» گوناگون » روز جهانی کتاب و قرنطینه خانگی برای مبارزه با کرونا
کتاب خواندن و آرامش
گوناگون

روز جهانی کتاب و قرنطینه خانگی برای مبارزه با کرونا

۱۵ اسفند ۱۳۹۸ 8۰1,606

امروز روز جهانی کتاب است و این حسن تصادف با روزهایی که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، خانه نشین شده ایم هم جالب است. شاید این بهترین فرصت است تا در قرنطینه خانگی و فرار از ویروس کرونا، با یار مهربان آشتی و کتاب خوانی را تمرین کنیم.

عادت به کتابخوانی
عادت به کتابخوانی

با گسترش ویروس کرونا، بسیاری از متخصصان توصیه می کنند برای تقویت سیستم ایمنی خود، تلاش کنید تا بر استرس و نگرانی هایتان غلبه کنید. اما این که چطور آرامش خودمان را حفظ کنیم هم ملاحظاتی دارد. هر کدام از ما برای بازیابی آرامش و فاصله گرفتن از نگرانی هایمان، به فعالیت هایی روی می آوریم. مثلا پیاده روی، خرید، رفتن به یک کافه دنج یا گذراندن زمانی با دوستانمان. اما با اوضاع فعلی و قرنطینه های خانگی، شاید ابزار کمتری برای کنترل استرس داریم.

کتاب و کنترل استرس
کتاب و کنترل استرس

تاثیر کتاب خوانی بر زندگی

اما ببینیم کتاب خوانی چه تاثیری بر زندگی ما خواهد داشت.

۱- مطالعه و کاهش استرس

محققان دانشگاه ساسکس بر این باورند که هنگام استرس باید مطالعه کرد. جالب است بدانید بر اساس این پژوهش ها، مطالعه در مقایسه با موسیقی و یا پیاده روی هم، روش موثر تری برای کاهش استرس است. افرادی که در این تحقیقات شرکت کرده بودند، تنها با مطالعه، به میزان زیادی بر استرس خود غلبه کرده بودند. تحقیقات نشان داده که ۶ دقیقه کتابخوانی می تواند تا ۶۸ درصد موجب کاهش استرس شود.

مطالعه پیش از خواب
مطالعه پیش از خواب

۲- مطالعه و درمان بیخوابی

مطالعه یکی از موثرترین روش ها برای ایجاد آرامش و به خواب رفتن است. در مقابل، نور موبایل و تلویزیون تاثیر عکس بر روی مغز دارند. خواندن کتاب در نور ملایم، شرایطی کاملا مطلوب برای خوابی آرام ایجاد می کند.

کتاب همراه همیشگی
کتاب همراه همیشگی

۳- مطالعه و بهبود عملکرد مغز

همان طور که عضلات نیاز به ورزش دارند، مغز هم نیاز به ورزش دارد و آن هم مطالعه است. تحقیقات نشان می دهند که مطالعه ما را باهوش تر می کند. پژوهشگران دریافته اند که بهبود عملکرد مغز به دلیل ارتباطات شدید در مغز و ایجاد تغییرات عصبی است که در حافظه عضلانی پدید می آید. هنگام مطالعه، ذهن در حال آموزش و دریافت مفاهبم و فعال سازی حافظه کوتاه مدت است. بر اساس نتایج تحقیقات، مطالعه، روند زوال عقل و تضعیف قوه ادراک را کاهش می دهد. خواندن کتاب و حل جدول کلمات متقاطع می تواند عاملی موثر در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر باشد.

لحظه های شیرین کتاب خوانی
لحظه های شیرین کتاب خوانی

چند نکته:

برای عادت به مطالعه کتاب، لازم است تمرین داشته باشید تا به مرور بتوانید تمرکز، عملکرد مغز و سیستم عصبی ارتقاء دهید. برای این که مطالعه را شروع کنید و آن را به تعویق نیندازید، این پیشنهادات را داریم:

  • مطالعه کنید چون همین را می‌خواهید. لازم نیست مطالعه صرفاً برای تفریح باشد، بلکه باید هدفمند و انگیزاننده باشد. بسیاری از افراد موفق، به این روش مطالعه می کنند. کتاب ها می توانند منبعی خوب برای دریافت اطلاعات جدید و دانش روز باشند.
  • نوع و فرمت کتاب را بر اساس علاقه خود انتخاب کنید. اصلاً اصراری به خواندن کتاب‌های چاپی نداشته باشید. با این که کتاب های چاپی و کاغذی حال و هوای دیگری دارند اما لازم نیست به آن اصرار داشته باشید. شما می توانید با کتاب‌های دیجیتال هم همان حال و هوا را داشته باشید.
  • برای خودتان هدف‌های سخت تعیین نکنید. تعیین زمان زیاد و تعداد صفحات بالا در هر روز، می تواند پس از مدتی موئجب شود که برنامه مطالعاتی خود را رها کنید. می توانید روزهای اول را با ساعت های محدودتر و در اوقات بیکاری به مطالعه اختصاص دهید و به تدریج سرعت و زمان بیشتری را به مطالعه بپردازید.
کتاب خواندن و آرامش
کتاب خواندن و آرامش

در پایان، لطفا مراقب سلامتی خوذتان باشید و سعی کنید در این روزهای گسترش ویروس کرونا، ضمن کنترل استرس و حفظ آرامش خود، زمانی را به مطالعه بپردازید و اوقات خود را مفید تر و لذت بخش تر سپری کنید. به زودی روزهای بهتری در انتظارمان خواهد بود.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×