بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » بر اوج ارتفاعات در روز جهانی کوهستان و کوهنوردی
کوهستان برفی
دانستنی‌های سفر

بر اوج ارتفاعات در روز جهانی کوهستان و کوهنوردی

۱۹ آذر ۱۳۹۸ 10۰1,597

سازمان ملل متحد، ۱۱ دسامبر مصادف با ۲۰ آذر را در سال ۲۰۰۲، روز جهانی کوهستان و کوهنوردی نامگذاری کرد. به همین جهت سازمان فائو مسئول شد تا هر سال یکی از کشورهای جهان را برای اجرای آیین های فرهنگی بومی به مناسبت این روز تعیین کند.

کوه دماوند
کوه دماوند

کوهستان همیشه نماد استحکام و پایداری بوده است. کوه ها منبعی برای تامین آب شیرین، زیستگاه انواع گونه های گیاهی و جانوری و در برگیرنده معادن گوناگون محسوب می شوند.

مطلب مرتبط: همه چیز راجع به کوه دماوند

نماد روز جهانی کوهستان و کوهنوردی، شامل سه مثلث متساوی الاضلاع است که هر یک از این مثلث ها نمادی از نقش های کوه در زندگی انسان ها است. این مثلث ها، نمادی از سرسبزی، منابع طبیعی و همچنین قله کوه از عناصری است که به حفظ دمای کره زمین کمک می کند.

کوهستان برفی
کوهستان برفی

کوهنودی ورزشی جذاب است که به دلیل ارتباط با طبیعت، تاثیر بسیاری در آرامش و سلامتی دارد. کوهنوردی موجب ارتقا سطح سلامتی و اعتماد به نفس می شود. زمانی که به قله می رسید، احساس غرور می کنید و لذتی منحصر به فرد را تجربه خواهید کرد. با حرکت در کوهستان، صبور تر خواهید شد و قدرت جسمی و روحیتان افزایش پیدا می کند. همچنین خلاقیت و توان حل مساله نیز از دیگر مزایای کوهنوردی است.

مطلب مرتبط: بر فراز قله ها؛ همه چیز درباره کوهنوردی و سفر به کوهستان

کوهستان
کوهستان

پیشنهاد هایی به کوهنوردان برای روز کوهستان:

اگر قصد دارید به مناسبت روز جهانی کوهستان و کوهنوردی، به ارتفاعات سفر کنید، پیشنهاد می کنیم نکاتی را رعایت کنید:

۱-کوله پشتی سبک

میان وزن کوله پشتی و قد، وزن و سن شما باید تناسب وجود داشته باشد. به ویژه در مسیرهای طولانی توجه به این موضوع اهمیت بیشتری دارد. بنابراین سعی کنید وسایل اضافی را از کوله پشتی خود حذف کنید. سنگینی کوله پشتی موجب خستگی و کند شدن شما در مسیر صعود می شود.

مطلب مرتبط: انواع کفش کوهنوردی ؛ چه کفشی برای سفر شما مناسب است؟

۲- برنامه ریزی داشته باشید

حتی برنامه های یک روزه هم نیاز به برنامه ریزی دارند. بررسی مسیر، خواب کافی، پیش بینی آب و هوا و در نظر داشتن شرایط غیر مترقبه، از مواردی هستند که از نظر کوهنوردان حرفه ای دور نمی مانند. کوهنوردان حرفه ای برای پیش از حرکت، در طول مسیر و بعد از صعود، برنامه ریزی دارند.

۳- رژیم غذایی کوهنوردان

صعود به هر ارتفاعی، برنامه غذایی متفاوتی دارد. غذاهای مقوی، سبک و زود هضم بهترین گزینه ها هستند. در این رابطه با فردی حرفه ای مشورت کنید.

نکته مهم این است که از غذاهای کنسرو شده و حجیم پرهیز کنید. غذاهای کنسروی می توانند زمینه ساز مسمومیت شوند و در کوهستان دسترسی به پزشک و دارو تقریبا غیر ممکن است.

پایین آمدن قند خون، باعث علائمی مانند کوه گرفتی. بیماری ارتفاع، سردرد، خستگی زود رس، عدم تعادل، بی ارادگی و امثالهم می شود. برای جلوگیری از پایین آمدن قند خون، کشمش و خشکبار، می تواند جایگزین های خوب غذایی به جای مربا و شیرینی و شکلات باشد.

مراقب پایین آمدن قند خون باشید. کاهش قند خون موجب علائمی مانند کوه گرفتی و بیماری ارتفاع، سردرد، خستگی و عدم تعادل می شود. برای پیشگیری از پایین آمدن قند، خشکبار، کشمش و میوه گزینه های خوبی هستند.

زمستان کوهستان
زمستان کوهستان

۴- اهمیت آب خوردن به میزان کافی

حتی اگر قصد یک صعود زمستانی را دارید هم باید آب فراوان مصرف کنید. با این که در هوای سرد، کمتر احساس تشنگی می کنید اما بدن شما نیاز به آب دارد. کم آبی بدن، تاثیرات منفی مغری و جسمی به بدن تحمیل می کند.

یک نکته مهم این که از خوردن برف پرهیز کنید. اگر نیاز به آب داشتید، ابتدا برف را آب کنید و اجازه دهید دمای آن بالاتر برود سپس از آن بنوشید. از مصرف آب خیلی سرد اجتناب کن زیرا موجب آسیب به کبد و ریه می شود.

مطلب مرتبط: کم آبی بدن در سفرهای تابستان و راه های پیشگیری از آن

۵- اهمیت مصرف نمک

در طول کوهنوردی طولانی، مقدار زیادی آب، نمک، پتاسیم و فسفر از بدن خارج می شود. بنابراین ضروری است از نمک فسفر دار استفاده کنبد. کمبود این مواد موجب گرفتگی عضلات و ضعف در ایجاد تعادل می شود.

۶- پرهیز از دویدن در کوه

بالارفتن بیش از حد ضربان قلب می تواند موجب حمله قلبی شود. بنابراین از دویدن در کوهستان خودداری کنید.

۷- پایین آمدن اصولی

برای پایین آمدن از کوه هم اصولی هست که باید مراعات کنید. در برخی از مناطق، ممکن است پایین آمدن از کوه، ساعت ها زمان ببرد. بنابراین، توصیه ما این است که در سراشیبی، حتما از باتوم استفاده کنید تا بخشی از وزن شما بر روی باتوم قرار بگیرد و به مفاصلتان آسیب نرسد.

۸- صبحانه کامل

صبحانه، مهم ترین وعده غذایی به ویژه برای ورزشکاران است. یک صبحانه مقوی و  پر کالری برای کوهنوردان ضرورت دارد. به جای شیرینی جات، از عسل و خشکبار استفاده کنید.

روز کوهستان
روز کوهستان

۹- استراحت کافی در مسیر

کوه نوردانی که دچار کوه زدگی می شوند، ممکن است دچار علائمی از جمله خون ریزی مغزی شوند. گاهی ورم مغزی، در ارتفاع بالای ۲۳۰۰ متر برای کوه نوردان و اسکی بازان اتفاق می افتد.

برای پیشگیری از این خطر، اگر قصد صعود به ارتفاعات بالای ۳ هزار متر را دارید، در هر روز تنها ۳۰۰ متر ارتفاع را افزایش دهید. همچنین در ازای هر هزار متر، حتما یک روز استراحت کنید.

۱۰- سفیر کوهستان باشید

کوهستان و همه جاذبه های طبیعی، متعلق به همه نسل ها است. ترویج فرهنگ کوهنوردی و آموزش و جلوگیری از ریختن زباله، پلاستیک و آسیب زدن به پوشش گیاهی و جانوری کوهستان از وظایف یک کوهنورد حرفه ای است.

شما برای گرامیداشت روز کوهستان و کوهنوردی چه برنامه ای دارید؟

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۱/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×