» گوناگون » انواع گردشگری و هدف از سفر
Types of tourism7
گوناگون

انواع گردشگری و هدف از سفر

۱۴ آذر ۱۳۹۷ 10۰2,800

توریسم یکی از مهم ترین صنعت های شناخته شده است. بدون شک اگر با انواع گردشگری آشنایی داشته باشید بسیار ساده تر از گذشته می توانید اقدام به سفر کنید. سفرهای هیجان انگیز و بکر را با ما بشناسید. از انواع گردشگری می توان به اکوتوریسم، گردشگری سلامت، طبیعت گردی، گردشگری غذا و گردشگری مذهبی اشاره کرد. اما در همه این موارد، گردشگری مسئولانه نکته دیگری است که باید بیشتر به آن پرداخته شود. با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “آشنایی با گردشگری دریایی”

مقاله مرتبط : “مشاغل گردشگری دنیا”

انواع گردشگری
انواع توریسم

انواع گردشگری

چمدان هایتان را ببندید تا شما را با ناشناخته ترین جاهای دیدنی جهان آشنا کنیم. این روزها صنعت توریسم به شکل بسیار چشم گیری در حال رشد است و این امر شروع اتفاق های تاثیر گذار است. شما به راحتی می توانید با شناخت نیازهای خود بار سفر ببندید و به هر نقطه با آب و هوایی که به آن علاقه مند هستید مسافرت کنید. با ما همراه باشید تا متفاوت ترین انتخاب از آن شما باشد.

اگر بخواهیم در یک دسته بندی کلی به انواع گردشگری اشاره ای داشته باشیم می توانیم آن را به چند دسته تقسیم کنیم. گردشگری فرهنگی، طبیعت گردی، گردشگری تجاری، گردشگری غذا، مذهبی، ورزشی، هنری، دریایی، گردشگری سلامت و غیره. اکنون به بررسی مفصل تر هر یک می پردازیم:

اکوتوریسم
اکوتوریسم

اکوتوریسم

اکوتوریسم یکی از انواع گردشگری است که مستلزم نوعی مسئولیت اجتماعی در قبال طبیعت است. این نوع از سفر شامل بازدید از مکان هایی است که پوشش گیاهی و جانوری طبیعی و مصنوعی ویژگی بارز آن است.

به علاوه اکوتوریسم مفهوم ژئوتوریسم، توریسم حیات وحش و توریسم کشاورزی را هم شامل می شود. از جذاب ترین مقاصد اکوتوریسم می توان به جزایر میکرونزی، نروژ و پارک ملی ماسای مارا کنیا اشاره کرد.

مطلب مرتبط: گردشگری مسئولانه، گامی برای تحقق توسعه پایدار

گردشگری ماجراجویانه

گردشگری ماجراجویانه، از دیگر انواع توریسم است که از محبوبیت زیادی برخوردار است. ماجراجویان همیشه در پی اکتشاف، هیجان و تجربه های جدید هستند. گردشگری ماجراجویانه نیازمند خطر کردن و توانایی بالا در یادگیری مهارت هات های جدید است.

این گردشگران علاقه مند به فعالیت های سخت، ریسک های بزرگ و ورزش های مهیجی مانند کوهنوردی، کویرنوردی، غواصی، بانجی جامپینگ و فعالیت هایی از این دست هستند. از پر آوازه ترین مقاصد گردشگری ماجراجویانه می توان به نپال، کرواسی و جذابیت های صخره نوردی آن، نیوزیلند و پیست های اسکی و اسنوبورد آن اشاره کرد.

انواع سفر
انواع سفر

گردشگری زایمان

از دیگر انواع توریسم، سفر به منظور دریافت تابعیت جدید بر اساس مکان تولد است. این موضوع در دسته گردشگری زایمان قرار می گیرد. این نوع توریسم، سفر از یک کشور به کشور دیگر به منظور شهروند شدن کودک در کشور مقصد است.

اغلب، شهروندان کشورهایی که به لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دچار تلاطم و عدم ثبات هستند تمایل دارند تا فرزندان خود را در کشور های پیشرفته و با ثبات به دنیا آورند. از جمله کشورهایی که مقصد ایده آلی برای گردشگری زایمان هستند می توان به آمریکا، بریتانیا و کانادا اشاره کرد.

گردشگری فرهنگی

همان طور که از نامش هم مشخص است شما بر حسب علاقه خود با سفر به شهر خاصی می توانیم به آداب و رسوم و فرهنگ آن شهر آشنا شوید. شما با سفر به شهرهای مختلف می توانید با مکان های تاریخی، جغرافیای، جشنوارها، سبک های زندگی، تنوع غذایی آن شهر و بسیاری موارد دیگر آشنا شوید. بدون تردید با بازدید از موزه هر شهر این امکان برای شما فراهم می شود که با شیوه زندگی گذشتگان نیز بیشتر از گذشته آشنا شوید.

طبیعت گردی
طبیعت گردی

طبیعت گردی

اگر می خواهید به ماجراجویی بپردازید به شما توصیه می کنیم که به هیجان انگیز ترین گردش که به گردش طبیعت گردی شهرت دارد بپردازید. یکی از مهیج ترین تفریحات با سفر به جنگل و مناطق بکر، کویر گردی، کوهنوردی، صخره نوردی، دوچرخه سواری درکوه و اسکیت در کوه های برفی در انتظار شما است. با طبیعت گردی به سبکی مهیج و خاص، آدرنالین خونتان را افزایش دهید و دوستانتان را به وجد بیاورید. در این گونه سفر ها، گردشگری مسئولانه جایگاه ویژه ای پیدا می کند.

گردشگری تجاری

بر حسب گزارش های اعلام شده هر سفری که کمتر از یک سال به انجام برسد در ردیف یکی از انواع توریسم قرار داده می شود. هدف از مسافرت تماشای مکان های نادیده جهان است حال اگر سفر برای کار صورت بگیرد یا برای گردش در هر دو صورت تفاوتی نمی کند.

اگر بار سفر را برای یک سمینار، کنفرانس یا برپایی یک نمایشگاه بسته اید، باید به شما بگویم یکی از انواع توریسم که با نام گردشگری تجاری شهرت گرفته حاصل کار شما شده است.

گردشگری غذا

یکی از جذاب ترین انواع سفر، به گردشگری غذا شهرت دارد. بدون شک با مسافرت به روستاها و شهرهای خاص به منظور تجربه کردن طعم و مزه غذا های جدید یکی از متفاوت ترین سفرها به شمار می آید.

به شما توصیه می کنیم این نوع توریسم را ابتدا در کشور تجربه کنید. با سفر به روستاهای اطراف ایران استارت کار را بزنید و طعم نان های محلی و غذاهای بومی ایرانی را به خود و خانواده‌تان هدیه کنید.

گردشگری مذهبی
گردشگری مذهبی

گردشگری مذهبی

اگر می خواهید روح خود را جلاء دهید می توانید به گردشگری مذهبی بپردازید. شما می توانید برای داشتن مسافرتی متفاوت، با خانواده یا دوستان خود همسفر شوید و بی نظیر ترین حالت سفر را به تماشا بنشینید.

گردشگری ورزشی

یکی دیگر از انواع توریسم به سبک ورزشی دنبال می شود. این مدل سفر شاید به منظور برگزاری یک مسابقات خاص ورزشی در یک شهر به خصوص باشد. به عنوان مثال با شروع مسابقات جام جهانی افراد با سفر به شهر هایی که مسابقات در آن شهر برگزار می شود علاوه بر گردش و تفریح به تماشای ورزش مورد علاقه خود نیز می پردازند.

گردشگری هنری
گردشگری هنری

گردشگری هنری

یکی از چشم نواز ترین انواع سفر با نام هنری شهرت گرفته است که شما می توانید به تماشای آثار هنری شهرهای مختلف بپردازید. بدون شک با مینا کاری، معرق کاری، سفالگری، نمدمالی، قالیبافی، خوشنویسی، کاشی کاری و بسیاری هنرهای دستی دیگر آشنا می شوید. علاوه بر تماشا می توانید به رسم یادگار از آثار هنری هر شهر خریداری کنید و در منزل خود برای تجدید خاطره نگهداری کنید.

گردشگری دریایی

یکی از مهم ترین سفرهای تاریخی که با استفاده از کشتی صورت گرفت و در رده گردشگری دریایی مشهور شد سفر با کشتی تایتانیک بوده است. از سوی دیگر کشتی محبوب دیگری با نام کویین که سالن کنفرانس آن بیش از ۱۰۸۰ نفر را در خود جای می دهد سبب شده است که گردشگری دریایی را با چشم دیگر به نظاره نشست.

از سوی دیگر می توانید در رده این صنعت توریستی به غواصی، صید شکار، قایقرانی، موج سواری و بسیاری ورزش ها و تفریحات دیگر در این راستا اشاره ای داشته باشیم.

گردشگری سلامت
گردشگری سلامت

گردشگری سلامت

اصطلاح گردشگری سلامت، اشاره دارد به سفر بیمارانی که به منظور بهره مندی از درمان و مراقبت های پزشکی مطلوب. بسیار دیده شده است که به شهر خاص به منظور آب درمانی یا مسائلی از این دست سفر می شود.

به عنوان مثال برای درمان بیماری های خاص به لجن های طبیعی، آب های سرد و گرم، نمک زار، مناطق آفتاب گیر و مراکز دیگر تحت نظر پزشک، معالجه برای درمان بیماری خاص مراجعه می شود. گردشگری سلامت علاوه بر بهبود بیماری سبب می شود گشت و گذار به شهر های اطراف نیز سبب خاطره سازی برای شما شود.

گردشگری مجازی
گردشگری مجازی

گردشگری مجازی

گردشگری مجازی هم از جدید ترین مباحث مرتبط با سفر است که منظور از آن تجربه سفر در محیط مجازی است. گردشگر مجازی به کمک تکنولوژی های پیشرفته و اینترنت می تواند از مکان های دیگر بازدید کند.

البته با وجود این که گردشگری مجازی به مروردر حال گسترش است، اما هرگز نمی تواند جایگزین سفر واقعی باشد. با این حال گردشگری مجازی شاید بتواند مشوق خوبی برای مردم جهت سفر فیزیکی به مکان هایی باشد که قبلا در گردشگری مجازی دیده اند.

سفر کنیم…

آنچه که سبب می شود زندگی شکل دیگری به خود بگیرد سفر است. بدون تردید با شناخت نیازهای خود از سفری که پیش رو دارید و بستن چمدانی در همین راستا بهترین سفر برای شما رقم خواهد خورد.

به شما پیشنهاد می کنیم با دوستانی همدل راهی سفر شوید تا اوقات خوشی برای شما ساخته شود. این که به کجا می روید و هدف شما چیست یکی از پارامترهای اصلی سفر به شمار می رود.

حال اگر به درستی بار و توشه سفر را فراهم نکنید بدون تردید مسافرت خوبی در انتظار شما نخواهد بود. با شناسایی نیازهای خود بر حسب نوع سفری که مد نظر دارید بهترین ها را برای خود رقم بزنید. فراموش نکنیم که در قبال محیط زیست و آثار تاریخی، وظایفی داریم. پس گردشگری مسئولانه را به خودمان و دیگران یادآور شویم.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×