بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » تنگه چاهکوه قشم: از عجایب هفتگانه قشم
تنگه چاهکوه قشم
قشم

تنگه چاهکوه قشم: از عجایب هفتگانه قشم

۲ دی ۱۳۹۵ 39۲3,548

تنگه شگفت انگیز چاهکوه در روستای چاهوی شرقی جزیره قشم، با حفره ها و دالان ها و اشکال تعجب برانگیز در دیواره های خود، یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

دره یا تنگه چاهکوه، در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم، دره ای به عمق ۱۰۰ متر، نمایشی از فرسایش سنگ های رسوبی است. این دره در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم قرار دارد و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری جزیره قشم است.

تنگه چاهکوه قشم
آدرس : ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی

دلیل نامگذاری چاهکوه ، وجود چاه هایی است که در ابتدای دره حفر شده است. چند چاه کم عمق و کانال هایی برای هدایت آب، از سوی اهالی روستای چاهو حفر شده و زیبایی این تنگه را چند برابر نموده است. به دلیل گرم و خشک بودن منطقه، آب شیرین ذخیره شده که منبع آن آب باران است ، دارای ارزش بسیار بالایی بوده و این چاه ها محل ذخیره آن محسوب می شوند. این کانال ها و چاه ها، قدمتی باستانی دارند و از زمان های دور ، برای تامین آب شیرین اهالی این بخش از جزیره مورد استفاده قرار می گرفته است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

مقاله مرتبط : “پیست سافاری قشم”

تنگه چاهکوه قشم
دلیل نامگذاری چاهکوه ، وجود چاه هایی است که در ابتدای دره حفر شده است

چاهکوه در ابتدا عریض و با دیواره های بلند در برابر دیدگان مخاطب ظاهر می شود، ولی کم کم از عرض آن کم شده تا جایی که عبور از میان آن بسیار سخت می شود، این در حالی است که از ارتفاع دیواره ها کاسته نشده و کماکان بلند می باشد و همین امر یکی از دلایلی است که داخل دره نور کمی وجود داشته باشد.

تنگه چاهکوه قشم

دیواره ها اغلب از جنس ماسه سنگ آهکى سست بوده و به دلیل وجود میان لایه هاى مارن، سیلت و آهک و فرسایش انحلالی آنها، حفره ها، درزها و بریدگی های بسیار زیبایی در این دره ایجاد شده است. اینگونه به نظر مى رسد که چاه هاى آب کم عمق مورد استفاده اهالى، توسط دست حفارى شده اند اما این حفارى در ادامه حفرات انحلالى عمیق انجام گرفته و در واقع کار طبیعت توسط بشر تکمیل شده است. همچنین در طول دره اصلى و دره عمود بر آن، کانال باریک جوى مانندى دیده مى شود که به نظر می رسد براى هدایت و انتقال آب دره ها به داخل چاه حفر شده است.

بنر هتل آرتا قشم
دره چاهکوه قشم
گردشگرانی که به چاهکوه مراجعه می کنند اغلب یا محقق بوده و یا دلباخته طبیعت

گردشگرانی که به چاهکوه مراجعه می کنند اغلب یا محقق بوده و یا دلباخته طبیعت، زیرا این پدیده شگفت انگیز کمتر معرفی شده است و همین موضوع سبب شده که کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گیرد. به دلیل وجود دیواره های بلند، ساخت تاسیسات گردشگری به منظور حفظ جاذبه های طبیعی این تنگه به راحتی امکانپذیر نیست. از اقدامات مهمی که سازمان منطقه آزاد قشم در این تنگه گردشگری به عمل آورده است می توان به احداث جاده ای به طول ۴ کیلومتر، ساخت سرویس بهداشتی، نصب چند تابلو آموزشی و زیست محیطی، نصب سطل زباله، ساخت پارکینگ و دایر کردن کیوسک نگهبانی اشاره نمود.

عکس تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه ، یکی از جاذبه های ژئوپارک قشم است

 

تنگه چاهکوه ، یکی از جاذبه های ژئوپارک قشم است و تاکنون اقدام هایی در حد تایید سازمان یونسکو در این تنگه انجام شده است. شناخته شدن ژئوپارک قشم، به عنوان یکی از ژئوپارک های مهم و توریستی دنیا نیازمند نگاه ملی است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کشور چین از ۸ ژئوپارک خود که به ثبت جهانی رسیده، توانسته درآمدی چندین برابر درآمد نفتی ایران کسب نماید؛ پس برای رسیدن به چنین وضعی بایستی تمامی ارگان ها مانند محیط زیست، وزارت علوم، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان زمین شناسی و… به کمک منطقه آزاد قشم آمده و این مکان فوق العاده را به صورت جهانی معرفی نمایند.

مقاله مرتبط : “سواحل شگفت انگیز قشم”

تعداد بازدید کننده های تنگه چاهکوه در ایام نوروز حدود ۴۶ هزار نفر اعلام شده است و پیش بینی می شود با داشتن برنامه اصولی طی سال های آتی ، این تعداد در ۵ سال آینده نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر تا یک میلیون بازدیدکننده برسد.

در صورتی که شما نیز تمایل دارید به جزیره قشم سفر کنید ، حتما از این مکان دیدنی در مدت زمان اقامت خود بازدید نمایید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. تولید محتوا برای اینستاگرام

    به شدت نوشته کاربردی هست. با تشکر از شما

  2. قشم

    تنگه چاهکوه واقعا جای قشنگیه. با اینکه یه کم از قشم دوره اما ارزشش رو داره برای دیدنش بریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×