی و نیز شخصیت های سایر کشورها دارد و حاوی نقاشی هایی می باشد که اتفاقات و وقایع دوران های مختلف را به نمایش می گذارد. این نقاشی های بسیار زیبا متعلق به هنرمند زمان صفوی، رضا عباسی می باشد که به سبک مینیاتوری ایرانی، دیوار تالارهای کاخ را تزئین کرده است. این آثار هنری از قرون پیش از اسلام تا قرن ۱۴ هجری قمری جمع آوری شده است و بیانگر وقایع تاریخی در دوران صفویه و افشاریه می باشد. از جمله این وقایع می توان به نبرد چالدران میان شاه اسماعیل و سلطان سلیم خان امپراطور عثمانی، مجلس مهمانی شاه عباس از فرمانروای ترکمنستان، نبرد شاه اسماعیل با شیبک خان ازبک، جنگ کرنال میان نادر شاه و محمد شاه گورکانی و… اشاره نمود. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تصاویر جنگ کرنال و چالدران به پس از دوران صفوی مربوط می شود و در دوران قاجار کشیده شده است.

بیشتر بخوانید : “معرفی سه و سه پل اصفهان همراه با تصاویر و آدرس

تالار مرکزی چهل ستون اصفهان

باغ چهلستون در بستر شهر و در میان سایر باغ‌ها شکل‌ گرفته و امکان دسترسی به آن از سایر باغ‌ها میسر بود. مجموعه‌ای از این باغ‌ها که در امتداد چهارباغ شکل‌ گرفته بودند، یکی از شالوده‌های اصفهان عصر صفوی را شکل می‌دادند و نقش باغ چهلستون از این جنبه ممتاز است؛ زیرا حلقه وصل این شالوده و شالوده دیگر شهری، یعنی مجموعه نقش‌جهان بوده است.

باغ چهلستون سه در ورودی داشته است که در قدیمی آن، رو به شرق قرار دارد. هنگام ورود به باغ از سردر اصلی آن، پس از طی مسافتی نه چندان زیاد، به استخر بزرگ جلوی عمارت و سپس به خود بنا خواهیم رسید.

آب باغ در گذشته از شاخه‌ای از مادی «فدن» تامین و پس از طی مسافتی از انتهای باغ وارد میدان نقش جهان می‌شد. در حال حاضر، آب باغ از چاهی عمیق تامین می‌شود. پوشش گیاهی باغ چهلستون در حال حاضر عبارت است از درختان کاج ایرانی، نارون، افرای سیاه، چنار و عرعر. در باغچه‌های اطراف کاخ، گل‌هایی فصلی کاشته شده‌اند که در جنوب باغ در گلخانه پرورش داده می‌شوند. مساحت کاخ ۲۱۲۰ متر مربع و محل بنای عمارت یک متر از سطح باغ بلندتر است.

باغ چهل ستون در سال ۲۰۱۱ میلادی به ثبت میراث فرهنگی یونسکو رسیده است و هر ساله میزبان بسیاری از جهانگردان و گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

در صورتی که تمایل دارید به شهر اصفهان سفر کنید می توانید از این مکان دیدنی در این شهر نیز بازدید کنید.

 منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۹/۵ - (۸۷ امتیاز)
×