بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان گیلان » جاذبه های گردشگری رشت » معرفی شهر رشت، شهر باران های نقره ای و خوراکی های لذیذ
رشت
جاذبه های گردشگری رشت

معرفی شهر رشت، شهر باران های نقره ای و خوراکی های لذیذ

۲۵ تیر ۱۳۹۸ 16۴3,135

فصل تابستان و تعطیلی مدارس، همه خانواده هارا به فکر سفر می اندازد. از طرفی هوای گرم اکثر نقاط ایران سبب شده مقاصد معتدل تر به انتخاب گردشگران بدل شود. شمال سبز ایران همواره مورد توجه مسافران تابستانی بوده است. در این میان شهر رشت، با توجه به قدمت تاریخی و ویژگی های خاص آن یکی از پرطرفدارترین مقاصد است. رشت سومین شهر گردشگری ایران به حساب می آید. این شهر همچنین بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر استان های شمالی کشور نیز هست. این شهر تنها شهر ایران است که در کنار ۱۸ شهر دیگر جهان در خصوص خوراک شناسی در یونسکو به ثبت رسیده.

رشت
رشت

رشت از لحاظ اقلیم آب و هوایی و همچنین پوشش گیاهی، شهر رشت یکی از سبزترین استان های کشور با آب و هوایی همیشه دلنشین و معتدل است. همین پتانسیل طبیعت این شهر باعث شده است که بیشتر جاذبه های این شهر طبیعی باشند. لباس های محلی این شهر همگی رنگین کمانی از رنگ های زیبا و دیدنی هستند. این شهر یکی از شهرهای بسیار زیبا و در عین حال پیشرفته ی ایران است که زیبایی های بصری فراوانی برای گردشگران خود دارد. در ای شهر انواع و اقسام بازارهای مختلف و مراکز خرید کوچک و بزرگ را می توانید پیدا کنید.

برای رزرو هتل های شهر رشت از اقامت۲۴ اینجا کلیک کنید

بنر دسکتاپ رزرو هتل های رشت از اقامت24

تاریخچه شهر رشت

بنای اولیه رشت به قبل از اسلام و ساسانیان باز می گردد. این شهر از سال ۹۷۴ هجری شمسی به فرمان شاه عباس مرکز گیلان شد. این شهر در گذشته مرکز استان یکم ایران بوده است. رشت از دیرباز به دلیل قرار گرفتن در جاده ابریشم به عنوان دروازه اروپا و تمدن مدرن شناخته می شد.

خصوصیات مکانی رشت

رشت که از آبادی های کهن ایران به شمار می آید بین دو رودخانه گوهررود و سیاهرود از شرق و غرب قرار گرفته. این شهر با مساحت ۱۸۰ کیلومتر در زمینی هموار و مسطح قرار دارد. ارتفاع رشت از سطح دریا حدود ۵ متر است. کوه البرز در جنوب شهر رشت قرار گرفته. نزدیکترین قله بلند به این شهر، درفک است. به خاطر باران های فراوان به شهر باران های نقره ای شهرت دارد. رشد متراکم ترین شهر ایران است به لحاظ نسبت جمعیت بر وسعت است.

صومعه سرا در ۲۶ کیلومتری رشت، نزدیکترین شهرستان به آن است. از شمال به خزر و بندر انزلی، از غرب به رودخانه پسیخان، صومعه سرا و فومن، از جنوب به شهرستان سنگر و رودبار و از شرق به کوچصفهان و لاهیجان محدود می شود. فاصله آن تا تهران ۳۲۵ کیلومتر و تا بندر انزلی ۳۰ کیلومتر است.

لباس های محلی رشت
لباس های محلی رشت

ویژگی های فرهنگی و مردم شناسی

آداب و رسوم

تنوع قومی استان گیلان سبب مشاهده پدید ه های فرهنگی جذابی شده. از آیین سنتی استان گیلان می توان به نوروزخوانی و عروس گوله اشاره کرد. در مراسم نوروزخوانی، نوروز خان ها به صورت دوره گردی به شهرها و روستا ها رفته و در مدح بهار و مفاهیم مذهبی آواز می خوانند.

زبان

زبان مردم شهر گیلگی است ولی اکثر افراد قادر به فارسی حرف زدن نیز هستند. برخی به زبان گیلکی، پهلوی نیز می گویند. لهجه ها و گویش های متنوعی در شهر رشت توسط مردم تکلم می شود.

دین

قبل از اسلام، ساکنان گیلان و دیلمان زرتشتی بودند. عده ای محدود نیز به دین مسیحیت گرویده بودند. امروزه اکثر مردم استان گیلان مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند.

پوشش

لباس های محلی مردم گیلان بسیار زیبا و خوش رنگ و حال است. پوشش بانوان گیلگی علاوه بر زیبایی با عقاید مذهبی نیز همخوانی دارد. لباس محلی گیلکی برای آقایان جلیقه و کلاه و کت و برای خانم ها دامن های شلیته و جلیقه های پولک دوزی شده است.

خوراک های رشت
خوراک های رشت

خوراکی های رشت

همانطور که پیشتر گفتیم، رشت یکی از ۱۹ شهر ثبت شده جهان در یونسکو به لحاظ خوراک شناسی است. تنوع غذاها و خوراکی های این شهر زیاد است و همیشه چیز جدیدی برای امتحان کردن وجود دارد. از خوراک های مشهور و لذیذ این شهر می توان به لیست زیر اشاره کرد.

کال کباب، شامی رشتی، واویشکا، باقلا قاتق، تورش تره، کویی خوروش، اناربیج، سیر قلیه، اشپل کوکو و…

برای اطلاع کامل و با جزئیات از جاهای دیدنی رشت این مقاله را از دست ندهید:

آشنایی با جاذبه های گردشگری رشت

سوغات

سوغات بخصوص این شهر کلوچه، انواع ترشیجات، انواع ماهی ها، نان برنجی، صنایع دستی و وسایل حصری هستند.

صنایع دستی

گلدوجی، گلیم، سفالگری، بامبو بافی، رشتی دوزی و حصیر بافی از صنایع دستی این شهر هستند.

صنایع دستی رشت
صنایع دستی رشت

جاذبه های گردشگری رشت

به واسطه تاریخ و تمدن کهن و فرهنگ غنی و همچنین طبیعت بکر و زیبا شهر رشت دارای جاذبه‌های گردشگری و اماکن دیدنی بسیاری می‌باشد که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند. از مهمترین آثار تاریخی این شهر می‌توان به مجموعه میدان شهرداری متشکل از ساختمان کاخ شهرداری، پست، ساختمان قدیمی هتل ایران و برج ساعت اشاره نمود که مربوط به دوره پهلوی می‌باشند. آرامگاه و خانه میرزا کوچک خان جنگلی از سرداران دلیر ایرانی نیز از دیگر آثار و اماکن دیدنی تاریخی رشت به شمار می‌روند.

گیلان به واقع تکه‌ای از بهشت می‌باشد و طبیعت این منطقه از زیباترین اماکن ایران به شمار می‌رود. در نزدیکی شهر رشت نیز مناطق جنگلی و طبیعی جذابی مانند سد سقالسکار و دریاچه و جنگل سراوان از مهمترین مکان‌های توریستی محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از دیدنی‌های رشت بازار آن می‌باشد. بازار سنتی و محلی رشت جلوه‌گر فرهنگ و آداب و رسوم اصیل و غنی مردمان این منطقه می‌باشد و مرکز فروش انواع محصولات کشاورزی و صنایع دستی محلی مردم منطقه می‌باشد.

منبع : اقامت۲۴

۴.۵/۵ - (۲۲۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۴

  1. Somebody

    تا تبریز هست، کسی نمیتونه لقب شهر اولین ها رو مال خود کنه اصلاحش کنید

    • علیرضا قانع

      سلام ممنونم حتما اصلاح میشه

  2. یحیی

    سلام ..من فکر کنم اسم شهر اولین ها رو اشتباه زدین.
    همه جا شهر تبریزه رو اولین زده

    • علیرضا قانع

      سلام بله درست میفرمایید اصلاح میشه حتما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×