» جاذبه های گردشگری مازندران » اوپرت ، دیواری به قامت آسمان میان جنگل و کویر!
اوپرت سدی جلوی ابرها
جاذبه های گردشگری مازندران

اوپرت ، دیواری به قامت آسمان میان جنگل و کویر!

۱۲ شهریور ۱۳۹۸ 18۱3,817

همیشه دیدنی های بکری هستند که برای خیلی از ما ناشناخته هستند. از جنگل های بکر بعضی مناطق شمال، تا کویر و ساحل های زیبا و دره های هیجان انگیز. یکی از این دره های فوق العاده چشم نواز و کمتر شناخته شده دره اوپرت است. با ما در وبلاگ اقامت ۲۴ باشید تا با هم سفری مجازی به این دره زیبا داشته باشیم.

ایران بزرگ کشوریست با جلوه های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد و جذاب. اگر شما هم مانند نگرانده این مطلب عاشق طبیعت گردی هستید باید به خود ببالید. زیرا کشورمان سرشار از دیدنی های بکری است که هیچکس از آن ها خبر ندارد. البته همواره انسانهایی ماجراجو در این زمینه پیشرو بوده اند و میراثشان اطلاعات کنونی ماست.

 

ارتفاعات ییلاق اوپرت
ارتفاعات ییلاق اوپرت

 

دره اوپرت دقیقا کجاست؟

بین استان سمنان و مازندران را منطقه ای بکر و کوهستانی تشکیل می دهد که دره اوپرت نامیده می شود. این دره همچون دیورای مسیر حرکت ابرها را سد می کند. به همین خاطر هم هست که به آن دیوار اوپرت نیز می گویند. این منطقه مرتفع ییلاقی و زیبا، با کوههای سبزش منطقه مناسب برای چرای دام است. از اینرو اکثر بومیان منطقه به دامداری می پردازند.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های ساری از اقامت24

دیوار اوپرت سد شمالی جنوبی رشته کوههای البرز است. منطقه از یک طرف به کویر و از طرف دیگر به جنگل های سرسبز شمال ختم می شود. در واقع اوپرت در جنوب مازندران و شمال استان سمنان قرار گرفته است. منطقه ای کوهستانی با چشمه های روان فوق العاده، خانه های روستایی زیبا و مناظری چشم نواز.

برای رفتن به اوپرت شما باید به شهمیرزاد بروید. پس از گذر از شهمیرزاد به سمت ساری حرکت کرده و سمت منطقه حفاظت شده پرور می روید. پس از اینکه به خروجی پرور وارد شدید، از روستا های کولیم، کاور و ملاده گذر کنید تا به سرخده برسید. سپس خروجی روستای اوپرت را خواهید یافت.

انتخاب دیگرتان این است که از جاده فیروزکوه یا شهمیرزاد راه روستای چاشم را پیش بگیرید. پس از رسیدن به روستای چاشم باید مسیر خود به سمت روستای اوپرت پیش بگیرید.

مسیر دسترسی بله اوپرت
مسیر دسترسی اوپرت

مزیت انتخاب جاده فیروزکوه به اوپرت، مسیر فوق العاده زیبای آن است. این جاده به خاطر مناظر چشم نوازش به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای ایران شناخته می شود. پل ورسک هم یکی از دیدنی های این مسیر است.

اوپرت از آن دسته از جاهایی است که ممکن است با دیدن عکس هایش فکر کنید داخل ایران نیست. حتی اسم آن هم به نوعی غلط انداز است. خوشبختانه این منطقه بکر بودن خود را حفظ کرده است. شاید دلیل آن هم همین ناشناخته بودن آن باشد.

چرا باید به اوپرت سفر کنیم؟

آنچه که ییلاق اوپرت را متمایز می کند اما همین حد فاصل دو طبیعت گوناگون آن بودن است. فاصله شما برای رسیدن از جنگل به کویر آنقدر اندک است که شما حس می کنید در سیاره دیگری هستید. در واقع این ییلاق از مناطقی است که طبیعتی چهار فصل دارد. طبیعت اوپرت ترکیبی از جنگل های زیبا، چشم اندازهای کوهستانی دلربا به همراه مناظر نیمه بیابانی و بیابانی است.

طبیعتی پوشیده از گلهای رنگارنگ در دامنه های اطراف روستا با خانه هایی با شیروانی حلبی را تصویر کنید. و همینطور چشمه های روانی که با آبی شیرین و گوارا از گردشگران پذیرایی می کنند.

 

ییلاق اوپرت
ییلاق اوپرت

 

اوپرت در امتداد دامنه های شمال شرقی قله خیرو نرو قرار دارد. دیوار اوپرت مرز بین جنگل های هیرکانی و دشت کوهستانی در جنوب آن است. در شمال این ییلاق منطقه دودانگه مازندران و روستاهای میانا و سنگده قرار دارند. منطقه سنگده که جنگل های راش آن بسیار معروف است، آبشار اوبن را در دل خود جای داده.

طبیعت این منطقه تنوع زیادی به پوشش گیاهی و جانوری آن بخشیده است. البته به خاطر چراگاههای بزرگ این منطقه قطعا گوسفندها و گاوهای زیادی در آن خواهید دید. اسب های وحشی یکی از جذاب ترین حیواناتی هستند که در اوپرت خواهید دید.

جاذبه های اطراف اوپرت

از جاذبه های دیگر اطراف این ییلاق پیدا کنید، آبشار فینسک در روستایی به همین نام است. فینسک در مسیر شهمیرزاد به فولاد محله قرار دارد.

جالب است بدانید که دریاچه چورت که به آن میانشه نیز می گویند نیز در اطراف همین ییلاق است. این دریاچه در بخش چهاردانگه مازندران، در مسیر ساری به کیاسر قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با این دریاچه به مطلب زیر مراجعه فرمایید:

دریاچه چورت کجاست؟

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بی نظیری که در اطراف اوپرت قرار دارد، باداب سورت است. باداب سورت یکی از دیدنی هاییست که چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند. چشمه هایی پلکانی و زیبا که به ثبت ملی هم رسیده است. این چشمه ها هرکدام رنگ، بو و مزه خاصی دارند. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه کم نظیر کشورمان به مطلب زیر رجوع کنید:

باداب سورت ، چشمه های رنگارنگ در دل البرز

اوپرت سدی جلوی ابرها
اوپرت سدی جلوی ابرها

کی به اوپرت سفر کنیم؟

اصولا بهار و تابستان فصل های ایده آل سفر به اوپرت است. خصوصا اینکه در تابستان اگر خوش شانس باشید قادر خواهید بود سیاه چادر عشایر را نیز ببینید. البته سفر به این ییلاق کشورمان در پاییز هم زیبایی های خاص خود را خواهد داشت.

 

منبع: اقامت ۲۴

 

۲.۳/۵ - (۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. فردین

    هموطنان عزیز لطفاً از مسیرهای اصلی به این منطقه سفر کنید اول به سمنان که رسیدید جاده شهمیرزاد رو طی کنید که حدود ۲۰ کیلومتر است و سپس وارد جاده فولادمحله شوید بعد از حدود ۳۰ کیلومتر به سه راهی پرور میرسید پس به سمت پرور و روستاهای شلی هیکو و چند روستای دیگه حرکت کنید تا در انتها به اوپرت می‌رسید . این اصلی ترین مسیر به سمت اوپرت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×