بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » کتابخوان شدن در قرنطینه، همزمان با انزوای کتابفروشی ها
کتابفروشی ها در انتظار پایان قرنطینه
گوناگون

کتابخوان شدن در قرنطینه، همزمان با انزوای کتابفروشی ها

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ 4۱1,513

آیا شما هم دلتنگ قدم زدن در میان قفسه های کتاب کتابفروشی ها هستید؟ گاهی وقت ها هم هست که تنها بوی کاغذ در میان ورق های یک کتاب همراه با یک فنجان قهوه می تواند آرام بخش ترین اتفاق زندگی باشد. کتاب ها احتمالا بهترین دوست ما در دوران قرنطینه و کتابخوانی، آرامش بخش ترین و آموزنده ترین فعالیت است که موجب می شود زمان آرام تر و مفیدتر سپری شود. همنشینی با کتاب ها می تواند جای خالی دوستان را در این دوران خانه نشینی، تا حدودی پر کند. همچنین مطالعه تاثیر فراوانی در کنترل استرس دارد و سبب می شود اندکی از دغدغه ها و پریشانی های گذشته و آینده فاصله بگیریم. عادت به کتابخوانی شاید بهترین اعتیاد است که به لطف قرنطینه، برخی به آن دچار شده اند.

عادت به کتابخوانی
عادت به کتابخوانی

اما همزمان با قرنطینه خانگی به دلیل شیوع ویروس کرونا، کتابفروشی ها هم منزوی تر از قبل، خلوت و سوت و کور شدند. شاید این دوران بتواند ما را کتابخوان تر کند. شاید عادت به کتابخوانی، دوباره ما را به کتابفروشی ها بازگرداند.

کتابخوانی در قرنطینه
کتابخوانی در قرنطینه

روزهایی که کتابفروشی ها غبار انزوا گرفته اند

اما قرنطینه و شیوع ویروس کرونا می تواند به کسب و کار کتاب فروشی ها صدمه وارد کند. بسیاری از ما در این دوران، دانلود فایل های PDF را به مراجعه حضوری به کتابفروشی ها ترجیح می دهیم. این روزها ترس از ابتلا به کرونا موجب شده تا بیشتر در خانه بمانیم و جز در مواقع ضروری از خانه خارج نشویم.

خروج از خانه هم همراه شده با تمهیدات و مراحل ویژه! در سطح شهر هم سعی می کنیم تا با حفظ فاصله اجتماعی، زودتر کارهای ضروری را انجام دهیم و هر چه سریعتر به پناهگاهمان که خانه است بازگردیم. در این میان کتابفروشی ها با این که این روزها باز هستند و انتظار ما را می کشند، همچنان دلگیر و خلوت هستند.

یک خبر جالب امروز در خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین منتشر شد. این روزها به واسطه قرنطینه، شرکت آمازون به درامد بالایی دست پیدا کرده و اگر برای همه سخت می گذرد، آمازون در حال سپری کردن یکی از درخشان ترین دوران فعالیتش است.

اما اتفاق خوب این بود که شرکت فروشگاه های آنلاین کتاب آمازون در اقدامی غافلگیرکننده، ۲۵۰هزار پوند به کتابفروشان بریتانیایی برای جبران زیان های ناشی از کرونا کمک کرده است. در ماه های اخیر بسیاری از کتابفروشی ها در سرتاسر دنیا یا تعطیل و یا متحمل زیان های غیرقابل جبران شده اند. در این شرایط برخی از سازمان ها و موسسات دولتی و غیردولتی با جمع آوری کمک های مردمی سعی کردند تا بعضی از خسارت ها را جبران کنند.

مطالعه کتاب PDF
مطالعه کتاب PDF

قرنطینه، فرصت یا تهدید؟

با وجود این که شیوع کرونا و قرنطینه، تهدیدی برای کتابفروشی ها به حساب می آید، اما می توان گفت که موجب آشتی بسیاری از مردم با کتاب شده است. این روزها کتابخوانی برای بخش بزرگی از مردم، تبدیل به عادت شده و شاهد مطالعه کتاب های بیشتری هستیم. فاصله گرفتن از کتاب که به دلایل مختلفی از جمله نداشتن فرصت کافی، دغدغه ها و درگیری های فکری، بی حوصلگی و غیره اتفاق می افتاد، این روزها جای خود را به عادت به مطالعه داده است.

برای بسیاری از ما، سرگردانی در فضای مجازی و مکالمات و چت های طولانی که زمانی برایمان جذاب بود، دیگر جذابیت خود را از دست داده و تبدیل به کاری خسته کننده شده است. در این میان، کتاب ها دوستان خاموشی هستند که می توانیم ساعت ها، در آرامش به مطالعه آن ها سرگرم باشیم.

کتابفروشی ها در انتظار پایان قرنطینه
کتابفروشی ها در انتظار پایان قرنطینه

این شرایط شاید یادمان بیندازد که چقدر از لذت مطالعه فاصله گرفته بودیم و چقدر دلمان برای بوی کاغذهای کتاب تنگ شده است. وقتی مجبور به مطالعه فایل های PDF هستیم، قطعا چشم هایمان خسته تر می شوند و به خاطر می آوریم که چقدر می توانستیم کتاب ها را در دست بگیریم. اینگونه می شود که لحظه شماری می کنیم تا زودتر این روزها بگذرند و بتوانیم دوباره سری به کتابفروشی ها بزنیم و در میان کتاب ها نفسی تازه کنیم.

از طرفی هم حتما کتاب های نخوانده بسیاری هنوز در کتابخانه خانه هایمان هستند که به لطف قرنطینه می توانیم سراغی از آن ها بگیریم و هر روز عادت به کتابخوانی را در خود تقویت کنیم.  شایدشرایط این روزها، این عادت و عطش کتابخوانی را به ما بازگردانند و همگی کتابخوان تر شویم.

شما چه کتاب هایی را در این دوران مطالعه کردید؟

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. مهمان

    کتابخوان الکترونیکی کمیاب شده. بعضی از توزیع کنندگان اصلا موجودی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×