بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » انواع کفش کوهنوردی ؛ چه کفشی برای سفر شما مناسب است؟
کفش کوهنوردی
دانستنی‌های سفر

انواع کفش کوهنوردی ؛ چه کفشی برای سفر شما مناسب است؟

۲۰ مهر ۱۳۹۸ 19۰4,381

پا عضوی بسیار حیاتی در بدن است و از قدیم به قلب دوم انسان شناخته می‌شود. حال آنکه این عضو برای مسافران و خصوص عاشقان طبیعت و کوهنوردی حتی بسیار مهمتر است. بنابراین حفاظت از پا یکی از الزامات سفر برای طبیعت گردان است. انتخاب کفش کوهنوردی مناسب همواره دغدغه مهمی برای دوستداران طبیعت که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند است. با ما در بلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا ضمن معرفی انواع کفش‌ کوهنوردی اطلاعات بیشتری در این زمینه را با هم بررسی کنیم.

کفش کوهنوردی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

کوهنوردی یکی از ورزش‌هایی است که برای انجام آن استفاده از تجهیزات مناسب ضروریست. این سبب عدم آسیب دیدگی شما طی پیمایش‌های کوهنوردیتان می‌شود. در انتخاب کفش کوهنوردی که یکی از مهمترین تجهیزات است باید نهایت دقت را به خرج داد.

کفش کوهنوردی
کفش کوهنوردی

یک کفش کوهنوردی مناسب باید شما را در قبال شرایط خاص کوهستانی اینم کند. اما برای اینکه بدانیم چه کفشی مناسب ماست باید از محیطی که قرار است در آن کفش را مورد استفاده قرار دهیم مطمئین باشیم. ویژگی‌های محیطی هر مکان تعیین کننده قابلیت‌های مورد نیاز شما هستند.

انواع کفش کوهنوردی از نظر جنس

  • چرم که می‌تواند از چرم طبیعی یا از چرم مصنوعی ساخته شده باشد.
  • پارچه‌های گورتکس (Gore-tex)، سیمپاتکس (Sympatex) که عایق باد و رطوبت هستند و قابلیت گردش هوا دارند.

    گورتکس (Gore-tex) - کفش کوهنوردی
    گورتکس (Gore-tex) – کفش کوهنوردی
  • مواد نوترکیب مانند کولار که به پارچه ضربه‌گیر شناخته می‌شود.
  • تین‌سولیت (Thinsulate) که خاصیت نگه داشتن گرما داخل کفش را دارند و برای زمستان ساخته شده اند.
  • فایبرگلاس که بین کوهنوردان ایرانی به کفش پلاستیکی شناخته می‌شود و برای اسکی ساخته شده تا کوهنوردی.

کفی کفش یا تخت کفش

کفی کفش را می‌توان یکی از مهمترین بخش‌های کفش کوهنوردی دانست. بهترین کفی‌ها از کربن و لاستیک ساخته می‌شوند تا علاوه بر استحکام ضد لغزش باشند. کفی کفش‌های برند ویبرام (Vibram) ایتالیا را می‌توان بهترین تخت کفش‌های حال حاضر دانست.

کفی ویبرام (Vibram) - کفش کوهنوردی
کفی ویبرام (Vibram) – کفش کوهنوردی

مطالب مرتبط:

بر فراز قله ها؛ همه چیز درباره کوهنوردی و سفر به کوهستان

طبیعت گردی، چک لیست سفر به دل طبیعت

نکات خرید چادر مسافرتی خوب

انواع کفش کوهنوردی از نظر کاربرد

همانطور که پیش از این هم ذکر کردیم شما باید با توجه به نوع استفاده کفش مورد نظرتان را انتخاب کنید. در اینجا می‌خواهیم با توجه به شرایط و نوع کاربری کفش‌ها را دسته بندی کنیم.

کفش پیاده‌روی (Walking)

اگر شما هم مثل نگارنده عاشق پیاده‌روی هستید حتما سعی کنید این کار را با کفش مناسب انجام دهید. پیاده‌روی در ساعات طولانی بدون کفش مناسب می‌تواند سبب صدمات جدی شود. کفش‌های پیاده‌روی اصولا بسیار سبک و بدون ساق هستند و برای مسیر های بدون شیب و مسطح استفاده می‌شوند. معمولا در قسمت پاشنه این کفش‌ها شوک‌گیر استفاده می‌شود.

کفش پیاده‌روی (Walking) - کفش کوهنوردی
کفش پیاده‌روی (Walking) – کفش کوهنوردی

کفش کوهپیمایی (Trekking)

این نوع کفش کوهنوردی قدری از کفش پیاده‌روی سنگین‌ترند. معمولا‌ نیم‌ساق می‌باشند و کفی انعطاف پذیر دارند. این نوع کفش‌ها اصولا از جنس پارچه‌های ضد آب گرتکس یا چرم ساخته می‌شوند. کفش‌های کوهپیمایی را می‌توان تقریبا در تمامی فصول سال استفاده کرد. اما توصیه حرفه‌ای ها اینست که از این نوع کفش برای سفر‌های زمستانی و در برف استفاده نکنید.

کفش کوهپیمایی (Trekking) - کفش کوهنوردی
کفش کوهپیمایی (Trekking) – کفش کوهنوردی

اما این کفش‌ها را می‌توان بهترین انتخاب برای طبیعت‌گردانی که پیاده‌روی زیاد ‌می‌کنند و کوهنوردیشان شامل کوهنوردی‌های سنگین و در فصل سرما و برف نمی‌شود، دانست.

کفش کوهنوردی(Mountaineering)

کفش‌های کوهنوردی اصولا برای کوهنوردی‌های نیمه سنگین ساخته می‌شوند. این نوع از کفش‌ها دارای ساق بلند حدود ۱۴ تا ۱۹ سانتیمتری هستند. این ساق بلند برای حفاظت از مچ پای شما هنگان صعود است. انعطف‌پذیری کفی این کفش نسبت به کفش‌های کوهپیمایی کمتر است.

کفش کوهنوردی(Mountaineering) - کفش کوهنوردی
کفش کوهنوردی(Mountaineering) – کفش کوهنوردی

این دسته از کفش‌ها را نیز بهتر است در کوهنوردی های نیمه سنگین ۳ فصل اول سال استفاده کنید. البته در برنامه‌های سبک زمستانی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. اگر کفش کوهنوردی شما لایه گورتکس داشته باشد می‌تواند تا حدی در پیمایش های سبک در برف مناسب باشد. اما بازهم توصیه ما اینست در برنامه‌های بلندمدت و سنگین زمستانی به این کفش‌ها اتکا نکنید.

کفش کوهنوردی سنگین (High Mountain)

این نوع از کفش‌ها برای کوهنوردی‌های سنگین ساخته شده‌اند. به همین نسبت هم کفش‌هایی سنگین و بسیار قوی هستند. کفی این کفش ها به هیچ‌وجه انعطافپذیر نیست اما برای نصب گرامپون (تیغه‌های فلزی برای کف کفش برای حرکت در برف و یخ) جا دارد.

کفش کوهنوردی سنگین - کفش کوهنوردی
کفش کوهنوردی سنگین – کفش کوهنوردی

این کفش‌ها برای صعودهای زمستانی در ارتفاعات کمتر از ۵۰۰۰ متر مناسب هستند. این کفش‌ها ضد آب هستند و هیچگونه دوختی با نخ ندارند. توجه داشته باشید این نوع کفش‌ها دارای تاریخ انقضا هستند! پس برای خرید این نوع کفش‌ها حتما به تاریخ تولید کفش دقت کنید. از پوشیدن این کفش‌ها در کوهنوردی‌هایی که برف و یخ ندارد بپرهیزید چون باعث تاول پاهایتان خواهد شد.

کفش هیمالیانوردی (Expedition)

این نوع کفش از مدل کفش‌های کوهنوردی سنگین محسوب می‌شود اما با این تفاوت که یک لایه اضافه‌تر دارد و برای صعودهای بالای ۵۰۰۰ متر طراحی شده است. کفش هیمالیا نوردی مخصوص افرادی می‌باشد که به صورت حرفه‌ای می‌خواهند اقدام به صعود قلل مرتفع دنیا مانند اورست، کی ۲ و … نمایند. انعطاف پذیری این نوع کفش از سایر کفش‌ها بسیار پایین‌تر می‌باشد و پوشش اول آن به نوعی یک گتر بلند و ضخیم است که بر روی لایه‌های دیگر قرار دارد و به کفش دوخته شده است و تمام قسمت‌های آن را احاطه می‌کند تا از نفوذ سرما و رطوبت به آن بیشتر جلوگیری نماید.

این کفش نیز قابلیت نصب گرامپون را دارد و از مهمترین برندهایی که آن را تولید می‌کنند می‌توان Mammut، Millet، Ia Sportiva، Scarpa و Asolomammut را نام برد که قیمت‌های بسیار بالایی دارند.

کفش سنگ‌نوردی (Climbing)

این کفش‌ها که به کتانی سنگ نیز شناخته می‌شوند برای صخره‌نوردی، سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی سالن هم کاربرد دارند. این کفش‌ها از موادی خاص و به شکل خاصی تولید می‌شوند.

کفش سنگ نوردی - کفش کوهنوردی
کفش سنگ نوردی – کفش کوهنوردی

بیشترین استحکام این کفش‌ها در قسمت پنجه آنهاست که بیشترین فشار روی آن است.

مراقبت و نگهداری از کفش کوهنوردی

کفش‌های کوهنوردی معمولا کفش‌های گرانی هستند و اصولا برای شرایط سخت ساخته شده‌اند. باید در نظر داشته باشید که با مراقبت و نگهداری از آنها علاوه بر کارایی بیشتر، مدت بیشتری عمر خواهند کرد. عدم مراقبت از آنها ممکن است ضدآب بودن آنها را از بین ببرد و زود خراب شوند.

حفاظت و نگهداری از کفش - کفش کوهنوردی
حفاظت و نگهداری از کفش – کفش کوهنوردی

نگهداری از کفش معمولا به نوع و جنس کفشتان بستگی دارد. با خواندن دفترچه راهنمای کفشتان می‌توانید از نوع نگهداری و تمیزکردن آن با خبر شوید. در غیر اینصورت می‌‍توانید راجع به نحوه مراقبت از کفش مورد نظرتان بیشتر تحقیق کنید.

 

منبع: اقامت ۲۴

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×