بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » اقیانوس ابر در ۱۰ منطقه زیبای شمال ایران
اقیانوس ابر 1
راهنمای سفر به ایران

اقیانوس ابر در ۱۰ منطقه زیبای شمال ایران

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ 35۸20,190

ایران دارای طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری طبیعی مسحور‌کننده‌ای است. مناطق بی‌نظیری در شمال ایران وجود دارند که به دلیل تشکیل شدن اقیانوس ابر دارای شهرت هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با اقیانوس ابر در ۱۰ منطقه زیبای شمال ایران آشنا سازیم. اگر قصد سفر به ییلاقات و ارتفاعات شمال ایران و تماشای اقیانوس ابر را دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

اقیانوس ابر

اقیانوس ابر چیست؟

اقیانوس ابر پدیده‌ای طبیعی است که سطح ابرها پایین‌تر از سطح زمین قرار می‌گیرد و اغلب به‌دلیل شرایط اقلیمی یک منطقه مانند ارتفاع زیاد از سطح دریا، رطوبت زیاد هوا به خاطر بارش فراوان باران و وجود کوه‌ها در اطراف است که از فرار ابرها جلوگیری می‌کند. در منطقه شمال ایران ابرهایی که بر روی دریای خزر تشکیل می‌شوند نمی‌توانند از رشته کوه البرز عبور کنند و باعث پدید آمدن اقیانس ابر در ارتفاعات بالا می‌شوند.

فیلبند

یکی از معروف‌ترین مناطقی که می‌توانید شاهد اقیانوس ابر باشید، روستای فیلبند در مازندران است. این روستا در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده که به این علت، پدیده اقیانوس ابر، اکثر اوقات در این روستا دیده می‌شود.

فیلبند آخرین روستای منطقه چلاو محسوب می‌شود و از تهران تا فیلبند ۱۶۰ کیلومتر فاصله است. مسیر دسترسی به این روستا مناسب است و می‌توانید با ماشین شخصی به آنجا بروید. همچنین برای اقامت می‌توانید کمپ بزنید و یا از اقامتگاه‌ها و خانه‌های روستایی استفاده کنید.

فیلبند

اولسبلانگاه

ییلاق جنگلی و کوهستانی ماسال، در غرب استان گیلان در ارتفاع ۱۴۸۹ متری از سطح دریا قرار دارد که به خاطر طبیعت فوق العاده زیبا و بکر، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. ییلاق اولسبلانگاه در منطقه ماسال واقع شده است که یکی از زیباترین نقاط برای تماشای اقیانوس ابر می‌باشد.

برای رسیدن به روستای ییلاقی اولسبلانگاه باید جاده جنوبی خروجی از ماسال را در پیش بگیرید و ۲۵ کیلومتر در جاده‌ای کوهستانی برانید. برای اقامت در این منطقه می‌توانید از هتل‌، اقامتگاه‌های بومگردی و یا کلبه‌های چوبی بهره ببرید.

اولسبلانگاه

اشکورات

یکی دیگر از مناطق شمالی ایران که دارای اقیانوس ابر می‌باشد منطقه ییلاقی اشکورات است که از دو منطقه‌ بالا اشکور و پایین اشکور تشکیل شده است و از جنوبی‌ترین بخش شهرستان رودسر آغاز می‌شود و تا جنوبی‌ترین نقطه از شهرستان رامسر ادامه می‌یابد. جاده‌های این منطقه بسیار زیبا و بکر هستند و می‌توانید شاهد اقیانوس ابر در هر نقطه از این جاده‌ها باشید.

همچنین جاذبه‌های زیبای دیگری در این منطقه وجود دارند از جمله: تالاب صمد آباد، کوه عروس و داماد، منطقه آسمانرود و غار واردار. برای اقامت در این منطقه می‌توانید از اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های روستایی استفاده نمایید.

اشکورات

سوباتان

سوباتان یکی از ییلاق‌های زیبا و بی‌نظیر در استان گیلان می‌باشد که در ۳۶ کیلومتری شهر تالش قرار دارد. این منطقه با ارتفاع ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا و هوای مطبوع و خنک و چشم‌اندازی زیبا از دشت‌های گل و درختان سربه فلک کشیده، یکی از مناطق خاص شمال ایران می‌باشد که پدیده اقیانوس ابر را می‌توانید در آن تجربه نمایید.

از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا آخر بهار، بهترین زمان سفر به سوباتان است. شما می‌توانید برای اقامت در این منطقه، در خانه‌های چوبی و محلی اقامت کنید یا در طبیعت زیبای این منطقه چادر بزنید. مسیر دسترسی به این ییلاق از طریق جاده رشت به هشت پر می‌باشد که بعد از آن باید به سمت جاده اق اولر بروید. جاده منتهی به این ییلاق مناسب ماشین‌های آفرودی می‌باشد.

سوباتان

جواهرده

این روستا در فاصله ۲۷ کیلومتری رامسر در دهستان سخت‌سر و در ارتفاع ۲۰۰۰ متری البرز، در دامنه کوه‌های مرتفع سماسوس و در میان مراتع و چمن‌زارها واقع شده است و یکی از مناطقی است که همواره به دلیل ارتفاع بالا می‌توان شاهد پدیده اقیانوس ابر در این منطقه بود.

مسیر منتهی به ییلاق جواهرده که از شهر رامسر شروع می‌شود، به ‌لطف وجود آبشارهای فصلی و دائمی، پارک جنگلی صفارود، چشمه آب معدنی و دریاچه قو، بسیار تماشایی و زیبا است. در جواهرده نیز ضمن لذت بردن از طبیعت بکر و اقیانوس ابر می‌توانید از آبشارها و چشمه‌های روستای جواهرده، جنگل، مراتع و قله‌ها، مسجد آدینه و گورهای تاریخی گبری نیز دیدن کنید. برای اقامت در این منطقه می‌توانید به سراغ اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های روستایی بروید.

جواهرده

داماش

داماش روستایی واقع در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از توابع بخش عمارلو در شهرستان رودبار است و یکی از مناطق ییلاقی گیلان به شمار می‌رود که می‌توان در آن شاهد اقیانوس ابر بود. این منطقه دارای هوایی مطبوع و خنک و طبیعتی بکر و چشم اندازهایی بی‌نظیر می‌باشد که در کمتر نقطه‌ای از ایران به چشم می‌خورد.

بهترین زمان برای سفر به داماش اواخر بهار و هنگام رویش گل‌های سوسن چلچراغ است که مردم محلی این منطقه جشنواره‌ای سنتی جذابی نیز در این زمان برگزار می‌کنند. داماش در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی رودبار و ۱۳۰ کیلومتری رشت قرار دارد و می‌توانید از مسیر‌های مختلفی مانند شهر بره‌سر و شهر جیرنده به آن دسترسی داشته باشید.

داماش

هلودشت

یکی دیگر از مناطق شمالی ایران که می‌توان اقیانوس ابر را در ارتفاع بالا و طبیعت زیبای آن تجربه نمود، هلودشت یا هلی دشت است. هلو دشت در دهستان لات لیل قرار دارد و جزو ییلاقات شهر املش محسوب می‌گردد که ۳۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد. این منطقه کوهستانی در ارتفاع ۱۲۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و با پوشش جنگلی توسکا و راش و تپه‌های سرسبز و مزارع چای و درختان فندق گردشگران زیادی را هر ساله پذیرا می‌باشد.

برای اقامت در این منطقه می‌توانید از سوییت‌ها و خانه‌های روستایی بهره ببرید. برای دسترسی به هلودشت با خروج از قسمت جنوب غربی شهر املش و عبور از پل این شهر، باید مسیر روستای لات لیل و بلوردکان را در پیش بگیرید. با طی مسافتی کمتر از یک ساعت به‌سمت بالای کوه، به دهکده ییلاقی هلودشت خواهید رسید. فاصله این ییلاق از مرکز شهر لنگرود ۴۰ کیلومتر و از بلوردکان ۱۳ کیلومتر است.

هلودشت

اوپرت

اوپرت منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب ‌و هوا با طبیعت سرسبز و بکر، چشمه‌ها، دشت و روستاهای تماشایی است که یکی دیگر از مناطق شمالی ایران برای مشاهده و تجربه اقیانوس ابر به شمار می‌رود. اوپرت که اپرت هم نوشته می‌شود کوهی است بین دو استان سمنان و مازندران و در واقع مرز بین این مناطق است. به‌دلیل بلندی و ارتفاع زیاد اوپرت، ابرهای باران‌زای مناطق شمالی کشور نمی‌توانند از آن عبور کنند و همین امر باعث تجمع ابرها بر بالای آن شده و اقیانوسی از ابرها را ایجاد می‌کند. آنچه که اقیانوس ابری اوپرت را از بقیه تماشایی‌تر کرده است، ماندگاری بیشتر ابرها و تضاد و تفاوت دو چشم‌انداز جنگلی و کویری است.

این منطقه مرزی در شمالی‌ترین نقطه استان سمنان و جنوبی‌ترین نقطه استان مازندران واقع شده است. مسیر دسترسی به اوپرت از طریق جاده مهدی‌شهر (۲۰ کیلومتری سمنان) به ساری می‌باشد. با گذر از روستاهای کولیم، کاور و ملاده به سرخده می‌رسید که خروجی سمت راست از این روستا شما را به اوپرت می‌رساند. برای اقامت در این منطقه می‌توانید از اقامتگاه‌های بومگردی و یا کمپ در طبیعت بهره ببرید.

اوپرت

جواهردشت

جواهردشت روستایی ییلاقی در رودسر گیلان است که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و از همین‌رو در گرم‌ترین روز‌های سال، با آب‌وهوای خنک و مطبوع، طبیعت زیبا و بکر و همچنین اقیانوس ابر یکی از مقاصد محبوب طبیعتگردان و گردشگران می‌باشد. می‌توانید با کمپ زدن در طبیعت یا اقامت در کلبه‌های ییلاقی جواهردشت، سیاهکلرود و مناطق اطراف سفری خاطره‌انگیز داشته باشید.

برای رفتن به جواهردشت، پس از رسیدن به چابکسر، با ادامه دادن ۲۰ کیلومتر دیگر، به ورودی جاده سیاهکلرود می‌رسید. مسیر جاده‌ای جواهردشت پرپیچ و خم و بسیار زیبا است و از روستاهای سیاهکلرود، قاسم آباد علیا و سفلا، گاوماست و چند روستای دیگر می‌گذرد.

جواهردشت

جنگل ابر

در میان کوه‌های البرز مرکزی و درست در مرز مناطق نیمه‌بیابانی استان سمنان و جنگل‌های انبوه استان گلستان، یکی از زیباترین مناطق ایران که می‌توان در آنجا شاهد اقیانوس ابر بود، قرار دارد. جنگل ابر که جزو جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود در روستای ابر،  در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود در بخش بسطام و دهستان خرقان قرار دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل تشکیل اقیانوس ابر، جغرافیای منطقه ابر است، چون این جنگل بین دو منطقه مرتفع و کم‌ارتفاع قرار دارد و دو ناحیه کم‌فشار و پرفشار (دشت گرگان و منطقه ابر) در نزدیکی هم قرار دارند.

برای اقامت در این منطقه می‌توانید در روستای ابر و یا روستای بسطام و خرقان به سراغ اقامتگاه‌های بومگردی بروید و یا در منطقه جنگلی و ارتفاعات جنگل ابر کمپ بزنید.

جنگل ابر

سخن پایانی

فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر می‌باشد و با سفر به این مناطق می‌توانید سفری خاطره‌انگیز داشته باشید. این ۱۰ منطقه زیبای ایران که تجربه تماشای اقیانوس ابر را برای ما رقم می‌زنند جزو سرمایه‌های این کشور محسوب می‌گردند. هنگام سفر به ارتفاعات و ییلاقات شمالی کشور برای دیدن اقیانوس ابر، باید در حفظ طبیعت نیز تلاش کنیم.

۴.۲/۵ - (۸۹ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۸

  1. ADRIYANA

    درود چند وقت پیش تصویری از منطقه ای گردشگری دیدم که در بالاترین نقطه کوه قرار داشت و اطراف آن و جایی که از کوه و ابر بالاتر رفته میشد اون مکان با مه پوشیده میشد و تنها نامی که از اون مطالعه اتفاقی بیادم هست اینه که اسمش به گمانم فیلسوف بود یا فیلسوف در بخشی از تعاریف آن جای داشت کسی میدونه لطفا راهنمایی کنه کجاست

    • علیرضا قانع

      سلام منظورتون روستای فیلبند مازندران هستش؟

  2. Raky

    خوشواش مازندران هم هس…

    • علیرضا قانع

      ممنونیم از شما

  3. مهران علوی

    با سلام شما به اقیانوس یا دشت ابر دیلمان اشاره نکردید واقع در شهرستان سیاهکل

    • علیرضا قانع

      سلام خیلی ممنونیم از شما
      حتما بهش اشاره می کنیم

  4. فروش سیم کارت

    خیلی جاهای قشنگی رو معرفی کردید ممنون

  5. فا.م

    بسیار زیبا بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×